SEM

SEM چیست؟ + هر آنچه باید درباره بازاریابی موتور جستجو بدانید!

فهرست مطالب

طبیعتاً زمانی که شما قصد خرید یک محصول را دارید در گام نخست سعی می‌کنید تا به جمع‌آوری یک سری اطلاعات درباره آن‌ها بپردازید. یکی از راه‌های به دست آوردن یک سری اطلاعات مراجعه به موتورهای جستجوی مختلف است. در برخی موارد ممکن است شما در ابتدا یک سری سایت‌ها را مشاهده کنید که برای تبلیغات در رتبه‌های بالا قرار گرفته باشند. این نوع از بازاریابی‌های تبلیغات با عنوان SEM شناخته می‌شوند.

در این محتوا قصد داریم تا به توضیح درباره SEM بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

Search Engine Marketing یا SEM یک سری تمرین در راستای بهتر نمودن پیدا کردن محصول و خدمات توسط مشتریان در موتورهای جستجو اشاره دارد. (از طریق تبلیغات پولی). امروزه با گذشت زمان موتورهای جستجو به دنبال راهکاری قوی برای افراد در راستای پاسخ‌دهی به سؤالاتشان و پیدا کردن راهکارها و محصولاتشان می‌باشند. در اینجاست که داشتن یک استراتژی بازاریابی قوی برای مشاغل بسیار مهم‌تر از قبل می‌شود. SEM توسط کسب و کارهای کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانند مشتریان را در زمانی مناسب در مسیر شما قرار دهند.

چه افرادی باید از SEM استفاده نمایند؟

SEM توسط طیف گسترده‌ای از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد. در این جا به توضیح درباره برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  1. کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs): در راستای افزایش دیده شدن و همچنین جذب مشتریان در بازارها و همچنین رقابت با آن دسته از شرکت‌هایی که بودجه بیشتری برای تبلیغاتشان دارند.
  2. شرکت‌های تجارت الکترونیک (E-commerce): برای جذب ترافیک‌های هدفمند و افزایش میزان فروش محصولات و خدمات و همچنین معرفی محصولات جدید و افزایش میزان آگاهی افراد از برند شما.
  3. کسب و کارهای محلی: جذب مشتریان محلی و افزایش میزان بازدید از فروشگاه‌ها که در راستای بهبود رتبه بندی در نتایج جستجوهای محلی مناسب است.
  4. استارتاپ‌ها: هدف از استفاده از SEM در آن افزایش میزان دیده شدن و جذب سرمایه گذاران است.
  5. و…

در کل هر کسی که به دنبال افزایش دیده شدن آنلاین، جذب ترافیک هدفمند، و بهبود نرخ تبدیل باشد، می‌تواند از SEM بهره‌مند شود. مهم این است که استراتژی‌های SEM به درستی و با توجه به اهداف خاص هر کسب و کار تنظیم و اجرا شوند.

مزایای SEM

استفاده از SEM مزایایی را به همراه می‌آورد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

  1. افزایش میزان دید آنلاین: SEM این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا وب سایتتان در صفحات اول موتورهای جستجو قرار گیرد و میزان بازدیدهای آن تا حد زیادی افزایش یابد.
  2. جذب ترافیک: در صورتی که شما از کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدماتتان استفاده کنید می‌توانید ترافیک‌های هدفمند را به دست آورده و مشتریان گذری را به مشتریان وفادار خود تبدیل نمایید.
  3. نتایج سریع‌تر نسبت به SEO: زمانی که شما از سئو در راستای دریافت نتایج مثبت استفاده می‌کنید بایستی صبور باشید. ولی در تبلیغات پولی SEM شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتایج مدنظر خود را به دست آورید.
  4. پوشش دهی وسیع: شما با بهره گیری از SEM می‌توانید مناطق جغرافیایی وسیع‌تری را پوشش دهید و کسب و کار خود را در سطح بین‌المللی معرفی نمایید.
  5. و…

این مزایا کمک می‌کنند تا SEM به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی آنلاین شناخته شود که می‌تواند به افزایش فروش، جذب مشتریان جدید و بهبود بازدهی سرمایه‌گذاری کمک کند.

بازاریابان SEM از چه ابزاری استفاده می‌کنند؟

در این بخش قصد داریم تا به توضیح درباره ابزاری که بازاریابان از آن استفاده می‌کنند بپردازیم.

  1. Semrush: از جمله ابزارهای آنلاینی است که بازاریابان SEM از آن‌ها استفاده می‌کنند و کارایی زیادی دارد مثل تحقیقات کلمه کلیدی، تجزیه و تحلیل ترافیک‌ها و تبلیغات و خیلی موارد دیگر. شما با استفاده از آن قادر خواهید بود تا بررسی کنید کدام کلمه کلیدی در جایگاه بهتری قرار دارد و رتبه خوبی دارد و برای کدام کلمه در رتبه مناسب قرار گرفتن سخت است.
  2. ad analysis: برای تبلیغ کنندگانی پیوسته مایل‌اند تا تبلیغاتشان در گوگل نمایش داده شود استفاده از ad analysis گزینه‌ای مناسب است.
  3. Google Trends: از جمله ابزار مفید و رایگان به حساب می‌آید و شما می‌توانید بررسی کنید یک عبارت و کلمه خاص در Google در طول زمان چقدر محبوب است.

چگونه تست A/B می تواند SEM را تکمیل کند؟

تست A/B از جمله ابزار قدرتمند در حیطه بهینه سازی SEM به حساب می‌آید و قادر است تا به طراحی و بهبود عملکرد تبلیغات شما کمک کند. این روش به شما کمک می‌کند تا نسخه‌های مختلفی از تبلیغات خود را تست کنید و بررسی کنید که کدام‌یک بهترین بازده را دارند. اگر بخواهیم به شکلی جزئی‌تر توضیح دهیم اثرات تست A/B بر SEM به شرح زیر است.

  1. افزایش میزان بازدهی: شما با انجام تست A/B می‌توانید به شکلی مستقیم عملکرد کمپین‌های SEM را بهبود ببخشید، بدون اینکه نیاز به افزایش بودجه داشته باشید.
  2. بهبود تجربه کاربری: ایجاد تغییراتی در تبلیغات خود بر اساس بازخوردهای ارائه شده و بهتر کردن تجربه کاربری کاربران.
  3. بهینه‌سازی هزینه‌ها: با انتخاب بهترین نسخه، می‌توانید هزینه‌های خود را بهینه‌سازی کنید و بازدهی سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید.

مقایسه SEM و SEO

SEO و SEM از جمله استراتژی‌های مهم در بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آیند که به تبع مزایا، معایب و کاربردهای خاص خود را دارند. در این بخش قصد داریم تا به مقایسه میان این دو مورد بپردازیم.

  • سئو عبارت است از مجموعه‌ای از ابزار و تکنیک‌ها که در راستای بهبود رتبه بندی وب سایت‌ها استفاده می‌شود؛ ولی در SEM روش‌های پولی برای تبلیغات وب سایت مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند.
  • هزینه‌های انجام شده در سئو بیشتر جنبه زمانی و انسانی دارد؛ ولی در SEM هزینه‌های مالی مهم است.
  • بازه زمانی که شما بخواهید به نتیجه برسید در سئو زمان برتر بوده و لازمه آن صبوری است؛ ولی در SEM شما خیلی سریع می‌توانید نتایج را مشاهده نمایید.
  • پایداری نتایج به دست آمده در سئو بالاتر است و می‌توان بعد از رسیدن به نتیجه آن را حفظ کرد؛ ولی در SEM این‌گونه نیست.
  • ترافیک به دست آمده در سئو ارگانیک است و پایدارتر ولی در SEM موقت است.
ویژگی SEO SEM
هزینه هزینه زمانی و منابع انسانی هزینه‌های مالی
بازه زمانی رسیدن به نتیجه طولانی‌مدت کوتاه‌مدت
پایداری پایدار و بلندمدت موقت و وابسته به بودجه
ترافیک پایدار و ارگانیک موقت و وابسته به بودجه
میزان اعتماد به دلیل ارگانیک بودن بالاتر است. چون تبلیغاتی است می‌تواند کمتر باشد.
مخاطبان هدف محدود به جستجوهای طبیعی هدف‌گذاری دقیق‌تر بر اساس معیارهای مختلف

بهره گیری از سرویس‌های میزبانی وب پویان آی تی می‌تواند اثر چشم گیری بر روی عملکرد وب سایت شما داشته باشد و با افزایش سرعت بارگذاری صفحات در کنار بهبود تجربه کاربری کاربران، نرخ کلیک، میزان فروش و همچنین جایگاه شما را در موتورهای جستجو بهبود بخشد.

و در آخر

SEM عبارت است از مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی که در راستای بهبود دیدگاه و جذب ترافیک استفاده می‌شود. Search Engine Marketing از دو بخش ایجاد می‌شود.

  1. PPC:در این نوع تبلیغات بر اساس میزان کلیک کاربران بر روی تبلیغات هزینه می‌شود.
  2. SEO: شامل مجموعه‌ای از استراتژی‌های بهینه سازی موتورهای جستجو است که هدف از آن بهبود رتبه ویدیوها، مقالات وبلاگ‌ در صفحات نتایج موتورهای جستجو است.

SEM از جمله ابزار مؤثر برای تبلیغ کسب‌وکار آنلاین است، چرا که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا خود را به مخاطبان هدف برسانند و همچنین نتایج را زودتر ببینند.

سؤالات متداول

  • چگونه می‌توان کارایی کمپین‌های SEM را ارزیابی کرد؟

شما می‌توانید با بررسی معیارهایی مثل نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل (Conversion Rate)، هزینه در هر تبلیغ (Cost Per Click – CPC) و موقعیت در نتایج جستجو کارایی SEM را بررسی نمایید.

  • چگونه می‌توان بودجه SEM را تعیین کرد؟

شما می‌توانید با بررسی اهداف بازاریابی، نوع کسب‌وکار، رقابت در بازار و تجربه‌ گذشته بودجه مورد نیاز را انتخاب نمایید تا بازدهی مناسبی را به دست آورید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو تجارت الکترونیک