Electron.js

Electron.js چیست؟ + نحوه کار Electron.js

فهرست مطالب

Electron.js از جمله فریمورک‌های منبع باز به حساب می‌آید که برای ایجاد برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. Electron.js این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می‌آورد تا بتوانند برنامه‌های کاربردی GUI را با استفاده از ابزار گوناگون توسعه دهند. در ادامه همراه ما باشید تا توضیحات گسترده‌تری در رابطه با تاریخچه‌ی آن، ویژگی، مزایا و غیره برای شما عزیزان ارائه دهیم.

تاریخچه Electron.js

Electron JS که در ابتدا با عنوان Atom Shell شناخته می‌شد چارچوبی برای پشتیبانی از Atom به حساب می‌آمد. در ژانویه سال 2013 تأسیس شد تا توسعه بین پلتفرمی را آسان‌تر سازد.

معماری Electron.js

معماری Electron.js به دو قسمت اصلی Main Process و Renderer Process تقسیم می‌شود. هرکدام از این قسمت‌ها مسئولیت‌ها و وظایف خاص خود را دارند. در اینجا به توضیح درباره هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  • Main Process (فرایند اصلی): این فرایند که کد اجرایی اصلی برنامه در آن است وظیفه مدیریت پنجره‌ها و دسترسی به سیستم را دارد.
  • Renderer Process (فرایند نمایش): هر پنجره مرورگری (مثل یک صفحه وب) یک Renderer Process دارد که کد اجرایی برنامه در آن اجرا می‌شود. این فرایندها دارای دسترسی به DOM (مدل اسناد شیء) هستند.

ارتباط بین Main و Renderer Processes

برای ارتباط بین این دو فرایند از مفهوم IPC استفاده می‌شود. با استفاده از IPC، Main Process و Renderer Process پیام‌ها و اطلاعات با دیگر افراد به اشتراک گذاشته می‌شود. معماری Electron به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد که از تکنولوژی‌های وب برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ چند سکویی استفاده کنند و به راحتی با استفاده از زبان‌های HTML، CSS و JavaScript برنامه‌های قدرتمند بنویسند.

ویژگی های کلیدی Electron.Js

ویژگی های کلیدی Electron.js

در اینجا به توضیح درباره برخی از ویژگی‌های کلیدی Electron.js می‌پردازیم.

  1. بهینه سازی عملکرد که باعث تولید برنامه‌هایی می‌شود که حافظه و منابع و همین‌طور عملکرد برنامه را مدیریت می‌کند.
  2. آسان سازی فرایند بسته بندی و توزیع برنامه‌ها در جهت نصب و به روزرسانی مناسب آن‌ها
  3. ایجاد برنامه‌هایی با سازگاری بالا در سیستم عامل‌های مختلف
  4. و…

مزایا و معایب Electron.js

در این بخش به توضیح درباره مزایا و معایب Electron.js می‌پردازیم.

مزایا

  1. داشتن امنیت بالا در راستای نگهداری از داده‌های مشتریان
  2. دسترسی جامع نسبت به APIهای سطح سخت افزار و ویژگی‌های مختلف
  3. توسعه سریع زیرا به عنوان یک پایه در سیستم عامل‌ها به حساب می‌آید که در سیستم عامل‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. پشتیبانی جامع به علت محبوبیت بیش از حد آن در راستای برطرف کردن مشکلات و موانع
  5. قابلیت استفاده در تلفن‌های همراه و دسکتاپ
  6. سازگار با همه چارچوب‌ها و کتابخانه‌های JS
  7. دسترسی به ابزار UI/UX که باعث بهبود برنامه شما در پلتفرم‌های گوناگون می‌شود و برنامه شما را جذاب‌تر می‌سازد.

معایب

  1. حجم بالای آن
  2. استفاده از حجم منابع زیاد
  3. ازآنجا که هر فرد ممکن است نیازهای منحصر به فرد خود را داشته باشد ایجاد این ویژگی‌ها هزینه زیادی می‌خواهد و زمان بر است.

محبوب‌ترین ابزار ساخته شده با Electron.js

در این جا به توضیح درباره محبوب‌ترین ابزار ایجاد شده با Electron می‌پردازیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

  • برنامه دسکتاپ WebTorrent

تورنت عبارت است از روشی برای توزیع فایل‌ها که P2P را آسان می‌سازد هرچه افراد بیشتری فایل را ذخیره کنند سرعت دانلود بالاتر می‌رود. برنامه WebTorrent با استفاده از Electron.js و سایر ابزارهای جاوا اسکریپت ایجاد و از فناوری WebRTC برای اتصال همتا به همتا استفاده می‌کند. WebTorrent Desktop برای سه پلتفرم اصلی مانند MacOS، Linux و Windows ساخته شده است که این برنامه را به تمام شبکه‌های محبوب BitTorrent و WebTorrent متصل می‌کند.

  • برنامه دسکتاپ وردپرس

وردپرس از جمله سیستم‌های مدیریت محتوا به حساب می‌آید که از آن برای ویرایش و مدیریت وب سایت استفاده می‌شود. با استفاده از Electron یک برنامه دسکتاپ نیز ایجاد شده است تا کاربران MacOS یا ویندوز بتوانند بدون هیچ مشکلی از آن استفاده نمایند. با کمک Electron.js، برنامه دسکتاپ وردپرس به سرعت در همه سیستم عامل‌ها بارگذاری می‌شود همچنین کتابخانه React نیز برای ارائه تجربه کاربری جذاب استفاده شده است.

  • برنامه دسکتاپ Slack

Slack برنامه‌ای است که افراد را به اطلاعات مورد نیازشان متصل می‌سازد. برنامه دسکتاپ Slack برای تمامی سیستم عامل‌های محبوب مثل MacOS، Windows، Linux ساخته شده است و برای موبایل‌ها (اندروید و iOS) نیز کاربرد دارد.

  • Skype

این پلتفرم از Electron.js برای برنامه دسکتاپ استفاده می‌کند و این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند تماس‌های صوتی و تصویری بگیرند. همچنن با یکدیگر در ارتباط بوده و فایل‌ها را به اشتراک بگذارند.

  • Atom

با استفاده از Electron.js ساخته شده است و به توسعه دهندگان یک محیط قابل تنظیم و توسعه پذیر می‌دهد که نیازهای کدنویسی آن‌ها را برآورده کند.

کاربردهای Electron.js

Electron.js کاربردهای زیادی دارد که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. برخی از این موارد استفاده به شرح زیر است.

  1. ایجاد کیف پول‌های رمزگذاری شده و امن برای مشتریان
  2. ایجاد نرم افزارهای طراحی با ایجاد رابط‌های بصری
  3. ایجاد برنامه‌های دسکتاپ که بتوانند در ویندوز، macOS و لینوکس اجرا شوند.
  4. ساخت ویرایشگرهای کد
  5. و…

چرا پویان آی تی چارچوب Electron.js را پیشهاد می کند؟

در اینجا توضیح می‌دهیم چرا پویان آی تی استفاده از Electron.js را به شما پیشنهاد می‌دهد

  1. پشتیبانی جامع
  2. یادگیری آسان برای توسعه دهندگان (چه حرفه‌ای چه مبتدی)
  3. سهولت در استفاده
  4. توسعه سریع
  5. و…

پویان آی تی ارائه دهنده خدمات میزبانی وب (هاست) با استفاده از منابع اختصاصی و جدیدترین فناوری‌ها در کنار شماست تا بتوانید میزبانی قدرتمند، پایدار و مطمئن را تجربه کنید.

و در آخر

Electron.js از متداول‌ترین فریمورک‌ها برای ایجاد برنامه‌های دسکتاپ به حساب می‌آید که ویژگی‌های زیادی مثل بهینه سازی عملکرد، APIهای الکترونی و سازگاری بین پلتفرم و غیره را دارد. توسعه دهندگان Electron.js از آن برای ایجاد برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کنند. از جمله شرکت‌هایی که از این فریمورک برای برنامه دسکتاپ استفاده کرده‌اند می‌توان به Slack، WhatsApp و Figma اشاره کرد.

سوالات متداول

  • تفاوت Electron.js با دیگر فریمورک‌ها چیست؟

Electron.js با ترکیب با Chromium و Node.js این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می‌آورد تا بتوانند از فناوری‌های وب برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ استفاده کنند.

  • آیا Electron.js به ماژول‌های بومی دسترسی دارد؟

بله Electron.js قادر است تا به ماژول‌های بومی دسترسی پیدا کند. علاوه بر آن با ترکیب با Node.js انعطاف پذیری گسترده‌ای را ارائه می‌دهد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

فریم ورک برنامه نویسی