میکروکنترلر AVR

میکروکنترلر AVR چیست؟

فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید بشر پیوسته به دنبال راهکارهایی برای بهبود کیفیت زندگی خود و آسان سازی انجام فعالیت‌ها می‌باشد. در این مسیر کارهای زیادی انجام داده است که یکی از آن‌ها بهره گیری از میکروکنترلرها است. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح درباره میکروکنترلر AVR بپردازیم و کاربرد و انواع آن را برایتان توضیح دهیم. پس همراه ما باشید.

میکروکنترلر چیست؟

میکروکنترلر که از آن به عنوان یک نسخه پیشرفته‌تر از ریزپردازنده‌ها یاد می‌شود برای پردازش سیگنال با سرعت بالا درون یک سیستم استفاده می‌شود. Microcontroller شامل بخش‌هایی مثل واحد پردازش مرکزی تراشه (CPU)، حافظه فقط خواندنی (ROM)، حافظه دسترسی تصادفی (RAM)، واحد ورودی/خروجی، کنترل کننده وقفه و غیره است.

میکروکنترلر AVR چیست؟

نوعی میکروکنترلر است که توسط شرکت اینتل ایجاد شد. این نمونه مزایای زیادی نسبت به دیگر تراشه‌ها دارد. این نمونه میکروکنترلر به گونه‌ای شبیه به یک رایانه هوشمند در ابعاد بسیار کوچک است که کاربران می‌توانند از آن استفاده نمایند. این میکروکنترلرها مزایا و قابلیت‌های زیادی دارند که برای مثال می‌توان به استفاده از حافظه‌های (FLASH) و (EEPROM) اشاره کرد.

میکروکنترلر AVR از خانواده میکروکنترلرها است که نخستین بار در سال 1996 توسط دو محقق نروژی طراحی و در شرکت ATMEL ساخته شد. در سال 2016 میکروکنترلر توسط Microchip Technology خریداری شد.

ویژگی‌های میکروکنترلر AVR

میکروکنترلر AVR دارای ویژگی‌های زیادی است که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. برخی از این ویژگی‌های مهم و کلیدی به شرح زیر هستند.

  1. قابلیت ذخیره برنامه‌ها که میکروکنترلر AVR را به گزینه‌ای متمایز تبدیل می‌کند. این قابلیت در دیگر پردازنده‌ها نیست و بایستی بعد از یک بار نوشتن آن را پاک کرد و دوباره نوشت.
  2. اشغال کردن حجم کمی از فضا که منجر به کاربردی‌تر بودن آن می‌شود.
  3. کم حجم بودن کدهای استفاده شده در میکروکنترلر AVR که باعث می‌شود سرعت پردازش بالا رود.
  4. قابلیت تبدیل ولتاژ آنالوگ به دیجیتال.
  5. هماهنگی بالا میان تجهیزات مختلف.
  6. و…

انواع میکروکنترلر AVR

این نوع از میکروکنترلرها انواع مختلفی دارند که در اینجا به توضیح درباره هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  • Tiny

از جمله اعضای خانواده میکروکنترلر AVR است که CPU قوی داشته و از آن در عملیات‌های ساده و با حجم کم استفاده می‌شود. Tiny ویژگی‌های زیادی دارد که برای مثال می‌توان به اندازه کوچک آن نسبت به دیگر سری‌ها، قیمت مناسب، کم مصرف بودن و خیلی موارد دیگر اشاره کرد.

  • mega

حافظه این میکروکنترلر چیزی میان 4 تا 512 کیلوبایت است که امکانات بیشتری را نسبت به Tiny در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • Atmega8

این میکروکنترلر بیشتر در ساخت ابزار و موارد الکتریکی استفاده می‌شود.

  • Atmega16

Atmega16 با ارائه حالت صرفه جویی در مصرف انرژی گزینه‌ای مناسب در دستگاه‌های مختلف مثل تلفن‌های همراه به حساب می‌آید.

  • Atmega32

این میکروکنترلرها در سیستم‌های که انسان‌ها در آن دخالت ندارند کاربرد دارد و توسط Embedded سیستم‌ها روی تلفن‌های همراه کار می‌کنند.

  • Atmega328

با ارائه مواردی مثل معماری RISC، حافظه فلش 32 کیلوبایتی، حافظه SRAM ۲ کیلوبایتی و خیلی موارد دیگر در مواردی مثل سیستم‌های آردوینو، رباتیک، نظارت بر قدرت و مدیریت کاربرد دارد.

  • XMEGA

این میکروکنترلر طیف گسترده‌ای از محصولات را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از جمله ویژگی‌های XMEGA می‌توان به حافظه وسیع، MCU کم مصرف و این دست از موارد اشاره کرد.

  • کلاسیک

نخستین سری از میکروکنترلرهای AVR است که امکاناتی مشابه Tiny و mega را ارائه می‌دهد.

کاربردهای میکروکنترلر AVR

شما می‌توانید از میکروکنترلرها در وسایل برقی و الکترونیکی استفاده نمایید. میکروکنترلر AVR نیز در بسیاری از موارد استفاده می‌شود که برای مثال می‌توان به استفاده در پروژه‌های برق، زنگ خطر، وسایل پزشکی، خودروها و اتوماسیون صنعتی، دستگاه‌های کنترل دما و فشار، پردازش سیگنال دیجیتال و غیره اشاره کرد.

و در آخر

امروزه جهان پیش روی ما در حال پیشرفت است و گام به گام بیشتر جلو می‌رود. به تبع ابزار و وسایل نیز مسیر رو به پیشرفت خود را طی می‌کنند که یکی از این ابزار میکروکنترلر AVR است که انواع مختلفی که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این میکروکنترلرها همانند یک کامپیوتر هستند که می‌توان از آن‌ها در سیستم‌های کنترلی و الکترونیکی استفاده کرد.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما در آشنایی با میکروکنترلر AVR کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • میکروکنترلر AVR چگونه می‌تواند ولتاژ را کنترل کند؟

این میکروکنترلر می‌تواند ولتاژ ناشی از کاهش بار را تنظیم کند و تضمین می‌دهد که پس از حذف کردن خطا قدرت همگام سازی ادامه پیدا کند و ولتاژ ثابت بماند.

  • استفاده از کامپیوتر بدون  AVR، آیا گزینه مناسبی است؟

به نظرم کار درستی نیست. در نظر بگیرید آیا یک رایانه با توان 650 وات همیشه 650 وات مصرف می‌کند؟ مسلماً نه. یا حتی زمانی که CPU و GPU شما با قدرت کار می‌کنند رایانه شما به 650 وات نیاز دارد. پس بهتر است از AVR استفاده شود تا از سیستم در برابر ولتاژهای بالا محافظت نماید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

ریزپردازنده رم پردازنده اینتل