لاراول

لاراول چیست؟

فهرست مطالب

امروزه توسعه ی برنامه کاربردی با سرعت بالایی صورت می‌پذیرد. در حال حاضر برای توسعه دهندگان پیشرفته تر مجموعه ای از ابزارها در راستای ساده سازی توسعه وجود دارد که یکی از این ابزار، لاراول است. لاراول یک چارچوب PHP با کاربری آسان و سبک است که می‌تواند برای ایجاد وب سایت های یک صفحه ای و طرح بندی صفحات مبهم و شخصی سازی شده استفاده شود. برای بسیاری از توسعه دهندگان، ایجاد چیزی اختصاصی برای یک وب سایت به معنای استفاده از لاراول است.

در این مقاله ما به بررسی اینکه لاراول چیست می‌پردازیم و چارچوب های PHP در توسعه ی وب را بیان می‌کنیم پس در این مقاله با ما همراه باشید.

لاراول چیست؟

به عنوان چارچوب پی اچ پی برای ساخت برنامه های کاربردی وب معنا می‌شود. لاراول این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می‌آورد تا بتوانند از کتابخانه ای که دارای قابلیت های از پیش تعیین شده مانند مسیریابی و اهراز هویت و… استفاده نمایند. با داشتن دسترسی به این کتابخانه، با سرعت می‌توان به ساخت برنامه های کاربردی قوی پرداخت و استفاده از کدگذاری را به حداقل رساند. لاراول به عنوان یک محیط توسعه کاربردی است و از نگاشت شی رابطه ای برای دسترسی راحت تر به اطلاعات استفاده می‌کند، برنامه های لاراول از مقیاس پذیری بالایی برخوردارند و شامل پایگاه های اطلاعات با توانایی نگهداری آسان می‌باشند. 

 PHP چیست؟

PHPخلاصه ی عبارت ( PHP Hypertext Preprocessor) به عنوان یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که در راستای توسعه و گسترش وب از آن استفاده می‌کنند. امروزه تقریبا بالای 80٪ از تمام وب سایت ها از PHP استفاده می‌کنند. چارچوب پی اچ پی، مجموعه ای از کتابخانه های کد را که شامل ماژول های از قبل برنامه ریزی شده است را فراهم می‌کند و به کاربران کمک می‌کند تا برنامه ی خود را سریع تر بسازند. علاوه بر آن، برای توسعه دهندگان وب نیز مزیت هایی از جمله گسترش سریع تر، افزایش امنیت و بی نیازی به نوشتن کد را فراهم می آورند. به دنبال آن، در کنارتوسعه دهندگان تازه وارد می‌مانند تا بتوانند روش های خوبی را در راستای کدنویسی ایجاد نمایند. در کنار آن فریم ورک های پی اچ پی نسبت به برنامه هایی که از بیس ایجاد شدند به تعمیر و نگهداری کمتری احتیاج دارد.

بیس و کلیت اصلی پی اچ پی، معماری (MCV) می‌باشد. برنامه های پی اچ پی همانند وردپرس آسیب پذیری های متداولی دارند که برای مثال می‌توان به تزریق کد و تزریق SQL اشاره نمود. در کنار آن، لاراول با داشتن ویژگی‌هایی از حملات سایبری جلوگیری می نماید که در ادامه به آن ها نیز می‌پردازیم.

ویژگی های لاراول

  • امنیت

 مواردی چون احراز هویت کاربر، مجوزهای نقش کاربر، تأیید ایمیل، خدمات رمزگذاری و…. از ویژگی های امنیتی لاراول به حساب می‌آیند. 

  • اعتبار سنجی اطلاعات

لاراول می‌تواند با کمک تعدادی از قوانین، اعتبار سنجی اطلاعات و پیام های خطا اعتبارسنجی اطلاعات ورودی کاربران را ساده تر نماید.

لاراول
  • رسیدگی به خطا

مدیریت خطا به صورت خودکار با شروع یک پروژه جدید لاراول پیکربندی می‌شود. برنامه های لاراول را می‌توان در حالت اشکال زدایی اجرا کرد و پیام های خطای دقیقی را برای تمام خطاهایی که رخ می‌دهد ایجاد کرد.

  • پست الکترونیک

شامل یک API ایمیل بر اساس کتابخانه SwiftMailer است که امکان ارسال ایمیل از طریق یک سرویس انتخابی را فراهم می‌کند. لاراول از پیوست های ایمیل و صف بندی ایمیل پشتیبانی می‌کند.

  • اطلاعیه

این پلتفرم از ارسال اعلان ها از طریق تعدادی کانال، چه کانال های معروفی مانند اس ام اس یا اسلک و چه با استفاده از کانال های توسعه یافته توسط جامعه لاراول، پشتیبانی می‌کند.

لاراول چگونه کار می کند؟

بر مبنای معماری MVC ایجاد و به درخواست های افراد پاسخ می‌دهد و کنترلرها از آن در راستای بازیابی و پردازش اطلاعات بهره می‌برند و در نهایت اطلاعات را در یک نمای کلی در اختیار افراد قرار می‌دهند.

مقدماتی_ آشنایی با لاراول

در این بخش ما به توضیحی مختصر درباره ی برخی از ساختارها و عملکردهای لاراول می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

  • کانتینرهای سرویس

از اجزای اصلی لاراول به حساب می‌آید؛ کانتینرهای سرویس، وابستگی های کلاس و تزریق وایسنگی را مدیریت می‌کنند. ( کانتینر نرم افزاری مجازی ساز در سطح سیستم عامل می‌باشد و شامل هر چیزی است که نرم افزار برای اجرا به آن نیاز دارد). کانتینرهای سرویس جایی هستند که یک توسعه دهنده همه چیز لازم را برای اجرای یک برنامه لاراول متصل می‌کند.

  • بسته ها

بسته ها به صورت مستقل و ویژه وجود دارند و چگونگی اضافه نمودن قابلیت ها به لاراول را مشخص می‌سازند. 

  • ارائه دهندگان خدمات

ارائه دهندگان خدمات لاراول به همان اندازه مهم هستند، جایی که کلاس ها و وابستگی ها به کانتینرهای سرویس تزریق می‌شوند.

  • نماها

    نما یک رابط ثابت برای کلاس های محدود شده در کانتینر سرویس است. نماها با ارائه سینتکس به یاد ماندنی به عنوان یک پروکسی برای نام کلاس طولانی، استفاده را آسان می‌کنند.

  • رابط های خط فرمان

لاراول حاوی مجموعه ای از  (CLI) می باشد. کنسول لاراول شامل مجموعه‌ای از رابط‌های خط فرمان (CLI) است. کنسول Artisan به مجموعه دستوراتی که باعث می‌شود توسعه دهندگان بتوانند با سرعت بیشتری کدهای اسکلت را شکل دهند و از کارهای تکراری خودداری نمایند و در نهایت بتوانند اپلیکیشن خود را با سرعت بالاتری ایجاد کنند گفته می‌شود. 

  • Composer

    Composer یک ابزار مدیریت وابستگی PHP در سطح برنامه شخص ثالث است. Composer کتابخانه ها، ماژول ها و پلاگین های مورد نیاز برنامه لاراول را مدیریت می‌کند.

  • و…

لاراول

لاراول، مانند بسیاری دیگر از ابزارهای توسعه محلی، به داکر متکی است. Docker یک ابزار مبتنی بر کانتینر است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه های خود را به راحتی ایجاد و اجرا کنند. با استفاده از کانتینرهای Docker، یک توسعه‌دهنده برنامه خود را با وابستگی‌های آن بسته‌بندی و آن را به‌عنوان یک بسته واحد مستقر می‌کند.

 

بسته های لاراول

لاراول

در این بخش به بررسی  برخی از بسته های رسمی لاراول می‌پردازیم:

  • cashier و Spark

cashier ارائه دهنده ی رابط برای خدمات صورت حساب به حساب می‌آید. همچنین می‌تواند قابلیت هایی همچون اشتراک کوپن ها و دوره های مهلت را ارائه دهد.

Spark به عنوان پنل مدیریت صورت حساب است که برای کاربران این امکان را فراهم می‌آورد تا اشتراک های خود را ایجاد و مدیریت کنند.

  • valet

بر سرعت و کمترین استفاده از منابع تمرکز دارد. این محیط برای کاربران با نیاز های خاص و محدودیت های منابع در نظر گرفته شده است.

چرا لاراول؟

زمانی که از لاراول استفاده می‌کنیم کنترل کاملی بر مواردی چون احراز هویت و دسترسی هایی مبتنی بر نقش داریم. سیستم های احراز هویت شامل مواردی چون ورود، ثبت نام و تنظیم مجدد رمز عبور است که تنها با یک فرمان می‌تواند اجرا شود. در کنار آن، تمامی این تنظیمات به صورت پیش فرض قرار دارند و به دنبال آن مواردی چون تایید حساب و محدودیت های دسترسی پبشرفته ایمنی را افزایش می‌دهد.

هدف از بسته های سیستمی لاراول خودکارسازی درخواست های کاربران می‌باشد و این امکان را فراهم می‌آورد تا از افزونه ها و ماژول ها در راستای گسترش برنامه های وب استفاده نمایید.

مزایای و معایب لاراول چیست؟

  • مستندات عالی

از جمله ویژگی‌هایی که لاراول را از سایر توسعه دهندگان متمایز می‌سازد، قابل درک بودن تمامی چیزهایی است که در آن وجود دارد؛ چرا که هر بخش و هر تنوع به طور کامل همراه با سبک های کد نویسی، متد ها و… در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

  • پشتیبانی پی اچ پی

از آنجا که‌ زبان پی اچ پی دائما در حال تغییر است و ویژگی های جدید به آن اضافه می‌شود. در برخی مواقع این آپدیت‌ها توسط ابزارهای توسعه قدیمی پشتیبانی نمی‌شود در صورتی که در لاراول پشتیبانی‌های لازم صورت می‌پذیرد.

  • صرفه جویی در زمان

لاراول با در اختیار قرار دادن کد اسکلت به عنوان مبنا از هدر رفتن زمان جلوگیری می‌کند و این امکان را فراهم می‌آورد تا تمرکز خود را بر روی مسائلی دیگر بگذارند و روی امور رایج زمان خود را صرف ننمایند.

  • اتصال به ایمیل

از جمله مزایای لاراول اتصال به سرویس های پستی در راستای ارتباط با کاربران و اطلاع رسانی پیشنهادات و معاملات می‌باشد. این چارچوب از API استفاده می‌کند؛ همچنین امکان ارسال ایمیل را برای شما فراهم می‌آورد.

  • یادگیری آسان

با توجه به تاریخچه، یادگیری لاراول امری آسان به حساب می‌آید و شما می‌توانید با داشتن درک کلی از پی اچ پی، OOP و مقدار کمی HTML بر آن مسلط شوید. از دیگر ویژگی ها و نکات لاراول می‌توان به توسعه پذیری راحت، جامع بودن، و مقیاس پذیر بودن آن اشاره نمود.

معایب:

  • کیفیت نوسانات

همه ی اجزا و عناصر فریمورک در مقایسه با بقیه ی محتوا یا به طور کامل شکل نگرفته و یا به اندازه ی کافی خوب نیست در نتیجه، لاراول به طور مداوم به آموزش و یادگیری احتیاج دارد.

  • به روزرسانی های مکرر

به روزرسانی های متوالی یکی از مشکلات فریمورک های پی اچ پی است. گاهی اوقات این به روزرسانی ها عملکرد برنامه ی وب را بهبود می‌بخشند و گاهی اوقات نیز مشکلاتی همچون عدم پیداکردن نسخه ی گذشته را به همراه می‌آورند، بنابراین توصیه می‌شود قبل از به روز رسانی ها همه چیز را دوبار ذخیره نمایید.

لاراول

و در آخر

لاراول به عنوان مجموعه ای وسیع از منابع توسعه را با حذف نیاز به کد نویسی های متداول از ابتدا راحت تر می‌سازد؛ بنابراین برای توسعه دهندگانی که به دنبال توسعه سریع و ساده اپلیکیشن ها هستند. آموزش لاراول امری مهم به حساب می‌آید. در کنار آن لاراول به عنوان محیطی امن در راستای توسعه به حساب می‌آید و به دلیل وجود یک اکوسیستم پشتیبانی قوی برای بسیاری از توسعه دهندگان چه مبتدی _ چه متخصص انتخابی مناسب به حساب می‌آید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید، جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و از خواندن مقالات مرتبط لذت ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Development php لاراول برنامه نویسی