VPN

وی پی ان چیست؟

فهرست مطالب

امروزه اگرچه افراد زیادی از وی پی ان استفاده می‌کنند ولی ممکن است اطلاعات کافی درباره ی آن نداشته باشند در این مقاله ما به بررسی و توضیح درباره ی وی پی ان (VPN) می‌پردازیم.

VPN مخفف عبارت “شبکه خصوصی مجازی” می‌باشد و به توصیف فرصت ایجاد یک اتصال شبکه محافظت شده در هنگام استفاده از شبکه‌های عمومی می‌پردازد. VPN ترافیک اینترنت را رمزگذاری و هویت آنلاین را مخفی می‌کند. این کار ردیابی فعالیت های آنلاین و سرقت دیتاها را برای سایر افراد دشوار می‌سازد و رمزگذاری در زمان واقعی انجام می شود. 

تاریخچه VPN

از زمانی که استفاده از اینترنت در جهان امروزی رواج پیدا کرد تلاش‌های بسیاری جهت محافظت و رمزگذاری دیتاها شکل گرفت. ما در این‌جا به بررسی VPNهای اولیه می‌پردازیم.

VPN های اولیه

همزمان با Singh-Pall که PPTP را توسعه داد، محبوبیت اینترنت در حال افزایش بود و نیاز به سیستم‌های امنیتی پیشرفته و آماده برای مصرف کننده پدیدار شد. در آن زمان، برنامه‌های ضد ویروس در جلوگیری از آلوده کردن سیستم‌های کامپیوتری توسط بدافزارها و جاسوس افزارها موثر بودند ولی مردم و شرکت‌ها نیازمند نرم افزار رمزگذاری ای بودند که بتوانند با آن تاریخچه ی مرورگر خود را در اینترنت مخفی نمایند.

بنابراین اولین VPN در اوایل دهه 2000 اغاز به کار کرد ولی تقریبا به طور انحصاری در اختیار شرکت‌ها بود؛ سرانجام به دلیل وجود نقض های امنیتی فراوان بازار مصرف آن رشد بسیاری نمود.

VPN چگونه کار می کند؟

همانطور که می‌دانید سرویس های وی پی ان فراوانی در بازار وجود دارد و بعد از خرید یکی از آن‌ها لیستی از کشورهای متعدد در مقابل شما قرار می‌گیرد. این وی پی ان‌ها با توجه به فروشنده، می‌توانند به صورت‌های مختلف (اپلیکیشن و …) در اختیار افراد قرار گیرند. بعد از اجرای وی پی ان، باید کشوری که سرور وی پی ان در آن قرار می‌گیرد را انتخاب و به آن متصل شوید. در انتها اطلاعات شما در یک تونل رمزگذاری شده قرار می‌گیرد و وارد اینترنت عمومی می‌شود.

vpn

مزایای اتصال وی پی ان چیست؟

رمزگذاری امن 

برای خواندن دیتاها وجود یک کلید امن واجب است. با کمک VPN،فعالیت های آنلاین شما حتی در شبکه های عمومی پنهان می‌شود.

پنهان کردن مکان شما 

سرورهای VPN اساساً به عنوان پروکسی در اینترنت عمل می‌کنند. از آنجایی که دیتاهای موقعیت دموگرافیک از یک سرور در کشور دیگری می آید، مکان واقعی شما نمی‌تواند تعیین شود. علاوه بر این، اکثر سرویس‌های VPN گزارش فعالیت های شما را ذخیره نمی‌کنند. این به این معنی است که هرگونه سابقه ی شما پنهان می‌ماند.

دسترسی به محتوای منطقه ای 

محتوای وب منطقه ای همیشه از همه جا قابل دسترسی نیست. خدمات و وب سایت ها اغلب حاوی محتوایی هستند که فقط از نقاط خاصی از جهان قابل دسترسی است. اتصالات استاندارد از سرورهای محلی در کشور برای تعیین موقعیت مکانی شما استفاده می‌کنند. به عبارتی در هنگام سفر نمی‌توانید به محتوای خانه دسترسی داشته باشید و نمی‌توانید از خانه به محتوای بین المللی دسترسی پیدا کنید. با جعل موقعیت مکانی VPN، می توانید به یک سرور به کشور دیگری بروید و به طور موثر مکان خود را “تغییر دهید”.

انتقال امن دیتاها 

اگر از راه دور کار می‌کنید، ممکن است نیاز به دسترسی به فایل های مهم در شبکه شرکت خود داشته باشید. به دلایل امنیتی، این نوع اطلاعات نیاز به یک اتصال امن دارد. برای دسترسی به شبکه، اغلب به اتصال VPN نیاز است. سرویس های VPN به سرورهای خصوصی متصل می شوند و از روش های رمزگذاری برای کاهش خطر نشت دیتاها استفاده می‌کنند.

انواع VPN

VPN سایت به سایت

یک شبکه خصوصی است که برای مخفی کردن اینترانت های خصوصی طراحی شده و به کاربران این شبکه های امن امکان دسترسی به منابع یکدیگر را می‌دهد. VPN سایت به سایت در صورتی مفید است که چندین مکان در شرکت باشد که هر کدام دارای شبکه محلی (LAN) خاص خود هستند که به WAN (شبکه گسترده) متصل هستند، علاوه بر آن این VPN ها در صورتی مفید هستند که دو اینترانت مجزا وجود داشته باشد که بین آنها بخواهیم فایل هایی را بدون دسترسی کاربران از یک اینترانت به دیگری ارسال کنیم.

VPN های سایت به سایت عمدتاً در شرکت های بزرگ به کار می‌روند و برای پیاده سازی پیچیده هستند و انعطاف پذیری مشابه SSL VPN ها را ارائه نمی‌دهند. با این حال، موثرترین راه برای اطمینان از ارتباط در داخل و بین بخش های بزرگ به حساب می‌آیند.

VPN مشتری به سرور

اتصال از طریق یک سرویس گیرنده VPN را می‌توان به گونه ای تصور کرد که گویی کامپیوتر خانگی خود را با یک کابل داخلی به شرکت متصل می‌کنید. این نوع اتصال بدین صورت است که کارمندان می‌توانند از طریق اتصال ایمن از دفتر خانه خود به شبکه شرکت شماره گیری کنند و طوری رفتار کنند که انگار در دفتر نشسته اند و شامل عدم اتصال کاربر به اینترنت از طریق ISP خود، بلکه برقراری ارتباط مستقیم از طریق ارائه دهنده VPN خود است و به عبارتی یک شکل رایج از VPN می‌باشد که به ویژه برای ارائه دهندگان WLAN عمومی ناامن مفید است و از دسترسی اشخاص ثالث و به خطر انداختن اتصال شبکه جلوگیری و دیتاها را تا حد امکان به ارائه دهنده رمزگذاری می‌کند. 

از دیگر مزیت این نوع دسترسی VPN می‌توان به کارایی بیشتر و دسترسی جهانی به منابع شرکت در صورت دسترسی به یک سیستم تلفن مناسب اشاره نمود. 

آیا یک VPN واقعاً بسیار امن است؟

به خاطر داشته باشید که اگرچه  VPN ها از IP شما محافظت و تاریخچه اینترنت را رمزگذاری می‌کنند ولی مانند نرم افزارهای ضدویروس نیستند و از رایانه در برابر نفوذ خارجی محافظت نمی‌کنند. پس در این شرایط بایستی از نرم افزارهای آنتی ویروس استفاده نمایید.

انتخاب یک ارائه دهنده امن VPN
از آن‌جایی که با ارائه دهنده VPN مناسب می‌توانید از پنهان‌کاری فعالیت‌های اینترنتی خود و هم از بالاترین سطح امنیت اطمینان حاصل کنید انتخاب درست آن امری مهم به حساب می‌آید.

vpn

نتیجه گیری

 VPN ارتباطی امن بین شما و اینترنت ایجاد می‌کند. از طریق VPN، تمام ترافیک دیتاها از طریق یک تونل مجازی رمزگذاری شده هدایت می‌شود. از آن جایی که فقط شما می‌توانید به دیتاهای موجود در این تونل دسترسی داشته باشید اتصال VPN یک نوع اتصال ایمن در برابر حملات خارجی به حساب می آید. VPN به شما امکان می‌دهد از هر کجای دنیا به محتوای محدود منطقه ای دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید این ارائه دهندگان VPN برای تلفن های هوشمند را در فروشگاه هایی چون Google Play یا فروشگاه App iOS پیدا کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

VPN سرور شبکه