LLaMA

هوش مصنوعی لاما (LLaMA) چیست؟

فهرست مطالب

امروزه استفاده از هوش مصنوعی مسیر زندگی را برای افراد بسیار آسان‌تر ساخته است. یکی از هوش مصنوعی‌ها LLaMA است که به عنوان قطب مخالف ChatGPT شناخته می‌شود. در این محتوا قصد داریم به توضیح درباره LLaMA بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مدل زبان بزرگ چیست؟

Large language model از جمله سیستم‌های هوش مصنوعی به حساب می‌آید که از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل و تولید زبان طبیعی استفاده می‌کند. LLM می‌تواند به درک کتاب‌ها، مقالات و صفحات وب بپردازد و به سؤالات ما به زبانی قابل درک پاسخ دهد. این مدل‌های زبان وظایف زیادی را انجام می‌دهند که برای مثال می‌توان به تولید متن، ترجمه، خلاصه‌سازی و تحلیل احساسات اشاره کرد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی عبارت است از مجموعه‌ای از دانش‌ها که به سیستم‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند وظایف محول شده به انسان‌ها را انجام دهند و بار کاری وارده بر آن‌ها کم نمایند. شما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید وظایف را با دقت و کارایی بالا به انجام دهید. این امر میزان خطاهای احتمالی را کاهش می‌دهد و در ایجاد فرصت‌های جدید در زمینه‌های مختلف کمک رسان است.

LLaMA چیست؟

LLaMA (Large Language Model Meta AI) از جمله مدل‌های زبان خودکار است که مبتنی بر ترانسفورماتور است که عملکرد آن شامل گرفتن دنباله‌ای از کلمات و تولید متن بازگشتی با پیش بینی کلمه بعدی است. این هوش مصنوعی به داده‌های مختلف با زبان‌های گوناگون دسترسی دارد که برخی از آن‌ها شامل زبان بلغاری، کاتالان، انگلیسی، فرانسوی، اوکراینی و این دست موارد هستند. نسخه فعلی این هوش مصنوعی LLaMA 2 است که مجموعه‌ای از مدل‌هایی است که در منابع مختلف در دسترس عموم آموزش دیده‌اند. این باعث می‌شود آن‌ها برای تنظیم دقیق در طیف گسترده‌ای از وظایف عالی باشند. از آنجایی که LLaMA 2 نسل مدل‌ها است، بر روی داده‌های بیشتری آموزش داده شده است و پارامترهای بیشتری را شامل می‌شود.

چالش‌ها و محدودیت‌های LLaMA

LLaMA

همانند هر هوش مصنوعی دیگر LLaMA نیز در کنار مزایا، محدودیت‌های خاص خود را دارد. برخی از این چالش‌ها و محدودیت‌ها به شرح زیر هستند.

  • دادن اطلاعات غیرواقعی و یا داشتن مشکلاتی در ارائه اطلاعات.
  • ممکن است عملکرد بالایی در دیگر زبان‌ها نداشته باشد.
  • LLaMA یک مدل پایه است پس نباید از آن برای ایجاد برنامه‌های کاربردی بدون ارزیابی ریسک و کاهش استفاده شود.
  • در استدلال ریاضی مشکلاتی دارد.

چه تفاوتی میان LLaMA و ChatGPT وجود دارد؟

باوجودآنکه هوش‌های مصنوعی مختلف با هدف آسان سازی زندگی افراد و روند کاری آن‌ها ایجادشده است؛ ولی تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد. مثلاً ChatGPT به علت پارامترهای بالاتری که نسبت به LLaMA دارد اثربخشی بالاتری نیز خواهد داشت. در کنار آن داده‌هایی که چت جی پی تی از آن‌ها استفاده می‌کنند همان اطلاعات موجود در اینترنت است؛ ولی LLaMA از مقالات علمی و آموزشی برای آموزش استفاده کرده است.

هوش مصنوعی LLaMA و منبع باز بودن آن

اینکه هوش مصنوعی به صورت منبع باز در دسترس تمامی افراد قرار بگیرد امری مهم بوده و یک نقطه قوت به حساب می‌آید. منابع باز بودن هوش مصنوعی LLaMA باعث افزایش شفافیت در توسعه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی می‌شوند. زیرا کد مربوط به الگوریتم‌ها و مدل‌ها به صورت رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود تا افراد بتوانند عملکرد الگوریتم‌ها را بررسی کرده و از تصمیم‌گیری‌های گرفته شده توسط آن‌ها آگاه شوند.

این امر روند توسعه فناوری را سرعت می‌بخشد. همچنین هزینه‌های توسعه و پیاده سازی هوش مصنوعی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره هوش مصنوعی LLaMA پرداختیم و گفتیم این هوش مصنوعی قادر به درک و تولید زبان است و می‌تواند انقلابی را در زمینه هوش مصنوعی ایجاد کند. شما با بهره گیری از LLaMA می‌توانید در طیف‌های مختلفی مثل چت بات‌ها، جمع آوری اطلاعات، خلاصه کردن متن، نوشتن کد و غیره استفاده کنید. این هوش مصنوعی منبع باز است و افراد می‌توانند به کدهای منبع دسترسی پیدا کنند. این مدل در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. هرچه این اندازه بزرگ‌تر پاسخ‌دهی‌ها دقیق‌تر است و افراد می‌توانند به صورت رایگان به آن دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را با زیرساخت‌های خود تطبیق دهند و با داده‌های خود از آن‌ها استفاده کنند.

شما با استفاده از سرور مجازی هلند پویان آی تی می‌توانید از سرعتی بالا بهره‌مند شوید و به سؤالات کاربران به سرعت پاسخ داده و با ارائه پایداری ثابت یک تجربه کاربری لذت بخش را برای آن‌ها ایجاد نمایید.

سؤالات متداول

  • LLaMA چند پارامتر دارد؟

LLaMA مخفف عبارت (Large Language Model Meta AI) است و از اعضای خانواده LLM به حساب می‌آید. این هوش مصنوعی حدود 65 میلیارد پارامتر دارد که می‌تواند انجام کارها را سهولت بخشد.

  • LLaMA چه کاربردهایی دارد؟

شما می‌توانید با استفاده از این هوش مصنوعی به تولید محتوا، پشتیبانی مشتری، بازیابی اطلاعات، تجزیه و تحلیل مالی و این دست از موارد بپردازید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

هوش مصنوعی