هوش مصنوعی Grok

هوش مصنوعی Grok چیست؟ + ویژگی های آن به زبانی ساده

فهرست مطالب

امروزه هوش مصنوعی توانسته است بخش عظیمی از مسائل و مشکلات کاربران را بر طرف سازد و مسیر زندگی را برای آن‌ها هموارتر کند. یکی از این هوش مصنوعی‌ها Grok است. Grok عبارت است از یک ربات چت مصنوعی که توسط شرکت xAI ایلان ماسک توسعه پیدا کرد. این هوش مصنوعی می‌تواند به تولید محتوای متنی بپردازد و با کاربران در ارتباط باشد. در این محتوا قصد داریم به صورت کامل درباره این هوش مصنوعی صحبت کنیم.

Grok چیست؟

گروک یک ربات هوش مصنوعی است که در سال 2023 منتشر شد و در حال حاضر کاربرانی که نسخه پریمیوم آن را دارند به علاوه ی آن‌هایی که در پلتفرم رسانه اجتماعی X هستند این هوش مصنوعی را در دسترس دارند. این هوش مصنوعی پاسخ ایلان ماسک به ChatGPT به خاطر گرایش بیش از حد چپ و خطرناک بودن آن است. هوش مصنوعی Grok به پست‌های انتشار یافته در x دسترسی دارد. این امر باعث می‌شود تا Grok به منبع وسیعی از هوش مصنوعی دسترسی داشته باشد که به گفته ایلان ماسک یک مزیت بالایی نسبت به دیگر مدل‌ها به حساب می‌آید. این هوش مصنوعی در دو سبک تعامل سرگرمی و منظم فعالیت دارد.

در حالت سرگرمی ربات حالتی طنزآمیز به خود می‌گیرد و ممکن است پاسخی نادرست نیز به شما تحویل دهد این حس شوخ طبعی از کتاب «راهنمای هیچیکر برای کهکشان» نوشته داگلاس آدامز، یکی از کتاب‌های مورد علاقه ماسک، الگوبرداری شده است. ولی در حالت منظم پاسخ‌دهی با دقت بالاتری صورت می‌پذیرد.

ویژگی‌های Grok

هوش مصنوعی ChatGPT دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی است که می‌تواند یک تجربه کاربری مناسبی را برای افراد به همراه می‌آورد. در اینجا به توضیح درباره برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • شوخ طبعی

هوش مصنوعی Grok این قابلیت را دارد تا بتواند به شکل‌های مختلفی به کاربران خود پاسخ دهد. این قابلیت می‌تواند یک تجربه متفاوتی را برای افراد به همراه بیاورد.

  • سازگاری با کاربران

این هوش مصنوعی می‌تواند بسته به نوع بیان و تعاملات کاربران خود را با آن‌ها سازگار سازد و با توجه به نیازها و رفتار آن‌ها هم قدم شده و تجربه کاربری را بهبود بخشد.

  • استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته

Grok از الگوریتم‌های پیشرفته برای بهبود خود استفاده می‌کنند و چگونگی تعاملات خود را با انسان را بهبود می‌بخشد و می‌تواند پاسخ‌هایی بهتر و دقیق‌تر را به افراد ارائه دهد.

  • دسترسی به اطلاعات

دسترسی به اطلاعات موجود در اینترنت این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند به پاسخ سؤال‌های خود در کوتاه‌ترین زمان برسند.

  • و…

هوش مصنوعی گروک

به طور کلی، این ویژگی‌ها و امکانات می‌توانند Grok را از سایر پلتفرم‌های هوش مصنوعی متمایز کنند و تجربه جذابی را برای کاربران فراهم کنند.

تفاوت ChatGPT و Grok

با وجود اینکه هوش‌های مصنوعی به دنبال آسان سازی زندگی افراد هستند و در تلاش‌اند تا باری را از دوش آن‌ها بردارند؛ ولی تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد. در اینجا قصد داریم به توضیح درباره برخی از تفاوت‌های میان ChatGPT و Grok بپردازیم.

  • چندوجهی بودن

GPT-4 می‌تواند متن و تصاویر را مدیریت کند؛ ولی Grok فقط متن را به عنوان ورودی می‌پذیرد؛ ولی در آینده قابلیت‌های بیشتری خواهد داشت.

  • رایگان بودن

نسخه اصلی ChatGPT به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد؛ ولی در حال حاضر هیچ نسخه رایگانی از گروک در دسترس نیست و افراد برای دسترسی به آن باید اشتراک ماهانه دریافت نمایند.

  • دسترسی به منابع

Grok به منابع گسترده‌ای از اطلاعات به صورت منبع باز دسترسی دارد و می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. ولی این امر در ChatGPT وجود ندارد.

  • عملکرد ریاضی

از نظر عملکرد Grok نتایج خوبی را نشان داده است و در حیطه مسائل ریاضی، کدنویسی‌های پایتون و این دست از موارد عملکرد بهتری نسبت به ChatGPT و دیگر مدل‌های محاسباتی داشته است.

  • فرار از محدودیت‌ها

این هوش مصنوعی در تلاش است تا مرزبندی‌ها را تا حد زیادی تغییر دهد. بسیاری از سؤالات وجود دارند که هوش‌های مصنوعی مختلف مثل ChatGPT به علت محدودیت‌های سیاسی و نداشتن آزادی بیان قادر به پاسخ دهی به آن‌ها نبوده و آن‌ها را رد می‌کرد. ولی این سؤالات قرار است در Grok پاسخ داده شوند و هیچ سانسوری برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

و آخر

در این محتوا به توضیح درباره هوش مصنوعی Grok پرداختیم و گفتیم گروک از جمله راهکارهای جستجو برای رسیدن به پاسخ‌ها به حساب می‌آید که در حال حاضر در اختیار افراد خاصی قرار دارد. این هوش مصنوعی در تلاش است تا به سؤالات شما با سبک بیانی طنز پاسخ دهد. سبک تعاملی در گروک به دو بخش طنز و حالت منظم تقسیم می‌شود که بسته به در خواست شما می‌تواند حالت سرگرم کننده و یا حالت منطقی‌تری به خود بگیرد. البته نسخه اولیه این هوش مصنوعی ممکن است اشتباهات و نواقصی نیز داشته باشد که مسلماً با مرور زمان بهبود پیدا می‌کند. چیزی که الان بسیار مشهود است تقابل عجیبی است که میان Grok و دیگر هوش‌های مصنوعی شکل گرفته و خواهد گرفت.

امیدواریم این محتوا توانسته باشد نگرشی کلی نسبت به این هوش مصنوعی در اختیار شما قرار دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی راجع نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • آیا هوش مصنوعی گروک منبع باز است؟

بله. نسخه اولیه Grok-1 در GitHub در دسترس قرار دارد و می‌توان از آن استفاده نمود.

  • Grok برای چه افرادی در دسترس قرار دارد؟

این هوش مصنوعی در حال حاضر رایگان نیست و برای دسترسی به آن بایستی نسخه پریمیوم آن را تهیه نمود و با پرداخت اشتراک ماهانه از این هوش مصنوعی بهره‌مند شد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

هوش مصنوعی