32 bit operating system vs 64 bit oparating system

سیستم عامل 32 بیتی و 64 بیتی و مقایسه آن ها

فهرست مطالب

در محاسبات، یک بایت واحد داده می‌باشد و پردازش به طور کلی به عنوان پردازش بیت بیان می‌شود. به طور کلی، دو نوع پردازنده وجود دارد، یک سیستم عامل 32 بیتی و یک سیستم عامل 64 بیتی. نوع پردازنده به ما می‌گوید که یک سیستم عامل به چه مقدار حافظه می‌تواند از یک ثبات CPU دسترسی داشته باشد. در این مقاله به معرفی این دو پردازنده می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

سیستم عامل 32 بیتی چیست؟

یک نوع معماری CPU به حساب می‌آید که ظرفیت انتقال 32 بیت داده را دارد. که به مقدار دیتا و اطلاعاتی اشاره دارد که CPU شما می‌تواند به راحتی هنگام کار پردازش کند. اکثر کامپیوترهای تولید شده در اوایل دهه 2000 و 1990 ماشین های 32 بیتی بودند. سیستم 32 بیتی قادر به آدرس دهی حدود 4 گیگابایت رم است. که محدودیت واقعی آن کمتر از 3.5 گیگابایت است؛ زیرا بخشی از مقادیر موقت دیگری را جدا از آدرس‌های حافظه ذخیره می‌کند.

سیستم عامل 64 بیتی چیست؟

این اجازه را به سیستم‌ها می‌دهد تا بتوانند اطلاعات، دیتاها و آدرس‌های حافظه را که با 64 بیت نمایش داده شده اند پردازش کنند. این سیستم عامل می‌تواند به 16 اگزابایت حافظه ارجاع دهد.

یک سیستم 64 بیتی می‌تواند به بیش از 4 گیگابایت رم دسترسی داشته باشد. که این میلیون‌ها برابر بیشتر از چیزی است که یک ایستگاه کاری متوسط برای دسترسی به آن نیاز دارد. به عبارتی اگر کامپیوتری دارای 8 گیگابایت رم باشد، به پردازنده 64 بیتی نیاز دارد. در غیر این صورت، CPU برای حداقل 4 گیگابایت حافظه غیر قابل دسترسی خواهد بود.

سیستم عامل 32 بیت در مقابل سیستم عامل 64 بیت

  • یک سیستم 32 بیتی به چبزی در حدود 4 گیگابایت رم یا حافظه فیزیکی دسترسی دارد. 
  • یک سیستم 64 بیتی می‌تواند به چیزی در حدود  18 کوینتیلیون بایت RAM دسترسی پیدا کند. به عبارتی دیگر، هر مقدار حافظه بیشتر از 4 گیگابایت را می‌توان به راحتی توسط آن اداره کرد.
  • با افزایش در دسترس بودن پردازنده‌های 64 بیتی و ظرفیت‌های رم بزرگ‌تر، مایکروسافت و اپل هر دو نسخه‌های سیستم‌عامل خود را ارتقا داده‌اند که برای استفاده کامل از فناوری جدید طراحی شده‌اند. اولین سیستم عامل کاملاً 64 بیتی Mac OS X Snow Leopard در سال 2009 بود. در همین حال، اولین گوشی هوشمند با تراشه 64 بیتی (Apple A7) iPhone 5s بود.

 

مزایای سیستم عامل 64 بیتی نسبت به سیستم عامل 32 بیتی

  • حافظه آدرس پذیر: سیستم عامل‌های 32 بیتی قادرند حداکثر 4 گیگابایت رم را آدرس دهی کنند. در مقابل سیستم عامل 64 بیتی می تواند تا 16 اگزابایت آدرس دهی کند. این مقدار بسیار بیشتر از 4 گیگابایت حافظه است که یک سیستم عامل 32 بیتی می‌تواند از عهده آن برآید.
  • منابع موجود: سیستم عامل 64 بیتی می‌تواند از منابع موجود سیستم در مقایسه با یک سیستم 32 بیتی به طور کامل استفاده کند. 
  • عملکرد کامپیوتر: سیستم‌ها قادرند محاسبات بیشتری را در هر ثانیه با استفاده از یک سیستم 64 بیتی با پردازنده 64 بیتی انجام دهند. به عبارتی، قدرت پردازش را افزایش می‌دهد و باعث می شود کامپیوتر سریع تر کار کند. این ویژگی در مورد سیستم عامل‌های 32 بیتی محدود است.
  • عملکرد نرم افزار: نرم افزارهای بیشتری در سیستم عامل 64 بیتی وجود دارد که این امر عملکردها را بهبود می‌بخشد. در انجام کارهای بزرگ، نرم افزارهای بیشتری نوشته شدند که نیازمند دسترسی به حافظه ای بیش تر هستیم اهمیت این موضوع بیشتر نمایان می‌شود؛ به عبارتی دیگر افزایش عملکرد نرم افزار منجر به افزایش کارایی کلی می‌شود. .
  • Multitasking: با استفاده از سیستم عامل 64 بیتی، کاربران می‌توانند به صورت همزمان کارهای مختلفی را انجام دهند (Multitasking) . به عبارتی کاربران می‌توانند به آسانی بین برنامه‌های مختلف جا به جا شوند بی آنکه مشکلی در هنگ کردن ویندوز وجود داشته باشد.

تفاوت بین سیستم عامل 32 بیتی و سیستم عامل 64 بیتی

  • میزان توانمندی یک پردازنده 64 بیتی نسبت به یک پردازنده 32 بیتی بیشتر است. چرا که می‌تواند دیتاهای بیش تری را به صورت همزمان مدیریت نماید.
  • یک پردازنده 64 بیتی قادر است مقادیر محاسباتی بیش تری از جمله آدرس‌های حافظه را ذخیره کند، به عبارتی دیگر می‌تواند به بیش از 4 میلیارد برابر حافظه فیزیکی یک پردازنده 32 بیتی دسترسی داشته باشد.
  • تفاوت اصلی میان این دو سیستتم عامل  اینجاست که پردازنده های 32 بیتی می‌توانند مقدار محدودی از رم (در ویندوز، 4 گیگابایت یا کمتر) را مدیریت کنند  و پردازنده‌های 64 بیتی می‌توانند از خیلی بیشتر استفاده کنند. تفاوت عمده بین پردازنده‌های 32 بیتی و پردازنده‌های 64 بیتی تعداد محاسباتی است که آن ها می‌توانند در ثانیه انجام دهند که بر سرعت انجام کارها تأثیر می‌گذارد. در بخش بعدی چند تفاوت بیش تر بین سیستم عامل‌های 32 بیتی و 64 بیتی را برای شما بیان می‌کنیم :

دیگر تفاوت های میان سیستم عامل 32 بیتی و 64 بیتی

 سیستم عامل 32

  1. داده های کمتری را نسبت به سیستم عامل 64 بیتی ذخیره و مدیریت می‌کند.
  2. این نسخه حاوی محاسبات عمومی است که می‌توان به IBM System/360 و IBM System/370، DEC VAX، خانواده موتورولا 68000، Intel IA-32 و نسخه 32 بیتی معماری x86 نسخه های مختلف اشاره کرد.  
  3. این سیستم عامل تنها قادر است به اجرای سیستم عامل‌های 32 بیتی به طور کامل و دقیق بپردازد و در مقابل نمی‌تواند سیستم عامل 64 بیتی را با توانایی کامل اجرا نماید.
  4. ضریب عملکرد در سیستم عامل 32 بیاتی نسبت به 64 بیتی کمتر است.
  5. فضای آدرس پذیر آن 4 گیگ است.
  6. حاوی نسخه‌های دو هسته و چهار هسته ای هستند.
  7. این سیستم پیشنهاد خوبی برای مواردی چون چند وظیفگی و تست استرس نیست.
  8. برنامه‌ها و سیستم عامل‌های 32 بیتی به پردازنده های 32 بیتی نیاز دارند.
  9. از ویندوز 7، ویندوز XP، ویندوز ویستا، ویندوز 8 و لینوکس پشتیبانی می‌کند.
  10. یک سیستم 32 بیتی دارای محدودیت 32 بیتی ویندوز 3.2 گیگابایت رم است. محدودیت فضای آدرس پذیر آن به شما اجازه نمی‌دهد از کل فضای فیزیکی 4 گیگابایتی استفاده کنید.

سیستم عامل 64

  1. سیستم عامل 64 بیتی دیتاهای بیش تری را نسبت به سیستم عامل 32 بیتی مدیریت می‌کند.
  2. سیستم پردازنده 64 بیتی قادر است نسخه 32 بیتی یا 64 بیتی یک سیستم عامل (OS) نصب شده را اجرا نماید.
  3. عملکرد بالاتری نسبت به سیستم عامل 32 بیتی دارد.
  4. عدم دردسر در کارکرد برنامه‌های 32 بیتی 
  5. فضای آدرس پذیری در آن 16 گیگ می‌باشد.
  6. دارای نسخه‌های دو هسته ای، چهار هسته ای، شش هسته ای و هشت هسته ای است که  وجود این چند هسته در دسترس، سرعت محاسبات آن را در هر ثانیه افزایش می‌دهد.
  7. برای اجرا در برنامه های سنگین مناسب است و برای برای چند وظیفگی و تست استرس کار می‌کند.
  8. می‌تواند بر روی سیستم عامل 32 بیتی و 64 بیتی اجرا شود.
  9. سیستم عامل 64 بیتی نیازمند به CPU 64 بیتی است و برنامه‌های 64 بیتی به CPU و OS 64 بیتی نیاز دارند.
  10.  از Windows XP Professional، Windows 7، Windows 8، Windows 10، Windows Vista، Linux و Mac OS X پشتیبانی می‌کنند.
  11. قدرت ذخیره سازی تا 17 میلیارد گیگابایت رم را دارد.

و در آخر

با وجود اینکه پردازنده ی 64 بیتی قدرت پردازش بالاتری را نسبت به پردازنده های 32 بیتی دارند؛ این به این معنی نیست که شما به رایانه و یا نرم افزاری 64 بیتی احتیاج دارید. میزان نیازمندی شما به هرکدام از این‌ها به تنظیمات رایانه ی خودتان بستگی دارد. اگر به دنبال سرعت بالاتری از رایانه هستنید من به شما پردازنده ی 64 بیتی را پیشنهاد می‌کنم؛ توجه کنید که حتی اگر شما برنامه ی 32 بیتی را اجرا می‌کنید می‌توانید از این پردازنده بهره مند شوید؛ چراکه اکثر این برنامه‌ها با گذشته ی خود سازگارند؛ به این معنی که کامپیوترهای 64 بیتی اکثر برنامه‌های 32 بیتی را اجرا می‌کنند. با این حال، یک کامپیوتر 32 بیتی هیچ برنامه 64 بیتی را اجرا نخواهد کرد. 

از جمله دلایلی که می‌تواند شما را به ارتقا پردازنده تان ترغیب کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گرافیک پردازنده‌های 64 بیتی، علاوه بر توانایی پردازش داده‌های بیشتر می‌توانند عملکرد گرافیکی بهتری را نیز ارائه دهند؛ به عبارتی رایانه شما قادر خواهد بود تا سرعت بالاتری را در راه‌اندازی برنامه‌ها، ویرایش عکس‌ها و اجرای بازی‌های گرافیکی به نمایش بگذارد.
  2. امنیت رایانه های 64 بیتی، ویژگی‌های امنیتی بیشتری را نسبت به رایانه های 32 بیتی دارند.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید، جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

CPU پردازنده سیستم عامل OS