cryptocurrency چیست؟

cryptocurrency چیست؟

فهرست مطالب

cryptocurrency سیستم پرداخت دیجیتال می‌باشد که برای تایید تراکنش ها به بانک بستگی ندارد. این سیستم این امکان را برای افراد فراهم می‌آورد تا در هرمکانی به عملیات های لازم به جای حمل و نقل و انتقال پول در دنیای واقعی بپردازند؛ به همین دلیل به آن سیستم همتا به همتا می‌گویند. دلیل نام گذاری این عملیات به این نام، استفاده از رمزگذاری برای تأیید تراکنش ها می‌باشد. که هدف از آن ایجاد امنیت و ایمنی است.

اولین ارز رمزگذاری شده در سال 2009 بیت کوین بود که تا به امروز معروف ترین آن ها می‌باشد. بیشترین دلیل علاقه مندی به این ارز ها کسب سود است. در این مقاله به توضیح درباره ی cryptocurrency می‌پردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

نحوه کارکرد cryptocurrency 

cryptocurrency بر روی بلاکچین اجرا می‌شود و حاوی رکوردی از تمامی تمام تراکنش های به روز و نگهداری شده توسط دارندگان ارز است. واحدهای ارز دیجیتال از طریق فرآیندی به نام ماینینگ ایجاد می‌شوند؛ که شامل استفاده از نیروی کامپیوتر برای حل مسائل پیچیده ریاضی است که منجر به تولید سکه تولید می‌شود. علاوه بر آن، کاربران می‌توانند ارزها را از کارگزاران خریداری، سپس آنها را با استفاده از کیف پول های رمزنگاری ذخیره و خرج کنند. در صورتی که شما صاحب ارز دیجیتال باشید، تمام آنچه در اختیار دارید کلیدی است که این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید رکورد یا واحد اندازه گیری را بدون شخص ثالث قابل اعتماد از یک شخص به فرد دیگر منتقل کنید.

نمونه های ارزهای دیجیتال

در حال حاضر ارزهای دیجیتال فراوانی وجود دارد که از معروف ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بیت کوین

در سال 2009 تاسیس شد و به عنوان اولین و معروف ترین ارز دیجیتال به حساب می‌آید.

  • اتریوم

این ارز در سال 2015 توسعه یافت و بعد از بیت کوین به عنوان محبوب ترین ارز دیجیتال به حساب می‌آید.

  • لایت کوین

مشابه بیت کوین است، اما با سرعت بیشتری برای توسعه ی نوآوری‌های جدید، از جمله پرداخت‌ها و فرآیندهای سریع‌تر برای امکان تراکنش‌های بیشتر، حرکت می‌کند.

  • ripple

 در سال 2012 تاسیس شد و می‌تواند برای ردیابی انواع مختلف تراکنش ها، نه فقط ارزهای دیجیتال، استفاده شود.

نحوه خرید ارز دیجیتال

در این بخش به آموزش خرید ارز دیجیتال می‌پردازیم: 

  • انتخاب یک پلتفرم

اولین گام شما بایستی نوع پلتفرم خود را انتخاب نمایید. در حالت کلی شما می‌توانید بین digital currency exchange و  Traditional broker یک مورد را انتخاب کنید.

  • Traditional brokers : افرادی که راهکارهایی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و همچنین سایر دارایی های مالی مانند سهام، اوراق قرضه و ETF ارائه می‌دهند و هزینه های معاملاتی کمتری دارند.
  • Digital currency exchanges : صرافی‌های ارزهای دیجیتال زیادی برای انتخاب وجود دارد که هر کدام ارزهای دیجیتال متفاوت، ذخیره‌سازی کیف پول، گزینه‌های حساب با بهره و غیره را ارائه می‌دهند. بسیاری از صرافی ها هزینه های مبتنی بر دارایی را دریافت می‌کنند.
  • شارژ حساب خود

بعد از انتخاب پلتفرم بایستی حساب خود را شارژ نمایید تا بتوانید کار خود را آغاز نمایید. اکثر این صرافی ها این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا بتوانند به استفاده از ارزهایی که توسط دولت، ارزهای دیجیتال مانند دلار، یورو و..  که صادر می‌شوند را با استفاده از کارت های خود (کارت نقدی یا اعتباری) خریداری نمایند. 

  • ثبت سفارش

سفارش خود را ثبت نمایید. در صورتی که قصد خرید ارزهای دیجیتال را دارید، می‌توانید با انتخاب «خرید»، انتخاب نوع سفارش، وارد کردن مقدار ارزهای دیجیتالی که می‌خواهید بخرید و تأیید سفارش، این کار را انجام دهید. همین فرآیند در مورد سفارشات “فروش” نیز اعمال می‌شود.

نحوه ذخیره ارز دیجیتال

بعد از خرید ارزهای دیجیتال بایستی آن را ذخیره کنید تا از خطراتی مانند هک و سرقت در امان باشند. معمولاً ارزهای رمزنگاری شده در Crypto wallets ذخیره می‌شوند. (دستگاه‌های فیزیکی یا نرم‌افزار آنلاینی هستند که برای ذخیره کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال به صورت امن استفاده می‌شوند.) در اینجا به تعریف اصطلاحات موجود برای Crypto wallets می‌پردازیم:

  • hot wallet : از نرم افزار آنلاین برای حافظت از کلیدهای خصوصی دارایی ها استفاده می‌شود.
  • Cold wallet : به عنوان کیف پول سخت افزاری نیز شناخته می‌شوند. برای ذخیره ایمن کلیدهای خصوصی شما به دستگاه های الکترونیکی آفلاین متکی هستند.

با ارز دیجیتال چه چیزی می‌توانید بخرید؟

در ابتدا زمانی که بیت کوین برای اولین بار راه اندازی شد، بنابراین بعد که رسانه ای برای تراکنش های روزانه باشد و خرید همه چیز با آن ممکن باشد که این امر محقق نشد. با این حال موسسات زیادی پذیرنده ارزهای دیجیتال هستند و خرید انواع محصولات متنوع از وب سایت های تجارت الکترونیک با استفاده از رمزنگاری امکان پذیر است. در اینجا یه چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم :

  • سایت های فناوری و تجارت الکترونیک

برخی از شرکت هایی که محصولات فناوری می‌فروشند، رمزنگاری را در وب سایت های خود می‌پذیرند؛ Overstock، یک پلتفرم تجارت الکترونیک، از اولین سایت هایی بود که بیت کوین را پذیرفت.

  • کالاهای لوکس

تعدادی از خرده فروشان، cryptocurrency را به عنوان نوعی پرداخت می‌پذیرند. 

  • ماشین ها

برخی از فروشندگان خودرو در حال حاضر ارز دیجیتال را به عنوان پرداخت می‌پذیرند.

  • و…

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

در حال حاضر جرایم ارزهای دیجیتال در حال افزایش است. که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وب‌سایت‌های جعلی

سایت هایی که شامل توصیفات جعلی و اصطلاحات تخصصی رمزنگاری هستند و به بیان دروغ هایی همچون بازدهی بالا و تضمینی در صورت ادامه ی سرمایه گذاری می‌پردازند. 

  • طرح‌های مجازی

به سوء استفاده از فرصت های ایجاد شده برای سرمابه گذاری می‌پردازند و با پرداخت پول سرمایه‌گذاران قدیمی با پول سرمایه‌گذاران جدید، سایه ای خیالی از بازدهی بالا ایجاد می‌کنند.

  • تایید سلبریتی ها

این افراد خود را به عنوان افراد ثروتمند و معروف معرفی می‌کنند و افراد را برای سرمایه گذاری و دریافت سودهای کلان فریب می‌دهند؛ اما در نهایت همه ی سرمایه ها را دزدیده و فرار می‌کنند.

  • سایت های دوست یابی

کلاهبرداران با افراد در این سایت ها ارتباط برقرار کرده و بعد از ملاقات آن ها را متقاعد به سرمایه گذاری می‌کنند.

  • و…

آیا ارز دیجیتال امن است؟

این ارزها با استفاده از فناوری بلاک چین ایجاد می‌شوند که فرایندی پیچیده و فنی می‌باشد که دستیابی و دسترسی به آن برای هکر ها سخت می‌باشد. در کنار آن، ارزهای دیجیتال دارای فرآیند اهراز هویت دو مرحله ای است که به درجه ی سختی در دسترسی به آن می‌افزاید.

برخلاف پول‌های تحت حمایت دولت، ارزش ارزهای مجازی بر اساس عرضه و تقاضا است. که می‌تواند نوسانات زیادی را ایجاد کند که میتواند سود یا زیان قابل توجهی برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

چهار نکته برای سرمایه گذاری ایمن در ارزهای دیجیتال

  • قبل از سرمایه گذاری بایستی در مورد مبادلات ارزهای دیجیتالی اطلاعات کسب نمایید.
  • نحوه ی ذخیره ی ارزهای دیجیتال را بشناسید و درباره هر کدام از آن ها و مزایا، الزامات فنی و امنیت آن را بررسی نمایید.
  • تنها در یک زمینه سرمایه گذاری نکنید و از استراتژی تنوع استفاده کنید.
  • از آنجا که این بازار دارای نوسانات متعددی است خود را برای فراز و نشیب های گوناگون اماده کنید.

چه کسی از لحاظ تاریخی بر ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشت؟

در طول زمان افراد زیادی بر صنعت ارزهای دیجیتال اثر گذاشته اند که در اینجا به اختصار به توضیح درباره ی آن ها می‌پردازیم:

  • ساتوشی ناکاموتو آغازگر این کار با ایجاد بیت کوین (BTC) بود.
  • ویتالیک بوترین که به دلیل ساخت اتریوم (ETH) معروف است و جنبش ارزهای دیجیتال تأثیر بسیارزیادی  گذاشته است.
  • جد مک‌کالب که به گسترش شهرت بیت‌کوین در روزهای اولیه صنعت کمک کرد.
  • Changpeng Zhao به عنوان یکی از بنیانگذاران Binance ، دسترسی به دارایی های رمزنگاری شده را افزایش داد.
  • سام بنکمن-فرید، یکی از خالقان پلتفرم تجارت دارایی دیجیتال FTX، که بر تجارت، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و دیگر جنبه های فضای کریپتو تاثیر می‌گذارد.
  • و…

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

مزایا

  • استفاده ساده و سریع
  • برای فرد این امکان را فراهم می‌کند تا تاریخچه ارزهای رمزنگاری شده را دنبال و از تا از خرج کردن سکه هایی که مالک آن نیستند، کپی کردن تراکنش ها یا لغو آنها جلوگیری کنند.
  • از آن جا که بلاک چین قصد دارد واسطه هایی مانند بانک ها و بازارهای اینترنتی را حذف کند، هیچ هزینه تراکنشی وجود ندارد.

معایب

  • نبود استاتدارد برای محافظت از کسب و کارها

  • آسیب پذیری صرافی های ارزهای دیجیتال در برابر حملات سایبری

بلاک چین چیست؟ 

بلاکچین  (Blockchain) شامل دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) می‌باشد که معنای تحت الفظی آن زنجیره ی بلوک است. در واقع وقتی ما درباره ی بلاکچین صحبت می‌کنیم منظورمان زنجیره ای از اطلاعات است که درون هر بلاک ذخیره می‌گردد. از بلاکچین به عنوان یک پایگاه داده که بین گره های یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود، یاد می‌شود. بلاکچین این اطلاعات را به صورت الکترونیکی و دیجیتال ذخیره می‌کند. بلاکچین‌ها نقش مهمی را در سیستم های ارز دیجیتال در جهت حفظ رکورد ایمن و غیر متمرکز تراکنش‌ها ایفا می‌کنند به عبارتی می‌توان گفت یکی از دلایل ایجاد بلاکچین نیز همین امر است.

مالیات رمزنگاری چگونه است؟

مالیات هایی که می‌توان برای cryptocurrency اعمال کرد عبارتند از:

  • مالیات شرکت: سود یا زیان ناشی از مبادلات ارزی شامل مالیات است. این سود و زیان شرکتی در دفاتر شناسایی و طبق مقررات استاندارد مالیات شرکت مشمول مالیات می‌شود.
  • مالیات بر درآمد: سود و زیان ناشی از تراکنش‌های ارز دیجیتال باید در حساب‌های یک کسب‌وکار غیرشرکتی نمایان شود و طبق قوانین مالیات بر درآمد متعارف مشمول مالیات/مجاز است.
  • سود قابل شارژ: سود و زیان بیت کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده مشمول مالیات می‌شود.

Digital currency mining

به مجموعه کارهایی که برای جمع‌آوری ارزهای دیجیتال به عنوان پاداش برای حل عملکردهای پیچیده و ثبت داده‌ها در یک بلاکچین صورت می‌گیرد، می‌گویند. 

و در آخر

cryptocurrency در سال های گذشته مسیری طولانی را طی کرده و با سرعتی زیاد در حال پیشرفت است. cryptocurrency یک ارز دیجیتال است که به عنوان یک وسیله مبادله طراحی شده است و از رمزنگاری برای ایمن سازی و تأیید تراکنش ها و همچنین کنترل ایجاد واحدهای جدید یک ارز دیجیتال خاص استفاده می‌کند. اکثر ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده اند، cryptocurrency تنها در اینترنت است و میزان ارزش آنها توسط نیروهای بازار ایجاد شده توسط کسانی که به دنبال خرید یا فروش آنها هستند تعیین می شود. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Cryptocurrency تجارت الکترونیک بلاک چین