پایگاه داده nosql پایگاه داده sql

مقایسه پایگاه داده NoSQL با پایگاه داده SQL

برای ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات نیاز به پایگاه داده می‌باشد، اگر با پایگاه داده‌های مختلف آشنا باشید حتما نام NoSQL و SQL را تاکنون شنیده‌اید. در واقع این پایگاه‌های داده جزء پراستفاده‌ترین دیتابیس‌های موجود به شمار می‌آیند. بنابراین برنامه‌نویسان باید به خوبی بتوانند از تفاوت‌های این دیتابیس‌ها مطلع باشند تا در انجام پروژه‌های خود از پایگاه داده مناسب استفاده کنند. از این رو در این مقاله به مقایسه پایگاه داده NoSQL با پایگاه داده SQL می‌پردازیم تا مخاطبان به شناخت درستی از تفاوت‌های این دیتابیس‌ها دست یابند.

پایگاه داده SQL

این پایگاه داده جهت تعریف و تغییر اطلاعات از یک زبان رابطه‌ای ساختاری (Structured Query Language) استفاده می‌کند. برای روشن شدن این موضوع می‌توانید اطلاعاتی را در نظر بگیرید که با نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

می‌توان گفت ارتباط آن ها با هم بر اساس ساختار خاصشان رخ می‌دهد و تغییر در یکی از آنها تاثیر فراوانی بر سایرین می‌گذارد. SQL برای جستجوهای پیچیده بسیار به کار گرفته می‌شود اما در مواقعی دارای محدودیت‌های نیز است. بنابراین اگر قرار باشد پایگاه داده‌ای مطابق با زبان SQL ایجاد شود باید برای آن ساختار مشخصی تعیین گردد تا بتوانند از این ساختار پیروی کنند. همچنین افرادی که می‌خواهند پایگاه داده SQL قدرتمندی داشته باشند، باید ظرفیت حافظه و قدرت CPU را افزایش بدهند تا منجر به تسریع عملیات و کارایی بالاتر آن شود. برخی از مثال‌ها از پایگاه‌های داده با زبان SQL شامل MySQL ،Oracle ،PostgreSQL  و Microsoft SQL Server می‌باشند.

پایگاه داده nosql

در این پایگاه داده عملیات ذخیره‌سازی اطلاعات تفاوت‌های زیادی با پایگاه داده SQL دارد، به طوری که فاقد الگوی مشخصی برای ذخیره‌سازی هستند. ذخیره‌سازی اطلاعات در دیتابیس NoSQL به شیوه‌های متنوعی همانند Graphbase  ، Document Oriented ، Column-Oriented و … صورت می‌گیرد. می‌توان گفت برای آن که قدرت پایگاه داده NoSQL را افزایش داد باید تعداد سرورهای آن را بیشتر کرد. پایگاه‌ داده‌هایی همچون MongoDB  ،BigTable و RavenDB Cassandra  برخی از پایگاه‌های داده با زبان NoSQL به شمار می‌آیند.

پایگاه داده nosql

مقایسه پایگاه داده nosql با پایگاه داده sql

با مقایسه پایگاه داده NoSQL با پایگاه داده SQL مشاهده می‌کنید که این دیتابیس‌ها دارای تفاوت‌های مختلفی با یکدیگر هستند که به بیان هر یک از آنها می‌پردازیم:

1. زبان برنامه‌نویسی

سابقه کار برنامه‌نویسان با زبان SQL بیشتر است، به همین دلیل با توجه به آموزش‌های متعدد درباره آن آشنایی با این زبان بیشتر است. همچنین زبان SQL براساس نوعی رابطه جبری پیاده‌سازی می‌شود و از ایمنی بالایی برخوردار است. از این رو برای انجام دادن کوئری‌های سخت و دشوار استفاده از این زبان برنامه‌نویسی بسیار ایمن می‌باشد.

بکارگیری زبان SQL موجب می‌شود تا کاربر مجبور به استفاده از الگوی خاص و از پیش تعیین شده گردد که این موضوع کار با این زبان را کمی سخت کرده است. در عوض زبان NoSQL از Dynamic Schema یا اسکیما پویا استفاده می‌نماید که منجر به انعطاف بالا و آسانی کار با این زبان شده است. همچنین NoSQL به عنوان یک پایگاه داده غیر رابطه‌ای شناخته می‌شود و به همین دلیل اطلاعات در جداول ذخیره نمی‌گردند. از این رو این پایگاه داده نسبت به سایر پایگاه داده‌های رابطه‌ای انعطاف بالاتری دارد. بنابراین کاربران قدرت بیشتری جهت افزودن فیلدها و ویژگی‌ها خواهند داشت.

2. مقیاس‌پذیری

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم SQL و NoSQL مقیاس‌پذیری آنها است، SQL دارای ویژگی مقیاس‌پذیری عمودی می‌باشد، یعنی در صورتی که نیاز به افزایش مقیاس بر روی یک سرور باشیم باید میزان CPU یا RAM را زیاد کنیم. اما  NoSQL از مقیاس‌پذیری افقی برخوردار است که این کار را با افزایش تعداد سرورها انجام می‌دهد. بنابراین برای استفاده جهت ذخیره کردن دیتاهای  عظیم استفاده از NoSQL متداول‌تر است چرا که قدرت بالاتری دارد.

3.ساختار

پایگاه داده SQL از ساختاری برخوردار می‌باشد که از قبل تعیین شده است. معمولا این ساختار شامل جداولی می‌باشد که برای ثبت سوابق و ویژگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که شباهت زیادی به اکسل دارد. بنابراین ثبت داده جدید در جداول موجود صورت می‌گیرد یا نیاز به ایجاد جدول تازه می‌باشد. از این رو در زمانی که داده‌ها تغییر چندانی نداشته باشند از پایگاه داده SQL استفاده می‌شود. در مقابل پایگاه داده NoSQL برای اپلیکیشن‌هایی مناسب است که دارای چندین داده متفاوت هستند. همچنین با توجه به این که این پایگاه داده فاقد ساختار جدولی است، سرعت بالاتری نسبت به SQL دارد. بنابراین NoSQL دارای طرح پویا و بدون ساختار است که به دسته‌های گوناگونی همانند ستون‌گرا، مقدار کلید، اسناد و گراف تقسیم‌بندی می‌شود.

4. پشتیبانی و جامعه کاربری

معمولا یکی از تفاوت‌های واضح پایگاه داده NoSQL با پایگاه داده SQL در نوع پشتیبانی آنها است. از آنجایی که پایگاه SQL قدمت بالاتری دارد، بنابراین جامعه کاربری بیشتری نیز خواهد داشت. در مقابل دیتابیس NoSQL با توجه به جدید بودن آن دارای جامعه کاربری کمتری است، اما امکان ارتقا و رشد آن با توجه به امکانات مختلفش وجود دارد.

5. بازیابی داده

معمولا بازیابی داده یکی از عملیات‌های مهم است که کاربر به هنگام پردازش داده آن را از دیتابیس مورد نظر خود استخراج می‌کند. می‌توان گفت بازیابی داده در دیتابیس SQL زمان بیشتری خواهد گرفت چرا که کاربر باید جداول مختلف و متصل به هم را جستجو کند. در مقابل در پایگاه داده NoSQL با توجه به این که داده‌ها به صورت اشیایی هستند، به همین دلیل به یکدیگر مرتبط می‌شوند و در زمان کمتری بازیابی داده صورت می‌گیرد.

پایگاه داده nosql پایگاه داده sql

چه زمانی از nosql و چه زمانی از sql استفاده می‌شود؟

یکی از تفاوت‌های SQL و NoSQL در مقدار و حجم داده‌های آنها می‌باشد. NoSQL از جمله پایگاه‌های داده است که در زمینه شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایل، مدیریت محتوای آنلاین و… استفاده می‌شود. همچنین جهت اطلاعات یا نمودارهای سلسله مراتبی، داده‌های بزرگ و در حال رشد، کسب‌وکارهای در حال پیشرفت و بدون اسکیمای مناسب و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پایگاه داده SQL نیز از جمله پایگاه‌های است که در کسب‌وکارهای کوچک، دیتابیس‎‌های فروش، درگاه‌های پرداخت، سیستم‌های پایدار با اطلاعات ثابت و… به کار گرفته می‌شود.

پایگاه داده nosql پایگاه داده sql

نتیجه گیری

دیتابیس SQL از قدیمی‌ترین پایگاه‌های داده می‌باشد که دارای ساختار رابطه‌ای و محدود است. دیتابیس NoSQL هم از جمله پایگاه‌های داده جدید و منعطف می‌باشد که ساختار غیر رابطه ای دارد و هنوز بسیاری از برنامه‌نویسان جهت کار با آن نیاز به کسب تخصص‌های لازم هستند. بنابراین در این مقاله با مقایسه پایگاه داده NoSQL با پایگاه داده SQL مهمترین تفاوت‌های این دو پایگاه داده را بیان کردیم تا برنامه‌نویسان بتوانند جهت انجام پروژه‌های مختلف خود از بهترین این دیتابیس‌ها استفاده کنند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

پایگاه داده MySQL