طراحی گرافیکی وب‌سایت

طراحی گرافیکی وب‌سایت چیست؟ + اهمیت آن در وب سایت

فهرست مطالب

طراحی گرافیکی وب‌سایت امری مهم به‌حساب می‌آید. چرا که افراد پیش از آن که مشتری شما به‌حساب بیایند در مرحله‌ی اول از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند. حتی ممکن است بعضی از شما دارای کسب‌وکاری باشید که فروشگاهی برای عرضه خدمات و محصولاتتان نداشته باشید. در اینجاست که اهمیت داشتن یک صفحه‌ی زیبا نمایان می‌شود. چرا که شما با داشتن یک طراحی وب جذاب می‌توانید سرعت جذب و فروش خود را بهبود بخشید. در این مقاله به معرفی طراحی گرافیکی وب‌سایت می‌پردازیم و راهنمایی را در جهت درک اهمیت طراحی گرافیک در ایجاد وب‌سایت در اختیار شما قرار خواهیم داد.

گرافیک وب چیست؟

به مجموعه‌ای از عناصر که در وب‌سایت‌ها وجود دارند و جذابیت دیداری، انتقال اطلاعات و همین‌طور بهبود تجربه‌ی کاربری را به ارمغان می‌آورند می‌گویند. در این مسیر شما می‌توانید از تصاویر، آیکون‌ها، لوگوها و دیگر موارد استفاده نمایید. هدف از گرافیک وب جذاب‌سازی صفحات است که آن را آموزنده‌تر سازد و نقش مهمی در جلب‌توجه بازدیدکنندگان داشته باشد. 

طراحی وب چیست؟

به مجموعه فرآیندهای برنامه‌ریزی، ایجاد و سازماندهی طرح بصری و رابط کاربری وب‌سایت‌ها می‌گویند که شامل ادغام عناصر مختلف در راستای ایجاد یک وب‌سایت زیبا و کاربردی است که تجربه‌ای دلپذیر را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. در این مسیر شما از ابزار و نرم‌افزارهای متعددی استفاده می‌کنید و در نهایت پس از نهایی‌شدن، آن را به توسعه‌دهندگان وب تحویل می‌دهید تا بتوانند از آن استفاده کنند. شما با داشتن یک طراحی وب خوب می‌توانید بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب و آن‌ها را حفظ نمایید و به اهداف خود برسید. فراموش نکنید که در این مسیر بایستی با آخرین متدها و ابزار همگام باشید.

تفاوت طراحی گرافیک و طراحی وب

با وجود شباهتی که میان این دو مورد وجود دارد؛ اما هرکدام از آن‌ها اهداف خاص خود را دارند. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

  1. طراحی گرافیک در زمینه‌های وسیعی کاربرد دارد؛ ولی طراحی وب به طور خاص بر ایجاد و طراحی وب‌سایت‌ها متمرکز است.
  2. هدف از طراحی گرافیکی انتقال مؤثر پیام است؛ ولی در طراحی وب بر ایجاد تجربیات دیجیتالی کاربرپسند و جذاب.
  3.  طرح‌های گرافیکی اغلب برای چاپ یا نمایش دیجیتال ثابت در نظر گرفته می‌شوند. در طراحی وب‌سایت‌هایی کاملاً کاربردی تولید می‌کند که کاربران می‌توانند با آن‌ها تعامل داشته باشند.
  4. و…

عناصر کلیدی طراحی وب‌سایت گرافیکی

در اینجا به معرفی برخی از ویژگی‌هایی که یک وب‌سایت عالی به آن‌ها نیاز دارد می‌پردازیم و مسیر را برای به‌دست‌آوردن مشتریان بیش‌تر برای شما هموار می‌سازیم.

  • ناوبری

دسترسی آسان و سریع به منابع امری مهم است. چراکه بازدیدکنندگان بایستی در هر لحظه بدانند در کدام بخش از وب‌سایت شما هستند و به‌راحتی جابه‌جا شوند.

  • طراحی بصری

راهکاری برای جذاب کردن وب‌سایت‌ها است و می‌تواند بازدیدکنندگان را جذب و حتی آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل نماید. این طراحی می‌تواند حس اعتماد و حرفه‌ای بودن را به کاربران القا نماید.

  • محتوا

محتوای شما نه‌تنها در قرارگیری موتورهای جست‌وجو اثر دارد؛ بلکه زمانی که نوع بیان و متن شما خوانا و مختصر و جدید و به‌تبع آموزنده باشد در ذهن‌ها خواهد ماند و کاربران را به سمت خود خواهد کشید.

عناصر کلیدی طراحی وب‌سایت
  • دسترسی

ممکن است کاربران وب‌سایت شما را کامل چک نکنند و تنها به اطلاعاتی خاص نیاز داشته باشند. در این راستا شما بایستی اطلاعات کلیدی و مهم را در دسترس آن‌ها قرار دهید و در نهایت تجربه‌ی کاربری را بهبود بخشید.

  • زمان ایجاد

زمانی که طراحان وب برای ایجاد وب‌سایت شما صرف می‌کنند مهم است. درصورتی‌که این روند بیش از حد طول بکشد کسب‌وکار شما از دیگر رقبای خود عقب میفتد.

  • تبدیل

گاهی اوقات وب‌سایت‌ها تولیدکنندگان مهمی در کسب‌وکارها به‌حساب می‌آید. به همین دلیل بایستی جذب مشتریان را در اولویت خود قرار دهند و با در دسترس قراردادن خدمات برای افراد آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل نمایید.

اهمیت طراحی گرافیک در ایجاد وب‌سایت

ازآنجا‌که طراحان گرافیک بخش عظیمی از کار برای جذاب کردن وب‌سایت را بر عهده دارند کار آن‌ها مهم و حساس است. چرا که این طراحان وظیفه‌ی ایجاد معماری وب‌سایت، انتخاب فونت‌های مناسب و همچنین برنامه‌ریزی را برعهده دارند.

  • بهبود جذابیت بصری

درصورتی‌که وب‌سایت شما مهم‌ترین بخش در تبدیل و کسب درآمد شما باشد این امر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به زبانی ساده‌تر شما با استفاده از رنگ‌ها، فونت‌ها و تصاویر جذاب بازدیدکنندگان را به کسب اطلاعات بیشتر ترغیب خواهید کرد. در انجام این کار طراحان گرافیک در کنار شما قرار می‌گیرند تا وب‌سایتی مناسب ایجاد و کسب درآمد خود را افزایش دهید.

  • افزایش شناخت

در برخی مواقع وب‌سایت‌ها تنها راه نمایش برند به‌حساب می‌آیند. طبیعتاً مشتریان پیش از ادامه‌ی خرید خود مایل‌اند اطلاعات بیشتری از برند، کار و اهداف آن به دست اورند. پس وب‌سایت‌ها نقش نماد را در این مسیر ایفا می‌کنند.

طراحان وب در تلاش‌اند ظاهر وب را به‌گونه‌ای ایجاد کنند که ارزش‌های برند شما را نمایان کند و درعین‌حال کاربردی باشد. 

  • بهبود تجربه کاربری

ممکن است به برخی از وب‌سایت‌ها سرزده باشید؛ ولی بعد از مدتی حس کنید در وب‌سایت آن‌ها کم شدید و راه بازگشتی ندارید. این مسئله می‌تواند کاربران را اذیت کرده و تجربه‌ای ناخوشایند به همراه بیاورد. طراحی خوب باعث می‌شود کاربران به‌راحتی به اطلاعات مدنظر خود دسترسی یابند.

  • افزایش نرخ تبدیل

نوع بیان شما در تبدیل کاربران امری مهم به شمار می‌رود. اطلاعات ارائه شده توسط شما معیاری برای تمایز میان خریداران و افرادی که صرفاً برای بازدید در صفحه حضور دارند می‌شود؛ بنابراین سعی کنید با ارائه‌ی اطلاعات جامع یک‌سروگردن از رقبای خود جلوتر باشید. این کار روند اعتماد را بهبود و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

نکات گرافیکی طراحی سایت

برخی از نکات مناسب در مسیر طراحی سایت شامل موارد زیر است:

نکات توضیحات
سادگی توازن را در وب‌سایت خود حفظ کنید. طراحی ساده تمرکز کاربران بر محتواها را افزایش می‌دهد.
طراحی واکنش‌گرا مطمئن شوید گرافیک سایت شما در صفحه‌نمایش‌های مختلف اجرا می‌شود.
تصویر از تصاویر باکیفیت بالا استفاده کنید.
فونت تعداد فونت‌های محدودی را در وب‌سایت خود استفاده کنید و یکپارچگی را در وب‌سایت خود حفظ نمایید.
سازگاری در مرورگرها امتحان کنید که در دیگر مرورگرها نیز نمایش صحیحی از گرافیک وجود داشته باشد.
رنگ تناسب رنگ‌های استفاده شده با برند خود را حفظ نمایید.
بازخوردها بازخوردهای مختلف را جمع‌آوری و از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمایید.

و در آخر

این مقاله راهنمایی برای شما در راستای آشنایی با طراحی گرافیکی وب‌سایت است و در تلاش است تا شما را در مسیر پیشرفتتان یاری دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

وب سایت