مجازی سازی سرور

معرفی نرم افزارهای مجازی سازی سرور

نرم افزارهای مجازی سازی سرور، سرورهای فیزیکی را به چند بخش مجازی تقسیم میکنند که هر بخش میتواند به طور مستقل مدیریت شود. محصولات مجازی سازی سرور که به عنوان هایپروایزر (Hypervisors) شناخته می شوند توسط سازمان ها برای پارتیشن بندی سرورهای اختصاصی به نمونه های مجازی مقیاس پذیر به اسم سرور خصوصی مجازی (virtual private servers) یا به اختصار VPS استفاده می شوند. هر کدام از این سرورهای خصوصی مجازی میتوانند میزبان یک سیستم عامل منحصر به فرد باشند و به طور مستقل از طریق کنترل پنل مدیریت شوند.

سازمان ها از نرم افزارهای مجازی سازی برای تخصیص منابع سرور در بین ماشین های مجازی برای بهینه سازی حجم کار استفاده می کنند. این ماشین های مجازی اغلب انعطاف پذیرتر و قابل اعتمادتر از سرورهای بدون پارتیشن برای مدیریت هستند.

در این مقاله می خواهیم رایج ترین و محبوب ترین نرم افزارهای مجازی ساز سرور را معرفی کنیم.

1. VMware vSphere

VMware vSphere

VMware vSphere (ویسفر) نام محصول مجازی سازی سرور شرکت VMware است. دارای امنیت، سرعت و امکانات زیادی می باشد که گاهی اوقات از آن به عنوان یک سیستم عامل ابری یاد می شود. این نرم افزار یک گزینه ایده آل برای شرکت های بزرگ است و آن هارا قادر می سازد تا به طور موثر تسک های حجیم کاری را بر روی مقرون به به صرفه ترین منابع محاسباتی قرار دهد. در واقع Vmware vSphere به شرکت ها این امکان را می دهد که زیرساختی قابل اعتماد و انعطاف پذیر و مقرون به صرفه بسازند تا با هر نیاز تجاری مطابقت داشته باشد.

کلاستر یا کلاسترینگ عبارت است از گروه‌بندی و به کار گرفتن چند سرور مختلف، به عنوان یک سرور و سیستم واحد به طوری که بازدهی و عملکرد آن سیستم چند برابر شود.

VMware vSphere ماشین های مجازی و هاست هایی که روی آن ها قرار دارند را در یک کلاستر ادغام میکند و دسترسی هایی نظیر مانیتورینگ ماشین های مجازی در کلاستر را برای ما فراهم میکند. در صورت خرابی یک هاست، ماشین های مجازی مربوط به آن هاست روی هاست های جایگزین راه اندازی می شوند.

VMware vSphere همانند office شامل محصولات زیادی می باشد که از میان آن ها VMware vSphere Hypervisor یک محصول رایگان جهت شروع مجازی سازی می باشد. یکی از اجزاء vSphere به نام VMware ESXi یک hypervisor نوع 1 می باشد. ESXi آخرین ورژن از مجموعه VMware Hypervisor میباشد که مسئولیت مجازی سازی منابع سخت افزاری در ماشین های مجازی را بر عهده دارد. باید خاطر نشان کرد که ESXi یک نرم افزار نیست، بلکه یک سیستم عامل است و دارای اجزاء حیاتی سیستم عامل مانند هسته مرکزی می باشد.

 

امکانات

  • بررسی های منظم ماشین های مجازی جهت جلوگیری و رفع هرگونه خطا انجام می شود
  • دارای سیستم امنیتی داخلی است و به این صورت زیرساخت های رایانش ابری ترکیبی (cloud computing infrastructure) از امنیت خوبی برخوردار می شوند.
  • می توان زیرساخت های شرکت را بدون ریسک زیاد توسعه داد
  • VMware vSphere می تواند تا 15 سرویس را با هم و از یک نقطه مرکزی مدریت کند که این ویژگی می تواند کمک بزرگی به محیط های بزرگ و پیچیده باشد.
  • به عنوان لیدر در این صنعت شناخته می شود و همه مناطق جغرافیایی را پوشش می دهد.

شما می‌توانید سرورهای مجازی پرسرعتی که با استفاده از این نرم افزار پیکربندی شده اند را از سایت پویان آی تی سفارش دهید تا از این سرورهای با کیفیت استفاده کنید.

2. Red Hat Virtualization

Red Hat Virtualization گزینه‌ی مناسبی برای رفع workload در محیط های لینوکس و ویندوز می باشد. دارای رابط کاربری آسان و کاربرپسند است که باعث می شود مدیریت کارها در زمان کوتاهی انجام شود. با این حال تنها مناسب شرکت های بزرگ کاربرد دارد و به تراکم سرور بالا نیاز دارد.

Red Hat Virtualization به خاطر Red Hat Enterprice Linux و ماشین های مجازی kernel-base یا همان KVM ها قادر به پردازش کردن انواع برنامه ها و منابع مجازی می باشد. این سرور مجازی به زیرساخت، منابع شبکه، تنظیم ذخیره سازی و بهبود کارایی آن با توجه به بهینه سازی workload کمک می کند.

امکانات

  • دارای به روزرسانی های مداوم است و هر شش هفته یک بار به روزرسانی می شود.
  • دارای سرورهای بک آپ می باشد و هر لحظه می توان  در سرورهای لایو از آن ها استفاده کرد.
  • دارای مجازی سازی ایمین (sVirt) و لایه امنیتی پیشرفته (Security Enhanced Linux shield) است و در برابر هرگونه حمله از جانب هاست و سرورهای مجازی ایمن می باشد.
  • دارای توسعه پذیری بالا است و می تواند به راحتی تا 400 هاست این ظرفیت را افزایش دهد.
  • محیط کاربرپسندی دارد و کار با آن ساده است.
  • همه گروه ها، هاست ها و ماشین های مجازی با استفاده از API ها کنترل و مدیریت می شوند. بنابراین کاربرانی که دانش فنی لازم را دارند می توانند با استفاده از زبان دلخواه خود برنامه هایی جهت انجام برخی کارها به صورت اتوماتیک و اتوماسیون کردن سیستم بنویسند.

شما می‌توانید سرورهای مجازی پرسرعتی که با استفاده از این نرم افزار پیکربندی شده اند را از سایت پویان آی تی سفارش دهید تا از این سرورهای با کیفیت استفاده کنید.

3. Proxmox Virtual Environment

Proxmox VE

ProxMox VE ترکیبی هوشمند از دو فناوری مجازی سازی شامل KVM یا همان Kernel-based Virtual Machine و LXC برای ماشین های مجازی و کانتینرها (contrainers) می باشد. کاربرانی که از ProxMox VE استفاده می کنند تشویق می شوند تا workload های برنامه های لینوکس و ویندوز سرور را مجازی سازی کنند. یکی از پایدارترین مدیریت های متمرکز مبتنی بر وب را دارد که کاربرپسند هم می باشد.

این پلتفرم قدرتمند دارای ویژگی های زیادی مانند دسترس پذیری بالا، مدیریت software defined storage و شبکه و کلاسترها به دلیل مترکز بودن و رابط کاربری تحت وب می باشد. علاوه بر این کاربر می تواند از ابزارهای دیگر شامل پشتیبان گیری، بازیابی، انتقال به صورت لایو، تکرار ذخیره سازی و حیاتی ترین مورد فایروال اختصاصی برای محافظت از سیستم استفاده کند.

ProxMox VE پر استفاده ترین نرم افزار مدیریت مجازی سازی سرور در سراسر جهان است که حدود 2.3 میلیون نصب دارد و  به بیش از 20 زبان مختلف ترجمه شده است.

امکانات

  • ProxMox Ve شامل ترکیبی از فناوری های ماشین مجازی مبنتی بر هسته تکنولوژی و LXC فناوری پیشرو بازار، می باشد.
  • راه اندازی آن سریع و آسان است و نیازی به فرایند های طولانی ندارد.
  • برای استقرار های بزرگ بسیار عالی است.
  • کاربران می توانند به سرعت زیرساخت های همگرای خود را با فناوری Ceph Storage cluster بسازند.
  • از ارتباطات داخل cluster ها پشتیبانی و آنها را رمزگذاری هم می کند.
  • انتقال لایو تنها با یک کلیک انجام می شود. 

4. Microsoft Hyper-V

Azure VM

Microsoft Hyper-V یکی از بهترین نرم افزارهای مجازی ساز سرور است که به طور موثر بر روی محیط های اوپن سورس و همچنین اکوسیستم مایکروسافت کار می کند و بسیاری از امکانات پیشرفته را بدون هزینه اضافه بر لایسنس ارائه می دهد و همین باعث مقرون به صرفه بودن و محبوب شدن آن شده است.

در مقایسه با سایر مجازی سازهای سرور Azure Hyper-V شامل ابزارهای مجازی ساز مختلفی است که اتصال و مدیریت سیستم عامل را بهتر کند و ارتقا دهد. اتصال ماشین مجازی، Hyper-V Manager، Windows PowerShell Direct و Hyper-V module برای Windows Power Shell تعدادی از این ابزار هستند.

Microsoft Hyper-V تنظیمات ساده ای را جهت گسترش فضای خصوصی ابری فراهم کرده است. یکی از ویژگی های آن تضمین حفظ اطلاعات حتی در صورت رخ دادن فاجعه می باشد. می توان زیرساخت دسکتاپ مجازی(virtual desktop infrastructure) را با Hyper-V اجرا کرد. همچنین از دستگاه های شبیه سازی شده و دستگاه های مخصوص Hyper-V که از ماشین های مجازی FreeBSD و لینوکس استفاده می کنند پشتیبانی می کند

امکانات

  • استفاده از ابزار انتقال لایو به ادمین ها اجازه می دهد تا ماشین های مجازی در حال اجرا را به سرعت، کارامد و بدون خرابی به میزبان های دیگر منتقل کنند.
  • از Secure Boot، رمزنگاری BitLocker، رمزنگاری سخت افزاری با استفاده از TPM به صورت مجازی و سرویس Host Guardian برای ارائه بهترین خدمات امنیتی استفاده می کند.
  • این مجازی ساز سرور در پشتیبانی از 240 پردازنده مجازی برای هر ماشین مجازی، 512 پردازنده برای هاست و 12 ترابایت حافظه برای هر ماشین مجازی عالی است.
  • دارای خدمات یکپارچه سازی اختصاصی برای چندین سیستم عامل می باشد و می تواند از آن ها پشتیبانی کند.
  • راه اندازی آسان را فراهم می کند و با کاهش قدرت سخت افزاری در نهایت باعث کاهش مصرف برق می شود.

5. VMmanager

VMmanager

VMmanager یک راه حل عالی برای کسانی است که می خواهند پروژه خود را با سیستم عامل های مختلف شروع کنند و به کاربران اجازه می دهد تا بسته به نیاز خود، سیستم عامل ویندوز و لینوکس را بر روی ماشین مجازی نصب کنند. VMmanager یکی از بهترین نرم افزارها در ایجاد، تغییر و حذف ماشین مجازی برای مدیریت مجازی سازی می باشد.

VMmanager قیمت بسیار خوبی را به کاربران خود بسته به نیازها و اهداف شرکت های آنها ارائه می دهد. همچنین ساخت سرور مجازی با سرعت زیادی انجام می شود و در عرض چند دقیقه می توان از آن استفاده کرد.

امکانات

  • تمام عملیات مربوط به چرخه عمر ماشین مجازی به طور خودکار انجام می شود.
  • دارای پشتیبانی 24 ساعته می باشد.
  • به روزرسانی مداوم نرم افزار؛ هر دو هفته یک بار به روز می شود.
  • رابط کاربری خوب، آسان و کاربرپسند دارد.
  • استفاده از معماری ceph برای ذخیره سازی؛ ceph storege بهتر می تواند با خطاهای ایجاد شده کنار آید و اطلاعات را حفظ کند.
  • سازگار برای مدیریت تمام ماشین های مجازی از یک مرکز است.
  • با VMmanager می توان کنترل کاملی بر زیرساخت مجازی داشت.

6. Citrix Hypervisor

نرم افزار مجازی سازی سرور Citrix Hypervisor

Citrix Hypervisor یک نرم افزار مجازی سازی سرور در سطح سازمانی است و بیشتر به دلیل پشتیبانی گرافیکی سه بعدی فوق العاده خود شناخته می شود. می توانید workload های ویندوز و لینوکس را روی آن اجرا کنید. این سرور مجازی به طور ویژه برای زیرساخت مجازی سازی سرور و دسکتاپ طراحی شده و برای اپلیکیشن بهینه سازی شده است. کاربر می تواند انواع Workload، سیستم عامل های میکس شده، پیکربندی های Storage یا شبکه را به راحتی مدیریت کند.

Citrix Hypervisor سازگاری عالی با Microsoft، google و AamzonWebService دارد.Xen Hypervisor بهترین امنیت را به کاربران ارائه می دهد. امکان انتقال لایو را فراهم کرده و با توجه به فضای ذخیره سازی خوبی که دارد گزینه خوبی برای استفاده است.

امکانات

  • پشتیبانی گرافیکی سه بعدی عالی ویژگی پیشرو Citrix Hypervisor در این صنعت است.
  • برای ارائه تجریه کاربری و مدیریت داده های شرکت در کنار هم سیستم مدیریت ساده تری را ارائه داده است.
  • تمام داده ها روی فضای ابری متمرکز شده اند. کنترل های خط مشی قوی را بر اساس موقیت کاربر ارائه می کند تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود. از این رو امنیت بالایی را فراهم می کند.
  • می تواند راه حل های مقرون به صرفه ای در حوضه آی تی کمپانی ها ارائه دهد.
  • خدمات استقرار هیبریدی (ترکیب اختصاصی و پابلیک) را در اختیار مشتری قرار داده است.
  • قابلیت توسعه تا 64 ماشین مجازی در هر هاست است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

دیدگاه (2)

  • آواتار کاربر
    حسین

    سلام وقت بخیر لطفاً در مورد مجازی ساز KVM در این مقاله شرح دهید.

    ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
    • آواتار کاربر
      شاهرخی

      درود بر شما بله به زودی به مقاله اضافه خواهد شد .

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

دیدگاه خود را اضافه کنید

برچسب ها

مجازی سازی VMware سرور KVM