گوگل سرچ کنسول و مهم ترین کاربردهای آن

فهرست مطالب

‌شاید برای شما جالب باشد که بدانید روزانه بیش از 5 میلیارد سرچ در بستر موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود. اگر سایت شما رتبه خوبی در نتایج گوگل نداشته باشد در پی آن کسب و کار شما نیز دیده‌ نخواهد شد. نظارت بر عملکرد وب سایت و بررسی وضعیت آن برای کسب رتبه‌های ابتدایی گوگل امری ضروری است. به عنوان یک سئوکار و یا صاحب وب سایت لازم است به وسیله ابزارهای موجود، وضعیت و عملکرد سایتتان را تجزیه و تحلیل کنید. گوگل سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارها در این حوزه است. در این مقاله قصد داریم به معرفی گوگل سرچ کنسول، کاربردها، افرادی که به آن نیاز دارند، نحوه ثبت سایت در سرچ‌ کنسول‌ و تفاوت آن با گوگل‌ آنالیتیکس بپردازیم. با ما همراه باشید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) ابزاری قدرتمند، رایگان و ارائه شده‌ توسط گوگل‌ است که به آنالیز دقیق وضعیت وب ‌سایت کمک می‌کند. این سرویس در ابتدا با نام گوگل‌ وبمستر تولز معرفی و ارائه شد اما در سال 2015 نام آن به گوگل سرچ کنسول تغییر پیدا کرد. با استفاده از این سرویس می‌توان علاوه بر بررسی نقاط قوت و ضعف وب سایت و بهبود آن‌ها، برای تنظیم استراتژی و رفع خطاهای فنی نیز کمک گرفت.

چه افرادی به گوگل سرچ کنسول نیاز دارند؟

  • صاحبان کسب و کارهای آنلاین:

گوگل سرچ کنسول یکی از پرکاربردترین ابزارها در بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو به شمار می‌رود. حتی اگر نمی‎‌دانید چگونه باید از این سرویس استفاده کنید می‌توانید این کار را به یک مدیر وب سایت بسپارید؛ اما بهتر است تا حدودی نسبت به آن آگاهی پیدا کرده و از اصطلاحات پر استفاده این ابزار مطلع شوید.

  • مدیران وب سایت:

مدیران وب سایت‌ها با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانند به بهترین شکل بر سایت خود نظارت کنند. این سرویس این امکان را به شما می ‌دهد تا از خطاهای مربوط به سرور، نحوه بارگذاری، موارد امنیتی و… در کمترین زمان ممکن مطلع شده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید.

  • متخصصین سئو:

کسانی که در زمینه بازاریابی و فروش یک سایت فعالیت می‌کنند با استفاده از این سرویس می‌توانند میزان ترافیک وب سایت خود را کنترل کرده و آن را بهبود ببخشند.

  • توسعه دهندگان وب:

این ابزار به طراحان و برنامه نویسان سایت، در برطرف کردن خطاها و مشکلات رایج برنامه نویسی کمک شایانی می‌کند.

کاربردهای گوگل سرچ کنسول

همان طور که گفتیم سرچ کنسول یک ابزار رایگان بوده که با استفاده از آن می‎‌توان میزان بازدید وب سایت در موتورهای جست و جو را بررسی کرد. این سرویس نقش بسیار مهمی در دیده‌ شدن و موفقیت یک سایت دارد؛ زیرا کاربردهای بسیاری داشته و امکانات قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار می‎دهد. مهم ترین کاربردهای گوگل سرچ کنسول عبارتند از:

  • ثبت کردن سایت در موتور جست و جو گوگل:

یکی از اصلی ترین کاربردهای گوگل سرچ کنسول، ثبت سایت در گوگل است. با ثبت سایت در سرچ کنسول می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سایت شما توسط گوگل‌ شناخته شده است؛ و ربات‌های گوگل‌ و خزنده‌ها (Crawler) در صفحات سایت خزش کرده و به بررسی محتواهای آن می‌پردازند.

  • تجریه و تحلیل سایت:

گوگل سرچ کنسول امکانات، قابلیت‌ها و آمارهای بسیاری را در اختیار کاربران می‌گذارد. با استفاده از این آمارها می‌توان به آنالیز و بررسی دقیق وضعیت وب سایت پرداخت و از آن برای تنظیم استراتژی کمک گرفت. همچنین به کمک این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط سرچ‌ شده با حوزه کسب و کارتان را شناسایی کرده و به بهبود رتبه و ترافیک ورودی وب سایتتان کمک کنید.

  • بهینه سازی سرعت سایت:

یکی از مهم ترین فاکتورهای موتورهای جست و جو برای رتبه بندی وب سایت شما سرعت لود سایت شما است. لود شدن سایت شما در کمتر از دو ثانیه برای گوگل مسئله ای بسیار مهم به شمار می‌رود. این ابزار در این زمینه بسیار موثر و کمک کننده است. به کمک سرچ کنسول می ‌توان خطاهای موجود در سایت را بررسی و رفع کنید و از این راه سرعت لود وب سایتتان را تا میزان زیادی افزایش دهید.

  • بررسی بک لینک ها:

از دیگر کاربردهای مهم گوگل سرچ کنسول می‌توان به بررسی بک لینک‌های داده‌ شده‌ اشاره کرد. این سرویس این امکان را به شما می‌دهد که بک لینک هایی که به سایت شما داده‌ شده‌، را بررسی کنید. اگر بک لینک هایی که دریافت کرده اید از وب سایت های معتبر نباشد منجر به جریمه شما می‌شود. از طریق لیستی که این سرویس در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید بک لینک‌ها را بررسی و لینک‌های مخرب و نامعتبر را حذف کنید.

  • ثبت سایت مپ در گوگل:

با استفاده از سرچ کنسول می‌توانید اقدام به ثبت سایت مپ کنید تا گوگل‌ موضوع اصلی سایتتان را به شکل بهتری درک کرده و ایندکس صفحات برای خزنده‌های گوگل‌ آسان تر شود. به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله سایت مپ چیست را مطالعه کنید.

نحوه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

برای ثبت وب سایتتان در سرچ کنسول باید از طریق یک حساب گوگل‌ اقدام کنید. پس وارد حساب گوگل خود شوید و یا یک حساب گوگل بسازید. سپس وارد سایت گوگل سرچ کنسول به آدرس https://search.google.com/search-console/about شده و بر روی گزینه Start Now کلیک کنید. سپس از سمت چپ بر روی Add property کلیک کنید. در این قسمت با دو گزینه رو به رو می‌شوید.

حال باید یکی از راه‌‌های زیر را برای ادامه کار انتخاب کنید. پیشنهاد می‌شود از حالت Domain استفاده کنید؛ زیرا اطلاعات دقیق تری از نتایج سئو سایت را نمایش داده و کار با آن آسان تر است. آدرس وب سایت را وارد کرده و بر روی continue کلیک کنید.

تفاوت گوگل سرچ کنسول و گوگل‌ آنالیتیکس

هر دو این ابزارها اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ اما در نوع اطلاعات آن‌‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. گوگل سرچ کنسول اتفاقاتی که قبل از ورود کاربر به سایت رخ داده‌ را تحلیل می کند اما گوگل‌ آنالیتیکس (google analytics) اتفاقاتی که بعد از ورود کاربر به سایت رخ می‌دهد را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع سرچ کنسول، تنها ورودی های گوگل‌ به سایت را نمایش می دهد ولی در گوگل‌ آنالیتیکس نحوه تعامل کاربر و سایت به طور کامل قابل مشاهده است.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ پویان آی تی به معرفی گوگل سرچ کنسول، افرادی که به آن نیاز دارند، کاربردهای آن، نحوه ثبت سایت در این سرویس و تفاوت گوگل سرچ کنسول با گوگل آنالیتیکس پرداختیم. با استفاده از این ابزار و تحلیل داده‌های آن تا حد بسیار زیادی می‌توانید به بهبود رتبه سایتتان در موتورهای جست و جو کمک کنید. امیدواریم این مقاله به سوالات شما درباره سرچ کنسول پاسخ لازم را داده باشد. سوالات خود در این زمینه را می‌توانید در بخش نظرات مطرح کنید. تیم پویان آی تی در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهد بود. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و آموزش کار با گوگل سرچ کنسول نیز می‌توانید از وبلاگ پویان آی تی کمک بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Sitemap گوگل Google Analytics سئو سرچ کنسول