مزایا و معایب بازاریابی جهانی

در عصر حاضر استفاده از کالاهای خارجی در بازار افزایش پیدا کرده است. وجود حمل و نقل‌ها و فناوری‌های مدرن یک جامعه جهانی ایجاد کرده است. تصور تجارتی که کالاها را به مشتریانی که هزاران کیلومتر دورتر زندگی می‌کنند می‌فروشد، سخت نیست. با وجود اینکه در هنگام فروش بین المللی چندین احتمال وجود دارد، خطرات متعددی نیز وجود دارد. شرکت‌ها باید از بازاریابی جهانی کارآمد برای جلوگیری از شکست و ایجاد یک برند قوی در سراسر جهان استفاده کنند. در این مقاله به توضیح و معرفی بازاریابی جهانی و مزایا و معایب آن می‌پردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

بازاریابی جهانی چیست؟

بازاریابی جهانی عبارت است از بهره گیری از منافع اقتصادی از تغییرات عملیاتی جهانی، شباهت‌ها و امکانات برای تحقق اهداف جهانی؛ که در اصل، عمل فروش کالاهای یکسان شرکت به بازارهای جهانی می‌باشد. 

امروزه، به لطف رشد اینترنت، مشاغل کوچک نیز می‌توانند به سرعت و ارزان به مخاطبان در سراسر جهان دست یابند. شرکت کنندگان عمده بازاریابی جهانی عبارتند از H&M، Airbnb، Coca-Cola، PepsiCo و Mad Over Donuts.

اهمیت بازاریابی جهانی؟

  • حاشیه سود بالاتر

این بازاریابی فرصت های قابل توجهی را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا یتوانند درآمد و سودآوری خود را افزایش دهند. فروش به بازار جهانی به جای بازار داخلی سود بیشتری دارد. در گذشته این کار فقط شرکت‌های بزرگ ممکن بود ولی در حال حاضر اینترنت این امکان را برای شرکت های کوچک فراهم می‌کند تا با مشتریان در هر نقطه از جهان ارتباط برقرار کنند.

  • رویکرد بازاریابی استاندارد

این امر می‌تواند هزینه های بازاریابی را کاهش دهد. و با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی استاندارد، یک کسب‌وکار ممکن است روی عملیات توسعه محصول اصلی خود تمرکز کند و در عین حال در زمان و تلاش صرفه‌جویی کند.

بازاریابی جهانی
  • آگاهی از برند در سراسر جهان

شرکتی با حضور جهانی از دید مشتریان مطلوب است. به عبارتی شرکت‌های گوناگون می‌توانند تحت تاثیر شهرت یک برند در مقیاس جهانی قرار گیرند، که باعث افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش می‌شود.

  • صرفه جویی در مقیاس

استفاده کارآمد از مقیاس یکی دیگر از مزایای بازاریابی جهانی است که شرکت می‌تواند با هزینه کمتر، تولیدات خود را افزایش دهد.

استراتژی‌های بازاریابی جهانی

برنامه‌های بازاریابی جهانی جزء یک استراتژی جامع شرکت هستند. این امر نیازمند تغییر تاکتیک های بازاریابی یک شرکت برای مطابقت با خواسته های مشتریان احتمالی در کشورهای مختلف است. یک کسب و کار ممکن است به یک پایگاه مصرف کننده جدید برسد و با ورود به یک بازار جدید خارج از کشور، فروش را افزایش دهد. ثبات و ایجاد یک برند قابل تشخیص برای همه از اولویت‌های اصلی ورود به بازارهای خارجی است. برخی از ویژگی‌های شرکت ممکن است با اجرای تاکتیک‌های بازاریابی شما تغییر نکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرند.

اشکال مختلف استراتژی بازاریابی جهانی

سه نوع مختلف از استراتژی‌های بازاریابی جهانی وجود دارد:

  • استانداردسازی

این استراتژی، به تعیین استانداردهای یکسان برای محصولات و بازاریابی در تمام بازارها اشاره دارد. از ان جا که نیازی به توسعه ویژگی‌های جدیدی نیست، فرآیند تولید نیز با استانداردسازی سرعت می‌یابد. علاوه بر این، کسب و کارها آموزش کارکنان خود را ساده می‌دانند.

  • رویکرد بین المللی

واردات و صادرات محصولات بخشی از رویکرد بین المللی در بازاریابی جهانی به شمار می‌رود که با کمترین میزان تعامل بازار، این رویکرد حداقل ریسک را به همراه دارد. کسب و کار ممکن است به انجام کلیه فعالیت ها در بازار داخلی خود بدون افتتاح دفتر در آنجا ادامه دهد. 

  • رویکرد چند ملیتی

بازاریابی بین المللی و استراتژی چند ملیتی کاملاً مشابه هستند. روند مشابهی دنبال می‌شود، اما کالاها برای هر بازار سفارشی می‌شوند. سفارشی سازی به شرایط و نیازهای بازار بستگی دارد. به عنوان مثال، کارکنان اضافی ممکن است به مناطقی با جمعیت و تقاضای بالا فرستاده شوند.

 

مزایا و معایب بازاریابی جهانی

مزایای بازاریابی جهانی

  • دسترسی جهانی

دسترسی به تعداد زیادی از مشتریان به راحتی به توسعه تصویر برند کمک می‌کند. به دلیل دسترسی رایگان اینترنت، دامنه کسب و کار گسترش یافته است. 

  • هزینه های کمتر

شما می‌توانید با اجرای یک پیام یکپارچه در سطح جهانی، هزینه های بازاریابی به شدت کاهش دهید و مقداری از سود به دست آمده را ذخیره نمایید. به حاشیه سود اجازه می‌دهد دست نخورده باقی بماند.

  • بازخورد جهانی

با پیام‌های ثابت در سراسر جهان، شرکت‌ها باید به بازخوردی که دریافت می‌کنند توجه یکسانی داشته باشند. بازاریابی جهانی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا هر دو را انجام دهند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بازخورد روشن‌تری جمع‌آوری و در صورت لزوم استراتژی‌های خود را اصلاح کنند.

  • رفع محدودیت های زمانی

برخلاف گذشته و تبلیغات آن که چاپ بنر‌ها و روزنامه ها زمین زیادی می‌برد در حال حاضر تنها با یک کلیک ماوس تبلیغات در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد و سایر برنامه ها همانند تلاش برای بازاریابی سرعت می یابد و در نهایت نتایج سریع تر به دست می‌آید و در آمد در بازه زمانی کوتاه تری حاصل می‌شود.

معایب بازاریابی جهانی

  • موانع فرهنگی

بازاریابی بین کشوری چالش‌های زیادی به همراه دارد. از آنجایی که همه فرهنگ ها با شرکت و محصولات آن سازگار نیستند. شرکت‌ها ممکن است برای عبور از این موانع فرهنگی نیاز به اتخاذ قوانینی برای برخی کشورها داشته باشد که می‌تواند زمان بر و پرهزینه باشد. و به دنبال آن مدیریت آن ها در بازاریابی بین المللی نمی‌تواند آسان باشد.

  • مخاطبان محدود

همه ی افراد به محصولات ارائه شده علاقه مند نخواهند بود و ممکن است بازار هدف مناسبی نباشند. در شرایط مشابه، کسب‌وکار تنها می‌تواند به بخش کوچکی از مشتریان خدمت کند و بخش باقی‌مانده را از دست خواهند داد.

  • محدودیت های سیاسی و حقوقی

وجود برخی از محدودیت ها در زمینه هایی همچون سیاسی و حقوقی می‌تواند کسب و کار ها تحت تاثیر خود قرار دارد و مشکلاتی را برای آن ها به همراه بیاورد که بر طرف کردن آن‌ها مستلزم صرف هزینه هایی گزاف می‌باشد.

بازاریابی جهانی
  • مدیریت موجودی

با افزایش مخارج موجودی برای کسب و کار، ممکن است مقادیر زیادی از مواد هدر رفته انباشته شود. که این امر می‌تواند ناشی از مواردی همچون :

  • از برآوردهای نادرست
  • عدم در نظر گرفتن درست بازار محلی
  • راه اندازی عجولانه
  • برآورد بیش از حد پیش بینی‌ها
  • و… باشد.

عوامل اضافی

  • خدمات محصول و محصولاتی که یک کسب و کار ارائه می‌دهد؛ نام تجاری، طراحی، تنوع، کیفیت، ویژگی‌ها
  • قیمت قیمتی که مصرف کنندگان برای یک محصول یا خدمات می‌پردازند؛ تخفیف، شرایط اعتبار، دوره پرداخت
  • مکان شامل فرآیندهای درگیر در دسترسی مشتری به محصول است؛ تدارکات، حمل و نقل، موجودی
  • ترفیع روشی است که برای انتقال کیفیت و مزایای یک محصول یا خدمات استفاده می شود؛ تبلیغات، تبلیغات، فروش

و در آخر

در آغاز کار توسعه استراتژی برند می‌تواند دلهره های زیادی را با خود به همراه بیاورد. در این مقاله در تلاشیم این فرایند را برای شما آسان تر نماییم و فرصتی را برای یادگیری فضاهای گوناگون کاری در اختیار شما قرار دهیم که در آن بتوانید داده ها را جمع آوری و تیم های مختلف را تشکیل و بازار خود را توصیف نمایید. بنابراین بازار بین المللی جایی است که شرکت‌ها می‌توانند کالاها و خدمات خود را ارائه دهند. شما می‌توانید با جمع آوری فروش از بازارهای محلی در مقیاس جهانی بفروشید. در مقایسه با سطح محلی، مشتریان بیشتری وجود دارد که باعث افزایش درآمد می‌شود.

البته توجه کنید تحقیق قبل از گسترش شرکت ها به کشوری دیگر امری مهم به حساب می‌آید چرا که در غیر این صورت رشد می‌تواند متوقف شود و حتی سرمایه ی شما را نیز به خطر بیاندازد. بنابراین داشتن ویژگی هایی همچون تمرکز، هدف، مشتریان، استراتژی و عوامل دیگر بازار جهانی را از بازار بین المللی متمایز می‌کند. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

مارکتینگ