Deep Web

آشنایی با Deep Web و Dark Web

فهرست مطالب

بسیاری از مردم وب عمیق (Deep Web) را با چیزی غیرقانونی مرتبط می‌دانند. به عبارت ساده، Deep Web دریای وسیعی از اطلاعات است که برای همه از طریق جستجوی معمولی قابل دسترسی نیست. به عبارتی، ما در مورد صفحه سوم یا چهارم گوگل صحبت نمی‌کنیم که هیچ کس هرگز زحمت بررسی آن را به خودش نمی‌دهد، مگر اینکه تا حدودی از یافتن نتیجه نا امید باشد. بلکه در مورد میلیون‌ها صفحه وب فهرست نشده، پایگاه‌های داده خصوصی،سایت‌هایی که در قبال خدمات هزینه دریافت می‌کنند (FFS) و Dark Web صحبت می‌کنیم. (جهت آشنایی با پایگاه داده به مقاله پایگاه داده مراجعه نمایید.)

بنابراین برای روشن شدن این موضوع، باید بگوییم که وب عمیق (Deep Web) طبق تعریف غیرقانونی نیست، اگرچه برخی از بخش‌های آن، همان Dark Web که قبلاً ذکر شد اغلب توسط مجرمان سایبری و سایر قانون‌شکنان برای فعالیت‌های غیرقانونی مختلف استفاده می‌شود. حتی Dark Web نیز به طور انحصاری توسط افراد خلافکار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

نکته کلیدی در اینجا این است که Deep Web و Dark Web حریم خصوصی را در عصری ارائه می‌کند که یک جستجوگر حرفه‌ای می‌تواند اطلاعات بسیار دقیقی درباره هر یک از ما به دست آورد و دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی اطلاعات شخصی شهروندان را در مقیاس انبوه جمع‌آوری می‌کنند. از این حریم خصوصی می‌توان برای دفاع از آزادی بیان و سایر اهداف نجیب استفاده کرد. اما متأسفانه، بیشتر برای انجام اعمال مجرمانه استفاده می‌شود. در این مقاله به توضیح بیش تری درباره ی Deep Web و Dark Web می‌پردازیم پس با ما همراه باشید. 

وب سطحی یا Surface Web

Deep Web همچنین به عنوان وب نامرئی یا وب پنهان نیز شناخته می‌شود. Deep Web در پس زمینه چیزی وجود دارد که می‌توانید آن را وب سطحی بنامید. محتوایی که می‌توانید هنگام گشت و گذار در اینترنت با استفاده از یک موتور جستجوی معمولی مشاهده کنید وب سطحی نام دارد. برای مثال یک صفحه اگر در نتایج جستجو ظاهر شود به وب سطحی تعلق دارد. همیشه می‌توانید این قانون ساده را دنبال کنید. اگر برای دسترسی به محتوای یک وب‌سایت مجبور هستید وارد سایت شوید و حساب کاربری بسازید و یا ثبت نام کنید. احتمالاً اطلاعات آن در وب عمیق ذخیره شده است.

چه مقدار از اینترنت را وب عمیق تشکیل می‌دهد؟

بسیاری از کارشناسان تخمین می‌زنند که میزان محتوای موجود در Deep Web به طور قابل توجهی بیشتر از محتوای موجود در وب سطحی (Surface Web) است. به عبارتی، یک تخمین تقریبی می‌تواند این باشد که وب سطحی تنها 4 درصد از اینترنت را تشکیل می‌دهد و مابقی Deep Web است. در دهه 2000، یک مطالعه نشان داد که Deep Web حاوی 550 میلیارد سند جداگانه است. در آن زمان، یک میلیارد از آن‌ها در سطح وب وجود داشت. به جرات می‌توان گفت که هر دوی این اعداد به طور تصاعدی در این 20 سال توسعه فناوری رشد بسیار زیادی کرده‌اند.

Deep Web

در Deep Web چه چیز‌هایی وجود دارد؟

قبلاً اشاره کردیم که Deep Web شامل چهار نوع محتوای اصلی است: صفحاتی که هرگز توسط موتورهای جستجو نمایه نشده‌اند، سایت‌های هزینه‌ای برای خدمات، پایگاه‌های داده خصوصی و Dark Web. در این بخش هر کدام را جداگانه مورد بحث قرار می دهیم.

  • صفحات فهرست نشده

ربات‌های Google که خزنده نیز نامیده می‌شوند، با دنبال کردن پیوندهایی از صفحات فهرست‌شده از قبل، سایت‌های جدیدی را پیدا می‌کنند. به همین دلیل است که گوگل برای فهرست کردن سایت‌هایی که هیچ لینکی ندارند و بسیاری از سایت‌های مخفی تمام تلاش خود را می‌کند. اما با این وجود بسیاری از وب‌سایت‌ها هرگز سطحی نمی‌شوند و در وب عمیق باقی می‌مانند، زیرا هیچ پیوندی ندارند.

اکثر وب مسترها سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است لینک‌ها را برای رتبه بالاتر سایت خود در گوگل دریافت کنند، این یکی از اصول اصلی بهینه سازی موتورهای جستجو است. با این حال، دیگران سخت کار می‌کنند تا هیچ پیوندی نداشته باشند و به پرواز زیر رادار ادامه دهند.

  • سایت‌های گیرنده هزینه برای خدمات

نوع دوم محتوای ذخیره شده در Deep Web متعلق به سایت‌های هزینه برای خدمات است. محتوای آن‌ها قفل شده است و فقط برای مشتریان پولی در دسترس است. به عنوان مثال به Netflix فکر کنید. در حالی که می‌توانید بدون “هک کردن سیستم” و یادگیری نحوه دسترسی به وب عمیق به پلتفرم استریم دسترسی داشته باشید، محتوایی که می‌توانید مشاهده کنید تا زمانی که ثبت نام نکنید و هزینه خدمات Netflix را پرداخت کنید محدود است. این شرکت‌های بزرگ به شدت به عمق Dark Web متکی هستند. زیرا این مدل کسب و کار به میزان عمق آن‌ها بستگی دارد. به دلیل اینکه هرچه به سطح نزدیک‌تر باشند محتوای آن‌ها راحت تر در دسترس است و کسی برای آن‌ها پولی پرداخت نمی‌کند.

  • پایگاه‌های داده خصوصی

یکی دیگر از مواردی که در Deep Web از دید عموم پنهان شده است پایگاه داده‌های خصوصی است. ما اگرچه ممکن است استدلال کنیم که فیلم‌های موجود در Netflix باید برای همه در دسترس باشند، اما مطمئنا نمی‌خواهیم که اطلاعات بانکی، صندوق ورودی ایمیل یا تصاویر خصوصی در Dropbox در دسترس همه قرار داشته باشد. این یکی از اصیل‌ترین پاسخ‌ها به این سوال است که هدف Deep Web چیست؟ Deep Web محتوای خصوصی رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌های شخصی، حساب بانکی، سوابق پزشکی و انواع دیگر اطلاعاتی که نمی‌خواهید در دسترس عموم قرار گیرند را پنهان می‌کند.

  • Dark Web

در نهایت، Dark Web وجود دارد که به عنوان شبکه تاریک یا اینترنت تاریک نیز شناخته می‌شود. اگرچه Deep Web و Dark Web اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، تفاوت مشخصی بین آن‌ها وجود دارد. سطح ایمنی یکسان نیست و راه‌های دسترسی به این دو وب نیز متفاوت است.

وب تاریک یا Dark Web

وب‌سایت‌های Dark Web تنها بخش کوچکی از Deep Web را تشکیل می‌دهند. Dark Web نیز حول محور حریم خصوصی می چرخد. با این حال، در حالی که برخی از آن برای به اشتراک گذاری اطلاعاتی که باید وجود داشته باشد استفاده می‌کنند، برخی دیگر از امتیاز ناشناس بودن کامل برای انجام دقیقاً برعکس آن سوء استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که این روزها داشتن یک محافظ قابل اعتماد برای جلوگیری از سرقت اطلاعات هویتی ضروری است. مگر اینکه بخواهید اعتبار ورود، شماره بانک و امنیت اجتماعی، و حتی حساب‌های هک شده نتفلیکس را که به بالاترین قیمت پیشنهادی در Dark Web فروخته می‌شود، بخرید.

Dark Web علاوه بر فروش اطلاعات به سرقت رفته، در چه زمینه‌های غیرقانونی دیگری استفاده می‌شود؟

حقیقت تلخ این است که می‌توان از آن برای به اشتراک گذاری محتوایی استفاده کرد که اکثر مردم هرگز نمی‌خواهند در زندگی خود ببینند. بیایید سایت جاده ابریشم را مثال بزنیم که در سال 2011 تأسیس شد. این سایت بدنام به عنوان یک بازار سیاه فعالیت می‌کرد، مواد مخدر غیرقانونی یکی از رایج ترین کالاهای فروش آن بود. اف‌بی‌آی در سال 2013 وب‌سایت جاده ابریشم را منهدم کرد، اما قبل از آن بیش از 1.2 میلیارد دلار از طریق این بازار دست به دست شد، 150 هزار مشتری و 4 هزار فروشنده نیز در معاملات آن شرکت داشتند. در صورتی که همچنان علاقه مند به یادگیری نحوه دسترسی به Dark Web هستید، احتمالاً از شنیدن این موضوع که اصلاً سخت نیست شگفت زده هم نشدید. هر چند که آیا باید این کار را انجام دهید، موضوع کاملاً متفاوتی است.

موارد ایمنی هنگام مرور در Deep Web و Dark Web

از نظر ایمنی، دسترسی به محتوا در Deep Web به اندازه دسترسی به آن در وب سطحی ایمن است. حساب‌های بانکی و ایمیل‌های شما در Deep Web ذخیره می‌شوند، به این معنی که مدت زیادی است بدون اینکه متوجه آن شوید به اطلاعات Deep Web دسترسی پیدا کرده‌اید. با این حال، ضروری است که عادات مرور ایمن را تمرین کنید، تا سرانجام اطلاعاتی که در Deep Web به آن‌ها دسترسی داشته‌اید، به یکی از بازارهای Dark Web ختم نشود.

Deep Web
  • استفاده از رمز عبورهای قوی

از رمزهای عبور قوی و یک VPN قابل اعتماد استفاده کنید.استفاده از رمز عبور قوی و مناسب احتمال رخداد اتفاق‌های ناخوشایند را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

  • اینترنت مناسب

همچنین قبل از ورود به حساب بانکی خود از طریق اتصال Wi-Fi عمومی دوباره فکر کنید. تمام کلاهبرداری‌هایی که می توانید در وب سطحی طعمه آن‌ها شوید در Dark Web اعمال می‌شود. این یک دنیای کاملاً جدید است و بسیاری از سایت‌ها نا آشنا هستند. تخمین اینکه آیا یکی از پیوندهای وب عمیقی که می‌خواهید روی آن کلیک کنید یک سایت واقعی است یا بدافزاری که دستگاه شما را ویران می‌کند دشوار است. تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود، هر پیوندی را مضر تلقی کنید.

  • vpn قابل اعتماد

تعیین تدابیر ایمنی قبل از بازدید از Deep Web ضروری است. ابتدا باید یک VPN خوب نصب کنید.

  • به روز بودن مرورگر و  آنتی ویروس مناسب

اطمینان از به روز بودن مرورگر و راه اندازی بهترین آنتی ویروسی که می توانید پیدا کنید یکی دیگر از ضروریات است. دسترسی به نرم افزار حذف بدافزار کارآمد نیز ایده خوبی است. مثل همیشه، از دادن هرگونه اطلاعات شخصی در Dark Web هایی که بازدید می‌کنید خودداری کنید. زیرا تمام هدف Deep Web ناشناس بودن است. اما تعجب خواهید کرد که چگونه بسیاری از افراد به طور تصادفی هویت خود را به این روش افشا می‌کنند. به خاطر داشته باشید در حالی که Deep Web نسبتا امن است، Dark Web مطمئناً اینطور نیست. سعی کنید ناشناس بودن را فراموش نکنید یا تعداد افراد بدخواه را که در هر گوشه ای منتظر هستند دست کم نگیرید. مهم تر از همه، از آن برای خرید چیزی استفاده نکنید.

نکات مهم

شما می‌توانید به راحتی و با تلفن خود وارد Dark Web شوید. برخلاف تصور رایج، دسترسی به Dark Web نسبتاً آسان است. زیرا تنها چیزی که نیاز دارید یک مرورگر Deep Web است. مرورگر Tor محبوب ترین راه حل است. برای دسترسی به Dark Web می‌توانید آن را روی دستگاه اندروید یا iOS خود نصب کنید. اما به همان سادگی که می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، می‌تواند خطرناک باشد. تا زمانی که اقدامات احتیاطی معمول را انجام دهید، Deep Web به اندازه وب سطحی خطرناک است. Dark Web موضوع دیگری است، اما فقط یک قطعه کوچک از Deep Web است.

گشت و گذار در Dark Web بستگی به کشوری دارد که در آن زندگی می کنید، زیرا در برخی از کشورها قانونی و در کشورهای دیگر ممنوع است. شما می‌توانید به طور قانونی از Dark Web های در ایالات متحده بازدید کنید و محتوای موجود در آنجا را مطالعه کنید، اما توصیه می شود تا زمانی که در آنجا هستید مراقب اقدامات خود باشید.

داخل Deep Web، وب‌سایت‌های فهرست‌نشده، خدمات اشتراک پولی، و بسیاری از اطلاعات خصوصی مانند درگاه‌های بانکی آنلاین، ایمیل‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی علمی با دسترسی محدود، اسناد قانونی، سوابق پزشکی و موارد دیگر را خواهید یافت. در اصل Deep Web جایی است که توسعه دهندگان اطلاعات را در آن ذخیره می‌کنند تا برای همه قابل دسترس نباشد. Dark Web نیز بخشی از Deep Web است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

امنیت گوگل اینترنت پایگاه داده