سیستم عامل CentOS

سیستم عامل CentOS چیست؟

یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین توزیع های لینوکس CentOS می‌باشد. سیستم عامل CentOS یکی از انواع سیستم عامل های رایگان و پر طرفدار لینوکس است و مخفف Community Enterprise Operating System (سیستم عامل شرکتی اجتماعی) می‌باشد. این سیستم عامل در سال  2004 منتشر و هم اکنون نیز تمامی قابلیت های آن به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در این مقاله به معرفی و آشنایی با سیستم عامل CentOS ، تاریخچه، ویژگی ها و مزایا و بررسی نسخه های موجود آن می‌پردازیم.

معرفی سیستم عامل CentOS

سیستم عامل CentOS یک سیستم عامل متن باز و در عین حال رایگان می‌باشد. این سیستم عامل بر پایه سیستم عامل RHEL است و بیش از 18 سال است که ارائه می‌شود. سیستم عامل CentOS یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده کنندگان است، زیرا به میزان قابل توجهی سازگار و ایمن است و علاوه بر آن دارای چندین به روز رسانی امنیتی در سطوح بالا و گزینه های پنل مختلف می‌باشد. تعداد زیادی از کسب و کارهای کوچک تا شرکت‌های سطح بالا به دلیل امنیت ، ثبات و گزینه‌های متعدد کنترل پنل از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.

تاریخچه سیستم عامل CentOS

همان طور که گفتیم CentOS یکی از توزیع های لینوکس است که به دلیل داشتن بستر پایدار و زیر ساخت مستحکم از سیستم عامل‌های لینوکسی مادر به شمار می‌رود. در سال 2003 شرکت Red Hat تولید سری Red Hat Linux یا همان RHL را متوقف کرد و در سال 2004 سیستم عامل CentOS با نظارت و مدیریت Gregory Kurtzer و با پشتیبانی انجمن های آنلاین به بازار ارائه شد. سیستم عامل CentOS تمامی ویژگی‌ها و قابلیت‌های RHEL را به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امنیت بالا، وجود پنل های مختلف و استواری قابل توجه این سیستم عامل سبب افزایش جذب کاربران به سمت این سیسنم عامل شد. پس از آن تعداد بسیاری از برنامه‌ها و شماری از پلتفرم‌های بزرگ دنیا خود را با سیستم عامل CentOS سازگار نمودند.

نحوه ارائه این سیستم عامل بدین شکل است که با هر بار انتشار ورژن تجاری RHEL، پس از گذشت مدتی نسخه و ورژن مشابه آن در سیستم عامل CentOS عرضه می‌گردد. در واقع این سیستم عامل نسخه ای از RHEL به شکل بازسازی شده است که همه ی علامت‌ها و نشانه‌های Red Hat از روی آن کنار گذاشته شده اند. ویژگی‌های بی نظیر، رایگان بودن و فوق العاده بودن سیستم عامل CentOS آن را به یکی از کاربردی ترین و بهترین گزینه ها در حوزه های توسعه و عملیاتی تبدیل کرد. با گذشت زمان در سال 2014 به دلیل محبوبیت قابل توجه سیستم عامل CentOS شرکت Red Hat خود را حامی و پشتیبان مالی این سیستم عامل اعلام کرد و در نهایت آن را قانونا خریداری نمود.

ویژگی‌ها و مزایای سیستم عامل CentOS

محدوده و دامنه ویژگی‌ها و مزایای این سیستم عامل بسیار گسترده است . در ادامه به معرفی و بررسی 10 مورد از بارزترین و مهم ترین ویژگی‌ها و مزایای سیستم عامل CentOS می‌پردازیم.

  1. یک توزیع منبع باز می‌باشد. یعنی کاربران می‌توانند آن را تغییر بدهند و آزادانه آن را توزیع کنند.
  2. عملکرد بسیار سریع این سیستم عامل نسبت به سایر سیستم عامل‌های مشابه یکی از ویژگی‌های قابل توجه این سیستم عامل می‌باشد.
  3. این سیستم عامل ویژگی‌ها و قابلیت‌های موجود در سیستم عامل تجاری RHEL به شکل رایگان ارائه می‌دهد.
  4. از بهترین مزایای این سیستم عامل می‌توان به پشتیبانی عالی توسط جامعه کاربران و امکان ثبت و رفع باگ ها از طریق centos.org اشاره کرد.
  5. یکی از مهم ترین ویژگی های هر سیستم عامل امنیت آن می‌باشد. سیستم عامل CentOS از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.
  6. کارایی و راندمان بالا .
  7. این توزیع لینوکس از Git برخوردار است و می‌توان از نرم افزارهای سرور منبع باز همچون MySQL ، CUPS ، vsFTPd ، Apache Web و … استفاده کرد.
  8. قابل اطمینان بودن ، تحمل پذیری بالا ، سبکی و سرعت مثال زدنی آن.
  9. رایگان بودن و علاوه بر آن قابل استفاده بودن در سطح سازمانی از دلایلی است که این سیستم عامل را به یکی از پر کاربردترین سیستم عامل‌ها تبدیل کرده است.
  10. چرخه نگهداری و تعمیر طولانی مدت.

نسخه های سیستم عامل CentOS

نام گذاری ورژن‌های مختلف CentOS برحسب نسخه های RHEL است و از شماره نسخه و timestamp آن بهره می‌برد. شرکت Red Hat معمولا به شکل شش ماهه به روز رسانی امنیتی برای سیستم عامل RHEL را منتشر می‌کند. حدودا پس از 2 الی 6 هفته این به روز رسانی ها برای این سیستم عامل انجام و منتشر می‌گردد.

آخرین نسخه ی این سیستم عامل در تاریخ 24 سپتامبر سال 2019 به بازار عرضه شد. به روز رسانی کامل این سیستم عامل و نگهداری و تعمیر آن در تاریخ 31 دسامبر سال 2021 میلادی ارائه شد. لازم به ذکر است در به روز رسانی کامل ویژگی های جدیدی برای همان نسخه ارائه می‌شود اما در به روزرسانی نگهداری و تعمیرات موارد امنیتی و مشکلات جزئی اصلاح می‌گردد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی و آشنایی با CentOS و بررسی ویژگی های آن به طور کامل پرداختیم. در این سیستم عامل، این شرایط برای شما فراهم است تا از تمامی قابلیت های RHEL به صورت رایگان استفاده کنید.

به عبارتی این سیستم عامل یک توزیع بسیار حرفه ای از لینوکس می‌باشد که با توجه به ساختار فوق العاده آن می‌تواند به بهترین شکل در سرور ها به کار گرفته شود.امروزه تعداد بسیار زیادی از سرور ها به سیستم عامل CentOS و قابلیت های بی نظیر آن همچون سرعت ، پایداری ، امنیت و … وابسته هستند. این پلتفرم قوی برای رشد برای رشد جوامع منبع بازسازی شده و همچنین یک محیط و فضای توسعه را فراهم می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات مرتبط به وبلاگ پویان آی‌تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

لینوکس Fedora Ubuntu توزیع لینوکس سیستم عامل CentOS