باور اشتباه درباره سئو

7 باور اشتباه درباره سئو که به سایت شما ضربه می‌زنند

فهرست مطالب

پنج دقیقه را صرف جستجوی هر اصطلاح بازاریابی کنید و بدون شک با موضوع بهینه سازی موتور جستجو (SEO) روبرو خواهید شد. هنگامی که به خوبی انجام شود، احتمالاً یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی بلندمدت است که می‌توانید برای افزایش آگاهی از نام تجاری خود استفاده کنید و در عین حال ترافیک با کیفیت بالا ایجاد کنید. متأسفانه، سئو نیز یکی از سوء تفاهم‌ترین حوزه‌های بازاریابی است و مملو از تعداد زیادی باور اشتباه درباره سئو و دروغ‌های آشکاری است که توسط آماتورهای خوش‌نیت و کلاهبرداران منتشر می‌شود.

پیروی از توصیه‌های بد سئو وقت شما را تلف می‌کند و پولی که به سختی به دست آورده‌اید را از بین می‌برد. حتی اگر در جزئیات سئو غوطه ور نباشید، ارزش وقت گذاشتن را دارد تا بدانید کدام باورهای رایج سئو واقعاً درست است. این شما را از استخدام کلاهبرداران یا درگیر شدن در کار وقت‌گیر و بی‌ارزش باز می‌دارد.

باور اشتباه شماره 1: محتوای بیشتر برابر است با رتبه بالاتر

ایجاد محتوای طولانی

این یکی از بزرگترین باورهای اشتباه درباره سئو است و هنر وبلاگ نویسی را از بین می‌برد. نوشتن یک وبلاگ قبلا برای انتقال اطلاعات ارزشمند یا جالب به گونه‌ای بود که خوانندگان را درگیر خود کند. اکنون، نویسندگان فریلنسر به ازای هر کلمه دستمزد دریافت می‌کنند تا ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه تکراری بیهوده را جمع‌آوری کنند. همه اینها برای افزایش تعداد کلمات و رقابت برای رتبه مطلوب در نتایج جستجو. نوشتن مقالات طولانی با هزاران کلمه اشکالی ندارد، اما تعداد کلمات به تنهایی نمی‌تواند کد الگوریتم گوگل را بشکند. در عوض، باید محتوایی تولید کنید که مختصر، جذاب و همسو با علایق خوانندگان باشد.

نکاتی درباره این موضوع:

  • با خوانندگان خود هماهنگ بمانید: مردم هرگز نباید تعجب کنند که در پادکست و وبلاگ  خود درباره چه چیزی صحبت می‌کنید. محتوای شما باید با یک موضوع و تم و یا مجموعه‌ای از موضوعات هماهنگ باشد و اطلاعات مربوط به آن را به طور مداوم به مخاطبان ارائه دهد. این باعث ایجاد اعتبار شما می‌شود.
  • واضح و مختصر بنویسید: به جای نگرانی در مورد رسیدن به ۲۰۰۰ کلمه یا معیار دیگر، تمرکز خود را بر توضیح موضوع خود تا حد امکان واضح برای خوانندگان خود بگذارید. اگر ۲۰۰۰ کلمه طول بکشد، خوب است. اما اگر ۲۰۰ کلمه طول می‌کشد، فکر نکنید که به خوانندگان خود بدخدمتی کرده‌اید.
  • محتوای جذاب و جالب ایجاد کنید: تولید محتوای سئو چیزی فراتر از نوشتن کلمات است. همچنین در مورد درج ویدیوها و تصاویر به صورت مناسب و همچنین استفاده از ابزارهای بازی کلمات مانند جناس در مقالات خود برای جلب توجه افراد است. اکثر مردم نمی‌خواهند دیواری از متن را بخوانند. آنها می‌خواهند آموزش ببینند و در کنارش سرگرم شوند. اگر بتوانید هر دو را انجام دهید، مخاطبان وفاداری خواهید داشت.

باور اشتباه شماره 2: تجارت و سئو از یکدیگر جدا هستند

business and SEO

بسیاری از متخصصان بر این باورند که سئو بانداژی است که می‌توانند روی شیوه‌های تجاری ضعیف ببندد تا با رسیدن به صفحات نخست در زمان کوتاه، مشتریان بلقوه افزایش یابد. اما گوگل علاقه‌ای به تبلیغ کسب‌وکارهایی با شیوه‌های بد یا خدمات بد و ضعیف به مشتریان ندارد. به همین دلیل است که طبق گزارش BrightLocal در سال ۲۰۲۱، بررسی‌ها یکی از بزرگترین فاکتورهای رتبه بندی SEO هستند. مطمئناً، مردم می‌توانند نظرات جعلی را جعل کنند. اما هدف گوگل این است که به کسب و کارهایی که احساسات مثبت مشتریان زیادی را جذب می‌کنند، پاداش دهد، احتمالاً به دلیل خدمات و محصولات خوب.

یکی از بزرگترین اشتباهات سئوی افراد این است که سئو را به عنوان مقصد به جای دروازه در نظر می‌گیرند. مردم شما را به خاطر اول بودن انتخاب نمی‌کنند. آنها شما را به دلیل پیشنهاد شما انتخاب می‌کنند. قبل از شروع به کار در سئو، مطمئن شوید که پیشنهادی دارید که افراد را جذب کند. در غیر این صورت، بازدیدکنندگان زیادی خواهید داشت که هرگز مشتری نمی‌شوند.

باور اشتباه شماره 3: الگوریتم را به جای اصول اولیه رعایت کنید

اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌ها را بیابید، در روزها و هفته‌های پس از به‌روزرسانی الگوریتم گوگل، انجمن‌های سئو را جستجو کنید. متخصصان کهنه کار سئو که روی بهبود تمام جنبه های مهم یک وب سایت برای بالا بردن رتبه آن در موتورهای جستجو کار می‌کنند، ممکن است با یک کاهش رتبه مواجه شوند، اما خیلی نگران نیستند؛ چراکه بر اساس یک تئوری و اصول اولیه عمل می‌کنند و همیشه روند صعودی دارند. از سوی دیگر، کسانی که هر روز ترفندهایی مربوط به “افزایش رتبه در کم ترین زمان” را امتحان می‌کنند، تاریخچه وب سایتی خواهند داشت که شبیه یک منظره کوهستانی با روند نزولی است. نکته اصلی این است که سئوی خود را بر اساس اصول قرار دهید، نه ترفند. پس این باور اشتباه درباره سئو را از ذهنتان خارج کنید و روی اصول اولیه تمرکز کنید.

در اینجا چند اصل صحیح وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید تا بتوانید پایه‌ای محکم برای تلاش‌های سئوی خود بسازید:

  • وب سایت خود را بر اساس موضوعات سازماندهی کنید، نه فقط کلمات کلیدی.
  • همچنین وب سایت خود را طوری طراحی کنید که سریع بارگذاری شود (سرعت صفحه، کد تمیز، تعداد کمی افزونه).
  • نیاز است که وب سایت خود را تا حد امکان در دسترس قرار دهید (متن جایگزین، رنگ‌های متضاد).
  • محتوایی بنویسید که برای مخاطبانتان خاص، واضح، مختصر و ارزشمند باشد.

باور اشتباه شماره 4: گوگل می‌تواند وب‌سایت شما را از بین ببرد

یکی دیگر از باورهای اشتباه درباره سئو، در مورد از بین رفتن سایت است، آن هم توسط گوگل. معمولا این باور اشتباه زمانی اتفاق می‌افتد که مردم با یک سئو کار قلابی ملاقات می‌کنند و آن فرد به آن‌ها می‌گوید که اگر وب‌سایت خود را بهنیه نکنند، گوگل آن را حذف می‌کنند. باید به اطلاع شما برسانیم که گوگل نمی‌تواند وب‌سایت شما را از بین ببرد. اگر سایت شما بهینه نباشد نتیجه آن این می‌شود که رتبه پایین‌تری داشته باشد و در نتیجه افراد کمتری وب‌سایت شما را ببینند و از آن بازدید کنند، اما گوگل نمی‌تواند وب‌سایت شما را از بین ببرد. اکثر افرادی که در مورد از بین رفتن وب‌سایت خود توسط گوگل صحبت می‌کنند، به گزارش Manual actions اشاره می‌کنند.

گوگل در وب‌سایت خود بیان می‌کند که گزارش Manual actions را علیه وب‌سایت‌هایی که با دستورالعمل‌ها و راهنمایی های گوگل وب‌مستر مطابقت ندارند، صادر می‌کند. از جمله مواردی که باعث دریافت اخطار گوگل در گزارش Manual actions می‌شود:

  • هک شدن سایت (Hacked site): اگر سایت شما توسط فرد ثالثی دستکاری شده باشد و گوگل این را فهمیده باشد، این خطارا نمایش می‌دهد.
  • اسپم‌هایی که توسط کاربران ایجاد شده اند (User-generated spam): اسپم‌هایی که معمولا کاربران در کامنت‌ها و یا پروفایل خود ایجاد می‌کنند باعث اخطار گوگل می‌شود.
  • لینک‌های غیرطبیعی که به سایت شما ارسال شده اند (Unnatural links to your site): لینک‌هایی که فریبنده و مصنوعی هستند و به سایت شما ارسال شده‌اند. خرید بک‌لینک، اینجاد لینک در صفحاتی که محتوای آن به صورت اتوماتیک تولید شده اند و یا بی ربط به موضوع سایت شما هستند از جمله مواردی هستند که باعث دریافت اخطار گوگل می‌شوند.

اگر گزارش Manual actions دریافت کردید، می‌توانید با اقدامات اصلاحی موارد موردنظر را اصلاح کنید تا سایت شما به روال عادی خود برگردد.

باور اشتباه شماره 5: تبلیغات پولی رتبه ارگانیک را افزایش می‌دهد

تبلیغات گوگل

یک باور اشتباه درباره سئو که افراد و سئوکار های آماتور روی آن مانور می‌دهند این است که تبلیغات پولی می‌تواند رتبه ارگانیک سایت را بهتر کند. اگر بخواهیم منطق پشت آن را تصور کنیم، شبیه جمله زیر است.

“از آنجایی که ما به گوگل برای تبلیغات پول می‌دهیم، گوگل ما را بالاتر از دیگران که پولی پرداخت نمی‌کنند، رتبه بندی می‌کند.”

خوشبختانه این جمله درست نیست. در غیر این صورت، نتایج موتورهای جستجو تحت سلطه شرکت‌هایی با بودجه‌های بزرگ قرار می‌گیرند، در حالی که شرکت‌های کوچکتر با محتوای عالی برای همیشه نامرئی و کشف نشده خواهند بود. تنها یک راه برای افزایش رتبه ارگانیک شما وجود دارد: ایجاد محتوای عالی و سایت خوش‌ساخت و سریع.

باور اشتباه شماره 6: سئو یک فعالیت یکباره است

جمله “سئو فقط یک بار نیاز است” یک باور اشتباه درباره سئو است. سئو به نوعی شبیه مسواک زدن است. این واقعیت که شما آن را دیروز یا مدتی قبل مثلا یک سال پیش انجام دادید به این معنی نیست که نیازی به انجام آن امروز یا فردا ندارید. برخی از سئو کارها به مشتریان قول می‌دهند که فقط به یک بار انجام سئو نیاز دارند و برای همیشه جواب می‌دهد.

توصیه ما این است که با تلاش‌های سئو خود مانند یک ماشین رفتار کنید. بدون نگهداری و توجه مداوم، وب‌سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو به مرور رتبه پایین‌تری خواهد داشت.

باور اشتباه شماره 7: محتوای سئو فقط پست‌های وبلاگ است

وقتی اکثر افراد “محتوای سئو” را می‌شنوند، معمولا ذهنشان به سمت پست‌های وبلاگ می‌رود. اما محتوای سئو مدرن می‌تواند شامل بسیاری از انواع دیگر محتوا، از جمله صفحات فرود (Landing Page)، ویدئوها، ابزارها، قالب‌ها، اینفوگرافیک‌ها، وبینارها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر باشد. مثلا به دلیل نگرانی‌های مربوط به دسترسی، همه پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهند متن جایگزینی را به تصاویر خود اضافه کنید، که می‌تواند به شما امکان دهد در جستجوی تصویر عبارات مرتبط با نام تجاری نشان داده شوید.

اگر از ویدیوها در پست‌های اجتماعی خود به جای تصاویر استفاده می‌کنید، همچنان می‌توانید محتوای خود را برای سئو بهینه کنید. باید بدانید که گوگل ترجیح می‌دهد ویدیوهای کوتاه را در نتایج جستجو نشان دهد؛ زیرا آنها پاسخ‌های مختصری به سؤالات افراد ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اصلی ترین موارد باور اشتباه درباره سئو را بررسی کنیم. اگر بتوانید با درک درست از سئو اصول آن را رعایت کنید، تلاش های شما نتیجه خوبی خواهد داد. به خاطر داشته باشید که از ترفندهای بی اساس که فقط رتبه بندی را در کوتاه مدت بهبود می‌بخشند دوری کنید. بازی SEO را برای طولانی مدت و پیوسته انجام دهید تا نتایج شما بهتر و ماندگارتر باشند.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

تولید محتوا سئو گوگل