GNOME

آشنایی با گنوم (GNOME)

کسانی که با سیستم عامل لینوکس آشنا هستند، حتما عبارت گنوم (GNOME) را شنیده‌اند!
GNOME به معنی محیط مدل شی شبکه GNU بوده که در حقیقت از عبارت «GNU Network Object Model Environment» گرفته شده است.
در واقع گنوم (GNOME) یکی از متداول‌ترین رابط‌های گرافیکی می‌باشد که بر روی رایانه‌های دسکتاپی استفاده می‌شود و سیستم عامل آنها به صورت متن باز می‌باشد. بنابراین در مقاله آشنایی با گنوم (GNOME) اطلاعات مناسبی در مورد گنوم در اختیار مخاطبان می‌گذاریم، پس با ما همراه باشید!

گنوم (GNOME) چیست؟

بخشی از پروژه گنو به گنوم (GNOME) شهرت دارد که در حقیقت میز کار آزادی است که امروزه در سیستم عامل‌های مشابه لینوکس همانند میز کار جاوا در سولاریس و گنو لینوکس به کار گرفته می‌شود.

به بیان ساده می‌توان گفت گنوم تمام آن چیزی است که کاربر بر صفحه دسکتاپ رایانه خود مشاهده می‌کند.
گنوم در واقع یک رابط گرافیکی برای سیستم عامل محسوب می‌گردد که از آن جهت توسعه نرم‌افزارهای کامپیوتر، مدیریت فایل‌ها، پنجره‌ها و… استفاده می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت گنوم روش سوئیچ میان برنامه‌های گوناگون و پنجره‌های باز دسکتاپ را مشخص می‌کند و در پنل فوقانی دسکتاپ قرار دارد.

لینوکس دارای محیط‌های دسکتاپ مختلفی می‌باشد که در حقیقت گنوم یکی از این محیط‌های دسکتاپ بر روی آن است که مخاطبان می‌توانند به انتخاب این محیط دسکتاپ بپردازند.
 شما تا به حال ندیده‌اید که از محیط ویندوز بر روی کرنل ویندوز استفاده شود چرا که سیستم عامل‌های همانند ویندوز و مک‌ او ‌اس تنها دارای یک محیط دسکتاپ هستند.
در مورد لینوکس قضیه متفاوت است چرا که لینوکس توسط اجزای مختلفی شکل گرفته که توسط توسعه‌دهنده‌گان گوناگون نوشته شده‌اند.
اگر با سیستم عامل لینوکس آشنا باشید حتما تاکنون در مورد توزیع‌های لینوکس چیزهای شنیده‌‎اید، این توزیع‌ها در واقع اجزاهای کامل و ضروری هستند که از آنها جهت راه‌اندازی رایانه استفاده می‌شود.
برخی از رایج‌ترین و بهترین توزیع‌های لینوکس شامل اوبونتو، فدورا، اوپن سورس می‌باشند.
در حقیقت هر کدام از این توزیع‌ها ممکن است از یک محیط دسکتاپ اختصاصی استفاده کنند و برخی از آنها امکان استفاده از انتخاب‌های گوناگون را میسر می‌نمایند. در واقع گنوم یکی از محیط‌های دسکتاپ انتخابی به شمار می‌آید.

تاریخچه گنوم (GNOME)

در آخر دهه 90 میلادی برای اولین بار گنوم (GNOME) معرفی گردید.
افرادی همانند میگوئل دلاکزا و فدریکو منا به ساخت محیط دسکتاپ نرم‌افزاری و برنامه‌های مختلف همراه آن برای بار اول پرداختند.
می‌توان گفت با توجه به این که گنوم با توجه به این که نرم‌افزار رایگانی بود، به عنوان رقیب جدی محیط دسکتاپ k شناخته گردید.
 به طوری که اولین نسخه گنوم توانست با شکست محبوبیت محیط دسکتاپ k  موقعیت خود را در میان کاربران تثبیت کند.
در سال 2002 انتشار نسخه دوم گنوم (GNOME) صورت گرفت، این نسخه نیز پیشرفت‌های زیادی در سفارشی‌سازی‌ها، ویژگی‌ها و بهبود محیط دسکتاپ مشاهده می‌شود.
همچنین در سال 2011 گنوم3.0 عرضه گردید که دارای تغییرات ظاهری زیادی بود. در این نسخه کاربران شاهد حذف نوار وظایف و دکمه‌های بزرگ و کوچک کردن پنجره‌ها بودند.
گنوم 3.0 از یک پنجره مرور جداگانه‌ای برخوردار بود که اغلب برنامه‌ها و پنجره‌ها را مدیریت می‌کرد که شباهتی به محیط دسکتاپ‌های قبلی خود نداشت.

انتشار نسخه‌های دیگر گنوم همانند نسخه 40، 41، 42 که در سال‌های 2021 و بعد از آن صورت گرفت و موجب شد تا خصوصیات مفیدی به فضای دسکتاپ گنوم (GNOME) اضافه شود.
 بدین ترتیب توانست ظاهر بهتری به این محیط دسکتاپ ببخشد تا کاربر احساس راحتی بیشتری با آن بنماید.
 هنوز هم سازندگان گنوم در حال توسعه آن هستند و گنوم به یکی از بهترین انتخاب‌های توزیع‌های اوبونتو و فدورا در پروژه DE تبدیل شده است.

گنوم

دلایل استفاده از گنوم (GNOME)

گنوم از جمله محیط‌های دسکتاپ بسیار راحت و کاربردی است که افراد مبتدی هم به آسانی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.
این محیط دسکتاپ منحصربه‌فرد دارای برنامه‌های می‌باشد که از نام‌های آسانی نیز برخوردار هستند، مثلا برای مدیریت فایل باید به برنامه  Fileرفت و جهت پخش موسیقی باید از برنامه Music استفاده کرد.
کاربران گنوم می‌توانند از نرم‌افزارهای این محیط نهایت استفاده را ببرند و بدین ترتیب با توجه به کاربردی بودن بسیاری از برنامه‌های گنوم، دیگر نیاز به نصب برنامه‌های اضافه بر روی سیستم نخواهد بود.

کسانی که می‌خواهند از یک محیط دسکتاپ مدرن و قابل سفارشی‌سازی استفاده کنند، هم می‌توانند به انتخاب محیط دسکتاپ گنوم بپردازند.

معرفی افزونه‌های کاربردی GNOME

گنوم (GNOME) دارای افزونه‌های متنوعی است که از طریق این افزونه‌ها امکانات مختلفی به این میز کار اضافه می‌شود.
معمولا نصب افزونه‌های گنوم از طریق package manager توزیع خود یا از طریق سایت افزونه‌های گنوم صورت می‌گیرد.
بنابراین به طور کلی برخی از پرکاربردترین افزونه‌های  GNOME را می‌توان این طور معرفی کرد:

1.   افزونه تقویم شمسی و قمری

در لینوکس تقویم شمسی و قمری پشتیبانی نمی‌شود، اما با نصب این افزونه گنوم (GNOME) نواری بالایی میز کار اضافه می‌گردد که به نمایش تقویم شمسی و قمری، مناسبت‌ها و اوقات شرعی می‌پردازد.

2. افزونه Clipboard Indicator

برای آن که بتوانید همیشه به موارد کپی شده خود دسترسی داشته باشید می‌توانید به نصب این افزونه گنوم (GNOME) بپردازید.
از آنجایی که افزونه Clipboard Indicator به خوبی موارد کپی شده‌‌اتان را نگهداری می‌کند و حتی می‌توانید آنها را به لیست علاقمندی‌های خود اضافه نماید.

3.   افزونه AppIndicator and KstatusNotifier support

در نسخه‌های جدید گنوم system tray حذف شده است.
بنابراین بسیاری از نرم افزارها و پیام‌رسان‌ها دیگر امکان نمایش آیکون خود را در سینی سیستم ندارند.
از این رو با نصب این افزونه دوباره این امکان به نسخه‌های جدید گنوم داده می‌شود.

4.   افزونه Material Shell

افزونه Material Shell برای مدیریت نمودن پنجره‌های Tiling مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این افزونه با داشتن محیط ساده و مدرن به ارائه امکانات مناسبی در این زمینه می‌پردازد .
بهتر است جهت استفاده از امکانات این افزونه کمی تنظیمات گنوم (GNOME) را تغییر دهید.

5.   افزونه GSConnect

امروزه جهت همگام‌سازی گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها به افزونه‌های مناسبی نیاز است که GSConnect یا KDE connect  یکی از این افزونه‌ها می‌باشد.
با استفاده از این افزونه امکان اشتراک‌گذاری فایل‌های گوناگون بین گوشی و رایانه، اشتراک‌گذاری کلیپ‌برد، دریافت نمودن اعلانات در رایانه و گوشی و… میسر گردیده است.
 برای برخورداری از مزایای این افزونه باید آن را در گنوم (GNOME) و گوشی هوشمند خود نصب کنید، حال با اتصال آنها از طریق یک شبکه محلی و تنظیم نمودن نرم‌افزار امکان همگام‌سازی آنها مهیا می‌شود.

6.   افزونه Freon

افزونه Freon به خوبی سرعت چرخش فن سیستم، دمای پردازنده و قطعات مختلف آن را مشخص می‌کند.
بیشتر این افزونه برای رایانه‌های مفید است که از آنها جهت انجام کارهای سنگین استفاده می‌شود و امکان شخصی‌سازی فراوانی هم دارد.

نتیجه گیری

اگر از کاربران لینوکس هستید و قصد استفاده از یک محیط دسکتاپ ایده‌آل بر روی سیستم خود را دارید، می‌توانید از محیط دسکتاپ گنوم استفاده نماید.
بنابراین در مقاله آشنایی با گنوم سعی کردیم به بیان اطلاعات مفیدی از این رابط گرافیکی بپردازیم تا کاربران لینوکس با آگاهی بیشتری به انتخاب GNOME جهت داشتن یک صفحه دسکتاپ مدرن و پیشرفته بپردازند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

GNOME لینوکس