زبان برنامه نویسی C

زبان برنامه نویسی C + مزایا و کاربرد

فهرست مطالب

در عصر امروز تمامی ابزار و اسباب زندگی‌هایمان از تلفن‌های همراه گرفته تا نرم افزارها و خیلی چیزهای دیگر به کمک زبان‌های برنامه نویسی ایجاد و شکل گرفته‌اند. یکی از این زبان‌های برنامه نویسی زبان C است. این زبان که به عنوان مادر تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته شده است از جایگاه بالایی برخوردار است. در این محتوا قصد داریم به توضیح درباره زبان برنامه نویسی C بپردازیم. پس همراه ما باشید.

نگاهی کلی به زبان برنامه نویسی  C

زبان C از جمله قدیمی‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید که در سال 1970 توسط فردی به  نام دنیس ریچی توسعه پیدا کرد. این زبان برنامه نویسی می‌تواند به شما دسترسی سطح پایین به سخت افزارها و سیستم‌ها را بدهد و همچنین از قابلیت‌های برنامه نویسی از سطح متوسط به بالا نیز پشتیبانی نماید.

در کنار آن یادگیری این زبان برنامه نویسی بسیار آسان است و با ارائه کمک‌های آموزشی فراوانی  که دارد به شما در یادگیری سریع این زبان برنامه نویسی کمک می‌کند. به زبانی ساده در عصر امروز این زبان برنامه نویسی به عنوان بک زبان کلاسیک و قدرتمند شناخته شده است که با وجود ساختار سادهٔ خود قدرت بالایی داشته و  کاربردهای متعددی در دنیای فناوری امروز دارد.

تاریخچه زبان برنامه‌نویسی C

آغاز کار زبان برنامه نویسی C به سال 1960 برمی‌گردد. در ابتدا B به عنوان نسخه‌ای قدیمی از زبانی C شناخته شده بود. ولی با گذشت زمان نوع نیازها و میزان آن‌ها نیز با تغییرات و تحولاتی روبه‌رو شد و نیاز به یک زبان برنامه نویسی جدیدتر و قدرتمندتر آشکار شد. زبان C نخستین بار در سال 1972 با نام NB ظاهر شد؛ ولی به‌مرورزمان نام خود را به C تغییر یافت.

در حدود سال 1978 کتاب “The C Programming Language” با هدف گسترش استفاده و همچنین آموزش این زبان به دیگر افراد منتشر شد. انتشار این کتاب روند رشد و محبوبیت زبان C را به شدت افزایش داد و برنامه نویسان را به آموزش و استفاده از این زبان ترغیب کرد. دریافت استانداردهای ANSI C و ISO Cباعث ثبت جهانی این زبان در دنیا شد. امروزه همچنان با توسعه و گسترش علم و فناوری و تغییرت زیادی که صورت گرفته زبان C به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی شناخته می‌شود.

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی C

همان‌طور که گفتیم زبان برنامه نویسی C به علت ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی که دارد میان کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است. در این بخش به توضیح درباره برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

  1. سادگی: از آنجایی که زبان C بسیار ساده و شفاف است شما و دیگر افراد به راحتی می‌توانید آن را بیاموزید و از آن استفاده کنید.
  2. قابیلت Portability: این ویژگی به شما و دیگر برنامه نویسان کمک می‌کند تا کدهای خود را بدون تغییر زیاد، در سیستم‌های مختلف اجرا کنید.
  3. توسعه پذیری: داشتن سینتکس ساده و امکانات بالا باعث می‌شود تا زبان C انتخابی مناسب برای توسعه برنامه‌های بزرگ و پیچیده باشد.
  4. کارایی بالا: داشتن کارایی بالا و کنترل دقیق منابع سخت افزاری در راستای اجرای سریع برنامه‌ها و در عین حال مصرف کم منابع.
  5. و…

مزایای زبان برنامه‌نویسی C

در این بخش می‌خواهیم درباره مزایای زبان برنامه نویسی C نسبت به دیگر زبان‌ها صحبت کنیم و بگوییم چه چیزهایی باعث می‌شود تا همچنان زبان C به عنوان یک زبان محبوب کارایی داشته باشد.

  • شما با استفاده از زبان برنامه نویسی C می‌توانید از آن در زمینه‌های مختلف استفاده نمایید. به عبارتی زبان برنامه نویسی C یک زبان چندمنظوره می‌باشد.
  • داشتن سرعت بالا که آن را به یک زبان برنامه نویسی کارا تبدیل می‌کند.
  • ارائه قابلیت کامپایل که باعث می‌شود تا بتوانید کدهای خود را به آسانی کامپایل کرده و در سیستم عامل‌ها اجرا نمایید.
  • داشتن کتابخانه‌های وسیع و ارزشمند که کار را برای افراد آسان می‌سازند.
زبان C

کاربردهای زبان برنامه نویسی C

زبان برنامه نویسی C کاربردهای زیادی دارد. مواردی مثل توسعه سیستم عامل‌ها که بسیاری از آن‌ها توسط زبان C نوشته شده‌اند. زبان C به علت کنترل دقیق منابع و کارایی بالایی که دارد انتخاب مناسبی برای توسعه سیستم عامل‌ها است. توسعه نرم افزارها، مرورگرها، میکروکنترلرها، پایگاه داده‌ها و خیلی موارد دیگر از جمله کاربردهای زبان برنامه نویسی C است.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره زبان برنامه نویسی C پرداختیم و تاریخچه آغاز آن را برای شما بیان کردیم و گفتیم زبان C از جمله زبان‌های قدرتمند و پرکاربرد به حساب می‌آید و کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف دارد. زبان C با داشتن سینتکس ساده و قدرتمند خود امکان برنامه‌نویسی کارآمد و مؤثر را فراهم می‌کند. همچنین، کتابخانه‌های گسترده‌ای برای C وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن‌ها برای توسعه برنامه‌های مختلف استفاده کنند.

شما با استفاده از سرور مجازی آلمان پویان آی تی می‌توانید برنامه‌های که به زبان C روی ویندوز سرور نوشته شدند را اجرا و یا روی آن برنامه نویسی‌های لازم را انجام دهید.

سؤالات متداول

  • آیا امکان توسعه برنامه‌های تحت وب با زبان برنامه نویسی C وجود دارد؟

بله ولی به صورت غیر مستقیم. در حال حاضر شما می‌توانید از زبان‌های برنامه نویسی مثل JavaScript، Python، Ruby و…برای توسعه برنامه‌های تحت وب استفاده کنید. با این وجود شما می‌توانید از این زبان برنامه نویسی در راستای توسعه بخش‌های مختلفی از برنامه‌های تحت وب استفاده و از توانمندی آن در بهینه‌سازی و اجرای عملکردی بالا در برنامه‌های تحت وب خود استفاده کنید.

  • آیا می‌توان از زبان C برای توسعه موبایل استفاده کرد؟

به صورت مستقیم نه. ولی در برخی موارد مثل سیستم عامل‌های موبایل شما، در زیرساخت‌های سیستمی و یا در توسعه برنامه‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

برنامه نویسی