بکاپ گیری از سرویس های میزبانی وب

اهمیت بکاپ گیری از سرویس های میزبانی وب

فهرست مطالب

در عصر حاضر بیشتر نیازهای افراد از خرید لباس و وسایل خانه گرفته تا حتی مشاوره‌های پزشکی و خرید اقلام دارویی و درمانی در سایت‌ها انجام می‌پذیرد. این امر زندگی افراد را دچار تحولات شگرفی کرده است و در راستای آسان سازی زندگی آن‌ها مؤثر بوده است. در کنار آن با وجود اینکه سایت‌ها با ارائه خدمات متنوع توانسته‌اند بستری برای کسب درآمد باشند؛ ولی حفظ اطلاعات کاربران مسئله‌ای مهم تلقی می‌شود. چرا؟

مسلماً افراد با ورود به سایت‌ها در راستای تهیه اقلام بایستی اطلاعات خود را ثبت کنند. حفظ امنیت اطلاعات کاربران مسئله‌ای مهم محسوب می‌شود. هرچه امنیت اطلاعات و داده‌های افراد بالاتر باشد طبیعتاً میزان اعتماد آن‌ها به شما بالاتر می‌رود. در راستای حفظ اطلاعات افراد و کاربران راهکارهای زیادی وجود دارد. یکی از این راهکارها بکاپ گیری است. در این بخش قصد داریم تا به توضیح درباره اهمیت بکاپ گیری از سرویس های میزبانی وب بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

اهمیت بکاپ گیری از سرویس های میزبانی وب

شما با بکاپ گیری از اطلاعات مهم وب سایت خود می‌توانید از اطلاعاتتان در برابر حوادث ناگوار و ناخواسته محافظت نمایید. این امر می‌تواند از پرداخت هزینه‌های گزاف جلوگیری و خسارات مالی وارده را تا حد زیادی کاهش دهد. به تبع حفاظت از اطلاعات و داده‌ها گامی مهم در حفظ اعتماد مشتریان و کاربران شما محسوب می‌شود و اطمینان خاطر افراد را بالاتر می‌برد و در صورت بروز هرگونه مشکل داده‌ها به سرعت بازیابی و سایت شما به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

در کل بکاپ گیری از سرویس های میزبانی وب امری مهم است که از داده‌های وب سایت شما در برابر حوادث مختلف محافظت و امنیت اطلاعات شما را تضمین می‌کند.

روش‌های بکاپ گیری از سرویس های میزبانی وب

بکاپ گیری از سرویس های میزبانی وب

مسلماً راهکارهای زیادی برای بکاپ گیری از سرویس های هاست وجود دارد. برخی از این روش‌ها به شرح زیر هستند.

  1. بکاپ گیری خودکار. به این صورت که از داده‌ها و اطلاعات شما به صورت منظم بکاپ گیری‌های لازم انجام می‌شود.
  2. بهره گیری از ابزار بکاپ گیری مدیریتی که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به صورت دستی بکاپ گیری کرده و داده‌های خود را مدیریت کنید.
  3. به وسیله کنترل پنل در میزبانی وب این امکان برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید به بکاپ گیری بپردازید.
  4. سرویس‌های آنلاین موجود که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید اطلاعات خود را به سرورهای کلود منتقل و از داده‌هایتان محافظت کنید.
  5. و…

چه حوادثی شرکت‌های میزبانی وب را ملزم به بکاپ گیری می‌سازد؟

رخدادهای زیادی وجود دارند که می‌توانند به صورت ناگهانی اطلاعاتتان را از شما بگیرند بی‌آنکه بدانید چگونه این اتفاق افتاده است. این رویدادها شرکت‌های ارائه دهنده میزبانی وب را وادار می‌سازد تا از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنند. برخی از این اتفاقات به شرح زیر هستند.

  1. حملات سایبری که توسط هکرها انجام می‌شود می‌تواند منجر به از دست دادن اطلاعات شود.
  2. خرابی سخت افزارها و نرم افزارها مثل خرابی سرورها، سوختن هارد دیسک‌ها و خیلی چیزهای دیگر.
  3. حوادث طبیعی که ممکن است خیلی غیر مترقبه رخ دهد. مثل سیل، زلزله، آتش سوزی و خیلی از این موارد.
  4. گاهی پیش می‌آید این خطا توسط افراد نیز صورت بگیرد خواه حذف فایل‌ها باشد یا تغییرات در تنظیمات سرور و این دست از موارد.
  5. و…

با توجه به این موارد بکاپ گیری نقشی پررنگ‌تر به خود می‌گیرد و جای پای خود را در حفاظت از اطلاعات و سرویس‌ها محکم‌تر می‌سازد.

ویژگی‌های یک بکاپ گیری مناسب

صرفاً بکاپ گیری از داده‌ها مهم نیست. این که آن بکاپ گیری چگونه انجام شود و چه قابلیت‌هایی داشته باشد خیلی مهم‌تر از خود بکاپ گیری است. بکاپ گیری باید:

  1. به صورت خودکار و در فواصل منظم انجام شود و خطر فراموشی از انجام آن را کاهش دهد.
  2. امکان بازیابی داده‌ها را به سرعت فراهم آورد.
  3. داده‌هایتان را رمزنگاری کرده و از آن‌ها در برابر هکرها و مجرمان سایبری محافظت کند.
  4. باید داده‌ها را به شکل مناسبی مدیریت کند و امکان دسترسی آسان به کاربران را فراهم آورد.
  5. و…

چرا برای تغییر هاست باید بکاپ گیری انجام شود؟

اگر می‌خواهید هاست خود را عوض کنید بهتر است پیش از انجام این کار از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. چرا که ممکن است در حین انتقال، داده‌هایتان به شکل کامل منتقل نشده و اطلاعاتتان را از دست دهید. این امر امنیت اطلاعاتتان را تضمین می‌کند. همچنین با داشتن نسخه بکاپ دیگر نیازی به انتقال تمامی اطلاعات و داده‌ها ندارید و فرایند انتقال به هاست جدید با سرعت بالاتری برای شما انجام می‌شود.

پویان آی تی از جمله ارائه دهندگان سرویس‌های میزبانی وب به حساب می‌آید که به ارائه منابع اختصاصی می‌پردازد و از جدیدترین فناوری‌های میزبانی وب استفاده می‌کند. ارائه منابع کاملاً اختصاصی این امکان را برای شما و دیگر کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانید بسته به نوع نیاز و بودجه‌ای که دارید سرویس مدنظر خود را انتخاب نمایید و از یک میزبانی وب امن، حرفه‌ای و باکیفیت بهره‌مند شوید.

و در آخر

با همهٔ این تفاسیر تهیه نسخه پشتیبان از سرویس‌های میزبانی وب امری بسیار مهم است. به هر نحوی که شده تأکید می‌کنم حتی اگر نت شما سرعت کمی دارد یا حجم باقی مانده آن کم است از مهم‌ترین بخش‌ها بکاپ گیری نمایید. انجام این کار از اطلاعات و داده‌های شما در برابر خطرات مختلف محافظت می‌کند. اگر بنا بر هر دلیل این اتفاق پیش آمد توصیه می‌کنم در ابتدا آرامش خود را حفظ و اجازه دهید تیم ارائه دهنده میزبانی وب بر اتفاق رخداده متمرکز شوند.

سؤالات متداول

  • تهیه نسخه پشتیبان از سرویس میزبانی وب چه اهمیتی دارد؟

شما با تهیه نسخه پشتیبان از داده‌هایتان می‌توانید از از دست رفتن اطلاعات مهم جلوگیری کنید و در صورت بروز خرابی و مشکل روی سرورهای میزبانی از اطلاعات خود محافظت نمایید.

  • چه بازه زمانی باید بکاپ‌هایمان را نگهداری کنیم؟

این امر به نیازهای شما بستگی دارد؛ ولی پیشنهاد می‌دهم بکاپ گیری را به طور منظم انجام دهید و درنهایت نسخه‌های جدید بکاپ گیری را جایگزین نسخه‌های قدیمی نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

بکاپ میزبانی وب