مقایسه MariaDB و mySQL | دسترسی به mySQL | آموزش MariaDB

مقایسه MariaDB و mySQL | دسترسی به mySQL | آموزش MariaDB

مقایسه MariaDB و mySQL | دسترسی به mySQL | آموزش MariaDB

مقایسه MariaDB و mySQL

با گسترش علم و فناوری امکانات زیادی را در دنیای امروز شاهد هستیم. اکنون دیگر زمان بی‌خبری به سر رسیده و در عصر تکنولوژی حضور داریم. امروزه که ببشتر کارها در بستر اینترنت انجام می‌شود بسیاری از کارها سرعت فزاینده‌ای پیدا کرده است و ما نمی‌توانیم دنیای بدون اینترنت را متصور شویم. اکنون انواع سایت‌ها مشغول به فعالیت هستند. اما سایت‌های کنونی هم  با دغدغه‌های زیادی روبرو هستند.

 

از مهم‌ترین دغدغه آنها میزان مصرف و سرعت سرویس دیتابیس است. وب‌سایت‌های کنونی اغلب دیتابیس سنگینی دارند و علت آن هم استفاده از انواع پلاگین‌ها و افزونه‌ها می‌باشد که کوئرهای زیادی را در سرویس بانک اطلاعاتی به وجود می‌آورند و سبب سنگین‌تر شدن دیتابیس می‌شوند. ولی اگر شما انجین دیتابیس قدرتمندی داشته باشید می‌توانید هم سرعت را بالا ببرید و هم منابع کمتری مصرف کنید. بیشترین مصرف در سرویس‌های هاست‌های اشتراکی مربوط به سرویس mySQL است که رم و پردازنده سرور زیادی مصرف می‌کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی مقایسه بین Mariadb و mySQL بپردازیم.

بین Mariadb  و mySQL چه تفاوتی وجود دارد؟

برای اینکه بتوانیم به طور دقیق‌تر به مقایسه Mariadb و mySQL بپردازیم ابتدا باید تعریفی از این دو ارائه کنیم Mariadb یکی از معروف‌ترین سیستم‌های مدیریتی database است که در سال ۲۰۰۸ به وجود آمد و امروزه در اکثر شرکت‌ها از این انجین برای بهینه‌سازی سایت استفاده می‌کنند  به وجود آورنده این برنامه شخصی به نام  Monty بود که سرویس MySQL را به وجود آورد.

ماریا دی بی در شرکت‌های بزرگی چون گوگل، ویکی پدیا، فدورا و…مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس در سیستم عامل لینوکس طرفداران زیادی دارد. این سرویس به زبانهای مختلف ++C و Perl و Bash  نوشته شد و در سیستم عامل Linux ، Microsoft Window و… پشتیبانی می‌شود. ماریا دی بی نوع پیشرفته و بهینه‌سازی شده MySQL است و امنیت بیشتری از آن دارد و در جواب دادن به کوئری‌ها سرعت عمل بیشتری دارد. توصیه می‌شود برای وب‌سایت‌ها ی پربازدید و هاستینگ‌هایی که میزبان وب‌سایت‌های فراوانی هستند از ماریا دی بی  کمک بگیرید. سایت‌هایی که با مای اس کیوال 5.6 به بالا کار می‌کنند با ماریا دی بی هم سازگار هستند.‌

دیتابیس MySQL

یکی دیگر از دیتابیس‌ها MySQL  است که در سال ۱۹۹۵ به وجود امد و و در شرکت‌های معروفی همچون فیسبوک، توئیتر ، پی پال، ناسا و۰۰۰ از آن استفاده می‌کنند. این سر‌ویس دیتابیس انجین اکنون کاربرد زیادی دارد و آخرین نسخه آن MySQL  5.7 است که به زبان C و ++C برنامه نویسی می‌شود و در سیستم عامل‌های Microsoft، Linux، OSX، Windows، HB-UX و… قابل پشتیبانی است.

مقایسه عملکرد ماریا دی بی و مای ای کیوال

ماریا دی بی چندین بهینه‌سازی دارد و عملکرد بهتری از MySQL دارد. در اینجا به مقایسه  چند مورد ازعملکرد این دو دیتابیس می‌پردازیم.

دیتابیس Views یا دیتابیس View

اولین مورد بهینه‌سازی در عملکرد View دیتابیس‌ها هستند. View جداول پایگاه‌ داده‌های مجازی بوده که همانند جداول معمولی بانک اطلاعاتی در آن سوال پرسیده می‌شود. پرس‌وجو ویوها می‌تواند عملکرد سرور را بهبود دهد. صرف‌نظر از اینکه پرس‌ وجو ممکن است به برخی ویوها احتیاج داشته باشد یا نه، همه جداول مرتبط با ویوها را نشان می‌دهد. اما در ماریا دی بی جدولی را به نمایش در می آورند که برای پرس و جو نیاز است.

مقایسه MariaDB و mySQL | دسترسی به mySQL | آموزش MariaDB

دیتابیس MariaDB

ذخیره‌سازی ستونی

یکی دیگر از عملکردهای ماریا دی بی ColumnStore است که کارایی کوئرهای قابل اجرا روی دیتابیس‌ها را بهبود می‌بخشد. در اینجا داده‌ها به صورت ستونی ذخیره می‌شوند. به این ترتیب داده‌ها فشرده سازی می‌شود و سبب می‌شود که زمان درخواست یک کوئری  به Disk l/o  زیاد نباشد و در این صورت زمان و سرعت پاسخگویی افزایش می‌یابد.

عملکرد بهتر در ذخیره‌سازی فلش

ماریا دی بی موتور MyRocks را به شما ارائه می‌دهد و پایگاه داده RocksDB را به آن می‌افزاید. RocksDB پایگاه داده‌ای است که سطح بالایی از فشرده‌سازی داده‌ها را برای بهتر عمل کردن در ذخیره‌سازی فلش طراحی می‌کند.

مجموعه ای از ساختارهای بخش بندی شده

ماریا دی بی در عملکرد خود پیشرفت زیادی داشته‌است. مثلا اگر در MySQL یک thread اجرا شود بقیه thread قفل می‌شوند تا کوئری اجرا شود و بعد از آن باید thread دیگری انجام شود که سبب می‌شود بانک اطلاعاتی، کند عمل کند. به این ترتیب در ماریا DB  نیازی نیست thread ها قفل شوند و به صورت موازی اجرا می‌شوند و وقفه‌ای در کار نمی‌افتد.

ستون های مجازی

ویژگی جالب دیگری که ماریا دی بی از آن پشتیبانی می‌کند ستون‌های مجازی است و محاسبات بانک اطلاعاتی را انجام می‌دهند. این ستون‌های مجازی می‌توانند مقداری از یک یا چند فیلد را در قسمتی از همان جدول ذخیره کنند. این ویژگی سبب می‌شود که برنامه‌های زیادی بتواند در همان ستون آورده شود و نیازی نباشد در هر برنامه  محاسبه‌ای نوشته شود. این ویژگی در ماریا دی بی و MySQL 5.7 ارائه می‌شود.

اجرای موازی چند پرس و جو

از نسخه‌های جدید ماریا دی بی ۱۰ می‌باشد که این امکان را فراهم می‌کند تا  چند کوئری به صورت موازی اجرا شوند. این ایده این امکان را دارد که با هماهنگ کردن کوئری‌ها  آنها را از Master به Slave  تبدیل کنند و به اصطلاح کوئری‌ها را موازی کنند و این موازی بودن ماریا دی بی را از MYSQL متمایز می‌کند.

Thread Pooling

ماریا دی بی معنی جدیدی به نام Thread Pooling را ارائه می‌دهد که جایی است که چند Thread قرار می‌گیرند که وظایف خاصی دارند. در گذشته وقتی چند اتصال به یک دیتابیس وصل می‌شد، برای هر اتصال باید یک Thread انجام می‌گرفت اما با Thread Pooling مجموعه‌ای از Thread های باز دارید و یک اتصال جدید این قابلیت را دارد که عمل پرس‌وجو در پایگاه داده را انجام دهد. برای هر درخواست اتصال لازم نیست Tread جدیدی باز شود. این امتیاز در نسخه Enterprice  از MySQL موجود است اما در Comminty وجود ندارد.

موتور ذخیره سازی

موتور ذخیره‌سازی را به ابزاری میگویند که اطلاعات را در جداول مزبور ذخیره و بازیابی می‌کند. مهم‌ترین موتور ذخیره‌سازی innoDB است‌. ماریا دی بی هم دارای چند موتور ذخیره‌سازی قدرتمندی است که MY SQL این امکان را در اختیار ندارد و برای ذخیره‌سازی در MySQL باید به صورت دستی اقدام کرد.

سازگاری

تیم ماریا دی بی به کاربران این اطمینان را می‌دهد که ماریا دی بی می‌تواند جانشین MySQL شود و برای هر نسخه از MySQL ، نسخه ماریا دی بی هم منتشر می‌کنند تا ثابت کنند که این دو نسخه با هم سازگار هستند.

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم به مقایسه دو سرویس MariaDB و MySQL بپردازیم و گفتیم که  در دنیای امروز دیتابیس زیادی به وجود آمده‌است و با  سرویس‌های خاصی می‌توان سنگینی پلاگین‌ها را رفع کرد. ماریا دی بی و‌MySQL  دو سرویس کاربردی در این زمینه می‌باشند. ماریا دی بی از mySQL  سرعت و عملکرد بهتری دارد و امنیت آن هم بالاتر است. سایت‌هایی که با MySQL 5.6 عملکرد خوبی دارند می‌توانند با ماریا دی بی هم هماهنگ باشند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید.                         ‌‌

 

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

MySQL DBMS پایگاه داده