ChatGPT چیست؟

ChatGPT چیست و چه کابردهایی دارد؟

فهرست مطالب

‌‌‌حوزه هوش مصنوعی روز به روز در حال گسترش و پیشرفت بوده و محصولات بی نظیری با کمک هوش مصنوعی توسعه یافته‌ و ارائه می‌شود. یکی از جدیدترین دستاوردهای حوزه هوش مصنوعی، یک چت‌بات به نام ChatGPT است. این چت‌بات توسط استارتاپ OpenAI که ایلان ماسک از بنیان‌گذاران آن است، توسعه یافته‌ است. ChatGPT به گونه‌ای طراحی شده که بتواند متنی مشابه به یک انسان را در مکالمه تولید کند.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی چت بات ChatGPT پرداخته‌ و با کاربردهای این ربات آشنا شویم. با ما همراه باشید.

 ChatGPT چیست؟

ChatGPT جدیدترین نسخه از GPT، خانواده‌ای از هوش مصنوعی با توانایی تولید متن به شمار می رود. این چت‌بات یکی از جدیدترین دستاوردهای شرکت OpenAI است. این شرکت با همکاری یکی از سرمایه گذاران سیلیکون ولی (Silicon Valley) به نام سم آلتمن در اواخر سال 2015 و با هدف توسعه هوش دیجیتال تاسیس شد. ChatGPT نمونه‌ای از یک چت‌بات دیالوگ محور است که زبان انسان را متوجه می‌شود و قادر است متون نوشتاری با دقت بالا ایجاد کند. این چت‌بات به کمک الگوریتم های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق کار می کند. ChatGPT از طریق یک رابط بصری، به سوالات مطرح شده‌، پاسخ می دهد.

همان‌طور که استارتاپ OpenAI در یک پست وبلاگ توضیح می‌دهد، این ربات به کمک مربیان انسانی ساخته شده است. به کمک این مربیان نحوه پاسخگویی به سوالات رتبه بندی و اولویت بندی می‌شود. پس از آن اطلاعات به سیستم برگردانده‌ می‌شود تا ربات به وسیله یادگیری تقویتی، پاسخ‌های خود را طبق اولویت مربیان رتبه بندی کند. ChatGPT برای پاسخ به سوالات محاوره‌ای کاربران آماده‌ سازی شده‌ و علاوه بر قابلیت‌های بسیار، عملکرد مناسبی نیز دارد. اما همچنان نقاط ضعفی در این چت‌بات به چشم می‌خورد و ممکن است اطلاعات نادرست، غیر واقعی و یا توهین آمیز به کاربران ارائه دهد.

کاربردهای ChatGPT

کاربردهای ChatGPT

کارشناسان بر این نظرند که در آینده‌ای نه چندان دور ChatGPT می‌تواند جایگزینی برای گوگل باشد. این ربات در حوزه‌های بسیاری قابل استفاده بوده و کاربرد دارد. کاربردهای این ربات عبارت اند از:

  • از کاربردهای این ربات می‌توان به تولید محتوا برای وب سایت ها، منابع خبری و … اشاره کرد.
  • ChatGPT این قابلیت را دارد که به عنوان پشتیبان پاسخگوی مشتریان باشد. همچنین قادر است پاسخ خود را به همراه توضیحات برای مشتریان ارائه کند.
  • این ربات می‌تواند حتی به سوالات پیچیده‌ کاربران نیز پاسخ دهد.
  • یکی از بحث برانگیزترین کاربردهای ChatGPT پاسخ به سوالات برنامه نویسان در قالب راه حل های کد محور است.
  • از دیگر کاربردهای این ربات می‌توان ایجاد چت‌بات‌های هوشمند را نام برد.
  • همچنین ChatGPT این امکان را به کاربران می‌دهد که از آن در قالب یک سیستم توصیه گر استفاده کنند.
  • بهینه سازی پرسش های مطرح شده‌ توسط کاربران نیز از دیگر قابلیت‌های مهم و پرکابرد این ربات می‌باشد.

هوش مصنوعی ChatGPT

جمع بندی

زمزمه‌هایی در این زمینه شنیده‌ ‌می‌شود که که امکان حذف برخی مشاغل توسط این ابزار در حوزه‌های تولید محتوا، خبرنگاری و … وجود دارد. همچنین این خطر برنامه‌نویسان را نیز تهدید می‌کند. البته ChatGPT در حال حاضر فاز آزمایشی خود را طی کرده و فاقد بسیاری از جنبه‌های لازم انسانی برای تولید محتوا است؛ اما ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور بر قابلیت‌ها و استانداردهای جدیدی برای این ربات تعریف شود. ChatGPT به شکل open source عرضه شده است. علاقه مندان به حوزه هوش مصنوعی می‌توانند از این ربات در محصولات خود استفاده کرده، آن اصلاح و عیب یابی و یا با در نظر گرفتن نیازهای خود این ربات را شخصی سازی کنند. امیدواریم این مقاله به سوالات شما درباره ChatGPT و کاربردهای آن پاسخ داده‌ باشد. نظرات و تجربیات خود در رابطه با این ربات را در بخش نظرات مطرح کنید. همچنین برای مطالعه مقالات بیشتر در این حوزه می‌توانید از وبلاگ پویان آی تی بهره ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Open source ChatGPT هوش مصنوعی