خنک کردن دیتاسنتر

انواع روش های خنک کردن دیتاسنتر

معمولا در دیتاسنترها مقدار زیادی از انرژی الکتریکی که جهت پردازش و تحلیل داده‌ها به کار می‌رود، به حرارت تبدیل می‌شود. بنابراین اگر این میزان حرارت کنترل نشود، منجر به قطعی لوازم و تجهیزات IT می‌گردد. از این رو در مراکز دیتاسنتر انواع روش‌های خنک کردن و سرمایشی به کار گرفته می‌شود تا به کاهش این حرارت کمک کنند. بنابراین در مقاله انواع روش‌های خنک کردن دیتاسنتر به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

آشنایی با دیتاسنتر و علت اهمیت استفاده از خنک کننده در آن

آیا می‌دانید دیتاسنتر چیست؟ در حقیقت دیتاسنتر یا اتاق سرور از جمله فضاهای است که در آن روترها، سرورها، سوئیچ‌ها و… نگهداری می‌شوند. بنابراین باید از شرایط مناسب و ایده‌آلی برخوردار باشد تا بتواند موجب عملکرد درست سرورها گردند. از آنجایی که سرورها نقش اساسی در یک سازمان ایفا می‌کنند لذا اگر دچار عملکرد مناسبی نباشند اختلال فراوانی در روند کاری سازمان ایجاد خواهند کرد.

همان طور که می‌دانید دیتاسنترها در سازمان‌های کوچک تا سازمان‌های بزرگ همانند غول‌های تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین با توجه به موارد استفاده گسترده از دیتاسنترها، اهمیت استانداردهای موجود در تولید آنها بیشتر نمایان شده است به طوری که فضای دیتاسنتر یا اتاق سرور باید به گونه‌ای باشد تا کوچکترین مشکلی در کار سرورها ایجاد نشود. از این رو یکی از مهمترین تاسیسات مورد استفاده در دیتاسنترها سیستم خنک کننده آنها می‌باشد.    

انواع روش های خنک کردن دیتاسنتر

معمولا بسیاری از انجمن‌ها میزان دمای لازم جهت ورودی‌های سرور را بین 18 تا 27 درجه سانتی‌گراد بیان می‌کنند. می‌توان گفت هر چه فعالیت دیتاسنترها افزایش یابد به طبع تولید گرما در آنها بیشتر می‌گردد. از این رو استفاده از انواع روش‌های خنک کردن دیتاسنتر بسیار ضرورت دارد که می‌توان برخی از این روش‌ها را به صورت زیر بیان کرد:  

1. خنک کننده مسیر کالیبره شده (CVC)

این نوع روش خنک کردن جهت دیتاسنترهای طراحی می‌شود که از فعالیت فراوانی برخوردار هستند. معمولا بکارگیری این فناوری به بهینه کردن جریان هوا  از طریق تجهیزات مختلفی کمک می‌نماید و منجر به مدیریت مناسب گرما می‌شود. از ویژگی‌های این روش خنک کردن می‌توان به بکارگیری فن‌های کمتر و افزایش صفحات مدار به شاسی سرور اشاره کرد.

2. سیستم آب سرد

یکی از روش‌های خنک کردن دیتاسنترهای متوسط تا بزرگ بکارگیری سیستم آب سرد است. معمولا در این سیستم آب توسط دستگاه چیلر تامین می‌شود که در مکان خاصی قرار گرفته و منجر به خنک نمودن هوای می‌گردد که توسط CRAH وارد می‌شود.

3. راهروی سرد/ راهروی گرم

نوعی از دیتاسنترها هستند که از راهروی سرد و راهروی گرم استفاده می‌کنند. معمولا در راهروهای سرد، ورودی‌های هوای سرد در جلو رک قرار گرفته و در راهروهای گرم خروجی هوای گرم را می‌توان در پشت رک‌ها مشاهده کرد. می‌توان گفت اساس کار راهروهای گرم بدین طریق است که هوای گرم را درون ورودی‌های تهویه انتقال می‌دهند تا سرد شود و سپس آنها را به سوی راهروهای سرد منتقل می‌کنند. معمولا رک‌های خالی با استفاده از پنل‌های خالی پر می‌شوند تا مانع از گرم شدن هوا یا اتلاف هوای سرد گردند.

4. تهویه کننده هوای اتاق کامپیوتر CRAC

CRAC از بخش‌‎های متداول موجود در دیتاسنترها است که بسیار شبیه تهویه‌کننده‌های معمولی هوا هستند که از کمپرسور تغذیه می‌کنند. در نتیجه هوا داخل واحد خنک‌کننده مملو از ماده سردکننده می‌شود. این نوع تهویه بسیار ارزان است اما مصرف انرژی زیادی دارد.

5. کنترل کننده هوای اتاق کامپیوتر CRAH

این کنترل کننده دارای آب سردی است که در قسمت تاسیسات قرار گرفته و از طریق یک کویل خنک کننده جریان یافته و سپس از طریق فن‌های تعدیل کننده به خارج از تاسیسات انتقال می‌یابد.  از آنجایی که این واحد به سرد کردن هوا می‌پردازد در مکان‌های سردتر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. خنک کننده تبخیری

در این روش خنک کردن دیتاسنتر، آب را در معرض گرما قرار می‌دهند، بنابراین با تبخیر شدن آب شاهد خروج گرما از هوا هستیم. بدین ترتیب دما کنترل می‌گردد، معمولا آب از طریق مه پاش یا فیلتر و پوشال وارد آن می‌گردد و روشی بسیار کارآمد در مصرف انرژی به شمار می‌آید.

7. کف کاذب

در واقع کف کاذب حائلی است که موجب بالاتر نگه داشتن کف دیتاسنتر از کف بتنی ساختمان‌ها می‌شود. بین این دو کف فضای وجود دارد که از آن جهت قرار دادن لوله‌های خنک کننده آب و افزایش جریان هوا استفاده می‌گردد. معمولا این فضا جهت عبور کابل‌های برق و شبکه نیز به کار می‌رود.

8. خنک کننده‌ی Direct-to-chip

یکی از روش‌های خنک کردن دیتاسنتر استفاده از لوله‌های است که توسط آنها مایعی منتقل می‌شود تا سرمای آن به صفحه سردی منتقل گردد که در برد اصلی قرار دارد، در نتیجه موجب کاهش دما می‌گردد. معمولا گرمای که خارج می‌شود وارد دریچه آب سرد خواهد شد و به بخش چیلر تاسیسات انتقال می‌یابد.

9. مبرد پمپ شده

مبرد در حقیقت نوعی ماده‌ای است که در فرآیند تبرید یا همان سردسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به صورت گاز یا مایع وجود دارد و بکارگیری آن در یک ناحیه مشخص، منجر به کاهش دمای آن ناحیه می‌شود. معمولا در روش مبرد پمپ شده از یک مبدل حرارتی استفاده می‌شود تا آب سرد را از طریق آن پمپ نمایند. می‌توان گفت این مبرد جهت خارج نمودن گرما به کار می‌رود. بکارگیری پمپی مبرد موجب صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها می‌گردد، از آنجایی که ظرفیت این مبردها موجب انتقال مناسب انرژی از سرورها می‌شود که کاهش رطوبت را در پی دارد.

خنک کردن دیتاسنتر

مهمترین نکات جهت عملکرد بهینه روش های خنک کردن دیتاسنتر

برای آن که شاهد آن باشیم که روش‌های خنک کردن دیتاسنترها تاثیر بیشتری داشته باشند، باید به نکات مختلفی توجه کرد. بنابراین می‌توان گفت برخی از این نکات به قرار زیر هستند:

  • بکارگیری واحدهای کوچک کننده و محدود کننده
  • استفاده از سیستم‌های با راهروی آب گرم و سرد در دیتاسنترها که منجر به عملکرد بهتر انواع روش‌های خنک کننده می‌شود.
  • برطرف کردن عیب‌ها و نشتی‌ها و بدست آوردن اطمینان لازم از علمکرد درست کابل‌ها و ستون‌ها.
  • توجه به همگام سازی نقاط کنترل رطوبت

نتیجه گیری

معمولا سرورها و سیستم‌ها برای آن که به خوبی عمل کنند باید دارای انواع سیستم خنک کننده باشند. استفاده از این سیستم‌ها و روش‌های خنک کردن دیتاسنتر موجب می‌شود تا دمایی حاصل از کار کردن تجهیزات الکتریکی کاهش یابد و در نتیجه هیچ گونه اختلالی در عملکرد دیتاسنترها ایجاد نشود. به همین جهت در این مقاله از سایت پویان آی تی به بیان انواع روش‌های خنک کردن دیتاسنترها پرداختیم تا اطلاعات مناسبی جهت خنک کردن انواع سرورها در اختیار مشتریان قرار دهیم.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رأی ها : 2

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

دیتاسنتر