بهترین سیستم عامل‌های یونیکس

بهترین سیستم عامل‌های یونیکس

فهرست مطالب

پیدایش اولیه یونیکس به سال 1969 توسط کارمندان آزمایشگاه بل شرکت AT&T برمی‌گردد، در سال 1972 یونیکس به طرز دقیق بر روي 10 کامپیوتر در حال اجرا بود، و در سال بعد تامپسون و ریچی، یونیکس را با زبان برنامه نویسی C بازنویسی کردند. زبان C قابل حمل‌تر بود و کمک کرد که یونیکس به سیستم عاملی تبدیل شود که می‌توانست بر روي انواع متفاوتی از کامپیوترها اجرا گردد. یونیکس به دلایل گوناگونی به سیستم عامل بسیار محبوبی تبدیل شده است که مقید به هیچ سخت افزار خاصی نمی‌باشد و تقریبا به هر نوع کامپیوتري برده‌شده‌است.

کامپیوترهاي شخصی، آمیگاها، مکینتاشها، ایستگاههاي کاري، کامپیوترهاي کوچک، کامپیوترهاي بزرگ، و سوپرکامپیوترها از هر نوعی، سیستم عامل یونیکس را اجرا می کنند. این موضوع یعنی نرم افزاري که بر روي کامپیوتري نوشته می شود، به کامپیوتر دیگري قابل انتقال است. در این مقاله به معرفی بهترین سیستم عامل‌های یونیکس می‌پردازیم. همچنین در پایان این مقاله شما نسبت به موارد زیر اطلاعاتی را کسب خواهید کرد:

سیستم عامل Oracle Solaris

Sun Microsystems اولین توسعه دهنده ای می‌باشد که سیستم عاملی مبتنی بر یونیکس ایجاد کرد که سازگاری خوبی با سیستم های V AT&T و سیستم عامل BSD دارد. اولین سیستم عاملی که در Sun Microsystems شروع به کار کرد سیستم عامل SunOS بود. این سیستم عامل با الهام گرفتن از نسل اول خود به نام BSD این نسخه از سیستم عامل را در سال 1982 منتشر نمود. از جمله ویژگی‌های مهم و درخشان در استفاده از سیستم عامل می‌توان به عماری پردازنده مقیاس پذیر، قدرتمند، مقرون به صرفه و قابل اعتماد بودن آن‌ها اشاره نمود. Oracle Solaris پلتفرمی تجاری و قابل اعتماد است که سازگاری ثابتی را برای کاربران ارائه می‌دهد که استفاده از آن آسان است و امنیت را برای شما فراهم می‌کند و برای کمک در اجرای برنامه‌های قدیمی طراحی شده است.

Oracle Solaris OS

ویژگی های Oracle Solaris

 برخی از ویژگی‌های Oracle Solaris به شرح زیر است:

  •  سیستم عاملی پایدار می‌باشد.
  • این سیستم عامل کمک و نقش به سزایی را برای سازمان‌ها ارائه می‌دهد که سودمند و مفید است.
  • فایل سیستم ZFS اعتماد افراد را به خود جلب می‌کند و  عملکرد بهتری در خواندن/نوشتن دارد.
  • این سیستم عامل این فرصت را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید برنامه های قدیمی را روی دستگاه های فعلی اجرا کنید.
  • به طور خاص برای مشاغل و برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ طراحی شده است.

سیستم عامل‌ Darwin

سیستم عاملی رایگان و منبع باز می‌باشد که سال 2000 توسط شرکت اپل تاسیس شد. اجزای هسته ی این سیستم عامل پایه ای برای macOS اپل به حساب می‌آمدند. هسته ی سیستم عامل داروین XNU می‌باشد که ترکیبی بر اساس OSFMK 7.8 دارد.  شرکت‌های اپل و کنسرسیوک در سال 2002 به تاسیس سیستم‌های اینترنتی OpenDarwin پرداختند که موفق عمل نکرد و در سال 2006 کنار گذاشته شد. این سیستم اینترنتی تنها برای پروژه‌های مک مناسب بود.

Darwin OS
By Yves de Champlain - yves.gnu-darwin.org, GPL

ویژگی‌های داروین

سیستم عامل داروین ویژگی‌های مختلفی دارد. که در اینجا به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم: 

  • سیستمی پیشرفته است که حاوی تمامی قابلیت‌ها و توانمندی‌های نوین می‌باشد.
  • متن باز بودن این سیستم عامل انعطاف پذیری‌ها را بهبود می‌بخشد و در کنار آن به یاری توسعه دهندگان نیز می‌پردازد.
  • ماژولی با تمامی امکانات است و از پروتکل‌های استاندارد پشتیبانی می‌کند.
  • به عنوان پایه و اساسی برای OSX و macOS عمل می‌کند.
  • استفاده از زبان‌های مختلف در داروین

سیستم عامل‌ FreeBSD

سیستم عاملی کامل می باشد و شامل مجموعه ای از ابزارهای Userland، درایورها، هسته و اسناد است. FreeBSD به دلیل ویژگی‌های معروف و محبوبش که می‌توان به اسناد کامل، درایورهای دستگاه، ابزارها و یک هسته اشاره کرد به عنوان سیستم عاملی با ویژگی‌های کامل به حساب می‌آید. در نهایت ویلیام جولیتز و لین جولیتز بعد از تطبیق سیستم عامل با پردازنده‌های 80386، نام آن را به 386BSD تغییر دادند. سیستم عامل FreeBSD به علت کاربردهای مختلف و مناسبی که دارد چه در محیط سرور ها و چه در دسکتاپ به خوبی عمل می‌کند. از جمله مزایای این سیستم عامل می‌توان به پایداری عالی و امکان کارکرد برای سال ها بدون راه اندازی مجدد (با سخت افزار تایید شده) اشاره کرد. 

FreeBSD OS

ویژگی‌های FreeBSD

از جمله ویژگی‌های FreeBSD می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیکربندی مناسب و استفاده آسان از آن بدون تنظیمات پیشرفته
  • دارای فایروال‌های فراوانی است که می‌توانند بدون هیچ گونه پیکربندی بیشتر روی سرورها استفاده شوند.
  • بهره وری از سیستم بندی باینری pkg، که سیستم بسته بندی باینری جدید و پیشرفته است.
  • شامل ویژگی Jails است که فرصتی را برای مجازی سازی با برخی از قابلیت های پیچیده را فراهم می‌کند.
  • FreeBSD بر روی باینری های لینوکس اصلاح نشده بدون مشکل اجرا می‌شود و همچنین به عنوان یک شبیه ساز لینوکس فوق العاده عمل می‌کند.

سیستم عامل‌ HP-UX

مخفف عبارت Hewlett Packard Unix است. که نسخه ی 4 آن توسط UNIX System V در سال 1984 منتشر شد. که هدف ابتدایی آن رقابت با رایانه های شخصی انتگرال اختصاصی HP بود. در آخر پلتفرم‌های سخت افزاری سرورهای تجاری سری 9000 اضافه شد. این سیستم عامل همه ی قابلیت های لیست کنترل دسترسی کاربران را تحت مجوز دسترسی به فایل سیستم عامل معرفی کرد. و دارای برخی از ویژگی‌های سازمانی با تعدادی ابزار و قابلیت‌های تعبیه شده در هسته خود است. سیستم عامل HP-UX به دلیل ویژگی‌های عالی مدیریت امنیتی و همچنین انعطاف پذیری مدیریت حافظه و در دسترس بودن آن مشهور است.

HP UX OS

ویژگی‌های HP-UX

  • فراهم کردن ویژگی‌هایی همچون امنیت، مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان
  • ارائه دهنده 4 سرویس مختلف برای پذیرش HP-UX در سازمان
  • عدم توقف و سرویس دهی پیوسته که ویژگی مهمی به حساب می‌آید.
  • پشتیبانی از فناوری مجازی سازی 
  • مناسب در صرفه جویی در هرینه‌ها به روش‌های مختلف
  • فضای توسعه ی آن حاوی ویژگی های قدرتمند و وسیعی است که برای ایجاد برنامه‌های کاربردی و حیاتی مناسب است.
  • امنیت بالایی را برای داده‌های شما فراهم می‌کند.

سیستم عامل‌ مایکروسافت/SCO Xenix

مبتنی بر Xenix Unix،  تحت مجوز مایکروسافت بود که در اواخر دهه 1970 متوقف شد. محبوبیت و مقبولیت یونیکس سبب شد مایکروسافت حقوق مجوزAT&T را خریداری کند. در نهایت مایکروسافت حقوق UNIX خود را به SCO، یک شرکتی فروخت. SCO سپس نسخه جدیدی از Xenix را آغاز کرد و نام آن را به SCO UNIX تغییر داد. آخرین نسخه این سیستم عامل SCO UNIX V.2.3.4 بود که در سال 1991 به دلیل توقف توسعه آن منتشر شد.

ویژگی های Microsoft/SCO Xenix

  • از لحاظ قیمت مناسب است.
  • نگهداری آن آسان است.
  • مجموعه ای ابزار را برای sysadmin ها فراهم می‌کند.
  • علامت تجاری مایکروسافت است.

سیستم عامل‌ SGI IRIX

 (Silicon Graphics) SGI با استفاده از استاندارد های یونیکس سیستم عامل IRIX را ایجاد نمود. بدین ترتیب مبنایی برای محاسبات Hightech و محاسبات گرافیکی شکل گرفت. این سیستم عامل با سیستم V Release 4، استانداردهای یونیکس سازگار است و از POSIX پشتیباتی می‌کند. در حال حاضر سیستم عامل IRIX توسط مواردی همچون Octane، Onyx، Iris و بسیاری از سیستم‌های دیگر استفاده می شود. هدف از ایجاد این سیستم عامل  اجرای بومی بر روی سرورها و ایستگاه های کاری MIPS بود. این سیستم به دلیل استفاده نوآورانه از سیستم فایل XFS مشهور است. IRIX همچنین از گرافیک‌ها و دیسک های Real-time پشتیبانی می‌کند. در نتیجه، فروشندگان تجسم در رشته های علم و انیمیشن آن را مفید یافتند. این سیستم عامل در حال حاضر منسوخ شده و در دسترس نیست.

ویژگی های SGI IRIX

  • حاوی یک سیستم فایل XFS و یک کتابخانه گرافیکی OpenGL بود.
  • سیستم مبتنی بر Unix System V است و با سخت افزار و نرم افزار قدیمی سازگار است.
  • توانایی اجرای نرم افزارهای گرافیکی چند رشته ای و تحلیل علمی را داشت.
  • از بسیاری از ابزارهای گرافیکی و انیمیشن پشتیبانی می‌کرد و در آن زمان جذاب ترین جنبه این سیستم عامل بود.

سیستم عامل مک

MacOS در سال 1984 برای اجرای کامپیوترهای شخصی مکینتاش (PC) معرفی شد. استفاده از این سیستم عامل سبب افزایش محبوبیت رابط های گرافیکی کاربر (GUI) گشت.نسخه فعلی macOS macOS 12 Monterey است. MacOS سیستم عاملی تجاری و بر اساس یونیکس است که به وسیله ی این شرکت توسعه و گسترش یافت و پشتیبانی می‌شود. این سیستم عامل تسخه ای تغییر پیداکرده از Mac OS X به حساب می‌آید. که غالبا تحت تاثیر سیستم عامل‌هایی همچون NeXT و داروین است. سیستم عامل مک در ابتدا بر روی رایانه های شخصی بر اساس PowerPC پشتیبانی می‌شد. ولی بعد ها در سال 2006 نسخه های Mac OS 10.4 با سازگاری CPU اینتل معرفی شدند. اپل محیط توسعه ی گسترده ای به نام Xcode ارائه می‌دهد که رابط هایی را برای کامپایلرهای گوناگون پشتیبانی می‌کند.

سر انجام در سال 2017 اپل آخرین نسخه ی macOS، High Sierra را معرفی کرد. MacOS سیستم عامل کامپیوتر می‌باشد و برای دسکتاپ‌ها و لپ تاپ‌های اپل می‌باشد. و سیستم عاملی گرافیکی و اختصاصی است که به مک قدرت می‌دهد. همانطور که می‌دانید سیستم عامل‌ها با سخت افزار ها در ارتباط اند و منابع لازم را برای تکمیل وظایفشان در اختیار آن ها قرار می‌دهند. سیستم عامل مک از آن جا که برای سخت افزار های خاص بهینه شده سریع و پاسخگو می‌باشد. 

ویژگی‌های سیستم عامل مک

سیستم عامل مک ویژگی های گسترده ای دارد. برخی از ویژگی های سیستم عامل مک به شرح زیر است:

  • سیستم امنیتی آن بسیار خوب است و از توسعه دهندگان به خوبی پشتیبانی می‌کند.
  • پشتیباتی از مجموعه های گرافیکی و ویرایش ویدیو
  • رابط کاربری فعال
  • عملکرد بهینه چراکه تنها بر روی سیستم‌های اپل کار می‌کند.

سیستم عامل‌ NetBSD

سیستم عاملی رایگان و منبع باز است و مبتنی بر کد های 4.4BSD و 386BSD ایجاد شده است. این سیستم عامل بر روی برنامه‌های گوناگونی از جمله ماشین‌های مبتنی بر Intel 386 (معروف‌ترین رایانه‌های شخصی)، برخی از ماشین‌های مبتنی بر موتورولا 68000 (از جمله آمیگاس، HP300، sun3 و برخی مکینتاش‌ها) و SPARC اجرا می‌شود که پورت های فعال آن شامل معماری های VAX، PMAX، Alpha، Amiga، Atari و i386  است. NetBSD در سیستم های سرور در مقیاس بزرگ، سیستم‌های دسکتاپ، دستگاه‌های تلفن همراه و سیستم های جاسازی شده به دلیل وضوح کد، طراحی دقیق و ویژگی های قابل حمل استفاده می‌شود.

این سیستم عامل درایورهای دستگاه خود را با استفاده از یک لایه انتزاعی سخت افزاری منحصر به فرد برای مخفی کردن جزئیات دسترسی سخت افزار به اجزای وابسته به ماشین و مستقل از ماشین تقسیم می‌کند. NetBSD از نسخه 2.0 در سال 2004، چند پردازش متقارن را فعال کرده است.

NetBSD OS
By Fdskjs - Own work, GPL

ویژگی های NetBSD

NetBSD ویژگی‌های مختلفی دارد. برخی از ویژگی‌های NetBSD شامل موارد زیر است:

  • پشتیبانی از شتاب سخت‌افزار و مجازی‌سازی مسیر را برای برنامه‌های دشوار تر آسان می‌سازد
  • این سیستم عامل برای اجرا بر روی پردازنده های ARM طراحی شده است که به آن برتری قابل توجهی در برنامه های IoT می‌دهد.
  • زبان طراحی ساده و کلاسیک را ارائه می‌دهد که یادگیری و استفاده از آن آسان است.
  • مستند است، و راه های مختلفی برای به دست آوردن پشتیبانی مستقیم به عنوان یک سیستم عامل پشتیبانی شده توسط جامعه وجود دارد.
  • از مدیریت بسته pkgsrc بسیار انعطاف پذیر و باینری pkgin استفاده می‌کند و سیستم به روز رسانی فوق العاده است.

سیستم عامل‌ SCO OpenServer

جایگزینی برای سیستم عامل Xenix مایکروسافت است. اولین تسخه ی این سیستم عامل بر اساس Unix System V که سیستم عاملی معروف در آن زمان بود به حساب می‌آیذ. اگرچه، آخرین نسخه مبتنی بر FreeBSD، یک سیستم عامل شبیه به یونیکس است.

SCO OpenServer سیستم عاملی جدید و قابل توجه برای سخت افزار های کم هزینه است که حاوی پشتیبانی از فابل های بزرگ وگروهی از برنامه های کاربردی مدرن است. که پایداری و جلب اعتماد و اطمینان و رمان بندی‌های مناسب را برای کسب و کارهای گوتاگون فراهم می‌آورد. 

SCO OpenServer سیستم عاملی قدرتمند است که پشتیبانی از فابل‌ها را در ابعاد گوناگون را برای کاربران فراهم می‌آورد و با بهبود سرعت و عملکرد به دلیل ترکیب هسته ها استانداردهای جدیدی را برای پایداری و قابلیت اطمینان در سنگ های جامد ایجاد می‌کند. SCO OpenServer 6 با افزایش پشتیبانی از حافظه و اندازه فایل، بهبودهای امنیتی، سازگاری به عقب، پشتیبانی از Apache، Java® و Mozilla، قدرت و قابلیت اطمینان کاملی دارد.

ویژگی های SCO OpenServer

SCO OpenServer دارای ویژگی‎‌های مختلفی است. که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • ثبات مناسب تری را برای سیستم فراهم می‌آورد.
  • امکان مدیریت و به روز رسانی سخت افزار ها را در هر ساعت و بدون خرابی فراهم می‌آورد.
  • برای مدیریت سازمان‌های کوچک و متوسط با کمترین پیکربندی ایجاد گشت.
  • شرکت توسعه دهنده قادر است با پشتیبانی ویژه تجاری به شما در راه اندازی و مدیریت این سیستم عامل بر روی سرور خود کمک کند.

سیستم عامل‌ IBM AIX

این سیستم عامل  از محبوبیت بالایی در بازار تجاری UNIX OS برخوردار است. پس از عرضه AIX در سال 1986، دستگاه های IBM 6150 RT اولین دستگاه هایی بودند که آن را اجرا کردند. AIX به عنوان اولین سیستم عاملی که سیستم فایل ژورنالینگ داشت شناخته می‌شود. که به دلیل قابلیت اطمینان، مقیاس پذیری و امنیت آن مشهور است. پلتفرم‌های سخت‌افزاری مختلفی از جمله رایانه‌های شخصی PS/2، رایانه‌های مرکزی System/370، POWER، سرور شبکه اپل، PowerPC و RS600 پشتیبانی می‌شوند.

ویژگی‌های IBM AIX

IBM AIX حاوی ویژگی‌های مخنلفی است که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • IBM به توسعه و گسترش  سخت افزار خاصی به نام Power Systems می‌پردازد که همراه با سیستم عامل AIX بهترین عملکرد را به نمایش می‌گذارد.
  • زمان خرابی در سرور های AIX نسبت به سایر سیستم عامل های سرور موجود در بازار کمتر می‌باشد.
  • ارائه دهنده به روز رسانی‌های منظمی هستند که با برنامه های مدرت سازگاری دارد.
  • و…

در آخر

یونیکس سیستم عاملی است نخستین بار در دهه ی  1960 توسط کن تامپسون، دنیس ریچی و دیگر افراد توسعه یافت و تا به امروز نیز این سیستم عامل همچنان در حال توسعه و گسترش است. همانطور که می‌دانید سیستم عامل به مجموعه هایی که سبب کارکرد و عملکرد رایانه ها می‌شود، می‌گویند. سیستم‌های یونیکس دارای رابط‌های گرافیکی ای است و محیطی آسان را برای استفاده فراهم می‌آورد. این سیستم عامل از مجموعه اعضای خانواده ی سیستم عامل‌های چند وظیفه ای و چند کاربره به حساب می‌آید. در این مقاله تلاش کردیم به معرفی سیستم عامل یونیکس بپردازیم و بهترین سیستم عامل‌های آن را همراه با ویژگی‌های آن برای شما توضیح دهیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. 

 

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

یونیکس سیستم عامل Oracle MacOS