پایتون چیست

پایتون چیست ؟

فهرست مطالب

معرفی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون زبانی سطح بالا و تفسیری است که در دنیا توسعه دهندگان زیادی دارد. استفاده از آن راحت است و پیچیدگی های نوشتاری ندارد. به همین دلیل مخاطبان بسیاری را جذب و شیفته خود کرده است . در این زبان محبوب هر فضای خالی و یا space در نوشتار کد بسیار مهم است و دیگر از پرانتز ها و آکولاد های خسته کننده همانند زبان های java , cpp ,… خبری نیست. با این تفاسیر سرعت برنامه نویسی با پایتون بالا است . این زبان دارای توسعه دهندگان زیادی است و به همین دلیل روز به روز پیشرفت می‌کند.

پایتون

تاریخچه پایتون

Guido van Rossum

خیدو فان روسوم برنامه نویس رایانه ای که در سال 1956 در هلند زندگی خود را آغاز کرد. وی توانست در سال 1991 اولین نسخه از پایتون را منتشر کند. زبانی اسکریپتی که از سادگی بسیاری برخوردار بود به همین دلیل ابتدا در بین هکرها به دلیل سادگی خود بعد در بین پژوهشگران برای انعطاف و قدرت خود مشهور شد. هدف خیدو از طراحی پایتون ساخت جایگزینی برای زبان برنامه نویسی ABC بود که بتواند استثنا ها را به صورت کامل پردازش کند .

در 16 اکتبر سال 2000 نسخه 2.0 پایتون منتشر شد که شامل قابلیت های مهمی از جمله بازیافت حافظه بود و همچنین پشتیبانی از یونیکد بود که باعث شد پایتون دارای محبوبیت و جامع آماری بیشتری شود که میتوان به زبان ساده گفت توسعه دهندگان بسیاری را در آن سال به خود جذب کرد که یک موفقیت بزرگ برای تیم توسعه محسوب می شد .

نسخه بعدی پایتون یعنی نسخه 3.0  در 3 دامبر سال 2008 منتشر شد. می‌توان گفت یه نسخه با قابلیت های مشابه نسخه های 2.7 و 2.8 بود ولی نوشتار دچار تغییرات بسیاری شده بود. به واسطه این تغییرات پایتون دیگر توان اجرای نسخه‌های پیشین خود را نداشت. یعنی قابلیت عقب‌رو بودن پایتون شکسته شد. این تغییر باعث شد توسعه دهندگان پایتون به دو دسته پایتون نسخه دوم و سوم تقسیم شوند .

مزایا و معایب پایتون

در این قسمت به بررسی جداگانه مزایا و معایب پایتون خواهیم برداخت و خواهیم دید نقاط قوت و همچنین نقاط ضعیف این زبان برنامه نویسی چیست .

مزایا

در این بخش خواهیم دید چرا پایتون انتخاب خیلی از شرکت های بزرگ برنامه نویسی دنیاست .

1 - یادگیری آسان

هر گاه اسمی از پایتون در میان می‌آید اولین چیزی که که به فکر توسعه دهندگان می‌رسد، سادگی و در عین حال عمومی بودن این زبان است. به همین خاطر یادگیری آن را برای افراد تازه کار بسیار ساده است. پایتون در عین سادگی قدرت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل این زبان مورد انتخاب خیلی از توسعه دهندگان تازه کار است.

2- تفسیری بودن زبان پایتون (Interpreted Language)

در دنیای برنامه نویسی دو نوع زبان تفسیری و کامپایلری وجود دارد. زبان برنامه نویسی پایتون زبانی تفسیری است که این ویژگی در خیلی از موارد برای این زبان مفید بوده است. در این نوع زبان های برنامه نویسی برنامه به صورت خط به خط و از بالا به پایین اجرا می شود. به همین دلیل نسبت به زبان های کامپایلری راحت تر خطایابی (دیباگ) انجام می‌شود.

3- رایگان و متن باز بودن (Open source)

جالب است بدانید زبان برنامه نویسی پایتون دارای مجوز متن باز بودن و یا همان Open source است که باعث شده این زبان مورد اعتماد خیلی از افراد قرار بگیرد. همچنین به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد که این مورد خود یکی از ویژگی های بزرگ در زبان های برنامه نویسی است .

4- ادغام آسان پایتون با زبان های دیگر (merge)

در دنیای امروز هیچ زبان برنامه نویسی کامل نیست و نمی تواند تمامی نیاز های یک توسعه دهنده را رفع کند. جالب است بدانید شما می‌توانید به راحتی پایتون را در کنار زبان های برنامه نویسی دیگر همانند c++ , java و … استفاده کنید و تمامی نیاز های خود را در این زمینه بر طرف کنید .

5- کتابخانه های گسترده پایتون

کتابخانه ها مجموعه کدهای آماده‌ای هستند که برای جلوگیری از تکرار بیش از اندازه کدها استفاده می‌شوند. پایتون یکی از غنی‌ترین زبان ها در این زمینه است و کتابخانه های بسیاری دارد. برنامه نویس با استفاده از کدهایی که کتابخانه ها در اختیارش قرار می‌دهند می‌تواند سرعت توسعه‌ی پروژه را بهبود بخشد.

6- فریم ورک های قدرتمند

بعد از کتابخانه ها این فریم‌ورک های قدرتمند پایتون هستند که شما را در ساخت برنامه خود یاری می کنند. با استفاده از فریم‌ورک ها هم در وقت خود صرف جویی خواهید کرد و هم انرژی کمتری صرف ساخت و توسعه برنامه خواهید کرد. زیرا اکثر کد های تکراری و خسته کننده در پایتون برای شما به صورت آماده در فریم ورک ها قرار گرفته است. به این ترتیب شما می توانید تنها بر روی توسعه نرم افزار متمرکز باشید .

فریم ورک پایتون

7- بازار کاری عالی

طبق آمار سایت stackoverflow زبان برنامه نویسی پایتون رتبه دوم بازار کاری در بین تمامی زبان های برنامه نویسی را به خود اختصاص داده است. همچنین به صورت مداوم در حال پیشرفت است و اختلاف کمی تا رسیدن به بیشترین بازار کاری دنیا را داراست .

نمودار بازار کار زبان های برنامه نویسی

8- قابل حمل بودن (portable)

قابل حمل بودن (Portable) یکی از ویژگی های شاخص این زبان است که بسیاری از زبان های برنامه نویسی فاقد آن هستند. شما می‌توانید برنامه خود را به راحتی بین سیستم های مختلف و حتی سیستم عامل های مختلف جابجا کنید. به عبارتی برنامه می‌تواند در شرایط و محیط های مختلف اجرا شود.

9- اینترنت اشیاء (IOT)

اگر کوچک ترین آشنایی با موضوع اینترنت اشیا و یا Internet of Things (IOT) داشته باشید حتما نام برد های Raspberry Pi را شنیده اید. این بردهای قدرتمند آینده درخشانی را با استفاده از پایتون برای اینترنت اشیا رقم زده اند. و قابلیت اجرای پایتون در برد های کوچک خود و اجرای 

معایب

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

1- سرعت پایین

پایتون به دلیل تفسیری بودن سرعت اجرایی بسیار پایین تری نسبت به بقیه زبان های کامپایلری دارد. یکی از بزرگ ترین و مورد توجه ترین معایب این زبان همین موضوع است. می‌توان گفت به این دلیل است که خیلی از توسعه دهندگان از آن استفاده نمی کنند .

2- استفاده بیش از حد از منابع سیستم

با بررسی تست های انجام شده روی پایتون به نتایج جالبی می‌رسیم. این زبان در مقایسه با زبان های هم رده خود، منابع بیشتری برای انجام کارهای مشابه استفاده می‌کند. به همین جهت برای اجرای برنامه‌های سنگین و سطح بالای پایتون نیاز به سخت افزار بهتری داریم.

3- عقب ماندگی پایتون در برنامه نویسی دستگاه های سیار

همانطور که گفتیم زبان پایتون نسبت به زبان های مشابه خود در عین اینکه از منابع بیشتری استفاده می‌کند، کندتر هم هست. اگر دستگاه سیار را یک  موبایل اندروید در نظر بگیریم بهتر متوجه خواهیم شد. با پایتون می‌توان برنامه اندرویدی نوشت اما برنامه های ابتدایی که حجم بسیار بالایی هم دارند. به همین دلیل یکی از ضعف های بززگ یانتون عدم توانایی نوشتن برنامه بهینه برای دستگاه‌های سیار است.

4- خطا در زمان اجرا

زبان پایتون یکی از بهترین سیستم‌های خطایابی را دارد. اما به دلیل نوشتار ساده خود امکان بروز خطا در آن چند برابر زبان‌های دیگر است. به این ترتیب باید زمان بیشتری را صرف دیباگ و خطایابی کرد

سخن پایانی

زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از محبوب ترین و قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی است. کاربرد گسترده ای در زمینه های زیادی از جمله علم داده، هوش مصنوعی، امنیت و … دارد. در عین حال دارای قواعد نحوی بسیار آسان و ساده است. این زبان دارای اجتماع بزرگی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان می‌باشد.

باید این نکته را در نظر گرفت که زبان پایتون از سرعت پایین تری نسبت به بقیه زبان ها برخوردار است . و همین نکته یه ضعیف بزرگ برای این زبان محسوب می شود ولی حتی با این عیب هنوز در رتبه دوم بیشترین بازار کاری دنیا قرار دارد و شرکت های بزرگ زیادی از پایتون در پروژه های بزرگ خود استفاده می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 3

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

پایتون برنامه نویسی