APU

APU چیست؟ + آشنایی با APU به زبان ساده

فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید استفاده از پردازنده‌های گرافیکی به علت گران قیمت بودن آن‌ها امری مشکل به حساب می‌آید. به همین علت گیمرها به دنبال راهی برای ساخت کامپیوترهای گیم با قیمت به‌صرفه‌تری هستند و خب انتخاب آن‌ها پردازنده APU است. در این مقاله به توضیح درباره این پردازنده می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

APU مخفف عبارت Accelerated processing unit می‌باشد که عبارت است از مجموعه‌ای از پردازنده‌ها که به عنوان یک CPU و GPU عمل می‌کنند. این دست از کامپیوترها نیازی به کارت گرافیکی اختصاصی برای انجام کار یا بازی ندارند.

CPU چیست؟

مخفف کلمه Central Processing Unit است و بخشی اصلی از سخت افزارهای کامپیوتر به حساب می‌آید که به اجرای دستورالعمل‌ها و محاسبات مختلف می‌پردازد. سی پی یوها مغزهای کامپیوتر می‌باشند که به تفسیر و اجرای دستورالعمل‌ها خواهند پرداخت. cpuهای مدرن می‌توانند چندین هسته داشته باشند تا بتوانند چندین وظیفه را به صورت هم‌زمان انجام دهند. سی پی یوها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها برای اهداف خاصی کاربرد دارند. برای مثال می‌توان به پردازنده‌های رایانه‌های شخصی، کارت‌های گرافیکی و دیگر موارد اشاره کرد.

GPU چیست؟

GPU مخفف عبارت Graphics Processing Unit می‌باشد و عبارت است از یک مدار الکترونیکی تخصصی که در راستای سرعت دادن به پردازش گرافیکی و تصاویر کاربرد دارد. از GPU می‌توان در ارائه تصاویری باکیفیت بالا برای برنامه‌های مختلف استفاده کرد. GPU شامل هسته‌های متعددی است که به طور هم‌زمان برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی مورد نیاز برای رندر کردن تصاویر و فیلم‌ها کار می‌کنند. معماری موازی GPU آن را قادر می‌سازد تا چندین عملیات را هم‌زمان اجرا کند. این موازی سازی عملکرد برنامه‌های گرافیکی فشرده را افزایش می‌دهد و تصاویری روان‌تر و رندر سریع‌تر ارائه می‌دهد.

دلایل محبوبیت APU 

در اینجا توضیح می‌دهیم چرا APU روز به روز در حال محبوب ترشدن است.

  • مقرون به صرفه: برای ساخت کامپیوترها که بتوانید از آن‌ها برای استفاده روزمره خود استفاده کنید یا به بازی بپردازید داشتن پردازنده و کارت گرافیکی دو عنصر مهم به حساب می‌آیند. این موارد می‌توانند برای شما هزینه‌هایی در بازه‌های متفاوت ایجاد کنند. در اینجاست که APU وارد عرصه می‌شود. APU قادر است تا برخی از وظایف یک کارت گرافیکی را انجام دهد و ازآنجا که قیمت مناسبی نیز دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده است. مواردی مثل AMD، AMD Ryzen 3 و Ryzen 5 گزینه‌هایی محبوب در این زمینه به حساب می‌آید.
  • کم مصرف: ازآنجا که پردازنده‌های CPU و GPU در APUها ترکیب شده‌اند انرژی کمتری را نسبت به آن دسته از سیستم‌ها که از پردازنده مرکزی و کارت گرافیک جداگانه استفاده می‌کنند مصرف خواهند کرد.
  • هماهنگی بالا: در APU به علت یکپارچگی میان پردازنده‌هایی CPU و GPU باعث می‌شود هماهنگی بالاتری ایجاد شود که این امر باعث بهبود عملکرد در وظایف می‌گردد.

معایب APU 

در کنار مزایای توضیح داده شده APU معایبی نیز دارد که در اینجا به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • کارایی محدودتر نسبت به کارت‌های گرافیکی مستقل
  • توان پردازشی محدود که باعث محدودیت در توسعه پذیری می‌شود.
  • محدودیت‌های نرم افزاری که باعث عدم پشتیبانی از برخی از تکنولوژی‌های گرافیکی می‌شود.

تفاوت APU و GPU

هرکدام از این دو اصطلاح پردازنده‌هایی هستند در کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ولی تفاوت‌هایی نیز با یک دیگر دارند. در اینجا به توضیح درباره برخی از این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

  1. APUها ترکیبی از قابلیت‌های CPU و GPU هستند که می‌توانند در یک زمان هم قدرت پردازشی داشته باشند و هم گرافیکی ولی GPU بر پردازنده گرافیکی متمرکز است.
  2. از APU برای انجام وظایف گرافیکی و پردازی استفاده می‌شود. ولی GPU به علت قدرت گرافیکی بالایی که دارد برای گیم‌ها و دیگر کارهای گرافیکی استفاده می‌شود.
  3. کارایی APU به علت ترکیب CPU وGPU متوسط است. ولی GPU چون بر روی یک موضوع متمرکز است کارایی بالایی دارد.

کاربردهای APU 

شما می‌توانید از APU در کارهای روزمره خود استفاده نمایید. مثل انجام برنامه‌های دفتری یا آن دست از کارهایی که به سیستم نیاز دارند. موارد دیگری مثل انجام گیم بتا یک سطح متوسط در بازی‌هایی باقیمت مناسب، ویرایش ویدئو و خیلی موارد دیگر از جمله کاربردهای APU هستند.

پویان آی تی شرایط استفاده از سرویس سرور اختصاصی هتزنر برای کاربران ایرانی، خدمات میزبانی وب، سرور مجازی و سرور اختصاصی را فراهم می‌کند. این سرویس امکاناتی مانند منابع کاملاً اختصاصی، نصب انواع سیستم عامل‌ها و کیفیت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد. هدف پویان آی تی از ارائه این خدمات، ایجاد شرایط بهینه برای کسب و کارها و ارائه خدمات با کیفیت برای مشتریان است.

و در آخر

APU به ترکیب CPU و GPU می‌پردازد. هدف از استفاده از این تراشه‌ها، ارائه یک راه حل متعادل برای قابلیت‌های پردازش و گرافیک با ساده‌تر کردن عملکرد کلی سیستم است. CPU وظیفه محاسبات عمومی مانند اجرای برنامه‌ها و مدیریت منابع را انجام می‌دهد، در حالی که GPU بر محاسبات گرافیکی تمرکز دارد و بهبود رندر بصری و عملکرد گرافیکی را ایجاد می‌کند.

این تراشه‌ها معمولاً در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی استفاده می‌شوند و به کاربران امکان اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها با عملکرد گرافیکی متوسط را بدون نیاز به کارت گرافیک اختصاصی می‌دهند. این ادغام امکان چندوظیفه بدون درز، بهره‌وری منابع سیستم و بهبود بهره‌وری انرژی را ارتقاء می‌دهد. سری‌های APU از شرکت AMD، به عنوان مثال سری Ryzen، به دلیل تعادل میان قدرت پردازش و عملکرد گرافیکی، بین کاربران مختلف از معمولی تا گیمران، محبوبیت دارند.

سؤالات متداول

  • تفاوت APU و CPU چیست؟

APU ترکیبی از CPU و GPU می‌باشد که برای افزایش عملکرد گرافیکی و پردازش کلان استفاده می‌شود ولی CPU برای پردازش کارهای عمومی کاربرد دارد.

  • استفاده از APU تنها برای کاربران حرفه‌ای مجاز است؟

خیر همه افراد چه کاربران معمولی چه حرفه‌ای که به یک سیستم باقابلیت گرافیکی متوسط نیز مناسب است.

  • آیا APU تنها بر روی کامپیوترها استفاده می‌شود؟

خیر، APUها نه تنها در کامپیوترها بلکه در دستگاه‌های دیگری مانند کنسول‌های بازی، لپ‌تاپ‌ها، و دیگر موارد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

CPU GPU