شورت‌کات‌های ادیتور متن عمومی

شورت‌کات‌های ادیتور متن عمومی

فهرست مطالب

شورت‌کات به معنی کلید میانبر فایل یا صفحه کلید است. به صورتی که تایپ و ویرایش متن و دسترسی به برخی از فایل‌های سیستم را برای کاربر سریع و راحت‌تر می‌کند. استفاده از کلیدهای میانبر برای کاربر سیستم، طوری است که کاربر بدون انجام روند طولانی برای دسترسی به یک فایل با انجام شورت‌کات مناسب در کمترین زمان ممکن به فایل مورد نظر دسترسی پیدا می‌کند.

انواع شورت‌کات‌ها:

شورت‌کات‌ها به دو دسته میانبرهای صفحه کلید و فایل‌های میانبر تقسیم می‌شوند.

میانبرهای صفحه کلید( Shortcut Keys) :

به ترکیبی از چند کلید صفحه کیبورد که با فشردن همزمانشان کار خاصی انجام می‌دهند، میانبر صفحه کلید می‌گویند.

فایل‌های میانبر:

این فایل‌ها در سیستم عامل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فایل‌ها روشی بسیار کاربردی برای افرادی است که از سیستم زیاد استفاده می‌کنند. فایل‌های میانبر به پوشه اصلی متصل هستند اما برای دسترسی راحت‌تر کاربر از این فایل‌ها استفاده می‌شود و در کمترین زمان ممکن می‌توان فایل یا پوشه مورد نظر را باز و اجرا کرد.

ادیت متن:

از کارهای اصلی بعد از نگارش یک متن ادیت آن است. ویرایش یا ادیت متن شامل نگارش صحیح کلمات، استفاده از علائم نگارشی درست و به جا، استفاده از نیم فاصله و قرار دادن فاصله مناسب بین دو کلمه است.

شورت‌کات‌های ادیت متن:

برای ادیت یک متن در ورد می‌توان از شورت‌کات‌ها برای راحتی کار استفاده کرد. در ادامه تعدادی از شورت‌کات‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم.

انتخاب کل یا قسمتی از متن:

برای انتخاب کل متن از شورت‌کات Ctrl+A استفاده می‌کنیم. گاهی لازم است بخشی از متن را Select کنیم. برای مثال، با کلید Shift+End متن از بخشی که نشانگر روی آن قرار دارد تا انتهای همان سطر انتخاب می‌شود. سپس می‌توان با استفاده از کلیدهای Shift و Page Down یا Page Up به ترتیب از کلمه مورد نظر تا انتهای صفحه و تا ابتدای صفحه متن را Select کرد. با فشردن همزمان کلید Shift با هریک از کلیدهای Left Arrow Keys ،Right Arrow Keys ،Up Arrow Key و Down Arrow Keys به ترتیب می‌توان یک کاراکتر را در جهت چپ، یک کاراکتر را در جهت راست، یک خط به سمت بالا و یک خط به سمت پایین را انتخاب کرد.

اگر به شورت‌کات‌های بالا علاوه بر کلید Shift کلید Ctrl هم اضافه کنیم؛ کار انجام شده توسط شورت‌کات‌ها به ترتیب به جای انتخاب کاراکترها، انتخاب کلمات را داریم. برای Left Arrow Keys انتخاب یک کلمه به سمت چپ، برای Right Arrow Keys انتخاب یک کلمه به سمت راست، برای Up Arrow Key انتخاب یک پاراگراف به سمت بالا و برای Down Arrow Keys انتخاب یک پاراگراف به سمت پایین را داریم.

بولد کردن متن مورد نظر:

شما می‌توانید با فشردن همزمان دو کلید Ctrl و B متن مورد نظر خود را به راحتی بولد کنید. (Ctrl+B)

ایتالیک کردن متن:

بعد از Select متن مورد نظر با استفاده از دو کلید Ctrl و I به طور همزمان می‌توان سبک متن را به صورت ایتالیک تغییر داد. (Ctrl+I)

زیر خط دار کردن متن:

دو کلید Ctrl و U متن را به صورت زیر خط دار تغییر می‌دهد.

شورت کات

برش کل یا قسمتی از متن(Cut)

برای کات کردن متن از short cut مقابل استفاده می‌کنیم: Ctrl+X

علاوه بر کلید میانبر بالا می‌توان از کلیدهای مقابل نیز استفاده کرد. Shift+Delete

 

کپی و پیست کردن متن:

برای کپی کردن یک متن از کلید میانبر Ctrl+C یا Ctrl+Insert  استفاده می‌کنیم و در مرحله بعد برای پیست کردن متن شورت‌کات Ctrl+V  یا Shift+Insert را استفاده می‌کنیم.

شورت‌ کات

افزودن لینک به مطلب:

از اصلی‌ترین کارها و مهمترین آن‌ها در نگارش یک متن که در خیلی از مطالب پرکاربرد است افزودن لینک به متن یا لینک‌دار کردن متن است. برای این کار بعد از کپی کردن لینک مورد نیاز متن یا کلمه مورد نظر را Select  می‌کنیم. سپس با استفاده از دو کلید Ctrl و k یک صفحه باز می‌شود و در نوار پایین لینک را پیست می‌کنیم و سپس روی کلید Save کلیک می‌کنیم.

بازگردانی کار انجام شده روی متن:

هنگامی که شما بعد از ایجاد تغییرات روی یک متن می‌خواهید آن را به فرم قبل بازگردانید، می‌توانید شورت‌کات Ctrl+Z  را روی صفحه کلید فشار ‌دهید.

برای بازگردانی دوباره متن به کار انجام شده یعنی عملی عکس کار بالا از شورت‌کات Ctrl+Y  استفاده می‌کنیم.

اصلاح کردن برخی اشتباهات در داخل متن:

برای ویرایش اشتباهات تایپی داخل متن در صورتی که کلمه‌ای که به صورت اشتباه تایپ شود یا اسپیس اضافه‌ای داخل متن باشد می‌توان از کلید Ctrl+A  استفاده کرد، تا تمام متن select شود. سپس، با استفاده از شورت‌کات Ctrl+H یک صفحه باز می‌شود که شامل دو نوار است. در نوار اول با عنوان Find What کلمه‌ای که به اشتباه تایپ شده‌است را وارد می‌کنیم و در نوار دوم با عنوان Replace With کلمه با املای درست را وارد می‌کنیم. سپس با فشردن کلید Replace All تمام کلمات اشتباه به صورت نگارش صحیح اصلاح می‌شوند.

مرتب کردن متن:

بعد از انتخاب کل متن، شورت‌کات Ctrl+J برای مرتب کردن متن در صفحه ورد استفاده می‌شود.

کلید میانبر منو:

کلید Alt ، کلید میانبر منو است. بعد از فشردن این کلید منو باز می‌شود و می‌توانید گزینه مورد نظر خود را با استفاده از صفحه کلید از منو انتخاب کنید. برای مثال تعدادی از شورت‌کات‌های منوی ادیت به صورت زیر است.

  • Alt+F برای بازکردن منو File
  • Alt+E برای بازکردن منو Edit
  • Alt+V برای بازکردن منو View
میانبر

و در آخر

در صورتی که به تایپ ایمیل و یا محتوایی مشغول باشید، می‌توانید از کلیدهای میانبر برای افزایش سرعت کار خود استفاده کنید. این کلیدهای میانبر صفحه کلید تقریبا در هر برنامه کاربردی وجود دارند، با کمک این میانبرها شما می‌توانید تنها با فشار دادن چند کلید کل کلمات یا پاراگراف های یک متن را انتخاب، کپی یا حذف کنید.

در این مقاله سعی کردیم تعدادی از شورت‌کات‌های پرکاربرد را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن‌ها تایپ متن و ویرایش آسان‌تری داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات مرتبط به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

تولید محتوا