وبلاگ چیست؟ | وبلاگ و کاربردهای آن

فهرست مطالب

وبلاگ چیست؟

در پاسخ به سوال وبلاگ چیست می‌توان گفت وبلاگ به یک مجله و یا وب سایت آنلاین گفته‌ می‌شود که محتوای متنی مستقل و آموزنده در مورد یک موضوع خاص را شامل می‌شود. کلمه وبلاگ (weblog) ترکیبی از دو کلمه web به معنای شبکه جهانی و کلمه log به معنای گزارش روزانه است. در واقع وبلاگ یک صفحه شخصی یا گروهی است که با مطالب جدید به شکل روزانه و یا چند وقت یکبار به روز شده‌‌ و مطالب وبلاگ اغلب به ترتیب زمانی که منتشر شده اند، مرتب می‌شوند. در سال 2020 تعداد وبلاگ‌ها در دنیای وب به بیش از 570 میلیون رسید. این وبلاگ‌ها حدود 32 میلیون کاربر را به خود جذب کردند. اهداف و محتواهای هر یک از وبلاگ‌ها به طور گسترده ای متفاوت است.

تفاوت وب سایت و وبلاگ

اگر چه شباهت‌هایی بین وبلاگ و وب سایت وجود دارد، اما این دو کاملا از یکدیگر متفاوت هستند. وب سایت یک اصطلاح کلی تر بوده و دارای محتوای جاودانه است؛ اما وبلاگ شامل پست‌های معمولی است که مرتبا به روز رسانی می‌شود. مهم ترین تفاوت بین وبلاگ و وب سایت این است که یک وبلاگ حاوی پست های وبلاگ است، اما یک وب سایت دارای محتوا است. به زبان ساده وبلاگ‌ها می توانند یک وب سایت باشند، اما همه وب سایت‌ها وبلاگ نیستند. معمولا محتوای موجود در وب سایت‌ها در صفحات آن سازماندهی شده‌ و به طور مرتب به روزرسانی نمی‌شود. در حالی که محتوای یک وبلاگ پویا بوده و معمولا به روز می‌شود؛ حتی برخی وبلاگ نویسان روزانه چند مقاله جدید را در وبلاگ خود منتشر می‌کنند.

وبلاگ‌ها بخشی از یک وب سایت بزرگ هستند. اغلب کسب و کارها یک بخش وبلاگ دارند که به شکل مرتب در آن برای اطلاع رسانی و آموزش کاربران خود محتوا ایجاد می‌کنند. وب‌سایت‌ها از نظر طراحی نسبت به وبلاگ‌ها ساختار پیچیده‌ تری دارند؛ در حالی که وبلاگ‌ها ساده تر هستند. یک وب سایت شامل صفحات وب متفاوتی است که آنها توسط لینک‌هایی به یکدیگر مرتبط می‌شوند. از دیگر تفاوت‎‌های وب سایت و وبلاگ می‌توان به شکل محتوای آن‌ها اشاره کرد. محتواهای وب سایت‌ها می‌توانند شامل صفحات متنی، تصاویر، ویدیوها، محصولات موجود در فروشگاه و … باشند؛ اما وبلاگ ها عمدتا مبتنی بر متن هستند. معمولا نحوه گفتمان در وب سایت‌ها نیز به صورت رسمی است اما در وبلاگ‌ها به شکل غیر رسمی است.

تفاوت وبلاگ گروهی و شخصی چیست؟

وبلاگ شخصی به وبلاگی گفته می‌شود که توسط یک شخص ایجاد شده و محتوای آن توسط یک فرد نوشته می‌شود. اما وبلاگ های گروهی با اهداف جمعی و علایق مشترک ایجاد می‌شوند. برخی از این وبلاگ‌ها برای بازی، تفریح، سرگرمی و برخی در برگیرنده مقالات علمی و پژوهشی هستند.

کاربردهای وبلاگ و مزایای آن

اهداف افراد در ایجاد وبلاگ و تولید محتوا در آن با یکدیگر متفاوت است. اما اغلب از وبلاگ برای ثبت وقایع روزمره و یا به اشتراک گذاری ایده‌های خودشان استفاده می‌کنند. کسب و کارهای بزرگ و یا برندها از وبلاگ برای جذب مخاطب، بازاریابی اینترنتی و اطلاع رسانی به کاربران استفاده می‌کنند. در ادامه به بیان چند مورد از مزایای ساخت وبلاگ می‌پردازیم:
وبلاگ نویسی به سازماندهی افکار و ایده‌هایتان کمک شایانی می‌کحند.
می‌توانید از وبلاگ به عنوان راهی برای نشان دادن ایده‌ها، مهارت‌ها و استعداد هایتان استفاده کنید.
وبلاگ نویسی به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را مدیریت کرده و به آسانی برندسازی کنید.
وبلاگ در گسترده سازی دایره ارتباطی شما بسیار موثر بوده و به شما کمک می‌کند تا با افراد جدید آشنا شده و ارتباط برقرار کنید.
از وبلاگ می‌توانید به عنوان راهی برای کسب درآمد کمک بگیرید.
وبلاگ‌ می‌تواند ترافیک و بازدید سایت شما را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.
وبلاگ نویسی در اصلاح افکار عمومی و داشتن زندگی آگاهانه بسیار تاثیر گذار است.

سرویس‌های پر بازدید

در ادامه پاسخ به سوال وبلاگ چیست قصد داریم به معرفی سرویس‌های پر بازدید وبلاگ نیز بپردازیم. در ایران یک سری سرویس‌های وبلاگ پربازدید وجود دارند که افراد می‌توانند در این سرویس‌ها وبلاگ‌های خود را بسازند و فعالیت کنند. پربازدیدترین سرویس‌های وبلاگ ایرانی عبارتند از:

  • blogfa
  • persianblog
  • blogger
  • blogsky
  • mihanblog
    شما می‌توانید در این وب سایت‌ها وبلاگ خود را ایجاد و مطالب خود را منتشر کنید.

جمع بندی

در این مقاله به سوال وبلاگ چیست، تفاوت وب سایت و وبلاگ، تفاوت وبلاگ‌های گروهی و وبلاگ شخصی، کاربردهای وبلاگ، مزایای آن و سرویس‌های پر بازدید وبلاگ پرداختیم. امیدواریم این مقاله به سوالات شما در این زمینه پاسخ کافی را داده باشد. در صورت وجود هرگونه ابهام می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید؛ تیم پویان آی تی در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهد بود. همچنین برای مطالعه مقاله‌های بیشتر و مرتبط با این حوزه می‌توانید به وبلاگ پویان آی تی مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

وب سایت