Spyware

Spyware چیست؟ + راه های محافظت از سیستم

فهرست مطالب

بدافزارها نوعی از نرم افزارهای مخرب هستند که به صورت مخفیانه نصب می‌شوند و به انجام فعالیت‌های نامناسبی در سیستم شما می‌پردازند. بدافزارها به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران و داده‌های مهم می‌پردازند و بسته به نوع کاربردشان و اهدافی که دنبال می‌کنند انواع مختلفی دارند. در این محتوا قصد داریم به توضیح درباره بدافزار Spyware بپردازیم. پس همراه ما باشید.

بدافزارها چه اهدافی دارند؟

اینکه افراد بر اساس چه اهدافی از بدافزارها استفاده می‌کنند امری متفاوت است. بدافزارها می‌توانند به علت جمع‌آوری اطلاعات شخصی، داشتن نظارت بر نحوه فعالیت‌های کاربران، موارد جاسوسی و خیلی کارهای دیگر مورد استفاده افراد قرار بگیرند. به صورت کلی بدافزارها می‌توانند امنیت و حریم خصوصی کاربران را تهدید کرده و مشکلاتی را به همراه بیاورند.

Spyware چیست؟

Spyware عبارت است نوعی نرم افزار مخرب که روی سیستم شما نصب و مشکلاتی را برای شما ایجاد می‌کند. استفاده از این بدافزار معمولاً برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران، ردیابی فعالیت‌های آن‌ها و این دست از موارد انجام می‌شود. بدافزار Spyware دارای قابلیت‌های زیادی است که یکی از آن‌ها جمع‌آوری اطلاعات است. این اطلاعات می‌توانند در زمینه‌های مختلف باشند خواه رمزهای عبور باشد یا شماره کارت اعتباری، ایمیل‌ها، تاریخچه مرور وب و خیلی موارد دیگر.

این بدافزار می‌تواند فعالیت‌های شما را به عنوان یک کاربر ردیابی و به مواردی مثل وب سایت‌های مشاهده شده، لوکیشن افراد و این موارد دست یابد.

نحوه نفوذ بدافزار Spyware 

در حالت کلی بدافزارها به صورت مخفیانه در سیستم کاربران نصب می‌شوند و به انجام فعالیت‌های مدنظر خود می‌پردازند. مثلاً بدافزارها می‌توانند به عنوان بخشی از یک نرم افزار مخرب قرار بگیرند و به کاربران ارائه شوند. نصب ناآگاهانه این برنامه‌ها می‌تواند منجر به ورود Spyware به سیستم شما شود.

یا مثلاً باگ‌های امنیتی که در هر سیستم ممکن است وجود داشته باشد. وجود این باگ‌ها می‌تواند به عنوان یک راه ورود برای بدافزار Spyware به سیستم شما باشد. پیام‌های فیشینگ ارسالی برای کاربران که حالا می‌تواند از طریقSMS  یا از طریق دیگر شبکه‌های اجتماعی برای افراد ارسال شود ممکن است کاربران را تحریک کرده تا بر روی لینک کلیک و بدافزار را وارد سیستم خود کنند.

پس از وقوع هرکدام از این موارد این بدافزار می‌تواند در سیستم شما نصب و فعال شود و به انجام کارهای خود بپردازد. اکثر مواقع کاربران از وجود این بدافزارها در سیستم آگاه نمی‌شوند مگر زمانی که مشکلاتی در حیطه امنیتی و حریم خصوصی آن‌ها رخ دهد.

انواع Spywareها

Spywareها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها در حیطه خاص خود کاربرد دارند. در این بخش درباره انواع Spyware صحبت می‌کنیم.

بررسی و زیر نظر گرفتن موارد تایپ شده توسط کاربر و کلیدهایی است که کاربر فشرده است.

به صورت مخفی در سیستم شما نصب و به اطلاعات شخصی شما دسترسی می‌یابد.

رمزگذاری اطلاعات کاربران و ممانعت از دسترسی آن‌ها به داده‌هایشان در ازای دریافت پول.

ارائه تبلیغ‌های مزاحم به کاربران و در صورت کلیک بر روی تبلیغ، کاربران را به صفحه‌ای هدایت می‌کند. این کار می‌تواند منجر به دریافت سود برای تهیه‌کنندگان آن‌ها شود.

این نرم افزار تنظیمات مرورگر کاربر را تغییر داده و کنترل را از او می‌گیرد. در کنار آن می‌تواند صفحه شروع و موتور جستجو را به وب‌سایت‌های مخرب تغییر، اطلاعات را جمع‌آوری یا پنجره‌های تبلیغاتی مزاحم را نمایش دهند.

روت کیت‌ها می‌توانند فایل‌ها، فرایندها و حتی درایورهای سیستم عامل را مخفی کرده و از تشخیص توسط نرم‌افزارهای ضد بدافزار جلوگیری کنند.

راه‌های جلوگیری از ورود Spyware

در راستای جلوگیری از ورود بدافزارها راهکارهای زیادی وجود دارد که در اینجا می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد.

  •  ضد بدافزارها

با نصب و اجرای ضد بدافزارها در سیستم خود می‌توانید بد افزارها را شناسایی و آن‌ها را حذف نمایید.

  • فایروال‌ها

بهره گیری از فایروال‌های قوی می‌تواند از ورود بدافزارها به سیستم جلوگیری کند.

  • دانلود نرم افزاها از منبعی معتبر

اینکه فایل‌های دانلود شده از سایت‌های معتبر باشند از اهمیت زیادی برخوردار است. پس دانلود از منابع نامعتبر را فراموش کنید.

  • آپدیت کنید.

سیستم عامل‌ها و نرم افزارها را به‌روزرسانی کنید. این کار می‌تواند از ورود بدافزارهای جدید جلوگیری کند.

  • و…

ازآنجا که سیستم‌ها ممکن است در معرض آسیب و نفوذ قرار گیرند ما به شما استفاده از لایسنس‌ اشتراکی (نرم افزارهای امنیتی) پویان آی تی را پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانید از سیستم و اطلاعات خود محافظت نمایید.

Spyware چه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت؟

Spyware آثار مخربی را بر سیستم شما می‌گذارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

  1. از دست دادن اطلاعات: بدافزارها می‌توانند اطلاعات و داده‌های حساس شما را به سرقت برده و از آن‌ها در راستای منافع و اهداف شوم خود استفاده نمایند.
  2. آسیب‌های سیستمی:  نوع طراحی برخی از اسپایورها به گونه‌ای است که می‌تواند حافظه، قدرت پردازش و پهنای باند را با مشکلاتی مواجه سازد. این امر می‌تواند منجر به آلوده شد دستگاه  این دست از موارد شود.
  3. مشکل در تجربه کاربری: بدافزارها می‌توانند موتورهای جستجو را با اختلالاتی مواجه سازند و وب سایت دیگری را روی مرورگر نشان دهند. این امر می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در تجربه کاربری شود.

و در آخر

همان‌طور که توضیح دادیم در عصر امروز که بر اساس اطاعات و ارتباطات استوار است تهدیدات سایبری و بدافزارها به عنوان معضلی در جامعه محسوب می‌شوند. یکی از این بدافزارها Spyware است. در این محتوا سعی کردیم به صورت کامل در این باره اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • چگونه می‌توان از Spyware جلوگیری کرد؟

شما می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای ضد بدافزار، به‌روزرسانی سیستم عامل و نرم افزارهای خود و همچنین نصب نرم افزارها از منابع معتبر از سیستم خود در برابر نرم افزارهای جاسوسی محافظت نمایید.

  • Spywareها چه ضررهایی برای سیستم شما به همراه خواهند داشت؟

این نرم افزارهای جاسوسی خطرات زیادی را برای سیستم شما دارند که برای مثال می‌توان به دزدیدن اطلاعات بانکی، سرقت و جعل هویت شما، کنترل از راه دور سیستمتان و خیلی از این موارد اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

بدافزار امنیت