میکروتیک

میکروتیک چیست؟

فهرست مطالب

شبکه‌های کامپیوتری برای ارتباط داخلی و خارجی به دستگاه‌هایی مانند روترها، سوئیچ‌ها، تجهیزات بی سیم و غیره نیاز دارند. برندها و شرکت‌های اصلی این مواد را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها و تولیدکنندگان سخت افزار شبکه MikroTik است که در ابتدا سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس را تولید می کرد. در این مقاله به بررسی میکروتیک می‌پردازیم.

محصول میکروتیک چه زمانی وارد بازار شد؟

از سال 1996، در کشور اروپای شرقی لتونی توسط دو دانشجوی آمریکایی MIT آغاز شد و در سراسر جهان رشد کرد. اولین محصولی که این شرکت به بازار عرضه کرد سیستم عامل میکروتیک خودش بود که مبتنی بر لینوکس است. این سیستم عامل بر روی یک کامپیوتر معمولی نصب شده است. هدف از ساخت این محصول رقابت با شرکت های بزرگی مانند سیسکو است که محصولات و سیستم عامل خاص خود را دارد. 

اگر در تجارت شبکه هستید، حتما یک بار نام برند سیسکو را شنیده اید. این شرکت محصولات باکیفیت و گران قیمت (روتر، سوئیچ و …) را عرضه کرد. هدف اصلی میکروتیک رقابت با این شرکت اما با قیمت کمتر است. پس مراقب باشید قیمت پایین این محصولات باعث کاهش کیفیت آن‌ها نشود. در سال 2002، شرکت mikrotik تصمیم گرفت برای پایداری بیشتر، وارد فاز تولید سخت افزار جدید برای سیستم عامل خود شود که محصولی مانند روتر ایجاد کرد.

ویژگی‌های مهم دستگاه میکروتیک چیست؟

در حال حاضر استفاده از این دستگاه‌ها در شبکه افزایش چشمگیری داشته است که دلیل رشد این شرکت به شرح زیر است:

  • سرعت بالا در شروع
  • عملکرد خودکار بدون نیاز به اتصال به سرویس
  • سرعت نصب بالا به دلیل ماهیت گرافیکی سیستم عامل
  • سودآوری بالای آن که با نمونه‌هایی از مواد مشابه قابل قیاس است.

میکروتیک در چه مواردی استفاده می شود؟

  • مسیریابی
  • فایروال ها
  • کیفیت خدمات
  • متعادل سازی بار
  • سرور dhcp
  • nat (ترجمه آدرس شبکه)
  • سرور پروکسی
  • بدون رشته
  • vpn (شبکه خصوصی مجازی)
  • بخش
  • مدیریت کاربر و …

روتر میکروتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

روترها سخت افزاری هستند که در شبکه برای مسیریابی و انتقال داده‌ها استفاده می شوند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. محصول mikrotik نیز مانند سایر روترها وظیفه مسیریابی در شبکه را بر عهده دارد.

مسیریابی

روتر این شرکت می‌تواند یک روتر فوق العاده قدرتمند در شبکه باشد. این روتر با راه اندازی سرعت بالا و عملکرد خودکار نیازی به رد شدن از مراحل ورودی یا راه اندازی اولیه ندارد. از این محصول می توان به عنوان فایروال در شبکه استفاده کرد.

مدیریت پهنای باند

این دستگاه‌ها شامل الگوریتم های مختلف کنترل پهنای باند هستند. میکروتیک علاوه بر ایجاد پروتکل برای دستگاه های دیگر، پروتکل های nstreme و nv2 را برای دستگاه های میکروتیک ایجاد کرده است. خدماتی مانند هات اسپات، سرور vpn، سرور dhcp را می‌توان بر روی این دستگاه پیاده سازی و استفاده کرد. یکی از کاربردهای مهم این شرکت استفاده از آن به عنوان روتر است. در بسیاری از شبکه‌ها، جداسازی شبکه به چندین شبکه ضروری است و زمانی که چندین دفتر دارید، برای برقراری ارتباط بین دفاتر خود به روتر نیاز دارید.

mikrotik از تمامی پروتکل‌های موجود در شبکه برای مسیریابی پشتیبانی می‌کند. ارتباط بین دفاتر و شعب مختلف شبکه موضوع مهمی است که اجرای آن از دیگر قابلیت‌های میکروتیک می‌باشد. شما می‌توانید با ایجاد یک اتصال vpn یک ارتباط بسیار امن بین شعب خود برقرار کنید و از منابع موجود بین شاخه ها مانند اشتراک گذاری فایل ها، چاپگرها، برنامه ها و دوربین ها و غیره استفاده کنید. 

اپلیکیشن winbox برای استفاده آسان در روترهای میکروتیک

یک برنامه میکروتیک منحصر به فرد برای ویندوز به نام winbox است. این برنامه در واقع یک رابط کاربری گرافیکی است که برای پیکربندی یا تنظیم روترها و نظارت بر عملکرد آن‌ها استفاده می‌شود.

آیا روترهای میکروتیک ایمن و مطمئن هستند؟

هر سیستمی که به خوبی محافظت نشده باشد توسط هکرها مورد حمله قرار می گیرد. بنابراین، میکروتیک را نمی توان ناامن یا بسیار امن دانست. به عنوان مدیر شبکه بهتر است موارد امنیتی زیر را رعایت کنید تا مورد حمله هکرها قرار نگیرید.

استفاده از نام برای نام کاربری

اکثر کاربران میکروتیک از نام هایی مانند admin، superadmin، mikrotikadmin و غیره استفاده می کنند و با نام کاربری شما که بسیار اشتباه است.

از رمزهای عبور ضعیف استفاده کنید

حقیقت این است که همه ما می دانیم که استفاده از رمزهای عبور عمومی ضعیف باعث ایجاد ناامنی می شود، اما همچنان این کار را انجام می دهیم. برای حل این مشکل باید از رمزهای عبور قوی که حاوی حروف بزرگ و کوچک، کاراکترهای خاص و … هستند استفاده کنید.

میکروتیک

  remote dns request را فعال کنید

با بررسی مجوز درخواست dns از راه دور و قرار دادن آدرس dns روی دستگاه، در واقع روتر شما را به یک سرور dns تبدیل می کند. تنها هدف این شرکت از گنجاندن این ویژگی کاهش زمان وضوح dns بود. توصیه می‌کنیم این ویژگی را فقط در شرایطی فعال کنید که نقش فایروال را در ذهن دارید.

از شماره پورت پیش فرض استفاده کنید

هکرها برای دسترسی به روتر شما باید شماره پورت صحیح را وارد کنند. هنگامی که این پورت ها به طور پیش فرض تنظیم می‌شوند، شامل لایه های امنیتی اضافی برای جلوگیری از نفوذ متجاوزان می شود.

بدون قوانین فایروال

اکثر کاربران این قوانین یا قوانین را نادیده می گیرند یا آن‌ها را غیرفعال می‌کنند، این بسیار اشتباه است و شبکه شما را ناامن می‌کند. اگر این ویژگی را فعال نکنید شبکه شما آسیبی جدی خواهد دید.

آیا میکروتیک نیاز به مجوز دارد؟

دستگاه‌های میکروتیک دارای مجوز قبلی هستند و نیازی به خرید ندارند. برای برخی اقدامات خاص و دریافت لایسنس سطح بالاتر یا نصب بر روی کامپیوتر x86، باید در صفحه سایت میکروتیک یک حساب کاربری ایجاد کنید و از گزینه خرید مجوز روتروس در آنجا استفاده کنید.

رادیو میکروتیک چیست؟

از رادیوهای میکروتیک برای ارسال و به اشتراک گذاری اطلاعات در فواصل طولانی استفاده می شود.

رادیو بی‌سیم mikrotik چیست؟

رادیو بی‌سیم mikrotik به عنوان یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های شبکه شناخته می‌شود و امکان دریافت و ارسال اطلاعات در فواصل دور و کوتاه را فراهم می‌کند.  

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی برده باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

میکروتیک سیستم عامل شبکه