NAT

NAT چیست و چه مزایایی دارد؟

فهرست مطالب

NAT این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا به وسیله یک آدرس عمومی به نت دسترسی داشته باشید. برای انجام این کار بایستی آی پی آدرس خصوصی به عمومی ترجمه شود. در این فرایند یک یا چند آی پی آدرس به آی پی آدرس‌های جهانی ترجمه می‌شوند و برعکس. در راستای دسترسی به اینترنت شماره پورت را ترجمه می‌کنند. پس ورودی‌های مربوط به آدرس IP و شماره پورت را در جدول NAT وارد می‌کند. در این محتوا به توضیح درباره NAT می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

NAT یا ترجمه آدرس شبکه چیست؟

این فناوری که در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده فرار می‌گیرد به مدیریت ارتباط میان شبکه‌های مختلف می‌پردازد و در حیطه ترجمه آی پی آدرس‌های شبکه‌های محلی و اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت NAT 

NAT در اوایل دهه 1990 با گسترش اینترنت واتصال‎ها ایجاد شد. بهره گیری از این تکنولوژی به شما کمک می‌کند تا به یک شبکه داخلی از طریق آی پی آدرس عمومی متصل شوید. به زبانی ساده NAT آی پی آدرس‌های خصوصی را به عمومی ترجمه می‌کند و درخواست‌های ارسالی از داخل شبکه را با آدرس‌های عمومی تعویض می‌کند. این کار موجب می‌شود میزان امنیت افزایش یابد و از آی پی آدرس‌های محدودتری استفاده شود.

بهره گیری از NATها اهمیت زیادی دارد. شما با بهره گیری از آن‌ها قادر خواهد بود تا فشار وارد شده بر آی پی آدرس‌ها را کاهش دهید. NAT به عنوان یک لایه امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از حملات شبکه‌ای جلوگیری می‌کند. همچنین شما با استفاده از NAT می‌توانید پهنای باند شبکه‌ها را مدیریت کنید و شبکه‌های خصوصی مجازی را ایجاد نمایید.

به عبارت کلی NAT یکی از تکنولوژی‌های بسیار مهم در زمینه شبکه‌های کامپیوتری است که امکان برقراری اتصالات اینترنتی برای شبکه‌های داخلی را فراهم می‌کند و در عین حال امنیت و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

انواع NAT چیست؟

در اینجا درباره انواع NAT صحبت می‌کنیم.

  • Static NAT

ترجمه آی پی آدرس‌های عمومی به آی پی آدرس‌های خصوصی که برای میزبان‌هایی که نیاز به اتصالات بیرونی با آدرس‌های IP ثابت دارند مفید است.

  • Dynamic NAT

گروهی از آی پی آدرس‌های خصوصی به یک آی پی آدرس عمومی ترجمه می‌شوند. در این نوع ترجمه آی پی آدرس خصوصی در یک بازه زمانی مشخص به آی پی آدرس عمومی اختصاص می‌یابد و پس از اتمام اتصال آن آدرس مجدداً به انبوه آدرس‌های IP خصوصی باز می‌گردد.

  •  Overloading

در راستای به اشتراک گذاری ای پی آدرس عمومی برای تعدادی میزبان با بهره گیری از شماره پورت TCP یا UDP کاربرد دارد که از طریق تغییر شماره پورت می‌توان اتصالات مختلف به آن ای پی آدرس عمومی را مدیریت کرد.

  • Overlapping

با ترجمه شماره پورت‌ها به ایجاد ارتباطات داخلی و خارجی می‌پردازد. در این ورژن از PAT ترافیک برای هر ارتباط می‌توان با شماره پورت متفاوتی بر روی یک آدرس IP عمومی جهت تمایز داده شود.

هر کدام از این انواع NAT ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و بر اساس نیاز و محیط شبکه، یکی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیکربندی NAT

این پیکربندی‌ها در راستای انجام تنظیمات در راستای فعال سازی و استفاده از NAT انجام می‌شود. در این راستا شما بایستی محدوده ای پی آدرس‌های خود را مشخص سازید و ای پی آدرس‌های داخلی را تقسیم بندی کنید. در تقسیم بندی ای پی آدرس‌ها  Outside Local برای دستگاه‌ها  و Inside Local  در stub domain ‌ها استفاده می‌شوند.

مسیریاب‌های NAT به ترجمه نشانی‌های Inside Local را به نشانی‌های Inside Global و برعکس می‌پردازند و مسیریاب بسته را به مقصدش ارسال می‌کند. پیکربندیNAT به شما اطمینان می‌دهد که ارتباطات درونی و خارجی شما به درستی مدیریت و ترجمه می‌شود.

معایب NAT

NAT در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد. در اینجا به توضیح درباره برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  1. امکان ردیابی دستگاه‌های درون شبکه با آی پی آدرس‌های مشخص وجود ندارد.
  2. عدم سازگاری با برخی از تکنولوژی‌ها و برنامه‌ها و بروز مشکلاتی مثل کاهش عملکرد و از دست دادن اطلاعات و این دست از موارد.
  3. بالابودن میزان مصرف منابع پردازشی و حافظه که می‌تواند عملکرد سیستم شما را کاهش دهد.
  4. محدودیت در اتصال به شبکه‌های خارجی به علت محدود بودن آی پی آدرس‌های خارجی.

مزایای NAT 

NAT مزایای زیادی دارد که در اینجا به توضیح درباره برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  1. بهبود و افزایش امنیت شبکه‌ها از طریق پنهان نمودن آی پی آدرس‌های داخلی می‌تواند حملات مخرب مثل اسکن پورت را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
  2. مدیریت پهنای باند شبکه و تنظیم ترافیک‌های ورودی و خروجی بر اساس نیازهای شبکه.
  3. مدیریت آی پی آدرس‌ها از طریق اتصال تعداد محدودتری از ای پی آدرس‌ها به اینترنت و در نهایت کاش فشار وارده بر آی پی آدرس‌های عمومی.

به طور کلی، NAT یک ابزار مهم در مدیریت و امنیت شبکه‌های کامپیوتری است که به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا ارتباطات خود را بهبود دهند و امنیت شبکه‌های خود را تقویت کنند. در نهایت، استفاده یا عدم استفاده از NAT باید بر اساس نیازهای ویژه شبکه و توجه به مزایا و معایب آن تصمیم گرفته شود.

تفاوت NAT استاتیک و NAT دینامیک

این جا به توضیح درباره تفاوت میان NAT استاتیک و NAT دینامیک می‌پردازیم. در NAT استاتیک شما یک آی پی آدرس خصوصی را به یک آی پی آدرس عمومی نسبت می‌دهید؛ ولی در NAT دینامیک یک گروه از آی پی آدرس‌های عمومی به آی پی آدرس‌های خصوصی نسبت داده می‌شود. در NAT استاتیک هنگام ارسال درخواست از دستگاه خصوصی آی پی آدرس خصوصی به یک آی پی آدرس عمومی ترجمه می‌شود؛ ولی در NAT دینامیک یکی از آی پی آدرس‌های عمومی به آی پی آدرس خصوصی ترجمه می‌گردد که این ترجمه یک مدت زمان مشخصی اعتبار دارد.

از NAT استاتیک در ایجاد ارتباط با سرورها، سرویس‌های اینترنتی و دستگاه‌هایی که نیاز به آدرس IP ثابت دارند کاربرد دارد؛ ولی دینامیک در ارتباط اشتراک بین دستگاه‌های خصوصی در شبکه محلی و دستگاه‌های عمومی در شبکه بیرونی کاربرد دارد.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره NAT پرداختیم و گفتیم NAT مخفف عبارت Network Address Translation است که در شبکه‌های کامپیوتری مورداستفاده قرار می‌گیرد تا آی پی آدرس‌ها را قرار دهد. شما از NAT می‌توانید در روترها و فایروال ها استفاده و اتصال شبکه داخلی به اینترنت را فراهم آورد.

NAT وظایف زیادی دارد که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. یکی از این وظایف تبدیل آی پی آدرس‌های داخلی به آیی آدرس‌های عمومی یا اینترنتی و برعکس است. این کار به شما اجازه می‌دهد تا از آی پی آدرس عمومی در دسترسی به اینترنت استفاده کنید و حتی امنیت شبکه را نیز افزایش دهید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. لطفاً نظرات، پیشنهادات و سؤالات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • NAT چه کاربردهایی دارد؟

شما می‌توانید از NATدر مواردی مثل مدیریت ترافیک، موارد امنیتی و حفظ منابع ای پی و خیلی موارد دیگر استفاده کنید

  • چالش‌ها و مزایای NAT چیست؟

NAT مزایا و معایب خاص خود را دارد که برای مثال می‌توان به بهبود امنیت شبکه، مدیریت ترافیک و صرفه‌جویی در آی پی آدرس‌ها و همین‌طور از معایب می‌توان به افزایش پیچیدگی شبکه و افزایش تأخیر در ارسال و دریافت داده‌ها اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه IP اینترنت