OpenStack

OpenStack چیست؟ + مزایا و اجزای آن

فهرست مطالب

OpenStack پلتفرمی منبع با به حساب می‌آید که به مدیریت منابع محاسباتی، شبکه و ذخیره‌سازی توزیع شده می‌پردازد. این توسعه بسیار مقرون به صرفه می‌باشد؛ چراکه سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا هزینه‌های ابری و ارائه دهندگان خدمات خود را برای ایجاد زیرساختی قابل رقابت با ابر مقیاس کننده‌ها بهینه کنند.

اجزای OpenStack

OpenStack از اجزا و قطعات زیادی تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها در تلاش‌اند تا بخشی از نیازها را برآورده سازند. ولی در حالت کلی OpenStack از 9 بخش اصلی تشکیل شده است که در اینجا به توضیح هر کدام از این بخش‌ها می‌پردازیم.

  1. Nova: به عنوان موتور اصلی محاسباتی OpenStack به حساب می‌آید که از آن برای استقرار و مدیریت تعداد زیادی ماشین مجازی و دیگر نمونه‌ها برای انجام وظایف استفاده می‌شود.
  2. Swift: سیستم ذخیره سازی برای اشیا و فایل‌ها می باشد که توسعه دهندگان می‌توانند هم مقیاس پذیری بالایی داشته باشند و هم از بکاپ گیری داده‌های مهم مطمئن شوند. 
  3. Cinder: که امکان دسترسی به مکان‌های خاص را بر روی یک درایو دیسک فراهم می‌آورد. این روش به شما در دسترسی سریع به داده‌ها کمک می‌کند.
  4. Neutron: تنها رابط گرافیکی برای OpenStack به حساب می‌آید و ارتباط مؤثر میان اجزا با یکدیگر را تضمین می‌کند که مدیریت شبکه‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  5. Glance: خدمات تصویر را به OpenStack ارائه می دهد. Glance به این تصاویر اجازه می دهد تا به عنوان الگو در هنگام استقرار نمونه های جدید ماشین مجازی استفاده شوند. 
  6. Cellometer: نظارت بر چگونگی استفاده از سرویس‌ها توسط کاربران را بر عهده دارد و چگونگی استفاده کاربران از سیستم و اجزای آن را پیگیری می‌کند.
  7. Heat: مدیرت منابع را امکان پذیر می‌سازد و به وسیله آن قادر خواهید بود تا دسترسی برنامه‌ها به منابع گوناگون را کنترل کنید.
  8. Horizon: امکان تعامل با خدمات OpenStack را فراهم کرده و بررسی رخدادها در فضای ابری را فراهم می‌آورد و در صورت لزوم تنظیمات را انجام می‌دهند.
  9. Keyston: فهرستی از کاربرانی است که با خدمات شما در تعامل‌اند و به وسیله آن قادر خواهید بود تا ببینید هر کدام از چه سرویسی استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های OpenStack

در این بخش از محتوا به توضیح درباره ویژگی‌های OpenStack می‌پردازیم.

  1. معماری ماژولار که به کاربران اجازه می‌دهد تا تنها اجزای مود نیاز خود را مستقر کنند این کار باعث می‌شود تا بتوانید با سرعت بالاتری به نیازهای خود پاسخ دهید.
  2. منبع باز و رایگان بودن که باعث می‌شود کاربران بتوانند نیازهای خود را بدون استفاده از نرم افزارهای گران قیمت بر طرف سازند.
  3. ادغام منابع که به کاربران اجازه می‌دهد منابع را با یکدیگر ترکیب کنند و از ضایعات جلوگیری نمایید.
  4. ارائه یک داشبورد جامع تا کاربران بتوانند منابع را از طریق یک رابط وب کاربر پسند مدیریت کنند.
  5. و…

مزایای استفاده از OpenStack

استفاده از OpenStack مزایای زیادی را برای افراد فراهم می‌آورد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فراهم کردن منابع با سرعت بالا
  • صرفه جویی در زمان
  • مقیاس پذیر بودن که منجر به استفاده کارآمدتر می‌شود.
  • و…

معایب استفاده از OpenStack

در کنار مزایای گفته شده OpenStack معایبی نیز دارد که به شرح زیر است.

  • عدم سازگاری با بسیاری از ارائه دهندگان ابر ترکیبی
  • نقص امنیتی
  • قدرت کم

چه کسی از OpenStack استفاده می کند؟

در اینجا به توضیح درباره برخی از موارد و کاربردهای OpenStack می‌پردازیم.

  1. ابرهای عمومی (Public clouds) که خدمات را بر اساس میزان پرداخت آن‌ها به افراد ارائه می‌دهند. این قبیل ارائه دهندگان از OpenStack برای ذخیره سازی و منابع شبکه و مدیریت زیرساخت ابری خود استفاده می‌کنند.
  2. ابرهای ترکیبی (Hybrid clouds) که برای ایجاد محیط‌های فناوری مناسب است. OpenStack به تهیه ابزار لازم برای مدیریت منابع و انتقال بار کاری میان ابرهای عمومی و خصوصی فراهم می‌آورد.
  3. ابرهای محاسباتی تحقیقاتی و علمی (Research and scientific computing clouds) که از OpenStack برای مقیاس بندی و سفارشی سازی بر اساس نیازها استفاده می‌شود.
  4. ابرهای دولتی و بخش عمومی (Government and public sector clouds) از OpenStack برای ایجاد زیرساخت‌های ابری خصوصی برای برنامه‌ها و خدمات خود استفاده می‌کنند.
  5. و…

آموزش و صدور گواهینامه OpenStack

OpenStack به ارائه برنامه‌های آموزشی برای توسعه دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات می‌پردازد. این دوره به پوشش موارد مختلفی مثل اصول، معماری، استقرار و مدیریت OpenStack پرداخته و در صورت شرکت در آزمون‌های گواهی می‌توانید مهارت خود را تأیید نمایید. داشتن این گواهی باعث می‌شود تا کارفرمایان بتوانند اعتماد بیشتری به شما پیدا کنند و در نهایت باعث ارتقای چشم انداز شغلی و حرفه‌ای شما شوند.

مقایسه OpenStack و AWS

در این بخش به مقایسه میان دو پلتفرم رایانش ابری می‌پردازیم.

معماری

  • OpenStack: از جمله پلتفرم‌های رایانش ابری به حساب می‌آید که منبع باز است و به ارائه مجموعه‌ای از ابزارهای نرم افزاری برای ساخت و مدیریت ابرها می‌پردازد. کاربران قادر هستند تا آن را روی سخت افزار خود پیاده و بر زیرساخت‌ها کنترل کاملی داشته باشند.
  • AWS: این پلتفرم عمومی توسط آمازون ایجاد شد و دارای مجموعه‌ای از خدمات ابری است و کاربران با استفاده از آن نیازی به مدیریت زیرساخت‌های اساسی ندارند. این پلتفرم برای مقیاس افقی طراحی و در چندین مرکز داده توزیع شد.

مخاطب هدف

  • OpenStack:مناسب برای مشاغلی که به دنبال راه‌حل‌های ابر خصوصی یا ترکیبی هستند و مشاغلی که الزامات امنیتی و مقرراتی خاصی دارند.
  • AWS: ارائه دهنده ابر عمومی برای طیف گسترده‌ای از مشاغل و خدمات که به کاربران اجازه می‌دهد تا منابع را بر اساس تقاضا افزایش یا کاهش دهند.

مدیریت

  • OpenStack: استقرار OpenStack بر روی سخت افزار و مدیرت آنکه نیازمند تخصص در این زمینه است. منحنی یادگیری در این پلتفرم به تندی صورت می‌پذیرد.
  • AWS: نگرانی درباره زیرساخت اصلی وجود ندارد و از استقرار، مقیاس‌بندی و نگهداری منابع مراقبت می‌کند.

اکوسیستم و خدمات

  • OpenStack: شامل انواع خدمات است؛ ولی به اندازه آمازون گسترده نیست.
  • AWS:ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات به کاربران در ایجاد برنامه‌های متنوع و جامع.

انجمن و پشتیبانی

  • OpenStack: منبع باز است و کاربران می‌توانند در راستای بهبود روزه خود تلاش و از منابع و انجمن‌های گوناگون استفاده نمایند.
  • AWS: پلتفرمی اختصاصی است که پشتیبانی از آن توسط AWS ارائه می‌شود.

مقایسه OpenStack و VMware 

هر دو این پلتفرم‌های در حیطه رایانش ابری قرار دارند؛ ولی معماری و مخاطبان هدف آن‌ها متفاوت است. در اینجا به مقایسه میان این دو مورد می‌پردازیم.

معماری

  • OpenStack: پلتفرمی منبع باز است و به گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند ابرهای خصوصی یا ترکیبی را روی سخت افزار خود بسازند و مدیریت کنند.
  • VMware: یک بستر مجازی سازی و محاسبات ابری می‌باشد که در مراکز داده داخلی استفاده می‌شوند و می‌توانند در محیط‌های ابری خصوصی، ترکیبی یا عمومی ادغام شوند.

مخاطب هدف

  • OpenStack: معمولاً توسط سازمان‌هایی که به دنبال یک راهکار منبع باز و قابل تنظیم هستند استفاده می‌شود.
  • VMware: در محیط‌های سازمانی استفاده می‌شود و راه حل‌های مجازی سازی را برای مراکز داده ارائه می‌دهد.

هزینه

  • OpenStack: منبع باز است و کاربران با استفاده از می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه جویی نمایند.
  • VMware: هزینه بر هستند و کاربران بایستی همه موارد را در این زمینه در نظر بگیرند.

و در آخر

از جمله پلتفرم‌های رایانش ابری منبع باز به حساب می‌آید که هدف آن ارائه انعطاف پذیری و مقیاس پذیری می‌باشد. این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران بتوانند زیرساخت‌های ابری خود را با استفاده از قطعات سخت افزاری و نرم افزاری مختلف بسازند و مدیریت کنند.

OpenStack به طور گسترده توسط سازمان‌ها و ارائه دهندگان خدمات برای ایجاد و مدیریت زیرساخت ابری استفاده می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا اجزای مختلف را بر اساس نیازهای خاص خود سفارشی و ادغام کنند.

سؤالات متداول

  • دلیل استفاده از OpenStack چیست؟

این پلتفرم این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید با دیگر سرویس‌های ابری در ارتباط باشید و خدمات ابر خصوصی را در مرکز داده خود راه اندازی نمایید.

  • چگونه OpenStack را ایمن کنیم؟

در راستای محافظت از OpenStack راهکارهای زیادی وجود دارد که برای مثال می‌توان به استفاده از فایروال‌ها در راستای نظارت و کنترل ترافیک ورودی و خروجی بر اساس قوانین از پیش تعیین شده اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

رایانش ابری Cloud