واقعیت افزوده AR

واقعیت افزوده AR

فهرست مطالب

شاید تا به حال نام واقعیت افزوده را زیاد شنیده باشید. واقعیت افزوده یا (AR) یک تجربه تعاملی است که شامل نمایش تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر در محیط های واقعی است. این تصاویر می توانند افراد، اشیاء، متن، نمادها یا هر چیز دیگری باشند. ما در این مقاله درباره AR توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده یا (AR) Augmented Reality ادغام اطلاعات دیجیتال با محیط کاربر در زمان واقعی است. برخلاف واقعیت مجازی (VR) که یک محیط کاملاً مصنوعی ایجاد می‌کند، کاربران AR یک محیط واقعی را با اطلاعات ادراکی تولید شده روی آن تجربه می‌کنند.

واقعیت افزوده یا برای تغییر بصری محیط های طبیعی به نوعی بکار می‌رود، یا برای ارائه اطلاعات اضافی به کاربران استفاده می‌شود. مزیت اصلی AR این است که می‌تواند اجزای دیجیتال و سه بعدی (3D) را با درک فرد از دنیای واقعی ترکیب کند. AR کاربردهای مختلفی دارد، از کمک به تصمیم گیری گرفته تا سرگرمی.

AR عناصر بصری، صدا و سایر اطلاعات حسی را از طریق دستگاهی مانند گوشی هوشمند یا عینک به کاربر تحویل می‌دهد. این اطلاعات روی دستگاه قرار‌می‌گیرد تا تجربه‌ای در هم تنیده ایجاد کند که در آن اطلاعات دیجیتال درک کاربر از دنیای واقعی را تغییر می‌دهد. اطلاعات روکش شده را می توان به یک محیط اضافه کرد یا بخشی از محیط طبیعی را پنهان کرد.

نمونه هایی از AR

محصولات AR مصرف کننده شناخته شده اما این فناوری در بسیاری از صنایع از جمله مراقبت های بهداشتی، ایمنی عمومی، گاز و نفت، گردشگری و بازاریابی نیز استفاده می شود. مثلاً خرده فروشان و سایر شرکت ها می‌توانند از واقعیت افزوده برای تبلیغ محصولات یا خدمات، راه اندازی کمپین های بازاریابی جدید و جمع آوری اطلاعات منحصر به فرد کاربر استفاده کنند.

یک مثال محبوب از AR، بازی Pokémon Go است. یک بازی که از شما می‌خواهد برای یافتن و گرفتن موجودات متحرک وارد دنیای واقعی شوید. هنگامی که تلفن خود را در نقطه خاصی نشانه می گیرید، پوکمون روی صفحه ظاهر می شود و به نظر می‌رسد که درست در مقابل شما ایستاده‌اند.

دیگر نمونه‌های متداول AR شامل فیلترهای اسنپ چت، ویژگی نمای زنده Google Maps و ابزارهای آزمایشی در برنامه‌های خرید است که به شما امکان می‌دهد ببینید یک لباس خاص روی بدن شما چگونه است.

واقعیت افزوده AR

درک واقعیت افزوده

واقعیت افزوده همچنان در حال توسعه است و در میان طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها فراگیرتر می‌شود. از زمان شکل گیری آن، بازاریابان و شرکت‌های فناوری مجبور بوده‌اند با این تصور مبارزه کنند که واقعیت افزوده چیزی بیش از یک ابزار بازاریابی نیست. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان شروع به کسب منافع ملموس از این فناوری کرده‌اند و از آن به عنوان بخشی از فرآیند خرید خود انتظار دارند.

برخی از کارشناسان مدت‌ها حدس می‌زنند که دستگاه‌های پوشیدنی می‌توانند پیشرفتی برای واقعیت افزوده باشند. گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بخش کوچکی از چشم‌انداز کاربر را نشان می‌دهند، اما برای مثال، عینک‌های هوشمند در صورتی که به اندازه کافی توسعه یابند تا به جریان اصلی تبدیل شوند، ممکن است پیوند کامل‌تری بین قلمرو واقعی و مجازی ایجاد کنند.

تفاوت بین AR و VR

واقعیت مجازی (VR) یک محیط مجازی است که با نرم افزار تولید شده است و به کاربران ارائه می‌شود. به گونه ای که مغز دنیای مجازی را به عنوان یک محیط واقعی بپذیرد. VR در درجه اول از طریق یک هدست با بینایی و صدا تجربه می‌شود.

بزرگترین تفاوت بین AR و VR این است که AR از محیط واقعی موجود استفاده می‌کند و اطلاعات مجازی را در بالا یا کنار آنها فرار می‌دهد، درحالی که VR کاربران را کاملاً در یک محیط کاملاً کامپیوتری و مجازی غوطه‌ور می‌کند.

در‌حالی که VR کاربر را در یک محیط جدید و شبیه‌سازی شده قرار می‌دهد‍‌، AR کاربر را در نوعی واقعیت ترکیبی قرار می‌دهد.

دستگاه های مورد استفاده برای انجام این کار نیز متفاوت هستند. VR از هدیت های واقتعیت مجازی استفاده می‌کند که روی سر کاربر قرار می‌گیرند و اطلاهات تصویری و صوتی شبیه‌سازی شده را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

دستگاه‌های AR محدودیت کمتری دارند و معمولاً شامل دستگاه هایی مانند تلفن همراه‌، عینک ، پرژکتور و HUD در خودروها پیشرفته می‌شوند.

در VR، افراد در یک محیط سه‌بعدی قرار می‌گیرند که در آن می‌توانند حرکت کنند و با محیط تولید شده تعامل داشته باشند. با این حال AR کاربران را در محیط دنیای واقعی ثابت نگه‌می‌دارد و اطلاعات مجازی را به عنوان یک لایه بصری در محیط قرار می‌دهد.

واقعیت افزوده AR
واقعیت افزوده (AR)

امروزه چگونه از واقعیت افزوده استفاده می‌شود؟

واقعیت افزوده AR

AR بر خلاف VR، نیازی به جدایی کامل از واقعیت برای به دست آوردن تجربه کامل ندارد. این واقعیت افزوده را برای هر کسی که گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ دارد بسیار قابل دسترس می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که Snapchat، Instagram یا TikTok را اجرا کنید تا بدون نیاز به لوازم جانبی یا تجهیزات اضافی، فیلترهای واقعیت افزوده را مستقیماً روی صفحه خود ببینید.

با این حال، عینک‌های AR مخصوصی در بازار وجود دارد که بسیاری از آنها بر روی شرکت و صنعت متمرکز هستند. برای مصرف‌کنندگان، ما شاهد ظهور عینک‌هایی مانند Google Glass، هولولنز مایکروسافت و عینک اسنپ‌چت در طول سال‌ها بوده‌ایم. هرچند، هیچ‌کدام به اندازه‌ای مورد توجه قرار نگرفته‌اند که احتمالاً در زندگی روزمره با آن‌ها مواجه می‌شوید.

موارد استفاده برتر AR

  • خرده فروشی: مصرف‌کنندگان می‌توانند از اپلیکیشن آنلاین فروشگاه استفاده کنند تا ببینند محصولاتی مانند مبلمان، قبل از خرید، در خانه های خود چگونه به نظر می‌رسند.
  • سرگرمی و بازی: AR را می‌توان برای همپوشانی یک بازی مجازی در دنیای واقعی استفاده کرد یا کاربران را  قادر ساخت تا چهره خود را به روش های مختلف و خلاقانه در رسانه های اجتماعی متحرک کنند.
  • جهت یابی: AR را می‌توان برای همپوشانی یک مسیر به مقصد کاربر در نمای زنده یک جاده استفاده کرد. AR مورد استفاده برای ناوبری همچنین می‎‌تواند اطلاعات مربوط به مشاغل محلی را در محیط اطراف کاربر نمایش دهد.
  • ابزار و اندازه‌گیری: دستگاه‌های تلفن‌ همراه می‌توانند از AR برای اندازه‌گیری نقاط سه‌بعدی مختلف در محیط کاربر استفاده کنند.
  • معماری: AR می‌تواند به معماران در تجسم یک پروژه ساختمانی کمک کند.
  • نظامی: اطلاعات را می‌توان روی شیشه جلوی خودرو نمایش داد که مسیر مقصد،مسافت‌ها، آب و هوا و شرایط جاده را نشان می‌دهد.
  • باستان شناسی: AR باکمک به باستان شناسان در بازسازی مکان‌ها به تحقیقات باستان شناسی کمک کرده است. مدل‌های سه بعدی به بازدیدکنندگان موزه و باستان‌شناسان آینده کمک می‌کنند تا یک مکان حفاری را طوری تجربه کنند که انگار آنجا هستند.
واقعیت افزوده AR

گفتار پایانی

با پیشرفت فناوری و ظهور فناوری های AR و VR زندگی روزمره انسان حاوی تغییرات مثبت زیادی خواهد شد. در واقع مسیری که در آینده طی خواهیم کرد، بسیار هوشمندانه تر از گذشته و حتی حال خواهد بود. حال که می‌دانیم AR چیست و از کاربرد های بی‎‌شمار آن مطلع شدیم می‌توانیم برای بهبود زندگی از آن استفاده کنیم. و همچنین می‌توانیم برای بهبود و گسترش کسب‌وکار خود، تبلیغات هوشمندانه تری طراحی کنیم و از پتانسیل‌های فناوری AR برای موفقیت‌های بیشتر در زندگی بهره‌مند شویم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. برای مطالعه مقالات بیشتر به وبلاگ پویان‌ آی‌ تی مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

متاورس AR VR