ویروس

ویروس کامپیوتری + نحوه مقابله با آن

فهرست مطالب

در عصر امروز که پیوسته اطلاعات در حال جابه‌جایی و مبادله است خطرات زیادی افراد را تهدید می‌کند. یکی از این خطرات بد افزارها هستند. بد افزارها عبارت‌اند از مجموعه‌ای از نرم افزارهای مختلف که به صورت مخفیانه وارد سیستم کاربران می‌شوند و کارکرد آن‌ها را با اختلالاتی مواجه ساخته و حتی به سیستم شما آسیب‌هایی را وارد می‌کنند. بدافزارها انواع مختلفی دارند که در این محتوا قصد داریم به توضیح درباره ویروس‌ها بپردازیم پس همراه ما باشید.

بدافزار چیست؟

Malware عبارت است از نوعی نرم افزار که از آن در راستای  نفوذ به سیستم شما و سوء استفاده از اطلاعاتتان انجام می‌شود. بد افزارها در اکثر مواقع بدون اطلاع کاربران در سیستم آن‌ها نصب می‌شوند به انجام کارهایی مثل دزدیدن اطاعات آن‌ها، مختل کردن عملکرد سیستم شما و این دست از موارد می‌پردازند.

انواع بدافزارها

  1. ویروس‌های کامپیوتری: ویروس‌ها از جمله ملویرهایی هستند که در قالب برنامه طراحی و پس از اجرا تکثیر می‌شوند.
  2. کرم‌های کامپیوتری: همانند ویروس‌ها بوده؛ ولی بر خلاف آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به فایل میزبان منتشر شوند.
  3. تروجان‌ها: این نرم افزارهای مخرب در دستگاه نصب و عملکرد مخفیانه خود را دارند. همچنین می‌توانند اطلاعات را دزدیده، پورت‌های سیستم را باز کنند یا امنیت سیستم را مختل کنند.
  4. Spywareها: برنامه‌های جاسوسی هستند که مخفیانه در سیستم نصب و اطلاعات را بدون اجازه آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند.
  5. Ransomware: رمزنگارها که می‌توانند فایل‌ها را رمزگذاری کرده و کاربران را مجبور کنند برای دسترسی به فایل‌ها و اطلاعاتشان هزینه‌هایی را پرداخت نمایند.

تاریخچه ویروس‌ها

شاید برای شما نیز سؤال باشد که ویروس‌ها از چه زمانی وارد سیستم‌های کامپیوتری شده‌اند. Creeper نخستین ویروس شناخته شده است. این ویروس توسط باب تومپسون نوشته شد و قابلیت این را داشت که به صورت خودکار انتشار یابد. موارد دیگری مثل ویروس Brain برای کامپیوترهای شخصی گسترش پیدا کرد که اطلاعات را از روی هارددیسک‌ها پاک می‌کرد. Michelangelo با هدف پاک کردن تمامی اطلاعات، Melissa یک ویروس ایمیل با هدف ایجاد اختلال در سیستم‌های اداری و شرکتی و خیلی از موارد دیگر از اولین ویروس‌های تاریخ به حساب می‌آیند با گذشت زمان و پیشرفت فناوری ویروس‌ها روند تکامل را از سر گرفته و چالش‌های زیادی را در حیطه امنیت ایجاد می‌کنند.

پیامدهای ویروس‌ها

ویروس‌ها می‌توانند اثرات مخربی را بر سیستم شما بگذارند. در اینجا به برخی از این اثرات اشاره می‌کنیم.

  1. برخی از ویروس‌ها این قابلیت را دارند فایل‌های شما را پاک کرده و یا با رمزگذاری آن‌ها دسترسی شما به دیتاها را مختل سازند.
  2. مختل سازی عملکرد سیستم شما و ایجاد مشکلانی مثل طولانی شدن زمان بارگذاری سیستم و این دست از موارد.
  3. کاهش امنیت سیستم شما که می‌تواند منجر به دزدیده شدن اطلاعات حساس شما شود.
  4. کاهش میزان اعتماد کاربران نسبت به شما.
  5. اعمال هزینه‌های گزاف برای بازسازی تخریب‌های انجام شده و بازگرداندن اطلاعات شما.
  6. و…

ویروس‌ها چگونه انتشار می‌یابند؟

virus

اینکه ویروس‌ها چگونه در سیستم شما انتشار می‌یابند بسته به نوع ویروس و هدف آن‌ها متفاوت است. در اینجا به برخی از روش‌های انتشار ویروس‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. یکی از روش‌ها برای انتشار ویروس استفاده از ایمیل‌های فریبنده است. این ایمیل‌ها در قالب پیام‌هایی رسمی از سازمان‌های معتبر ارسال می‌شوند و افراد را به کلیک روی لینک‌های مخرب ترغیب می‌کنند.
  2. استفاده از نرم‌افزارهای آلوده‌ای که کاربران به صورت ناآگاهانه آن‌ها را دانلود و نصب می‌کنند .
  3. نفوذ به شبکه‌های محلی در راستای انتشار ویروس‌ها.
  4. استفاده از بات نت‌ها. این شبکه‌ها از طریق توزیع فایل‌های مخرب به سایر دستگاه‌ها اقدام به انتشار ویروس‌ها می‌کنند.
  5. و…

چگونه ویروس‌ها را شناسایی کنیم؟

اینکه شما بتوانید از نفوذ ویروس‌ها به سیستم خود جلوگیری کنید از اهمیت زیادی برخوردار است. برای پیشگیری از ورود ویروس‌ها به سیستم خود می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • از آنتی ویروس‌ها استفاده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از آنتی ویروس‌ها ویروس‌ها را شناسایی و آن‌ها را حذف کنید.

  • آپدیت کنید.

درصورتی‌که شما سیستم عامل و نرم افزارهای خود را پیوسته به‌روزرسانی کنید. این کار باعث می‌شود تا باگ‌ها و ضعف‌های سیستم عامل و برنامه‌ها که در نسخه‌های قدیمی آن بود شناسایی و بر طرف شود.

  • دسترسی‌ها را محدود کنید.

اعمال محدودیت در دسترسی به فایل‌ها و سیستم‌ها از احتمال نفوذ و انتشار ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

  • از فایروال‌ها استفاده کنید.

بهره گیری از فایروال‌ها به شما در مسدود ساختن ترافیک شبکه و همچنین محافظت از سیستم‌هایتان در برابر حملات اینترنتی کمک می‌کند.

  • بکاپ گیری کنید.

تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها و اطلاعات باعث می‌شود تا در صورت بروز هرگونه رخداد و از دست رفتن داده‌ها شما همچنان آن‌ها را در اختیار داشته و از هزینه‌های گزاف برای بازگرداندن آن‌ها جلوگیری نمایید.

  • و

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره بدافزارها پرداختیم و به صورت اختصاصی درباره ویروس‌ها صحبت کردیم. امیدواریم این محتوا دید کاملی نسبت به ویروس‌ها در اختیار شما قرار داده باشد و بتوانید در راستای بهبود امنیت سیستم خود تلاش کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • استفاده از آنتی ویروس‌ها چه اهمیتی دارد؟

شما با بهره گیری از آنتی ویروس‌ها می‌توانید از سیستم خود محافظت کنید. آنتی ویروس‌ها با داشتن برنامه‌های مخصوص خود می‌توانند ویروس‌ها را اسکن و شناسایی کنند و از وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند.

  • پشتیبان گیری از داده‌ها به صورت منظم چه اهمیتی دارد؟

بکاپ گیری از اطلاعات باعث می‌شود تا در صورتی که سیستم شما بنا بر هر دلیلی دچار حملات ویروسی قرار گرفت و اطلاعاتتان از دسترس خارج شد بتوانید آن‌ها را بازیابی نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

امنیت بدافزار