انواع کابل شبکه

انواع کابل های شبکه

انتقال اطلاعات-کابل‌ های شبکه

جهان امروزی که به عنوان دنیای ارتباطات شناخته می‌شود دسترسی به اطلاعات و انتقال آن­ ها با سرعت و کیفیت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ابزاری که انتقال اطلاعات را سرعت می‌بخشد استفاده از کابل ها است. کابل های شبکه وظیفه ی اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر برای اشتراک گذاری­ اطلاعات را بر عهده دارد. نوع کابل انتخابی می‌تواند با توجه به نوع نیاز متفاوت باشد. بنابراین شناخت انواع کابل های شبکه برای داشتن انتخاب درست امری مهم و ضروری است.

پیشینه کابل های شبکه

ارتباط دیجیتالی از سال‌ها قبل در زندگی بشر وجود دارد. در سال 1844 فردی به نام ساموئل مورس با کمک اختراع نوین خود یعنی تلگراف گامی بزرگ در انتقال پیام­‌ها برداشت؛ کد مورس ابزاری جهت نشان دادن حروف، اعداد و استفاده از نقاط و خط فاصله‌ها بوده که به عنوان نوعی سیستم باینری شناخته می­‌شد. رفته رفته با گذشت زمان و رشد تکنولوژی سرعت انتقال پیام­‌ها و اطلاعات افزایش پیدا کرد. از جمله ابزاری که در این راه کمک رسان بشر بوده می­توان به کابل های شبکه اشاره کرد.

همان طور که عنوان شد شناخت ویژگ­ی های انواع کابل ها  و نحوه ارتباط آن ها با دیگر بخش­ های یک شبکه برای گسترش یک شبکه موفق امری ضروری است که در اینجا به توضیح و شناخت هر کدام از آن ها می‌پردازیم.

  • کابل های شبکه بدون شیلد و محافظ (UTP)
  • کابل های شبکه شلید ومحافظ دار(STP)
  • کابل هم محور
  • راهنمای نصب کابل
  • شبک­ه های محلی بی سیم

کابل های شبکه بدون شیلد (UTP)

کابل های UTP ، از ارزان ترین کابل ها به شمار می رود که لایه ی محافظتی در اطراف آن وجود ندارد که باعث ایجاد نویزهای زیاد در دیتاها می‌شود؛ از این کابل ها هنگام انتقال داده هایی با اهمیت استفاده می‌شود.  

انواع کابل های UTP به شرح زیر است :

  • CAT3اغلب در خطوط تلفن مورد استفاده قرار می‌گرفت  ولی امروزه کمتر مورد توجه می‌باشد، این کابل سرعت ۱۰ مگابایت در ثانیه تا ۱۰۰ متر را تحت پوشش خود قرار می­‌دهد.
  • CAT4: مورد استفاده در شبکه ­های حلقه توکن بوده و از سرعت ۱۶ مگابایت در ثانیه تا ۱۰۰ متر را پشتیبانی می‌کند.
  • CAT5 :در شبکه­ های محلی مبتنی بر اترنت مورد استفاده می‌شود و ازسرعت ۱۰۰ مگابایت در ثانیه تا ۱۰۰ متر را پشتیبانی می‌کند.
  • CAT5e: در شبکه­ های محلی مبتنی بر اترنت مورد استفاده قرار می­‌گیرد، این کابل شامل چهار جفت سیم بوده و سرعت ۱ گیگابایت در ثانیه برای ۱۰۰ متر را پشتیبانی می­‌کند.
  • CAT6:در شبکه های LAN مبتنی بر اترنت و شبکه های مرکز داده استفاده می­‌شود. این کابل شامل چهار جفت سیم فشرده بوده و سرعت ۱ گیگابایت در ثانیه تا ۱۰۰ متر وهمچنین ۱۰ گیگابایت در ثانیه تا ۵۰ متر را پشتیبانی می‌کند.
  • CAT6a: مبتنی بر اترنت بوده وتا سرعت ۱۰ گیگابایت در ثانیه را تحت پوشش خود قرار می­‌دهد.
  • CAT7: مورد استفاده در شبکه­ های گیگابیت اترنت بوده و تا سرعت ۱۰گیگابایت را پشتیبانی می‌کند.

جک RJ45

.یک کانکتور بدون محافظ و دارای هشت سیم است که برای اتصال رایانه­ ها در شبکه های محلی استفاده میشود. در ابتدا از آن­­ها به عنوان یک استاندارد فقط تلفنی استفاده می­‌کردند

کابل های شبکه شیلد دار(STP)

این کابل ها نیز در حیطه ی کابل­ های ارزان قیمت قرار می‌گیرد، وجود لایه های محافظی که باعث به حداقل رساندن اثرات نویز ها و اختلالات از جمله تفاوت های کابلهای STP و UTP می­‌باشد؛ کابل های شبکه شیلد دار 7 نوع بوده و شامل :

  • کابل S/FTPیک فویل دور هر جفت سیم و یک شیلد دور کل سیم­ ها قرار دارد.
  • کابل F/FTP یک فویل دور هر جفت سیم و یک فویل دور کل سیم­ ها قرار دارد.
  • کابل U/FTP یک فویل دور هر جفت سیم وجود دارد.
  • کابل S/UTP یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم­ ها قرار دارد.
  • کابل F/UTP یک فویل دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم­ ها قرار دارد.
  • کابل SF/FTP  دارای محافظ و فویل دور سیم­ ها می‌باشد علاوه بر آن هر جفت سیم نیز فویل دارد که سبب افزایش امنیت می‌شود بنابراین از این نوع کابل ­ها در شبکه­ هایی با امنیت بالا استفاده می­‌گردد.
  • کابل SF/UTP یک شیلد و یک فویل، دور کل سیم ­ها قرار دارد.

 

کابل هم محور

کابل­های هم محور یا کواکسیال یک هادی از جنس مس را در درون خود دارند به گونه ای که یک خط انتقال را تشکیل می‌دهند و موج های الکترو مغناطیسی را بین هادی و لایه ی محافظتی خود محدود می‌کنند. از مزایای کابل  های هم محور می‌توان به مقاومت بالای آن در تداخلات نویزها اشاره کرد. کابل­‌های هم محور به دو نوع کابل‌­های ضخیم و نازک تقسیم می‌شود. متداول ترین استفاده ها از این نوع کابل­ها در تلویزیون‌­ها و سیگنال‌هایی با پهنای چند مگاهرتز است.

 

مجموعه ای از ذره های شیشه ای که در هسته ی مرکزی قرار دارند، کابل فیبر نوری را تشکیل می‌دهند. هر کدام از آن­ها توانایی انتقال پیام ­ها  را دارند و دارای چندین لایه از مواد محافظ هستند. این نوع کابل دارای یک پوشش نوری بیرونی بوده که نور را احاطه کرده و آن را در یک هسته مرکزی به دام می‌اندازد.

انواع کابل های فیبرنوری

تقسیم بندی کابل های نوری تحت تاثیر عواملی چون ضریب شکست، چگونگی انتشار نور و همچنین مواردی که مورد استفاده قرار می گیرد تقسیم بندی می‌شود.

فیبرها براساس ضریب شکست به دو دسته ی زیر تقسیم می‌شوند:

  • فیبرهای شاخص مرحله ای(Step Index): شامل هسته ای است که توسط روکشی پوشیده می شود. و دارای ضریب شکستی یکنواخت می‌باشد.
  • فیبرهای شاخص درجه بندی شده(Graded Index):ضریب شکست نور با فاصله شعاعی از محور فیبر رابطه ی معکوس دارند.

و بر اساس مواد فیبرهای نوری به دو دسته ی فیبر های نوری پلاستیکی و الیاف شیشه و بر اساس چگونگی انتشار نور نیز به فیبر های تک حالته جهت انتقال سیگنال از راه دور و فیبرهای چند حالته برای انتقال سیگنال در فواصل کوتاه تقسیم می‌شود.

تفاوت بین کابل فیبر نوری چند حالته و تک حالته

  1. انتشار یک نوع از حالت های نور در یک زمان در فیبرهای تک حالته رخ می‌دهد درحالی که کابل فیبر چند حالته می تواند چندین حالت نور را منتشر نماید.
  2. از کابل های فیبر تک حالته می‌توان در فاصله مکانی های طولانی استفاده کرد درحالی که فیبهای نوری چند حالته در مسافت های کوتاه کاربرد دارند.
  3. قطر فیبر چند حالته در مقایسه با فیبر تک حالته بیشتر است که این امر باعث می‌شود فیبر چند حالته توانایی بیشتری در جمع اوری نور داشته باشد.

مزایای فیبر نوری

  1.  توانایی بالاتری در انتقال سیگنال­ها در فواصل مختلف و حتی طولانی تر نسبت به کابل­ های هم محور و شیلد دار و بدون شیلد دارد.
  2. دارای سرعت بالای انتقال اطلاعات در آن و رفع مشکلات تداخل الکتریکی می‌باشد
  3.  کمترین میزان تاثیر پذیری از اب و هوا را دارد و امکان ایجاد جرقه در ان بسیار کم می‌باشد.
  4. ماندگاری بالاتری در مقایسه با سیم های مسی دارد.
  5. تاخیر بسیار کمتر در انتقال داده ها نسبت به سیم های مسی دارد. 

دایره ی استفاده از فیبرهای نوری

از جمله موارد مورد استفاده از کابل های نوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینترنت پرسرعت
  • شبکه سازی
  • مراکز داده
  • برنامه های دفاعی

نصب درست کابل‌ها در جهت افزایش کارایی و عمر آن‌­ها نقش به سزایی را  ایفا می­‌کند که در این جا ما به بررسی چگونگی نصب کابل­ها می‌پردازیم.

  1. کابل‌ها را به درستی و بدون ایجاد فشار زیاد بر آن­ها باز نماییم.
  2. از مواد مناسب استفاده نموده و به بررسی آن در جهت کاهش احتمال ساییدگی در کابل‌­ها بپردازیم.
  3. داشتن اطمینان از این که طول هر کابل به اندازه ی کافی مناسب بوده و سببب کاهش فشار می‌­شود.
  4. وجود فضا برای حرکت ازادانه در طول حرکت حامل ­ها عمر مفید کابل­ ها را افزایش می‌دهد و خطر ساییدگی و خرابی­ ها را به حداقل می‌رساند.

  5. کابل ‌ها را در محور خنثی قرار دهید.

  6. استفاده از کابل‌هایی با قطرهای متفاوت و جداکننده ها مانع از گره خوردگی ها می شود. دو قانون توزیع کابل آسان وجود دارد که باید از آن پیروی کنید تا ببینید آیا جداسازی داخلی لازم است یا خیر. اولی بیان می‌کند که اگر قطر کابل­ها، D1+D2 بیشتر از 1.2 برابر ارتفاع داخلی حامل کابل باشد، هیچ لزومی برای جدایی بین دو کابل وجود ندارد. اگر قطر کابل‌های D1+D2 کمتر یا مساوی ارتفاع داخلی حامل کابل است، از جداکننده‌های عمودی یا قفسه افقی برای جلوگیری از ساییدگی استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت پویان ای تی مراجعه کنید و مقالات مرتبط با آن را مطالعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

UDP شبکه