Onion Routing

مسیریابی پیازی (Onion Routing) چیست؟

فهرست مطالب

مسیریابی پیازی (Onion Routing) راهکاری برای افزایش حریم خصوصی به حساب می‌آید که در شبکه‌های کامپیوتری مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش داده‌ها در چندین لایه رمزگذاری شده قرار می‌گیرند. این داده‌ها به وسیله یک سری از گره‌ها عبور می‌کنند و به همین دلیل ردیابی منابع و مقصد پیام‌ها را برای دیگر افراد سخت می‌سازد. در این محتوا به توضیح درباره Onion Routing می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

تاریخچه Onion Routing

ظهور این تکنولوژی را می‌توان تقریباً به سال 1990 توسط نیکسون نسبت داد. هدف از این پروژه ایجاد سیستم‌های ارتباطی توسط افراد و نا شناخته ماندن آن می‌باشد. این ابزار برای حفاظت از حریم خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ابتدا در حیطه پروژه‌های نظامی و پس از آن در پروژه‌های مختلف، حفاظت از حریم خصوصی و این دست از موارد کاربرد دارد.

ویژگی‌های مسیریابی پیازی

مسیریابی پیازی ویژگی‌های زیادی دارد. برخی از این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند.

  1. مسیریابی پیازی با ایجاد لایه‌هایی از شبکه‌های تور امکان شناسایی ای پی‌ها را کاهش می‌دهند و کاربران می‌توانند فعالیت‌های آنلاین خود را مخفی سازند و از جمع‌آوری اطلاعاتشان توسط سازمان‌های نظارتی محافظت نمایند.
  2. رمزگذاری اطلاعات که باعث افزایش امینت اطلاعات می‌گردد و از هویت کاربران محافظت می‌کند.
  3. از جمع آوری داده‌ها در اینترنت به صورت غیر قابل اطمینان جلوگیری می‌کند.
  4. دسترسی به منابع غیر قابل دسترسی و محدود
  5. مورد استفاده خیلی از افراد بودن
  6. و…

کاربردهای اصلی Onion Routing

استفاده از مسیریابی پیازی به عنوان یکی از تکنولوژی‌های محافظت از حریم خصوصی و امنیت کاربرد زیادی دارد. برخی از این کاربردها به شرح زیر می‌باشد.

  1. محافظت از حریم خصوصی این امکان را برای افراد فراهم می‌آورد تا بدون افشای هویتشان بتوانند ارتباطات را برقرار کنند و بابت اطلاعت شخصی خود و فعالیت‌هایشان نگرانی ای نداشته باشند.
  2. در مناطقی که دولت و سازمان دسترسی به اینترنت را محدود می‌سازند Onion Routing این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌آورد تا بتوانند به منابع با خیال راحت دسترسی یابند.
  3. داشتن معاملات مالی امن به عنوان یک لایه امنیتی اضافی برای مخفی نگه داشتن جزئیات معاملات و اطلاعات مالی افراد مورد استفاده قرار گیرد.
  4. حفاظت از اطلاعات حساس و مهم در ارتباطات داخلی یا خارجی.
  5. و…

ساختار عملکرد Onion Routing

این ساختار به صورت لایه‌ای و با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری به حفاظت از داده‌های انتقال می‌پردازد. در اینجا به توضیح مراحل اصلی ساختار عملکرد مسیریابی پیازی می‌پردازیم.

  1. ازآنجا که کاربران می‌خواهند اطلاعات را ارسال می‌کنند بایستی یک مسیر ارتباطی از نقاط مختلف انتخاب شود.
  2. اطلاعات ارسالی توسط فرستنده باید به لایه‌های رمزنگاری مجهز شوند که هرکدام از این لایه‌ها با یک کلید خاصی رمزگشایی می‌شود.
  3. ارسال اطلاعات شامل لایه‌های متعدد ارسال می‌شوند. هر نود در مسیر فقط می‌تواند یک لایه اطاعاتی را باز کند.
  4. اطلاعات به صورت مرحله به مرحله به نودهای دیگر ارسال می‌شوند این مراحل تا رسیدن اطلاعات به مقصد ادامه دارد.
  5. در آخر اطلاعات به مقصد رسیده و مسیر ارتباطی توسط سرورهای Onion Routing تا زمان رسیدن به مقصد مخفی می‌ماند.

مزایای Onion Routing

در این بخش به توضیح درباره مزایای مسیریابی پیازی می‌پردازیم.

  1. محافظت از حریم خصوصی شما و جلوگیری از پیگیری‌های ناخواسته.
  2. دسترسی به منابع حتی در کشورهایی با محدودیت.
  3. امنیت بالای اطلاعات.
  4. استفاده در مواردی مثل فعالیت‌های سیاسی به علت حفاظت از حریم خصوصی.

معایب Onion Routing

مسیریابی پیازی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که به شرح زیر می‌باشد.

  1. کاهش سرعت در ارتباطات: استفاده از Onion Routing سرعت ارتباطات را کاهش می‌دهد چرا که هر کدام از نودها به باز کردن یک لایه اطلاعات نیاز دارند.
  2. پیچیدگی: نصب و پیکربندی نرم افزارهای مختلف مستلزم استفاده از این تکنولوژی است که برای برخی از کاربران پیچیده است.
  3. حساسیت به حملات: در صورتی که یکی از گره‌ها دچار حمله شود امنیت کل سیستم به خطر میفتد.
  4. مشکلات قانونی: ازآنجا که از Onion Routing ممکن است به خاطر استفاده‌های غیر قانونی از نظر دولت استفاده شود. پس استفاده از آن‌ها محدود است.

با این حال، با توجه به مزایا و معایب آن، استفاده از Onion Routing در موارد خاص می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید در حفاظت از حریم خصوصی و امنیت ارتباطات آنلاین موردنظر باشد.

از آنجا شبکه Tor مملو از بدافزارها و تهدیدات امنیتی است ما به شما استفاده از سرور مجازی پویان آی تی را پیشنهاد می‌دهیم. سرور مجازی پویان آی تی همانند یک سپر عمل می‌کند و امنیت سیستم شما را در برابر تهدیدات تضمین می‌کند.

و در آخر

راه‌حل حفاظت از حریم خصوصی در اینترنت است که توسط Onion Routing ارائه می‌شود. در این سیستم، اطلاعات توسط چندین سرور میانی به لایه‌های مختلف پوشانده شده و هویت فرستنده و گیرنده مخفی می‌شود. هر لایه یک پوشه اطلاعاتی افزوده که دریافت کننده یا ارسال کننده فقط لایه‌ای از آن را مشاهده می‌کند. این روش امکان دسترسی به اطلاعات بدون شناسایی اصلی و افزایش امنیت ارتباطات را فراهم می‌کند.

سؤالات متداول

  • Onion Routing چیست؟

یک تکنیک حفاظت از حریم خصوصی در اینترنت است که از مسیریابی اطلاعات از طریق چندین سرور میانی با استفاده از لایه‌های رمزنگاری متعدد برای حفاظت از هویت فرستنده و گیرنده استفاده می‌کند.

  • چگونه Onion Routing کار می‌کند؟

در Onion Routing، اطلاعات به لایه‌های مختلف افزوده می‌شوند. هر لایه توسط یک سرور میانی مدیریت می‌شود. این لایه‌ها به ترتیب برداشته می‌شوند تا اطلاعات به مقصد برسند. هر لایه اطلاعات را باز می‌کند و لایه‌های رمزنگاری را حذف می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه امنیت