پردازنده‌های سری W زئون

معرفی پردازنده های سری w زئون

فهرست مطالب

پردازنده‌های سری w زئون از جمله پردازنده‌های اینتل هستند که استفاده فراوانی از آنها می‌گردد، بنابراین می‌توان گفت جهت بسیاری از پردازش‌های سنگین این پردازنده‌ها بکار می‌روند. از جمله موارد استفاده این پردازنده‌ها شامل پایگاه داده، سیستم‌های سرور، راه اندازی سرورهای گوناگون، رندرینگ، ایستگاه کاری، پژوهش و… می‌باشند.

معمولا این پردازنده‌ها با داشتن ویژگی‌های متنوعی که دارند بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. از این رو در این مقاله به معرفی پردازنده‌های سری w زئون می‌پردازیم تا مخاطبان با این پردازنده‌های پرقدرت به خوبی آشنا شوند.

درباره پردازنده‌های‌ سری w زئون

در سال 2017 پردازنده‌های w به بازار معرفی شدند که با توجه به ویژگی‌های مختلفی که نسبت به پردازنده‌های معمولی دارند، نظر بسیاری از  کاربران را جلب کردند. معمولا پردازنده‌های سری w زئون از بازدهی و کارایی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند اما دمای کمی را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل با استفاده از آنها در سرورها و دیتاسنترها میزان کمی از هنگ و کرش (Crash) را می‌توان مشاهده نمود چرا که این پردازنده‌ها به ایجاد شرایط پایداری در این سیستم‌ها کمک می‌کنند.

می‌توان گفت هدف اصلی از بکارگیری این سی پی یو ها برای کاربردهای کنترلی است. همچنین طراحی این پردازنده‌ها به گونه‌ای خواهد بود که امکان تحمل جریان اصلی شبکه را نیز دارند. از این رو پردازنده‌های سری w عملکرد خوبی در برابر محاسبات سنگین از خود به نمایش می‌گذارند. این پردازنده‌ها مجهز به قابلیت‌های مختلفی هستند که در بالا بردن کیفیت سخت‌افزاری و کنترل سخت‌افزار سیستم‌های مختلف بسیار موثر می‌باشند. بدین ترتیب میزان بار موجود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که مانع از خرابی دستگاه‌های ضعیف نیز خواهند شد.

معرفی برخی از پردازنده‌های سری w زئون

همان طور که گفتیم شرکت اینتل این پردازنده‌ها را جهت پردازش‌های سنگین تولید می‌نماید. مثلا اگر بخواهند سرورهای مختلفی را راه‌ اندازی کنند، از آنجایی که نیاز به استفاده از پردازنده‌های پرقدرتی است، معمولا  پردازنده‌های سری W را بکار می‌برند  چرا که بسیاری از پردازنده‌های معمولی توانایی پردازش را ندارند. به همین جهت پردازنده‌های مختلفی توسط این شرکت تولید می‌شود که یکی از آنها پردازنده‌های سری w زئون می‌باشد.

پردازنده‌های w نسبت به مدل E3 دارای هسته و امکانات بیشتری نیز هستند. این پردازنده‌ها خود به مدل‌های 2000 و 3000 تقسیم‌بندی می‌شوند. با توجه به این که در تولید مدل‌های 3000 پردازنده‌های W سوکت‌های gold بکار می‌رود، به همین دلیل این پردازنده‌ها از امکانات زیادتر و قیمت بالاتری برخوردار هستند.

بررسی پردازنده‌های 2000 W

پردازنده‌های خانواده 2000 W با داشتن امکانات و ویژگی‌های مختلفی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. باسی که  در این پردازنده‌ها بکار می‌رود DMI 3 است که سرعت بالاتری نسبت به ورژن 2 دارد، در این نوع DMIها، PCleهای بکار می‌رود که در ورژن 3، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین جهت ارتباط پرسرعت‌تری بین اجزای مختلف با مادربرد فراهم می‌کند.

این پردازنده دارای حافظه از نوع quad-channel و  DDR4 است. وجود چنین قابلیت‌هایی امکان دسترسی به چهار حافظه را به طور همزمان در این پردازنده میسر می‌کند. همچنین پردازنده‌های 2000 W دارای توان مصرفی از 120 تا 140 وات می‌باشند.

وجود قابلیت Speed Shift در این پردازنده موجب می‌شود تا مدیریت مناسب‌تری بر فرکانس و ولتاژ اعمال ‌گردد. همچنین منجر به کارایی بالاتر و بهینه پردازنده می‌گردد. بکارگیری تکنولوژی VMD در این پردازنده‌‎ها باعث می‌شود تا سیستم‌ها سریع‌تر بالا بیایند و میزان احتمال خطا به هنگام بالا آمدن آنها کمتر گردد.

داشتن قابلیت vPro در این پردازنده‌ها موجب می‌شود تا برای کارهای تجاری بسیار مناسب باشند. همچنین می‌توان از راه دور به اطلاعات سیستم دسترسی داشت و امنیت سیستم بسیار بالا می‌رود. یکی دیگر از امکانات این پردازنده‌‎ها قابلیت SpeedStep می‌باشد که موجب می‌شود سیستم با تنظیم ولتاژ و فرکانس هسته‌های پردازنده منجر به کاهش مصرف برق گردد.

داشتن تکنولوژی dentity Protection که از لحاظ امنیتی منجر به حفظ  اطلاعات کارمندان شرکت‌ها خواهد شد. دارا بودن فناوری‌های همچون Secure Key و Software Guard نقش موثری در افزایش امنیت سیستم‌‎ها دارد. اولین پردازنده تولیدی خانواده W 2000 از 4 هسته و 4 رشته برخوردار است و حافظه کش آن با 8 مگابایت شروع می‌شود.

بررسی پردازنده‌های 3000 W

در سال 2019 شرکت اینتل دست به معرفی یکی دیگر از پردازنده‌های خانواده  Xeon w زد.  نام این پردازنده‌ 3000 W بود که معماری متفاوتی براساس Cascade Lake داشت. این پردازنده‌ها از قابلیت‌های بهینه‌تری نسبت به پردازنده‌های 2000 W برخوردار بودند.

مثلا داشتن قابلیت Turbo Boost Max که به موجب آن سرعت کلاک بالاتر می‌رود و جهت انجام کارهای تک هسته‌ای بسیار مناسب است. همچنین می‌توان در زمان کمتری به یادگیری ماشین پرداخت. از جمله ویژگی‌های بارز این پردازنده‌ها افزایش قابل توجه خط‌‌های PCIe به 64 بیت است. اولین پردازنده تولید شده سری W 3000 دارای 8 هسته و 16 رشته بود. همچنین میزان حافظه کش آن در حدود 16مگابایت اعلام گردید.
 برخی از پردازنده‌های سری 3000 W زئون را می‌توان این طور معرفی کرد:

  • پردازنده  W 3375 زئون

از جمله پردازنده‌های خانواده 3000 W است که دارای 38 هسته و 76 رشته می‌باشد. حافظه کش مختص به این چیپ 57 مگابایت است. برای هر هسته 1.5مگابایت حافظه اختصاص یافته و بالاترین فرکانس اعلام شده برای یک هسته 4 گیگاهرتز و تمام هسته‌ها 3.3 گیگاهرتز می‌باشد.

  • پردازنده W 3365 زئون

این پردازنده هم دارای 32 هسته است و حافظه کش آن در حدود 48 مگابایت می‌باشد. پردازنده W-3365 زئون از فرکانس 4 گیگاهرتزی بر روی یک هسته برخوردار بوده است. همچنین فرکانس آن بر روی تمام هسته‌ها 3.5 گیگاهرتز می‌باشد.

  • پردازنده W 3345 زئون

این پردازنده نیز دارای 24 هسته و 36 مگابایت حافظه کش می‌باشد. حداکثر میزان فرکانس موجود بر روی یک هسته این پردازنده در حدود 4 گیگاهرتز و بر روی همه هسته‌ها 3.7 گیگاهرتز است.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی یکی دیگر از پردازنده‌های پرقدرت شرکت اینتل به نام پردازنده‌های سری w زئون پرداختیم.  این پردازنده‌ها به جهت کارایی بالایی که دارند در سرورها و دیتاسنترها نیز بسیار مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

از آنجایی که این پردازنده‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بکارگیری آنها میزان کمی از هنگ شدگی را ایجاد می‌کند، به همین دلیل بسیار پرطرفدار هستند. داشتن فضای کش مناسب، طول عمر بالا و تعداد هسته‌های زیاد از جمله مزایای استفاده از پردازنده‌های سری W زئون می‌باشد که در این مقاله برخی از پرکاربردترین پردازنده‌های این خانواده یعنی پردازنده‌های W 2000 و 3000 W را معرفی کردیم.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور پردازنده CPU اینتل