پروتکل SMB چیست؟

پروتکل SMB چیست؟

فهرست مطالب

پروتکل SMB

SMB مخفف عبارت، server message block می‌باشد؛ که در گذشته برای اتصال رایانه های ویندوزی از آن استفاده می‌کردند. SMB پروتکلی است ارتباطی که برای به اشتراک گذاشتن دسترسی ها به فایل ها، چاپگرها، پورت های سریال و سایر منابع در شبکه استفاده می‌شود. علاوه بر آن، می‌تواند پروتکل های تراکنش و ارتباطات بین فرآیندی را حمل کند.

در سال 1980 گروهی در IBM به گسترش و توسعه SMB پرداختند. از آن زمان تا به امروز این پروتکل گونه های متفاوتی را ایجاد نمود تا بتواند نیازهای شبکه را در طی سال ها بر طرف سازد. از آن زمان تا به امروز SMB به طور وسیعی پیاده سازی شد و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از مناسب ترین راهکار ها برای به اشتراک گذاشتن فایل در محل کار به حساب می‌آید.

به عبارتی دیگر ،server message block، ارتباطات شبکه را تسهیل و دسترسی مشترک به فایل های مشتری، چاپگرها و پورت های سریال را فراهم می‌کند. SMB همچنین به عنوان سیستم فایل اینترنتی مشترک (CIFS) شناخته می‌شود. SMB در ابتدا به عنوان یکی از ویژگی های سیستم عامل OS/2 LAN Manager و LAN Server در دسترس برای تمامی افراد بود. از آنجایی که سرویس های شبکه سری سیستم عامل ویندوز با SMB سازگار هستند، برنامه اصلی پروتکل بوده است.

این امر اتصال دستگاه‌هایی که نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل مایکروسافت را دارند، با دستگاه‌هایی که نسخه‌های قدیمی‌تر را اجرا می‌کنند، تسهیل می‌کند. علاوه بر آن، پروژه منبع باز samba روشی را برای استفاده از بلاک پیام سرور در توزیع‌های لینوکس و یونیکس ارائه می‌کند که ارتباط بین پلتفرمی SMB را امکان‌پذیر می‌کند.

در این مقاله به توضیح درباره ی SMB می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

سیستم اصلی ورودی _ خروجی شبکه (NetBIOS) و رابط کاربری توسعه یافته NetBIOS (NetBEUI)، که SMB برای کار از طریق آن طراحی شده است، به شرح زیر می‌باشد :

  • فریم برای NetBIOS

IPX/SPX، همچنین به عنوان NetBIOS از طریق Internetwork Packet Exchange شناخته می‌شود.

  • ویژگی های NetBIOS

  1. مورد استفاده توسط دسکتاپ و سرورهای دارای ویندوز 
  2. فعال سازی انتقال NetBIOS در نسخه های قدیمی ویندوز 
  3. استفاده از خدمات انتقال NetBIOS به نام پروتکل های همسایگی شبکه (NetHood)
  4. در راستای احراز هویت کانال‌های ارتباطی چند فرآیندی، از خدمات محیط محاسبات توزیع شده/ فراخوانی از راه دور (DCE/RPC) استفاده می‌شود.

نحوه کارکرد SMB 

سرویس گیرنده می‌تواند با کمک SMB با دیگر کاربران در شبکه همکاری داشته باشد و امکان دسترسی به خدمات و فایل هایی را که در شبکه و در دسترس او هستند را فراهم می‌کند. برای انجام اینکار بایستی ماشینی دیگر نیز پروتکل شبکه را نصب و از یک برنامه سرور SMB برای پذیرش و رسیدگی به درخواست مشتری مربوطه استفاده کند. با این حال، برای ایجاد یک پیوند، هر دو طرف باید ابتدا پیام‌های مشابهی را برای یکدیگر ارسال کنند.

پروتکل SMB که یک پروتکل پاسخ  _ درخواست به حساب می‌آید، یکی از رایج ترین روش هایی است که برای ارتباطات شبکه استفاده می‌شود. در این مدل، کلاینت یک درخواست SMB برای شروع اتصال به سرور ارسال می‌کند. هنگامی که سرور درخواست را دریافت می‌کند، با ارسال یک پاسخ SMB به مشتری پاسخ می‌دهد و کانال ارتباطی لازم برای یک مکالمه دو طرفه را ایجاد می‌کند.

محل های استفاده از SMB

در این بخش به معرفی مکان هایی که SMB مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌پردازیم:

  • Samba

شناخته شده ترین پیاده سازی SMB خارج از ویندوز  Samba است. اندرو تریجل در سال 1991 شروع به ایجاد نرم افزار منبع باز کرد که امکان ارتباط بر روی سیستم های یونیکس/لینوکس را با استفاده از پروتکل بلاک پیام سرور فراهم می‌کرد.

  • Netsmb

سرویس گیرنده و سرور SMB مستقیماً در هسته سیستم عامل BSD پیاده سازی می‌شوند. آنها ابتدا برای FreeBSD 4.4 در دسترس بودند، اما اکنون توسط تعدادی از سیستم عامل های BSD، از جمله NetBSD و macOS پشتیبانی می‌شوند.

  • YNQ

 از سال 1998، استارت آپی با نام  Visuality Systems Ltd، روی YNQ کار می‌کند.

  • FreeNAS

این دو سیستم  OpenZFS و FreeBSD به عنوان پایه و اساس نرم افزار NAS عمل می‌کنند.

  • ConnectedNAS 

کاربران نرم افزار ممتاز ممکن است به سرعت اطلاعات را به صورت خصوصی یا بین دستگاه های SMB با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود و سایر دستگاه های SMB انتقال دهند. تنها پروتکل های SMB که ConnectedNAS از نسخه 2 پشتیبانی می‌کند ConnectedNAS است.

نسخه های SMB

استانداردهای شبکه از سال 1983 در معرض تغییرات متعددی قرار گرفت که در نسخه های گوناگون SMB نمایان می‌شود. نسخه های گوناگون SMB شامل موارد زیر است :

  • CIFS/SMB 1.0

SMB 1.0 در سال 1984 توسط IBM برای به اشتراک گذاری فایل در DOS ایجاد شد و  قفل (OpLock) را به عنوان یک مکانیسم کش سمت مشتری که در جهت کاهش ترافیک شبکه طراحی شد، معرفی کرد. مایکروسافت بعداً پروتکل SMB را در محصول LAN Manager خود قرار داد.
CIFS مخفف عبارت Common Internet File System، CIFS (سال شکل گیری 1996)، به عنوان یک نسخه SMB توسعه یافته توسط مایکروسافت است که در ویندوز 95 معرفی شد. که مواردی همچون

  1. پشتیبانی از اندازه فایل های بزرگتر
  2. انتقال مستقیم از طریق TCP/IP
  3. پیوندهای نمادین و پیوندهای سخت را اضافه کرد.
  • SMB 2.0

SMB 2.0 با Windows Vista و Windows Server 2008 منتشر شد. در این نسخه از SMB، عملکرد بهبود پیدا کرد، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری افزایش و پشتیبانی از شتاب شبکه گسترده (WAN) را کاهش یافت.

  • SMB 2.1

SMB 2.1 همزمان با Windows Server 2008 R2 و Windows 7 معرفی شد. مدل لیزینگ Client OpLock جایگزین OpLock گشت تا بتواند حافظه پنهان و عملکرد را بهبود بخشد. به روز رسانی های دیگر شامل پشتیبانی از واحد انتقال حداکثر بزرگ و بهره وری انرژی بهبود یافته است که به مشتریان با فایل های باز از یک سرور SMB امکان می دهد تا وارد حالت خواب شوند.

  • SMB 3.0

SMB 3.0 در ویندوز 8 و ویندوز سرور 2012 معرفی شد. چندین ارتقاء قابل توجه برای بهبود در دسترس بودن، عملکرد، پشتیبان گیری، امنیت و مدیریت اضافه کرد. ویژگی های جدید قابل توجه عبارت اند از :

  1. SMB Multichannel، SMB Direct
  2. failover شفاف دسترسی مشتری
  3. پشتیبانی از Remote Volume Shadow Copy Service
  4. رمزگذاری SMB 
  5. موارد دیگر

 

  • SMB 3.02

SMB 3.02 در ویندوز 8.1 و ویندوز سرور 2012 R2 معرفی شد و شامل به‌روزرسانی‌های عملکرد و توانایی غیرفعال کردن پشتیبانی CIFS/SMB 1.0، از جمله حذف باینری‌های مرتبط بود.

  • SMB 3.1.1

SMB 3.1.1 با Windows 10 و Windows Server 2016 منتشر شد و مواردی همچون :

  1. پشتیبانی از رمزگذاری پیشرفته
  2. یکپارچگی پیش از احراز هویت برای جلوگیری از حملات Man-in-the-Middle (MitM)
  3. و…. را اضافه کرد.

رمزگذاری SMB

SMB Encryption به ارائه ی رمزگذاری سرتاسر دیتا های SMB می‌پردازد و از دزدیده شدن آن ها در برابر شبکه های نا امن محافظت می‌کنند. این رمزگذاری ها را می‌توان تنها با کمی کار ایجاد نمود. البته این عملیات برای سخت افزار ها و نرم افزار های تخصصی هزینه ای بیشتر به همراه دارد. رمزگذاری SMB برای موقعیت هایی خاص ایجاد شد. بدین صورت که، در صورت عبور اطلاعات از شبکه های غیر قابل اعتماد می‌توانند در هر اشتراک یا در سراسر صفحه برای سرور فایل پیکربندی شوند.  

تفاوت CIFS و SMB

CIFS نخستین نسخه پروتکل SMB به حساب می‌آید که توسط مایکروسافت توسعه یافت. اگرچه واژه های SMB و CIFS گاهی اوقات به جای یکدیگر به کار می‌روند، CIFS به طور خاص به یک پیاده سازی واحد از SMB اشاره دارد. با این حال، رابط های برنامه و اسناد فنی اغلب به آنها به عنوان یک و یکسان اشاره می‌کنند.

با این حال، تشخیص تفاوت بین آنها مهم است. این تفاوت ها می‌توانند به عنوان مثال، در سطح های حفاظت امنیتی که در برخی نسخه ها وجود ندارد باشد و حتی در زمینه ی اجرا نیز می‌توانند تفاوت هایی را ایجاد نماید و کارایی پروتکل ها را تحت تاثیر خود قرار دهند.

تفاوت Samba و  SMB

این پلتفرم در سال 1992 منتشرشد، Samba به عنوان یک پیاده سازی متن باز از SMB برای سیستم هایی همچون یونیکس و توزیع های لینوکس به شمار می‌رود. پلتفرم Samba شامل سروری است که انواع مختلف کلاینت را قادر می‌سازد به منابع SMB دسترسی داشته باشند.

Samba به پشتیبانی از مواردی همچون :

  • خدمات اشتراک گذاری و چاپ فایل
  • احراز هویت و مجوز
  • وضوح نام
  • اعلان های سرویس (مرور) بین سرورهای لینوکس/یونیکس 
  • کلاینت های ویندوز
  • امکان ادغام سرورهای لینوکس/یونیکس و دسکتاپ ها را در یک محیط Active Directory
  • و… می‌پردازد.

و در آخر

server message block ارتباطات شبکه را تسهیل و دسترسی مشترک به فایل های مشتری، چاپگرها و پورت های سریال را فراهم می‌کند. SMB همچنین به عنوان سیستم فایل اینترنتی مشترک (CIFS) شناخته می‌شود. و در ابتدا به عنوان یکی از ویژگی های سیستم عامل OS/2 LAN Manager و LAN Server در دسترس برای تمامی افراد بود. از آنجایی که سرویس های شبکه سری سیستم عامل ویندوز با SMB سازگار هستند، برنامه اصلی پروتکل بوده است. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

SMB پروتکل