CentOS Stream 9

آشنایی با CentOS Stream 9

فهرست مطالب

در اوایل سال 2021، Red Hat اعلام کرد که CentOS در سال 2021 به پایان می‌رسد، اما CentOS Stream پس از آن هم ادامه پیدا کرد و به عنوان یک شاخه از Red Hat Enterprise Linux خدمت می‌کند. بنابراین centos 8 در سال 2021 به پایان رسید و ماهیت خود را به CentOS Stream تغییر داد.

CentOS Stream چیست؟

یک جریان ثابت برای رفع اشکالات جزئی و بهبودها بر اساس نسخه اصلی است. علاوه بر این، CentOS Stream مبتنی بر لینوکس فدورا است و یک لینوکس موثر Red Hat Enterprise Up استریم است.

CentOS Stream 9

می‌توان گفت؛ CentOS Stream 9 به خاطر جریانی از نوآوری‌های مداوم نامگذاری شده است. فیس بوک و اینتل هر دو از CentOS Stream استفاده می‌کنند. این صنعت میزبانی وب، سیستم عامل توسعه دهنده نرم افزار را رهبری می‌کند. CentOS Stream 9 بسیار پایدار، ایمن و مناسب موارد استفاده ی سازمانی می‌باشد. centos linux توسط RHEL پشتیبانی می‌شود و با آن سازگار است. CentOS Stream 9 با اجازه دادن به همکاری و اصلاحات در طول توسعه، باعث سرعت بخشیدن به کمک‌ها می‌شود. همچنین برای دستیابی به عملکرد بالا در سخت افزار، بر روی چندین معماری پردازنده اجرا می‌شود. CentOS Stream 9 دارای یکپارچه سازی پیوسته تحویل مداوم برای انتشار نقطه RHEL است.

CentOS Stream، یک انجمن است

این پلتفرم از طریق همکاری بین جامعه centos و تیم مهندسی RHEL توسعه یافته است. اگرچه بسیاری از کمک‌های آن از کارمندان Red Hat نشأت می‌گیرد، CentOS Stream با پشتیبانی جامعه رشد می‌کند. CentOS Stream یک پلتفرم پایدار و قابل اعتماد برای جوامع منبع باز است که به افراد مختلف از همه زمینه ها اجازه می‌دهد در یک محیط باز با یکدیگر همکاری کنند.
از آنجایی که CentOS Stream در نهایت به RHEL تبدیل می‌شود، مشارکت‌کنندگان همچنین فرصتی برای کار خود دارند تا بر ساخت‌های آینده RHEL تأثیر بگذارند. این امر این پلتفرم را به محیطی ایده آل برای خلاقیت و آینده نگری تبدیل می‌کند.

انتشار و پشتیبانی

حال جایز است بپرسیم که طرح جدید انتشار و پشتیبانی چیست؟ این امکان ایجاد شده است تا از طریق مشارکت‌های کد یا گزارش‌های اشکال و درخواست‌های ویژگی به CentOS کمک کنید. از سوی دیگر، طول عمر CentOS Stream کوتاه‌تر از سنت او اس است و به شدت با فاز پشتیبانی کامل لینوکس Red Hat Enterprise مرتبط است. این بدان معناست که CentOS Stream 9 به مدت 5 سال پشتیبانی خواهد شد. در این مدت، رفع اشکال، رفع امنیتی، برخی فعال‌سازی سخت‌افزار و بهبودهای انتخاب شده برای نرم‌افزار را مشاهده خواهید کرد.
تفاوت زیادی در نسخه های جزئی وجود دارد. به غیر از CentOS 8، هیچ نسخه جزئی برای CentOS Stream نخواهید دید. در عوض، وصله‌های ذکر شده در بالا را در یک جریان ثابت دریافت خواهید کرد. این می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است به روز رسانی‌هایی به صورت روزانه در دسترس باشد.

در CentOS Stream مشارکت کنید

انجمن در قلب پروژه CentOS قرار دارد و راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در آن مشارکت کنید. فهرستی از مواردی که می‌توانید در آن‌ها مشارکت داشته باشید در ویکی سنت او اس موجود است. از آنجایی که CentOS Stream در بالا دست RHEL است، یک محیط ایده آل برای برنامه‌هایی که طراحی شده اند در RHEL به کار گرفته می‌شوند، ارائه می‌دهد.

CentOS Stream چگونه کار می کند؟

CentOS Stream شفافیت بیشتر و فرصت‌های بیشتری را برای مشارکت جامعه، شریک و مشتری فراهم می‌کند.
این پلتفرم بخش مهمی از فرآیند توسعه کد منبع لینوکس بزرگتر Red Hat Enterprise است:

  • Fedora

پروژه بالادستی که نسخه های اصلی لینوکس Red Hat Enterprise آینده بر اساس آن است.

  • CentOS Stream

سنت او اس استریم ISV، IHV و سایر توسعه دهندگان اکوسیستم را به توسعه دهندگان سیستم عامل پروژه فدورا متصل می‌کند. این حلقه بازخورد را کوتاه می‌کند و مسیر را در ایجاد نسخه‌های بعدی لینوکس Red Hat Enterprise را آسان تر می‌کند.

  • Red Hat Enterprise Linux

یک سیستم عامل تولیدی که پایه ای امن تر، پشتیبانی شده و انعطاف پذیرتر را برای موارد کاری و برنامه های کاربردی حیاتی فراهم می‌کند. وقتی از CentOS Stream استفاده می‌کنید، با دسترسی زودهنگام به همان کد منبعی که توسعه‌دهندگان و مهندسان Red Hat برای تولید نسخه بعدی لینوکس Red Hat Enterprise استفاده می‌کنند، سود می‌برید. این پلتفرم یک جریان مداوم از محتوا را ارائه می‌کند و CentOS Stream را به پیش‌نمایش نسخه‌های لینوکس سازمانی Red Hat تبدیل می‌کند.
کد  CentOS Stream به نسخه کوچک بعدی لینوکس Red Hat Enterprise تبدیل می‌شود، بنابراین می‌توانید مستقیماً به Red Hat Enterprise Linux کمک کنید و حجم کاری خود را قبل از انتشار نسخه‌های جدید آزمایش کنید.

فرض کنید شما یک کاربر لینوکس Red Hat Enterprise هستید که تغییری را شناسایی کرده است که در نسخه بعدی مورد نیاز است. شما می‌توانید آن تغییر را به CentOS Stream برای ارزیابی توسعه دهندگان Red Hat پیشنهاد دهید. در صورت پذیرش، تغییر شما آزمایش، تأیید می‌شود و در  CentOS Stream قرار می‌گیرد و این تغییر در نسخه کوچک بعدی Red Hat Enterprise Linux خواهد بود.

CentOS Stream

به CentOS Stream سر بزنید

برای کاربران فعلی لینوکس سنت او اس که باید بین سال‌های 2021 تا 2024 تغییر کاربری، CentOS Stream یک مسیر مهاجرت است که به شما امکان می‌دهد در توسعه نسخه‌های آینده لینوکس Red Hat Enterprise شرکت کنید. برای سازمان‌هایی که برای برنامه‌ها و بارهای کاری مهم به یک پلتفرم درجه تولید نیاز دارند، Red Hat Enterprise Linux گزینه پیشنهادی است.
ایجاد CentOS Stream مکانیزم جدیدی را برای شرکا و اعضای جامعه فراهم می‌کند تا نوآوری را به نسخه بعدی لینوکس Red Hat Enterprise اضافه کنند. از سوی دیگر، لینوکس سنت او اس در پایین دست لینوکس Red Hat Enterprise است و مدل مشارکتی ندارد. به‌ روزرسانی‌های سنت او اس Linux بین سال‌های 2021 و 2024 متوقف می‌شوند. در حالی که انتقال از لینوکس سنت او اس به سنت او اس استریم ساده است، اما اگر نیازهای عملیاتی شما را برآورده نکند، هیچ فرآیند آسانی برای انتقال از CentOS Stream به توزیع لینوکس دیگر وجود ندارد.
اگر می‌خواهید خودتان از CentOS Stream استفاده کنید، ابزار Convert2RHEL Red Hat به شما امکان می‌دهد به راحتی و سریع سیستم‌های لینوکس سنت او اس خود را مستقیماً به سیستم‌های لینوکس Red Hat Enterprise تبدیل کنید. با این حال، ابزار Convert2RHEL با CentOS Stream کار نمی‌کند، بنابراین اگر تصمیم به استقرار CentOS Stream به‌عنوان موقت قبل از رفتن به لینوکس Red Hat Enterprise دارید، باید سیستم عامل خود را مجدداً از مخزن نصب کنید. Convert2RHEL همچنین می تواند در لینوکس اوراکل برای انتقال ازRed Hat Enterprise Linux 8 استفاده شود.

ویژگی‌های CentOS Stream 9

CentOS Stream 9 نوعی نقطه مقابل سنت او اس است. در گذشته، ارتقاء سنت او اس کند و همیشه به طرز عجیبی پایدار بوده است. برعکس، CentOS Stream همیشه در حال تغییر است. می‌توانید آخرین نسخه نرم افزار مورد علاقه خود را در CentOS Stream نصب کنید.

آیا باید از CentOS Stream 9 استفاده کنید؟

این سوال مهمی است که ذهن بسیاری از مدیران لینوکس و کسب و کارها را درگیر کرده است، در این پاسخ است. اگر به دنبال یک بستر آزمایشی برای استفاده برای توسعه هستید و قصد دارید در نسخه آینده RHEL استفاده کنید، CentOS Stream 9 دقیقا همان چیزی است که می‌خواهید. از طرف دیگر، اگر سیستم‌عاملی برای محیط‌های تولید می‌خواهید که باید پایدار باشد، CentOS Stream 9 احتمالا بهترین گزینه شما نیست. برای آن محیط‌ها، باید مستقیماً به Red Hat Enterprise Linux بروید یا با یکی از گزینه‌های جایگزین مانند AlmaLinux یا Rocky Linux بروید.
در هر صورت، می‌توان گفت که CentOS Stream 9 به طرز دلپذیری محکم و به اندازه centos آشنا است. تفاوت در این است که بسته‌ها بسیار جدیدتر هستند و پشتیبانی آنقدرها هم طولانی نیست.

  • آیا می‌توانم CentOS Stream 9 را در یک محیط تولید مستقر کرد؟ خیر.
  • آیا بهتر است از آن برای یک محیط توسعه مبتنی بر RHEL استفاده کرد؟ بدون تردید.

نتیجه گیری

CentOS Stream در سال 2019 معرفی شد و در واقع یک نسخه Rolling Release است. در تعریف Release Rolling می‌توان گفت که یک توسعه لینوکس است که به طور مداوم در تمام بخش‌ها به روز می‌شود. در این مقاله با CentOS Stream 9 آشنا شدید و دیدید که نسخه استریم تقریباً نقطه مقابل centos است.
چه احساسی در مورد CentOS Stream 9 دارید؟ درباره ی آن چه فکر می‌کنید؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

لینوکس CentOS RHEL Fedora