توپولوژی

آشنایی با توپولوژی شبکه

فهرست مطالب

پیکربندی یا توپولوژی شبکه ملاکی برای تعیین عملکرد آن است. توپولوژی شبکه روشی است که یک شبکه مرتب می‌شود، از جمله توصیف فیزیکی یا منطقی نحوه تنظیم پیوندها و گره‌ها برای ارتباط با یکدیگر. راه‌های متعددی وجود دارد که یک شبکه را می‌توان مرتب کرد که همه مزایا و معایب متفاوتی دارند. و برخی در شرایط خاص مفیدتر از دیگران هستند. هنگام انتخاب توپولوژی شبکه، ادمین‌ها طیف وسیعی از گزینه‌ها را دارند. پس این تصمیم باید به اندازه و مقیاس کسب و کار، اهداف و بودجه آن‌ها باشد. چندین کار در مدیریت توپولوژی شبکه موثر است، از جمله مدیریت پیکربندی، نقشه برداری بصری، و نظارت بر عملکرد کلی. نکته کلیدی این است که اهداف و الزامات خود را برای ایجاد و مدیریت توپولوژی شبکه به روشی مناسب برای کسب و کار خود درک کنید.

پس از تعریف عمیق توپولوژی شبکه، این مقاله به انواع اصلی توپولوژی شبکه، مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازد. علاوه بر آن ملاحظاتی برای تعیین اینکه کدام یک برای کسب و کار شما بهترین است بیان می‌کند. همچنین در مورد استفاده و مزایای نرم افزار نقشه برداری توپولوژی شبکه در پیکربندی شبکه شما، تجسم نحوه اتصال دستگاه ها و عیب یابی مشکلات شبکه صحبت خواهم کرد.

توپولوژی شبکه چیست؟

توپولوژی شبکه به نحوه چیدمان نودها، دستگاه ها و اتصالات مختلف در شبکه شما به صورت فیزیکی یا منطقی در رابطه با یکدیگر اشاره دارد. برای درک بهتر این موضوع شبکه خود را به عنوان یک شهر و توپولوژی را به عنوان نقشه راه در نظر بگیرید. همانطور که راه‌های زیادی برای ترتیب و نگهداری یک شهر وجود دارد (مانند اطمینان از اینکه خیابان‌ها و بلوارها می‌توانند عبور و مرور بین بخش‌هایی از شهر را که بیشترین ترافیک را دارند تسهیل کنند.) راه‌های مختلفی نیز برای ترتیب دادن یک شبکه وجود دارد. هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند و با توجه به نیاز شرکت شما، ترتیبات خاصی می تواند ارتباط و امنیت بیشتری به شما بدهد.

به طور کلی دو رویه برای توپولوژی شبکه وجود دارد: فیزیکی و منطقی. توپولوژی شبکه فیزیکی، همانطور که از نام آن پیداست، به اتصالات فیزیکی و اتصالات متقابل بین گره‌ها و شبکه، سیم‌ها، کابل‌ها و غیره اشاره دارد. توپولوژی شبکه منطقی انتزاعی ‌تر و استراتژیک‌ است. و به صورت مفهومی به این موضوع اشاره می‌کند که چرا شبکه به شکلی که می‌بینید چیدمان شده است و چگونه داده‌ها در آن حرکت می‌کنند.

چرا توپولوژی شبکه مهم است؟

توپولوژی شبکه شما به چند دلیل مهم است. مهم ترین دلیل این است که چپیدمان شبکه نقش اساسی در نحوه و چگونگی عملکرد شبکه شما دارد. انتخاب توپولوژی مناسب برای مدل عملیاتی شرکت شما می‌تواند عملکرد را افزایش دهد. و در عین حال مکان یابی خطاها، عیب یابی خطاها و تخصیص موثرتر منابع در سراسر شبکه را برای اطمینان از سلامت بهینه شبکه آسان تر کند. یک توپولوژی شبکه ساده به همراه یک مدیریت مناسب می‌تواند کارایی را افزایش دهد. علاوه بر آن هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را کاهش دهد.
طراحی و ساختار یک شبکه معمولاً در نمودار توپولوژی شبکه ایجاد و توسط نرم افزار نمایان و قابل دستیابی می‌باشد. این نمودارها به چند دلیل ضروری هستند که یکی از مهم ترین دلایل آن برای این است که چگونه می‌توانند نمایش‌های بصری از طرح‌بندی‌های فیزیکی و منطقی را ارائه دهند. و به مدیران اجازه می‌دهند اتصالات بین دستگاه‌ها را هنگام عیب‌یابی ببینند.
نحوه چیدمان یک شبکه می‌تواند عملکرد شبکه، اتصال و محافظت در برابر خرابی را ایجاد کند یا از بین ببرد. سوال “توپولوژی شبکه چیست؟” را می توان با توضیح دو دسته در توپولوژی شبکه پاسخ داد:

  • فیزیکی: توپولوژی فیزیکی به اتصالات سیم، کابل و غیره از نحوه چیدمان شبکه اشاره دارد. کارهای راه اندازی، نگهداری و تامین نیاز به بینش نسبت به شبکه فیزیکی دارند.
  • منطقی: توپولوژی منطقی یک روش کارآمد تر جهت راه اندازی شبکه است، از جمله اینکه کدام گره‌ها و از چه طریقی به یکدیگر متصل می‌شوند و همچنین نحوه انتقال آن‌ها از طریق شبکه. توپولوژی منطقی شامل منابع مجازی و cloud است. مدیریت و نظارت موثر شبکه نیازمند دانش کافی درباره توپولوژی فیزیکی و منطقی است تا اطمینان حاصل شود که شبکه کارآمد و سالم است.

رایج ترین نوع توپولوژی شبکه چیست؟

ساختن یک توپولوژی شبکه محلی (LAN) می‌تواند برای کسب‌وکار شما مشکل ساز باشد، زیرا می‌خواهید یک توپولوژی انعطاف‌پذیر، امن و آسان برای نگهداری ایجاد کنید. انواع مختلفی از توپولوژی شبکه وجود دارد و با توجه به اندازه کلی شبکه و اهداف شما، همه برای اهداف مختلف مناسب هستند. مانند بسیاری از چیزها، هیچ گزینه 100 درصد درست یا یک اندازه برای همه وجود ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، شما را با رایج ترین تعاریف توپولوژی شبکه آشنا می کنیم تا مزایا و معایب هر کدام را به شما معرفی کنیم.

  • توپولوژی ستاره (Star topology) چیست؟

توپولوژی ستاره، رایج ترین نوع توپولوژی شبکه است که به گونه ای طراحی شد که هر گره مستقیماً از طریق کابل کواکسیال یا فیبر نوری به یک هاب مرکزی متصل شود. هاب مرکزی که مانند یک سرور عمل می کند، انتقال داده‌ها را مدیریت می‌کند. زیرا اطلاعات ارسالی از هر گره در شبکه باید از هاب مرکزی عبور کند تا به مقصد برسد و به عنوان یک تکرار کننده عمل می‌کند که به جلوگیری از از دست رفتن داده‌ها نیز کمک می‌کند.

مزایای توپولوژی ستاره

توپولوژی‌های ستاره‌ای بسیار رایج هستند؛ زیرا به شما امکان می‌دهند که به راحتی کل شبکه خود را از یک مکان واحد مدیریت کنید. از آنجا که هر یک از گره‌ها به طور مستقل به هاب مرکزی متصل هستند، اگر یکی از آن‌ها پایین بیاید، بقیه شبکه بدون تاثیر به کار خود ادامه می‌دهند که این ویژگی توپولوژی ستاره را به یک طرح پایدار و ایمن تبدیل می‌کند.
به علاوه، دستگاه‌ها را می‌توان بدون آفلاین کردن کامل شبکه اضافه، حذف و یا اصلاح کرد. از نظر فیزیکی، ساختار توپولوژی ستاره از کابل کشی نسبتا کم تری برای اتصال کامل شبکه استفاده می‌کند، که در نتیجه امکان راه اندازی و مدیریت ساده را در طول زمان با گسترش یا انقباض شبکه فراهم می‌کند. سادگی طراحی شبکه، زندگی مدیران را نیز آسان‌تر می‌کند، زیرا به راحتی می‌توان محل وقوع خطاها یا مشکلات عملکرد را شناسایی کرد.

معایب توپولوژی ستاره

یکی از رایج ترین معایب توپولوژی ستاره‌ای، این است که اگر هاب مرکزی از کار بیوفتد، بقیه شبکه نمی‌تواند کار کند. اما اگر هاب مرکزی به درستی مدیریت شود و از سلامت خوبی برخوردار باشد، مدیران نباید مشکلات زیادی داشته باشند. به علاوه پهنای باند و عملکرد کلی شبکه نیز توسط تنظیمات هاب مرکزی و مشخصات فنی محدود می‌شود و راه‌اندازی و کارکرد توپولوژی‌های ستاره را گران می‌کند.

توپولوژی باس (Bus topology) چیست؟

توپولوژی گذرگاه تمام دستگاه‌های موجود در یک شبکه را در امتداد یک کابل منفرد که در یک جهت از یک سر شبکه به انتهای دیگر حرکت می‌کند جهت می‌دهد. به همین دلیل است که گاهی اوقات به آن «توپولوژی خط» یا «توپولوژی ستون فقرات» می‌گویند. مسیر حرکت داده در شبکه نیز مسیر کابل را دنبال و در یک جهت حرکت می کند.

مزایای توپولوژی باس

توپولوژی‌های باس یک انتخاب خوب و مقرون به صرفه برای شبکه های کوچکتر هستند زیرا طرح بندی ساده است و به همه دستگاه ها اجازه می دهد از طریق یک کابل کواکسیال یا RJ45 متصل شوند. در مواقع لزوم نیز میتوان گره های بیشتری را به راحتی با اتصال کابل های اضافی به شبکه اضافه کرد.

معایب توپولوژی باس

با این حال، از آنجایی که توپولوژی های باس از یک کابل برای انتقال داده استفاده می کنند، تا حدودی آسیب پذیر هستند. اگر کابل با خرابی مواجه شود، کل شبکه از کار می‌افتد، که بازیابی آن زمان‌بر و پرهزینه است، که می‌تواند برای شبکه‌های کوچک‌تر مشکل کمتری ایجاد کند.
توپولوژی های باس برای شبکه های کوچک مناسب ترین هستند زیرا پهنای باند بسیار زیادی وجود دارد و هر گره اضافی سرعت انتقال را کاهش می دهد. علاوه بر این، داده‌ها “نیمه دوبلکس” هستند، یعنی نمی توان آن‌ها را همزمان در دو جهت مخالف ارسال کرد، بنابراین این طرح برای شبکه هایی با حجم زیاد ترافیک انتخاب ایده آلی نیست.

توپولوژی باس

توپولوژی حلقه (Ring topology) چیست؟ 

توپولوژی حلقه طرحی است که گره ها در یک دایره یا حلقه مرتب می شوند. در این نوع توپولوژی داده‌ها می توانند از طریق شبکه در یک یا هر دو جهت حرکت کنند و هر گره دقیقاً دو همسایه دارد.

مزایای توپولوژی حلقه

از آنجایی که هر دستگاه فقط به دستگاه‌های طرفین متصل است، هنگام انتقال داده‌ها، بسته‌ها نیز در امتداد دایره حرکت می‌کنند و از طریق هر یک از گره‌های میانی حرکت می‌کنند تا به مقصد برسند. اگر یک شبکه بزرگ در یک توپولوژی حلقه مرتب شده باشد، می توان از تکرار کننده‌ها استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که بسته‌ها به درستی و بدون از دست رفتن داده می رسند. تنها یک ایستگاه در شبکه مجاز به ارسال داده در یک زمان است که خطر برخورد بسته‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و توپولوژی‌های حلقه را در انتقال داده‌ها بدون خطا کارآمد می‌کند.
به طور کلی، نصب توپولوژی‌های حلقه مقرون به صرفه و ارزان است، و اتصال نقطه به نقطه پیچیده گره‌ها شناسایی مسائل یا پیکربندی نادرست در شبکه را نسبتا آسان می کند.

معایب توپولوژی حلقه

با وجود محبوبیت توپولوژی حلقه، هنوز بدون مدیریت شبکه مناسب در برابر شکست آسیب پذیر است. از آنجایی که جریان انتقال داده به صورت یک طرفه بین گره‌ها در امتداد هر حلقه حرکت می‌کند، اگر یک گره از مدار خارج شود، می‌تواند کل شبکه را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل ضروری است که هر یک از گره‌ها تحت نظر باشند و در سلامت کامل نگهداری شوند. با این وجود، حتی اگر مراقب عملکرد گره باشید و به عملکرد گره توجه داشته باشید، شبکه شما همچنان ممکن است به دلیل خرابی خط انتقال از بین برود. از معایب دیگر توپولوژی حلقه مسئله مقیاس پذیری می‌باشد. در توپولوژی حلقه، تمامی دستگاه‌های شبکه پهنای باند را به اشتراک می‌گذارند، بنابراین اضافه شدن دستگاه‌های بیشتر باعث ایجاد تاخیر در شبکه شود. بنابراین باید مراقب دستگاه های اضافه شده به توپولوژی باشید.
علاوه بر این، برای پیکربندی مجدد، افزودن یا حذف گره ها، کل شبکه باید آفلاین باشد. در حالی که این پایان دنیا نیست، برنامه ریزی زمان قطعی شبکه می‌تواند ناخوشایند و پرهزینه باشد.

توپولوژی حلقه دوگانه (Dual loop topology) چیست؟

یک شبکه با توپولوژی حلقه نیمه دوبلکس است. یعنی داده‌ها می‌توانند در همزمان فقط در یک جهت حرکت کنند. توپولوژی حلقه را می‌توان با اضافه کردن یک اتصال دیگر بین گره‌های شبکه، به یک توپولوژی حلقه دوگانه به صورت تمام دوبلکس تبدیل کرد.

مزایای توپولوژی حلقه دوگانه

مزیت اصلی توپولوژی حلقه دوگانه کارایی آن است. زیرا هر گره دارای دو اتصال در دو طرف است و اطلاعات را می‌توان هم در جهت عقربه‌های ساعت و هم در خلاف جهت عقربه‌های ساعت در طول شبکه ارسال کرد. حلقه ثانویه موجود در راه اندازی توپولوژی حلقه دوگانه می‌تواند به عنوان یک لایه اضافی و پشتیبان نیز عمل کند، که به حل بسیاری از معایب توپولوژی حلقه سنتی کمک می‌کند. همچنین توپولوژی حلقه دوگانه امنیت بیشتری نیز ارائه می‌دهد. زیرا اگر یکی از حلقه‌ها در یک گره از کار بیوفتد، حلقه دیگر همچنان قادر به ارسال داده است.

توپولوژی حلقه دوگانه

توپولوژی درختی (Tree topology) چیست؟

توپولوژی درختی نام خود را از نحوه عملکرد و ساختار آن دارد. بدین صورت که هاب مرکزی مانند نوعی تنه برای شبکه در نظر گرفته شده است به همراه گره‌هایی که به شکل شاخه به سمت بیرون گسترش می‌یابند. هر گره در یک توپولوژی ستاره مستقیماً به هاب مرکزی متصل است اما در یک توپولوژی درختی یک سلسله مراتب والد-فرزند برای نحوه اتصال گره‌ها وجود دارد. گره‌هایی که به هاب مرکزی متصل هستند به صورت خطی به گره‌های دیگر متصل می شوند، بنابراین دو گره متصل فقط یک اتصال متقابل را به اشتراک می‌گذارند. از آنجایی که ساختار توپولوژی درختی بسیار انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است، اغلب برای شبکه‌های گسترده برای پشتیبانی از بسیاری از دستگاه‌های گسترده استفاده می‌شود.

مزایای توپولوژی درختی

ترکیب عناصر توپولوژی ستاره و باس امکان افزودن آسان گره‌ها و گسترش شبکه را فراهم می‌کند. عیب‌یابی خطاها در شبکه نیز یک فرآیند ساده است، زیرا هر یک از شاخه‌ها را می‌توان به صورت جداگانه ارزیابی کرد.

معایب توپولوژی درختی

در توپولوژی درخت دقیقا مانند توپولوژی ستاره، سلامت کل شبکه به سلامت گره ریشه بستگی دارد. در توپولوژی درختی نیز اگر هاب مرکزی از کار بیوفتد، شاخه‌های مختلف گره قطع می‌شوند.
به دلیل پیچیدگی سلسله مراتبی و ساختار خطی طرح‌بندی شبکه، افزودن گره‌های بیشتر به توپولوژی درختی می‌تواند به سرعت مدیریت صحیح را به تجربه‌ای دشوار و البته پرهزینه تبدیل کند. توپولوژی‌های درختی به دلیل مقدار زیاد کابل کشی مورد نیاز برای اتصال هر دستگاه به دستگاه بعدی در طرح سلسله مراتبی گران هستند.

توپولوژی درختی

توپولوژی مش (Mesh topology) چیست؟

یک ساختار پیچیده از اتصالات نقطه به نقطه است که در آن گره‌ها به هم متصل هستند. شبکه های مش دو نوع مش کامل یا جزئی دارند. توپولوژی‌های مش جزئی عمدتاً با چند گره به هم متصل هستند، در حالی که توپولوژی‌های مش کامل، کاملاً به هم متصل هستند.
ساختار وب مانند توپولوژی های مش دو روش مختلف برای انتقال داده ارائه می‌دهد: مسیریابی و سیل. هنگامی که داده‌ها مسیریابی می شوند، گره‌ها از منطق برای تعیین کوتاه ترین فاصله از مبدا تا مقصد استفاده می‌کنند. و زمانی که داده‌ها سیل می‌شوند، اطلاعات بدون نیاز به منطق مسیریابی به تمام گره های داخل شبکه ارسال می‌شود.

مزایای توپولوژی مش

توپولوژی‌های مش قابل اعتماد و پایدار هستند و درجه پیچیده اتصال بین گره‌ها باعث می‌شود که شبکه در برابر شکست مقاوم باشد. به عنوان مثال، هیچ دستگاهی که از کار می‌افتد نمی‌تواند شبکه را آفلاین کند.

معایب توپولوژی مش

توپولوژی‌های مش فوق العاده فشرده هستند. هر اتصال بین گره‌ها پس از استقرار، به کابل و پیکربندی نیاز دارد، بنابراین راه اندازی آن نیز می‌تواند زمان بر باشد. همچنین مانند سایر ساختارهای توپولوژی، هزینه کابل‌کشی در این نوع توپولوژی شبکه نیز به سرعت افزایش می‌یابد.

مش توپولوژی

توپولوژی ترکیبی (Hybrid topology) چیست؟

دو یا چند ساختار توپولوژی مختلف را با هم ترکیب می‌کنند. توپولوژی درختی مثال خوبی است زیرا توپولوژی باس و ستاره را یکپارچه می‌کند. ساختارهای ترکیبی معمولاً در شرکت‌های بزرگ‌تر یافت می‌شوند که در آن بخش‌های جداگانه توپولوژی‌های شبکه شخصی‌سازی شده را متناسب با نیازها و استفاده از شبکه دارند.

مزایای توپولوژی ترکیبی

مزیت اصلی توپولوژی‌های ترکیبی درجه انعطاف پذیری آن‌ها است. زیرا محدودیت‌های کمی در ساختار شبکه وجود دارد که یک توپولوژی ترکیبی نتواند آن‌ها را برآورده کند.

معایب توپولوژی ترکیبی

هر نوع توپولوژی شبکه دارای معایب خاص خود است و با افزایش پیچیدگی شبکه، تجربه و دانش مورد نیاز مدیران برای حفظ عملکرد بهینه همه چیز نیز افزایش می‌یابد. هنگام ایجاد یک توپولوژی شبکه ترکیبی، هزینه های پولی نیز باید در نظر گرفته شود.

 

توپولوژی ترکیبی

کدام توپولوژی برای شبکه شما بهترین انتخاب است؟

هیچ توپولوژی شبکه‌ای کامل نیست، یا حتی ذاتاً بهتر از بقیه نیست. بنابراین تعیین ساختار مناسب برای کسب و کار شما به نیازها و اندازه شبکه شما بستگی دارد. در اینجا عناصر کلیدی قابل توجه جهت انتخاب توپولوژی شبکه مناسب را معرفی می‌کنیم:

  • طول کابل مورد نیاز
  • نوع کابل
  • هزینه
  • مقیاس پذیری

طول کابل

به طور کلی، هر چه متراژ کابل بیشتری در توپولوژی شبکه درگیر باشد، کار بیشتری برای راه اندازی نیاز دارد. توپولوژی‌های باس و ستاره در جنبه ساده‌تری قرار دارند، هر دو نسبتاً سبک وزن هستند. در حالی که شبکه‌های مش بسیار کابل‌بردار و پر کارتر جهت راه اندازی می‌باشند.

نوع کابل

دومین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید نوع کابلی است که نصب می‌کنید. کابل‌های کواکسیال و جفت تابیده هر دو از سیم عایق مسی استفاده می‌کنند. در حالی که کابل‌های فیبر نوری از لوله‌های پلاستیکی یا شیشه ای نازک و انعطاف پذیر ساخته می‌شوند. کابل‌های جفت پیچ خورده مقرون به صرفه هستند اما پهنای باند کمتری نسبت به کابل‌های کواکسیال دارند. کابل‌های فیبر نوری عملکرد بالایی دارند و می‌توانند داده‌ها را بسیار سریع‌تر از کابل‌های جفت تابیده یا کواکسیال انتقال دهند. اما نصب آن‌ها نیز بسیار گران‌تر است. زیرا به اجزای اضافی مانند گیرنده‌های نوری نیاز دارند. بنابراین، مانند انتخاب توپولوژی شبکه، سیم‌کشی که انتخاب می‌کنید به نیازهای شبکه شما بستگی دارد، از جمله برنامه‌هایی که اجرا می‌کنید، فاصله انتقال و عملکرد مورد نظر است.

هزینه

همان طور که اشاره کردم، مهم است هزینه نصب را در نظر بگیریم، زیرا توپولوژی‌های شبکه پیچیده تر به زمان و بودجه بیشتری برای راه اندازی نیاز دارند. اگر عناصر مختلف را ترکیب کنید، مانند اتصال یک ساختار شبکه پیچیده تر از طریق کابل‌های گران تر، این می‌تواند ترکیب شود (اگر از من بپرسید استفاده از کابل‌های فیبر نوری در شبکه مش بیش از حد است، زیرا توپولوژی شبکه بسیار به هم متصل است). بنابراین، برای تعیین توپولوژی مناسب نیازهای شما، ایجاد تعادل مناسب بین هزینه‌های نصب و راه اندازی سطح عملکردی است که از شبکه نیاز دارید.

مقیاس پذیری

آخرین عنصری که باید در نظر گرفت مقیاس پذیری است. اگر پیش‌بینی می‌کنید که شرکت و شبکه شما گسترش یابد (یا اگر می‌خواهید که بتواند این کار را انجام دهد.) در زمان و دردسر شما صرفه‌جویی می‌کند تا از یک توپولوژی شبکه به راحتی قابل تغییر استفاده کنید. توپولوژی‌های ستاره بسیار رایج هستند. زیرا به شما اجازه می‌دهند گره‌ها را با کمترین اختلال در بقیه شبکه اضافه، حذف و تغییر دهید. از طرف دیگر، شبکه‌های حلقه باید کاملاً آفلاین باشند تا تغییراتی در هر یک از گره‌ها ایجاد شود.

نحوه ترسیم توپولوژی شبکه

هنگامی که شما شروع به طراحی یک شبکه می‌کنید، نمودارهای توپولوژی مفید هستند. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که ببینید چگونه اطلاعات در سراسر شبکه حرکت می‌کند، که به نوبه خود به شما امکان می‌دهد نقاط خفه کننده احتمالی را پیش بینی کنید. نمایش بصری ایجاد یک طراحی شبکه کارآمد را آسان‌تر می‌کند و همچنین در صورت نیاز به عیب‌یابی خطاها، به عنوان یک نقطه مرجع خوب عمل می‌کند.
نمودار توپولوژی نیز برای داشتن درک جامع از عملکرد شبکه شما ضروری است. علاوه بر کمک به فرآیند عیب یابی، نمای ارائه شده توسط نمودار توپولوژی می‌تواند به شما کمک کند تا به صورت بصری قطعات زیرساختی که شبکه شما فاقد آن است را شناسایی کنید، یا اینکه بفهمید کدام گره‌ها نیاز به نظارت، ارتقا یا جایگزینی دارند.
خبر خوب این است که لازم نیست این کار را به صورت دستی انجام دهید: می توانید به راحتی با ابزارها نقشه توپولوژی شبکه خود را ایجاد کنید.

نقشه برداری توپولوژی برای ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده

نقشه برداری توپولوژی فقط برای مدیریت یک شبکه مهم نیست. این همچنین یک جنبه کلیدی از وظایف ضروری ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده (MSP) است. (برای صدها یا حتی هزاران مشتری مختلف در چندین شبکه). راه حل نقشه برداری توپولوژی شبکه N-central شما را قادر می سازد تا ارزیابی‌های عمیق شبکه‌هایی را که مدیریت می‌کنید انجام دهید. می‌توانید اسکن‌های درخواستی و برنامه‌ریزی‌شده را انجام دهید و همچنین به داده‌های دقیقی که به روشی واضح و بصری نشان داده شده‌اند دسترسی داشته باشید.

آنچه امروز درباره توپولوژی شبکه باید بدانید

بهترین توصیه ای که می‌توانم در مورد توپولوژی شبکه ارائه کنم این است که شما باید عمیقاً با نیازها و نیازهای استفاده از شبکه خود آشنا باشید. تعداد کل گره‌ها در شبکه یکی از ملاحظات اولیه است که باید در نظر گرفته شود، زیرا این امر تعیین می‌کند که آیا استفاده از یک توپولوژی ساده تر امکان پذیر است یا اینکه باید در ساختار شبکه پیچیده تری سرمایه گذاری کنید.
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، هیچ توپولوژی “بهترین” نیست. هر کدام با توجه به محیط شبکه‌ای که با آن کار می‌کنید یا می خواهید راه اندازی کنید، مجموعه ای از مزایا و معایب خاص خود را ارائه می‌دهد. به همین دلیل، ما از نتیجه گیری فوری در مورد هر یک از توپولوژی‌های شبکه صرفاً بر اساس توضیحات اینجا اجتناب می‌کنیم. قبل از تصمیم گیری، سعی کنید از یک ابزار نقشه برداری توپولوژی شبکه برای ترسیم طرحی که در مورد استفاده از آن فکر می‌کنید استفاده کنید. Network Topology Mapper، به شما این امکان را می‌دهد تا کل ساختار شبکه خود را به گونه ای ترسیم کنید که استفاده و تجزیه آن آسان باشد و یک نسخه آزمایشی رایگان 14 روزه نیز ارائه می‌دهد. 

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید. جهت کسب اطلاعات بیش تر به ویلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه