IXP

هر آنچه باید درباره IXP بدانید!

فهرست مطالب

IXP مخفف عبارت Internet exchange point می‌باشد و عبارت است از یک محل فیزیکی که در آن مکان شرکت‌های زیرساخت مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و به ارائه دهندگان اجازه می‌دهد تا تأخیر را کاهش دهند، زمان رفت و برگشت را بهبود بخشند و به طور بالقوه هزینه‌ها را کاهش دهند.

IXP چیست؟

Internet exchange point نقطه تبادل اینترنتی یک مرکز مهم در ساختار شبکه‌های اینترنتی به حساب می‌آید و مرکزی مهم در ساختار شبکه‌های اینترنتی است. در این نقطه ISPها و دیگر سرویس دهندگان می‌توانند ترافیک داده‌های خود را به اشتراک گذاشته و به وسیله آن کارایی بهتر و سرعت بالاتری را تجربه نمایند. IXP تبادل داده‌ها را بهتر می‌کند؛ چراکه ترافیک به صورت مستقیم از طریق اینترنت عمومی مبادله می‌شود. این امر لاگ‌های تأخیر را کم، پایداری شبکه را افزایش و هزینه‌های انتقال داده را کاهش می‌دهد.

اهمیت IXP

IXP اهمیت بسیار بالایی در ساختار ارتباطات دارد و می‌تواند اثر بسیار زیادی بر روی کاهش هزینه‌های مربوط به پهنای باند و ارتباطات بین‌المللی داشته باشد. Internet exchange point باعث می‌شود تا ‌ISPها ترافیک محلی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند این کار نه تنها بر کاهش هزینه‌ها مؤثر است؛ بلکه می‌تواند عملکرد شبکه را بهبود بخشیده و سرعت ارتباطات را افزایش دهد.

در این مسیر نباید از اهمیت آن در بهبود امنیت شبکه غافل شد. چراکه ترافیک محلی به صورت مستقیم در این نقطه مبادله می‌شود. این امر تهدیدهای امنیتی را کاهش داده و باعث می‌شود تا ISP‌ها به بیشترین تعداد از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت و ISPها متصل شوند. این کار باعث توسعه شبکه، افزایش انعطاف پذیری و رشد ترافیک می‌شود و درنهایت به توسعه پایدار و امنیت ارتباطات کمک می‌کند.

IXP ها چگونه کار می کنند؟

مسیرهای متعددی برای رسیدن به جاهای مختلف وجود دارد که شما می‌توانید از میان آن‌ها به انتخاب بپردازید. ولی سؤال پیش می‌آید که سریع‌ترین و آسان‌ترین راه کدام است؟ IXP به ایجاد مسیرهای کوتاه و مستقیم برای ترافیک اینترنت می‌پردازد و به شما کمک می‌کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به هدف خود برسید.

مزایای IXP

در اینجا به توضیح درباره مزایای IXP می‌پردازیم.

  1. مقرون به صرفه بودن: داشتن قیمت پایین‌تر به جای پیوندهای بین‌المللی گران قیمت که در صرفه جویی در هزینه‌ها برای ISPها توجه زیادی را جلب می‌کند.
  2. قابلیت بالا: داشتن قابلیت سوئیچینگ IXPها امکان تغییر مسیر را در صورت بروز هرگونه مشکل در اتصال به شبکه فراهم می‌آورد.
  3. سرعت بالا: به علت ارائه اتصالات شبکه مستقیم می‌تواند کیفیت دسترسی را بهبود بخشد و کاربران با سرعت بالاتری به محتوای محلی خود دسترسی یابند.
  4. افزایش فرصت‌های شغلی: به علت جذب اپراتورهای محلی و بین‌المللی مختلف بسیار مقرون به صرفه بوده و دسترسی بالایی را به کاربران می‌دهد. این امر می‌تواند باعث تحریک نوآوری شده و فرصت‌های تجاری مختلفی را ایجاد نماید.

انواع اتصال IXP

در اینجا به توضیح درباره انواع اتصال IXP می‌پردازیم.

  • Peering

زمانی که دو یا چند شبکه برای تبادل داده‌ها در یک نقطه به هم متصل هستند فرایند همتا سازی یا Peering شکل می‌گیرد. همتاسازی به علت تبادلات ترافیک هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و سرعت تبادل را بالا می‌برد.

  • Depeering

فرایندی معکوس Peering می‌باشد. به این معنی که اگر یکی از طرفین حس کند طرف مقابل سود بیشتری دریافت می‌کند این فرایند را شکل می‌دهد و یا حتی برای زمانی که یکی از طرفین ترجیح می‌دهد برای تبادل ترافیک هزینه دریافت کند.

  • Transit

نوعی دیگر از اتصال است که با سیستم همتا متفاوت است و بدون منابعی که یک IXP فراهم می‌کند عمل می‌کند. در این مدل چندین مشتری از طریق ارائه دهندگان حمل و نقل به اینترنت متصل می‌شوند.

کاربردهای IXP

IXPها هزینه‌های کمتری را برای مسیریابی ترافیک‌ها در داخل و خارج از کشور دارند. کاربردهای مختلف آن به پنج دسته تقسیم می‌شوند. مثل:

  1. انجمن‌های غیر انتفاعی و خصوصی
  2. مدیریت شده در شبکه‌های تحقیقاتی مثل دانشگاه‌ها
  3. ارائه توسط ارائه دهندگان در یک مکان مشترک
  4. شرکت‌های تجاری
  5. پشتیبانی توسط نهادهای دولتی

اجزای پروتکل‌ها و موافقت نامه‌های IXP

در اینجا به توضیح برخی از استانداردها برای آسان سازی تبادل ترافیک میان شبکه‌ها می‌پردازیم.

  1. توافق نامه‌های همتا که نحوه مبادله ترافیک را نشان می‌دهد.
  2. سرورهای مسیریابی که به توزیع اطلاعات مسیریابی کمک می‌کند و شبکه‌ها را برای همتا کردن با هم آسان‌تر می‌سازند.
  3. استفاده از IRR برای گرفتن تأییدیه مسیرهای تبلیغ شده و جلوگیری از پیکربندی‌های نادرست و مخرب.
  4. رعایت استانداردهای فنی در راستای اطمینان از قابلیت همکاری و عملکرد درست
  5. رعایت توافق‌های حقوقی میان IXP و شرکت کنندگان که به تعیین مسئولیت‌ها و حقوق هر یک از طرفین کمک می‌کند.

تأثیر IXP بر ISP

IXP اثرات قابل توجهی بر روی ISP می‌گذارد که برخی از این اثرگذاری‌ها به شرح زیر می‌باشد.

  1. مثلاً می‌تواند با به اشتراک گذاری مستقیم ترافیک محلی با دیگر ISPها هزینه‌ها را کاهش دهد.
  2. ایجاد اتصال مستقیم میان ISPها که سرعت و کارایی را در ارائه خدمات افزایش می‌دهد.
  3. بهبود تجربه کاربری که این امکان را برای ISPها و دیگر سرویس دهندگان فراهم می‌آورد تا سرویس بهتری ارائه دهند.
  4. و…

پویان آی تی با ارائه سرور اختصاصی از دیتاسنترهای معتبر جهان با ارائه پایداری و سرعت بالا در کنار شماست تا بتوانید از منابع اختصاصی و ترافیک نامحدود بهره مند شوید.

و در آخر

به عنوان نتیجه گیری و خلاصه از توضیحات گفته شده عنوان کردیم IXP بخشی جدایی ناپذیر از اینترنت جهانی است و مکانی است که شرکت‌های اینترنتی می‌توانند داده‌ها را در شبکه‌های مختلف مبادله سازند. در یک IXP، ISPها و شبکه‌ها به هم متصل می‌شوند تا ترافیک میان آن‌ها به صورت مستقیم تبادل شود. این کار باعث بهبود کارایی شبکه، کاهش تأخیر در انتقال داده‌ها، و افزایش پهنای باند بین اپراتورها می‌شود. IXPها به عنوان نقاط اصلی تبادل ترافیک بین شرکت‌ها در یک منطقه جغرافیایی مشخص عمل می‌کنند.

این ساختار به کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد شبکه‌ها کمک می‌کند، زیرا داده‌ها به جای اینکه از طریق مسیرهای طولانی انتقال یابند، مستقیماً از طریق IXP به مقصد می‌رسند.

سؤالات متداول

  • فواید استفاده از IXP چیست؟

استفاده از IXP تأخیر در انتقال داده‌ها را کاهش می‌دهد، پهنای باند را بهینه‌سازی می‌کند و هزینه‌های اتصال به اینترنت را کاهش می‌دهد.

  • IXP چگونه به بهبود امنیت اینترنت کمک می‌کند؟

ازآنجاکه ترافیک محلی می‌تواند درون شبکه IXP تبادل شود و نیازی به ارسال ترافیک از طریق اینترنت عمومی نباشد که احتمال نفوذ را کاهش می‌دهد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه ISP