لایه نمایش

آشنایی با لایه نمایش ( Presentation )

فهرست مطالب

مدل OSI در اصل مدلی است که بررسی، درک و حتی شرح فعالیت‌های یک شبکه در ارتباطات و یا شبکه های مخابراتی را ساده می‌سازد. و اجزای مختلف و همچنین ویژگی‌های متفاوت را به اجزای مختلف دسته بندی می‌کند. در این مدل تکنولوژی‌های مختلف ارتباطی با عملکرد مشابه در یک لایه قرار دارند. حتی این مدل توانایی اشکال یابی شبکه‌ها را نیز دارد.
همچنین لازم است بدانید که عبارت OSI مخفف عبارت Open Systems Interconnection است. دقت کنید مدل OSI دارای هفت لایه است و به این ترتیب هر کدام ویژگی را برای هدف اصلی پیش می‌برند. در این مقاله و در ادامه قصد داریم شما را با لایه نمایش (Presentation) آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

مدل OSI توسط چه کسی مطرح شد؟

از جمله سوالاتی که برای بسیاری از افراد در مورد مدل OSI پیش می‌آید این است که کدام شخص و یا شرکت برای اولین بار این مدل را معرفی و توسعه داد. در واقع سازمان استاندارد بین المللی، مدل OSI که در اصل همان سیستم های باز است را معرفی و توسعه داد. این نوع مدل به هر شبکه هفت لایه اختصاص داد که در آن لایه های اول تا چهارم به عنوان لایه های پایینی معروف هستند. که وظیفه اصلی آن انتقال داده‌ها است. و لایه های پنجم تا هفتم نیز که به عنوان لایه‌های بالاتر می‌باشند سطح برنامه هستند.

همچنین لازم است بدانید که در اوایل دهه 1980 مدل OSI به عنوان اولین مدل استاندارد برای ایجاد ارتباطات شبکه بود. و تمام شرکت‌ها این مدل را در نظر داشت. مدل هفت لایه ای OSI بسیار مورد استفاده قرار گرفت. چرا که می‌تواند با کمک تجسم کلی نحوه برقراری ارتباط و همچنین عیب یابی راحت شبکه را پیدا کند.

فعالیت داده‌های مدل OSI چگونه است؟

پیش از اقدام به معرفی لایه نمایش (Presentation) بهتر است که در ابتدا با جریان داده‌ها در این مدل آشنا شوید. در واقع برای اینکه داده‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها در شبکه‌ها برای انسان قابل درک باشند. و از یک شبکه به شبکه ای دیگر انتقال یابند باید :

  • دستگاه مبدا و یا همان دستگاه فرستنده بتواند داده‌ها را از لایه هفتم به لایه اول انتقال دهد.
  • پس از آن دستگاه مقصد و یا دستگاه گیرنده داده‌ها را از لایه اول به لایه هفتم حرکت دهد.
  • همچنین این نکته را نیز باید بدانید که هر فعالیتی در یک لایه از کامپیوتر فرستنده انجام می‌شود در کامپیوتر گیرنده و یا مقصد عکس این فعالیت انجام خواهد شد. به عنوان مثال زمانی که لایه ارائه در کامپیوتر فرستنده باعث فشرده شدن اطلاعات می‌شود، در کامپیوتر گیرنده و در همین لایه این اطلاعات از حالت فشرده خارج می‌شود.

لایه نمایش چیست؟

لایه نمایش که برخی آن را به لایه ارائه نیز می‌نامند، ششمین لایه مدل OSI در شبکه‌های کامپیوتری است. که فعالیت اصلی آن دریافت اطلاعات لایه کاربرد و تبدیل آن به شکل و قالب لازم و سپس ارسال آن به لایه‌های پایین تر می‌باشد. همچنین عکس آن را نیز انجام می‌دهد.

به عبارتی، می‌توان گفت که این لایه چگونگی نمایش اطلاعات را در اختیار قرار می‌دهد. برای مثال در لایه نمایش  مشخص می‌شود داده‌ها چگونه رمز نگاری می‌شود و یا اینکه چگونه فشرده سازی می‌‌شوند. در این لایه داده‌ها قالب بندی می‌شوند. البته کپسوله سازی اطلاعات برای ارسال در شبکه و هماهنگ شدن با سیستم عامل برای جهت شیوه و یا نوع ارسال اطلاعات مشخص می‌شود. عملکرد لایه نمایش و یا همان Presentation پیچیده است. اما تمام فعالیت این لایه را می‌توان این گونه بیان کرد که لایه نمایش با دریافت اطلاعات لایه کاربرد، آن‌ها را به صورتی که برای لایه های پایین تر قابل درک باشند، تبدیل می‌کند.

همچنین عکس این کار را نیز انجام می‌دهد. به عبارتی بهتر زمانی که اطلاعات از لایه جلسه به لایه نمایش وارد می‌شود، این لایه داده‌ها را به یک قالبی که می‌تواند برای لایه کاربرد قابل درک باشد، تبدیل می‌کند.

پروتکل لایه نمایش

در این لایه نیز همانند هر لایه دیگری برای انجام عملیات مهمی پروتکل های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

▪︎ پروتکل ( SSL (Secure Socket Layer : یکی از انواع پروتکل‌های موجود در لایه نمایش است. این نوع پروتکل توسط شرکت Netscape توسعه یافت. کار اصلی این لایه این است که برای رد و بدل کردن سندهای خصوصی به کار می‌رود. این پروتکل در لایه نمایش برای اینکه بتواند اطلاعاتی را که بر روی یک ارتباط SSL انتقال داده می‌شود، به رمز در آورد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

▪︎ پروتکل TLS (Transport Layer Security : از جمله پروتکل‌های رمزنگاری شده به حساب می‌آید که برای تامین کردن امنیت ارتباطات اینترنت اهمیت بسیار زیادی دارد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم ضمن معرفی لایه نمایش، شما را بیشتر با مدل OSI آشنا کنیم. در واقع مدل OSI برای این امر ساخته شده است که بتوان عملکرد شبکه‌ها را بهتر درک کرد و در صورت ایجاد هر گونه ایراد و اشکال در اقسام مختلف به سرعت بتوان به آن پی برد. لایه نمایش نیز یکی از هفت لایه مدل OSI است که باعث قابل درک شدن داده‌ها می‌شود و همانند هر لایه دیگر موجود در مدل OSI وظیفه بسیار مهم و ویژه‌ای دارد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

OSI شبکه SSL پروتکل