ISP

آشنایی با ISP

فهرست مطالب

از روزهای نخست تا به امروز ارائه دهندگان خدمات اینترنتی مسیری طولانی را طی نمودند. در ابتدا کاربران کامپیوتر خود را به خط تلفن وصل می‌کردند و از مودم برای اتصال به اینترنت استفاده می کردند. با پیشرفت تکنولوژی، ISP ها شروع به ارائه اتصالات با سرعت بالاتر با استفاده از DSL یا کابل کردند. این اتصالات بسیار سریعتر از dial-up بودند و در حال حاضر نیز ISP ها اتصالات فیبر نوری با سرعت بالا و برنامه‌های داده نامحدود را ارائه می‌دهند. با پیشرفت فناوری، ما شروع به مشاهده خدمات جدیدی مانند اینترنت پرسرعت 5G خانگی می کنیم که بسیار گسترده تر شده است.

ISP مخفف عبارت Internet Service Provider شرکتی است که دسترسی به اینترنت را به وسیله ی روش‌های گوناگون برای افراد فراهم می‌آورد. در این مقاله به معرفی ISP، مزایا و خدمات آن می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

خدمات ارائه شده توسط ISPها

ISP به ارائه ی خدمات متعددی می‌پردازد که موارد زیر برخی از آن‌ها می‌باشد:

  • اجاره تجهیزات : اکثر ISP ها به اجاره ی تجهیزاتی همچون مودم و روتر می‌پردازند که این امر برای افرادی که نمی‌خواهند این تجهیزات را خریداری کنند مناسب است.
  • پشتیبانی فنی: ارائه ی پشتیبانی فنی توسط بعضی از ISP ها یک سرویس ارزشمند برای کسانی است که با راه اندازی یا عیب یابی اتصالات اینترنتی آشنا نیستند.
  • دسترسی به ایمیل : بعضی از ISP ها به ارائه ی خدمات ایمیل به مشتریان خود می‌پردازند که این راهی مناسب برای داشتن یک آدرس ایمیل به حساب ISP شما باشد.
  • و…

چرا به ISP نیاز داریم؟

برای اینکه اینترنت خود را به وسیله ی مودم در خانه یا محل کار خود متصل نمایید به ISP نیاز دارید؛ چرا که ISP می‌تواند اتصالی سریع و قابل اعتماد برای شما ایجاد نماید. در اینجا به معرفی برخی دیگر از مزایای ISP می‌پردازیم :

  1. ارائه ی طرح‌های مختلف این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید مورد مناسبی را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید.
  2. تخفیفات ارائه شده توسط ISP، باعث می‌شود تا شما بتوانید با قیمتی مناسب تر خدمات را دریافت نمایید.
  3. ISP خدمات اضافه‌ای همچون ایمیل یا میزبانی وب را ارائه می‌دهد.
  4. تنظیم ISP توسط دولت این اطمینان را فراهم می‌آورد که سطح مشخصی از خدمات را ارائه دهد.
  5. و…

عوامل موثر در انتخاب ISP

در انتخاب ISP عوامل زیادی دخیل هستند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است :

عوامل توضیحات
موقعیت مکانی از آنجا که هر ISP دارای مناطق پوششی است که به آن‌ها خدمات می‌دهد ممکن است انتخاب‌های محدودی داشته باشید. بنابراین اگر یک ISP به منطقه شما سرویس نمی‌دهد، ممکن است مجبور شوید از نوع دیگری از اتصال مانند طرح داده تلفن همراه استفاده کنید.
سرعت بسته به اینکه شما برای چه کاری به اینترنت نیاز دارید سرعتی که احتیاج دارید متفاوت است.
سقف داده به این معنی که در صورت استفاده بیش از حد از داده در یک ماه، ممکن است هزینه اضافی از شما دریافت شود. اگر مصرف شما بالاست باید یک ISP با طرح داده نامحدود انتخاب کنید.
هزینه این امر بسته به نوع نیاز شما متفاوت است و شما می‌توانید طرحی با قیمت و کارکرد مدنظر خود دریافت نمایید.

دسته بندی‌های ISP

ISPها در سه سطح زیر دسته بندی می‌شوند :

  1. سطح 1 : بیشترین دسترسی‌های جهانی را دارند و با دیگر شبکه‌های سطح 1 مذاکره می‌کنند تا بتوانند ترافیک رایگان به سایر ارائه دهندگان ردیف 1 منتقل کنند.
  2. سطح 2 : دسترسی منطقه‌ای یا ملی دارند و ارائه دهندگان خدماتی هستند که ISP های ردیف 1 و ردیف 3 را به هم متصل می‌کنند. آن‌ها باید دسترسی به شبکه‌های سطح 1 بزرگتر را خریداری کنند.
  3. سطح 3 : این ISPها مشتریان را با استفاده از شبکه یک ISP دیگر به اینترنت متصل می‌کنند. ISP های سطح 3 از ISP های سطح بالاتر برای دسترسی به خدمات اینترنت استفاده می‌کنند و هزینه می‌پردازند.

انواع خدمات ISP

ISP ها خدمات اینترنتی زیر را ارائه می‌دهند:

انواع خدمات توضیحات
اینترنت کابل این اینترنت تاخیر کمی دارد و برای کاربرانی که به نت با تاخیر کم نیاز دارند مناسب است. سرعت دانلود کابل 10 تا 500 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن 5 تا 50 مگابیت بر ثانیه است.
اینترنت فیبر از کابل فیبر نوری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود و سرعت بیشتری را برای شما فراهم می‌آورد. سرعت دانلود فیبر 250 تا 1000 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 250 تا 1000 مگابیت بر ثانیه است.
DSL این اینترنت کاربران را با استفاده از خط تلفن به اینترنت وصل می‌کند و به صورت گسترده در دسترس است. سرعت دانلود آن 5 تا 35 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن 1 تا 10 مگابیت در ثانیه است.
ماهواره از طریق استفاده از ماهواره‌های ارتباطی کار می‌کند. ایستگاه‌های زمینی داده‌های اینترنتی را به صورت امواج رادیویی و از ماهواره‌هایی که در مدار پایین زمین هستند و به ایستگاه‌های زمینی دورتر منتقل می‌کنند. سرعت دانلود آن 12 تا 100 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلودش 3 مگابیت در ثانیه است.

و در آخر

ISP مخفف (Internet Service Provider) شرکتی است که دسترسی افراد و سازمان‌ها به اینترنت و سایر خدمات مرتبط را فراهم می‌کند و دارای تجهیزات و دسترسی به خط مخابراتی مورد نیاز برای داشتن یک نقطه حضور در اینترنت برای منطقه جغرافیایی مورد استفاده است.
ISP ها این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کنند که به اینترنت دسترسی داشته باشند و همچنین خدمات اضافی مانند ایمیل، ثبت دامنه و میزبانی وب را نیز ارائه می‌دهند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

میزبانی وب ایمیل دامنه ISP