لود بالانسر

لود بالانسر (Load Balancer) چیست؟

فهرست مطالب

لود بالانسر عبارت است از دستگاه و یا نرم افزاری که به توزیع ترافیک در سرورها می‌پردازد. این کار تأخیر و خرابی‌ها را در سرورها به حد زیادی کاهش می‌دهد. استفاده از لود بالانسرها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که با وجود آن‌ها علاوه بر یکنواخت ساخت ترافیک در سرورها، عملکرد آن‌ها بهبود می‌یابد و برنامه‌ها در دسترس خواهد بود که این امر منجر به بهبود تجربه کاربری کاربران می‌شود.

نحوه کارکرد لود بالانسر

وقتی که سایت شما ترافیک زیادی را دریافت می‌کند بایستی به این درخواست‌ها رسیدگی شود. در راستای رسیدگی به این درخواست‌ها وب سرورها در کنار شما قرار خواهند گرفت. ولی ترافیک‌ها به صورت یکنواخت و متعادل بخش نمی‌شوند. حال چه باید کرد؟ در اینجا لود بالانسرها در کنار شما قرار می‌گیرند تا بتوانید ترافیک ورودی را به شکل مناسبی تقسیم نمایید.

زمانی که کلاینت درخواستی را ارسال می‌کند این درخواست در مرحله اول به دست لود بالانسر می‌رسد. Load Balancer پس از دریافت با بهره گیری از الگوریتمی خاص تعیین می‌کند که کدام وب سرور باید درخواست را دریافت نماید. وب سرور پس از دریافت درخواست آن را پردازش کرده و پاسخ را برای لود بالانسر ارسال می‌کند و آن نیز پاسخ را برای مشتری می‌فرستد.

نحوه کارکرد لود بالانسر

انواع Load Balancer

معمولاً لود بالانسرها بر اساس نوع ترافیکی که دارند دسته بندی می‌شوند.

  • لودبالانسرهای لایه 4

این نوع لود بالانسر در لایه انتقال کار می‌کنند و وظیفه آن‌ها توزیع ترافیک ورودی بر اساس آی پی آدرس‌های مبدأ و مقصد و همین‌طور شماره پورت می‌باشد. در این نوع ترافیک را برای سرورهایی که به میزبانی برنامه‌های ساده می‌پردازند و اطلاعات آن جلسه را حفظ نمی‌کنند استفاده می‌شود.

  • لود بالانسرهای لایه 7

که نام دیگر آن‌ها لود بالانسر کاربردی است در لایه کاربردی کار می‌کند و وظیفه آن توزیع ترافیک بر اساس محتوای درخواست‌ها است و به ارائه ویژگی‌هایی مثل مسیریابی در سطح برنامه و خاتمه SSL/TLS می‌پردازد.

از جمله دیگر انواعی که می‌توان Load Balancer را بر اساس آن طبقه بندی کرد می‌توان به لودبالانسر بر اساس فناوری و محدوده ترافیکی آن‌ها نیز اشاره کرد.

مزایای لود بالانسر

لود بالانسرها ابزاری مهم در بهبود عملکرد، قابلیت اطمینان، و مقیاس‌پذیری سیستم‌ها شناخته می‌شود. در اینجا به توضیح درباره مزایای استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

  1. در دسترس بودن برنامه‌ها برای کاربران داخلی و خارجی
  2. بهبود عملکرد برنامه
  3. بالا بردن سطح امنیت برنامه‌ها و کاهش حملات آن‌ها
  4. جلوگیری از کاهش سرعت در سرویس‌ها
  5. مدیریت شبکه به شکل مناسب
  6. و…

معایب لود بالانسرها چیست؟

Load Balancer در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد که در اینجا به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  1. مدیریت و پیاده سازی پیچیده که نیازمند نگهداری و تنظیمات مدام است.
  2. وابستگی به برخی تکنولوژی‌ها که تنوع در انتخاب را محدود می‌سازد.
  3. افزودن یک لایه به ساختار معماری که منجر به افزایش وزن و هزینه در منابع می‌شود.
  4. محدودیت‌های جغرافیایی در برخی الگوریتم‌های لود بالانسر
  5. و…

الگوریتم‌های لود بالانسر

از الگوریتم‌های لود بالانسر در راستای آسان سازی توزیع بار کاری و بهبود عملکرد استفاده می‌شود. در اینجا به توضیح درباره برخی از این الگوریتم‌ها می‌پردازیم.

  1. Round Robin: این الگوریتم درخواست‌ها را به ترتیب برای سرورهای گوناگون می‌فرستد.
  2. Least Connections: ارسال درخواست به سروری که کمترین تعداد اتصال را دارد.
  3. Least Response Time: فرستادن درخواست به سروری که زمان پاسخ کمتری داشته باشد.
  4. Weighted Round Robin: سرورهای با وزن بالاتر بیشترین تعداد درخواست را دریافت می‌کنند.
  5. Weighted Least Connections: نسبت دادن وزن به سرورها و ارسال درخواست‌ها به سمت سرور با کمترین تعداد اتصال و با توجه به وزن
  6. IP Hash: توزیع درخواست‌ها بر اساس آی پی آدرس‌های کاربران.
  7. Random : ارسال درخواست‌ها به صورت تصادفی.

اهمیت لود بالانسر

یکی از اهمیت‌های اصلی Load Balancer توزیع متوازن بار میان منابع می‌باشد. این کار باعث می‌شود تا هر منبع بخشی از کار را بر عهده بگیرد و این توزیع بار به شکل متوازنی انجام شود. وقتی که شما از آن استفاده می‌کنید در صورت بروز هرگونه رخدادی مثل بروز مشکل در سرور و یا این دست از موارد Load Balancer ترافیک را به شکلی اتوماتیک برای منابع دیر ارسال می‌کند. این کار باعث می‌شود تا خدمات بدون اختلال انجام شوند.

توزیع منابع به شکلی مناسب و جلوگیری از ورود حجم فشار بالا روی یک منبع می‌تواند عملکرد سیستم را بهینه سازد. موارد دیگری مثل سهولت در مدیریت منابع، پشتیبانی از افزایش تعداد کاربران و درخواست آن‌ها از اهمیت‌های لود بالانسر به حساب می‌آیند.

مواردی که هنگام انتخاب پروتکل لود‌ بالانسر باید مد نظر داشته باشید

  1. نوع ترافیک خود را  در انتخاب پروتکل Load Balancer در  نظر داشته باشید.
  2. داشتن قابلیت های امنیتی مناسب و متنوع.
  3. موزانه و بررسی میان کیفیت خدمات ارائه شده و هزینه‌ها.
  4. سازگاری با نرم افزارها و سخت افزارها.
  5. پشتیانی از استانداردهای مختلف.
  6. ارائه امکانات مدیریتی متنوع مثل مانیتورینگ، گزارش‌گیری

در نظرداشته باشید که هر پروژه به شرتیط منحصر به فردی احتیاج دارد؛ پس انتخاب پروتکل لود بالانسر باید بر اساس ویژگی‌ها و نیازهای خاص هر پروژه انجام شود.

و در آخر

لود بالانسر از جمله اجزای حیاتی و ضروری در معماری شبکه به حساب می‌آید که در تلاش است تا بارهای اضافی را از روی دوش سرورها بردارد و عملکرد آن را بهبود بخشد. شما با استفاده از آن می‌توانید به نظارت بر وضعیت سرور بپردازید. با Load Balancers توانایی افزایش تحمل خطا، مدیریت مؤثر منابع و بهبود پاسخگویی کلی سیستم را برای شما به همراه می‌آورد و  نقش مهمی در حفظ دسترسی بالا و بهینه سازی عملکرد سیستم‌های توزیع شده ایفا می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از لود بالانسر پویان آی تی عملکرد سرور خود را بهبود بخشید و با داشتن ویژگی‌هایی مثل نصب رایگان، آپدیت خودکار و تغییر آی پی بر وضعیت سرورهای خود نظارت نمایید.

سؤالات متداول

  • لود بالانسر چیست؟

Load Balancer دستگاه یا نرم افزار شبکه‌ای است که ترافیک شبکه ورودی را بین چندین سرور توزیع می‌کند تا از استفاده بهینه از منابع، جلوگیری از بارگذاری بیش از حد سیستم مطمئن شود.

  • مزایای استفاده از Load Balancer چیست؟

از جمله مزایای استفاده از لود بالانسر می‌توان به بهبود عملکرد سیستم، افزایش تحمل خطا، استفاده کارآمد از منابع و خیلی موارد دیگر اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه ترافیک سرور