مراحل راه اندازی استارت آپ آنلاین

مراحل راه اندازی استارت آپ آنلاین

فهرست مطالب

این روز‌ها خیلی از افراد به دنبال ایجاد بیزینس آنلاین و کسب درآمد برای خود هستند. اما لازم است بدانید که هر بیزینسی استارت آپ به حساب نمی‌آید. از آن‌جایی که شروع یک استارت آپ موفق کاری تخصصی است در این مقاله ابتدا به تفاوت بین استارت آپ و کسب و کار اینترنتی و سپس به مراحل راه اندازی استارت آپ آنلاین موفق خواهیم پرداخت.

استارت آپ (Startup) چیست؟

استارت آپ کلمه جدیدی است و هنوز معادل فارسی برای آن وجود ندارد. اما به طور کلی به یک شرکت تازه تاسیس و نوپا استارت آپ گفته می‌شود. این نوع از شرکت‌ها معمولاً توسط یک یا حداکثر دو کار آفرین ساخته می‌شوند. هدف استارت آپ‌ها از ذهن کارآفرینان آن نشأت می‌گیرد. برای مثال فرض کنید شما ایده یک محصولی را در ذهن دارید که می‌تواند باعث کاهش هدر رفت آب شود. ممکن است به این فکر بیفتید که با یکی از دوستانتان یا حتی به تنهایی شرکتی تاسیس کنید و این محصول را طراحی و به فروش برسانید. البته قضیه به این سادگی‌ها هم نیست. مسئله بودجه و هزینه اولیه برای یک استارت آپ مانند مسئله مرگ و زندگی برای یک انسان است. اکثر استارت آپ‌ها با هزینه شخصی کارفرمایان آن تاسیس می‌شوند و خیلی دیر به سود‌دهی می‌رسند. به همین خاطر بسیاری از آن‌ها نیازمند داشتن یک سرمایه گذار هستند. در این مرحله یک استارت آپ ممکن است با نابودی حتی قبل از به وجود آمدن رو‌به‌رو شود. بر اساس آمار نزدیک به 90% از استارت آپ‌ها شکست می خورند.

نحوه راه اندازی یک استارت آپ

برای راه اندازی یک استارت آپ موفق و ماندگار مهم ترین نکته داشتن یک ایده خاص و جذاب است، نه فقط برای دوستان و نزدیکان خود بلکه برای تمام مردم. شاید شما ایده‌ای برای استارت آپ خود داشته باشید اما این ایده فقط برای دوستان شما جذاب باشد. در این صورت استارت آپ شما شکست سختی خواهد خورد. بعد از دادن ایده، در نظر گرفتن جامعه هدف و بازار مهم ترین قسمت است.
شما باید برای استارت آپ خود یک طرح کسب و کار (Business Plan) طرح کنید که درون آن جزئیاتی از قبیل: بودجه بندی کامل استارت آپ، اهداف، سرمایه‌ها، نحوه جذب کردن سرمایه گذاران از راه‌های مختلف را شامل باشد. سپس باید مجوز‌ها و امور مالیاتی و قانونی را طی کنید و قرار داد‌ها را ببندید. در نهایت مستقر شوید و کار خود را شروع کنید. از این جا به بعد اوضاع شاید کمی سخت شود زیرا که حفظ یک استارت آپ از شروع آن سخت تر است.

برخی از هزینه‌ها

هر استارت آپی هزینه‌های مخصوص به خود را دارد. در این قسمت با برخی از آن‌ها که ممکن است مشترک باشند آشنا خواهیم شد.

  • ساخت یک وب سایت
  • استخدام، حقوق و بیمه نیروها
  • اجاره مکان
  • تولید محصول
  • و …

مراحل راه اندازی استارت آپ

اگر محصول فیزیکی دارید به راحتی می‌توانید آن را به سرمایه‌گذران و دیگر افراد نشان دهید. اگر محصول شما به صورت مجازی یا حتی ارائه خدمات است باید به صورت پرسشنامه آن را ارائه دهید. به خاطر داشته باشید باید محصولی برای ارائه کردن داشته باشید درغیر این صورت حتما با مشکل جدی مواجه خواهید شد. سعی کنید چندین نمونه آزمایشی (Prototype) از محصول خود آماده کنید.

1. ثبت ایده

برای ثبت ایده و محصول خود در اسرع وقت اقدام کنید. زیرا که هم متوجه می‌شوید ایده شما قبلاً اجرا نشده و هم دست افراد سودجو را از روی محصولتان برمی‌دارید. جهت ثبت ایده باید دقت کنید که چه نوع شرکتی قرار است تاسیس کنید. برای مثال شرکت‌ها می‌توانند غیر سهامی، سهامی خاص، نسبی و… باشند. برای هرکدام از این موارد شرایط ثبت شرکت و ایده می‌تواند متفاوت باشد.

2. به روز باشید و از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید.

در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم برای مردم جذاب است که ببینند یک شرکت استارت آپ علاوه بر ارائه محصولی جدید در شبکه‌های اجتماعی فعال است. سعی کنید از طراحان گرافیک کمک بگیرید تا برای پیج یا کانال شما تم خاصی طراحی کنند این مورد می‌تواند در رشد شبکه اجتماعی بسیار کمک کننده باشد.

3. از نام به خصوصی برای برند خود استفاده کنید.

این شاید از 3 مورد مهم برای جذب مشتری یک استارت آپ باشد. داشتن نام (و حتی لوگو) مناسب می‌تواند به تنهایی افراد و سرمایه گذاران را به سمت استارت آپ شما بکشاند.

4. خوش برخورد باشید.

هنگام مواجه شدن با مشتری‌ها و سرمایه گذاران ممکن است بسیاری از آن‌ها از شما انتقاد کنند. جبهه نگیرید و برخورد خوبی با آن‌ها داشته باشید. شبکه‌های اجتماعی خود را با رنگ‌ها و کلمه‌های خشک و خسته کننده مدیریت نکنید و سعی کنید همیشه خندان و به روز باشید.

5. سرمایه گذار را محو خود کنید.

هنگام برخورد اولیه با سرمایه گذاران آن‌ها ایده شما را بررسی می‌کنند تا ببینند این ایده قبلاً اجرا شده یا خیر. برای قانع کردن آن‌ها حوصله به خرج دهید و سعی کنید از نمودار و تصاویر جذاب استفاده کنید. از ایده ی خود و مالکیت آن دفاع کنید به آن‌ها اطمینان دهید که می‌توانند به شما اعتماد کنند. اگر به هردلیلی از اعتماد و سرمایه گذاری روی ایده شما سر باز زدند نا امید نشوید هنوز هم فرصت هست!

سخن آخر

راه اندازی یک استارت آپ موفق این روزها کار سختی است. اگر برای استارت آپ خود برنامه داشته باشید، هزینه کنید، وقت بذارید و حوصله به خرج دهید، تبلیغ کنید و البته ایده خاص و جذابی داشته باشید به آن 10% درصد باقی مانده استارت آپ‌ها خواهید پیوست.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

تجارت الکترونیک