بهترین نرم افزارهای مانیتورینگ

بهترین نرم افزارهای رایگان مانیتورینگ شبکه

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین نکات در مدیریت یک شبکه، اهمیت نظارت بر عملکرد شبکه است. یک مانیتورینگ اصولی و مستمر می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. مانیتورینگ و یا نظارت بر شبکه شامل فرآیند نظارت برسیستم‌ها و برنامه‌های یک شبکه برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها است. در واقع با استفاده از ابزارهای مانیتورینگ شبکه می‌توان علاوه بر مدیریت و نظارت قسمت‌های مختلف شبکه و اعتبار سنجی کارکرد آن، به توسعه شبکه نیز پرداخت. امروزه ابزارهای مانیتورینگ شبکه شرایط مدیریت و نظارت بر شبکه را برای تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ فراهم کرده‌اند. همچنین در این ابزارها امکان شناسایی پارامترهای تأثیرگذار بر عملکرد و امنیت زیرساخت شبکه نیز وجود دارد. در این مقاله به بررسی و معرفی 5 مورد از بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه می‌پردازیم. این ابزارها در فرآیند شناسایی مشکلات احتمالی مؤثر بوده و نقش بسیار مهمی در مانیتورینگ شبکه دارند. در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه

در این بخش به معرفی بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه می‌پردازیم:

  • نرم‌افزار مانیتورینگ PRTG

یکی از بهترین و معروف‌ترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه PRTG است. نرم افزار PRTG توسط شرکت Paessler AG توسعه داده شده و یکی از کامل‌ترین ابزارهای نظارت بر شبکه می‌باشد. علاوه بر فرآیند راه اندازی پیکربندی نرم افزار PRTG، نحوه استفاده از این نرم افزار نیز بسیار آسان است؛ به همین دلیل برای بسیاری از کاربران از جمله کسانی که دانش فنی اندک دارند، مناسب است. رابط کاربری قابل تنظیم، کنترل پهنای باند مورد استفاده و وجود بیش از 50 نوع سنسور به منظور فراهم آوردن یک نظارت جامع از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار مانیتورینگ PRTG می‌باشند. از سایر ویژگی‌های نرم افزار مانیتورینگ PRTG می‌توان به امکان اتصال به سایر ابزارهای مانیتورینگ از جمله Slack و Microsoft Teams، عملکرد قوی در سیستم گزارش گیری و ترسیم نمودارهای تحلیلی اشاره کرد.

  • نرم‌افزار مانیتورینگ Sematext

نرم‌افزار مانیتورینگ Sematext، نرم افزاری قدرتمند در حوزه مانیتورینگ شبکه است. Sematext نیز نرم افزاری کامل بوده و قابلیت‌های بسیاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. جمع‌آوری و نمایش داده‌های عملکرد شبکه به صورت لحظه‌ای، مانیتورینگ شبکه‌های پیچیده و توزیع‌ شده، تجزیه و تحلیل لاگ‌های شبکه از جمله قابلیت‌های نرم‌افزار مانیتورینگ Sematext است. علاوه بر آن در این نرم افزار امکان نمایش داده‌های تاریخی نیز وجود دارد. به طوری که مدیران شبکه می‌توانند الگوها و روندهای طولانی مدت را تحلیل و بهبودهای لازم را در زیرساخت شبکه اعمال کنند. در کنار تمامی این ویژگی‌ها، Sematext از ظاهر گرافیکی جذابی برخوردار است که آن را به یکی از بهترین نرم افزارها برای عیب یابی سریع سرور تبدیل کرده است.

  • نرم‌افزار مانیتورینگ Obkio

نرم افزار Obkio امکان تحلیل و بررسی متریک‌های مختلف شبکه از جمله پهنای باند، تأخیر، بسته‌های گمشده و تداخل‌های شبکه را برای کاربران فراهم کرده است. این نرم افزار می‌تواند بهترین همراه شما در نظارت مستمر بر ترافیک شبکه باشد. چرا که به صورت مداوم دیتا و اطلاعات لازم برای تحلیل شبکه را در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر موارد گفته شده نرم‌افزار مانیتورینگ Obkio دارای قابلیت‌هایی از جمله آنالیز ترافیک شبکه، تعیین علت ضعف عملکرد شبکه و شناسایی مسیرهای مسدود شبکه است. همچنین در Obkio شرایط ایجاد ترافیک مصنوعی برای بررسی کارایی شبکه در ترافیک شدید، بررسی عملکرد شبکه به صورت لحظه‌ای وجود دارد. همه این موارد به همراه نصب و اجرا در زمان کوتاه و ارزیابی سرعت و عملکرد شبکه به وسیله تست‌های خودکار، در فرآیند مانیتورینگ و نظارت بر شبکه کمک شایانی به مدیران شبکه می‌کند.

  • نرم افزار مانیتورینگ Datadog

یکی دیگر از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه، نرم افزار Datadog است. این نرم افزار می‌تواند به بیش از 400 نوع ابزار و سرویس متصل شود. همچنین امکان مانیتورینگ سرویس‌های مختلف از جمله محیط‌های مجازی، سرورهای فیزیکی، کانتینرها و سرویس‌های ابری مانند AWS و Azure و Google Cloud از طریق این نرم افزار وجود دارد. در دسترس بودن ابزار و افزونه‌ها اضافی این امکان را برای کاربران Datadog فراهم کرده که بتوانند سیستم خود را به شکل شخصی سازی شده مانیتور کنند. از مزایای نرم افزار مانیتورینگ Datadog می‌توان ارسال به موقع هشدارها، ترسیم جریان ترافیک بین کاربران، پیش‌بینی مشکلات آینده و ارائه پیشنهاد را نام برد. نسخه رایگان نرم افزار مانیتورینگ Datadog به مدت 14 روز برای کاربران دسترس است.

  • نرم افزار مانیتورینگ OpManager

نرم افزار مانیتورینگ OpManager یا ManageEngine OpManager از نرم‌افزارهای پرکاربردی است که برای مانیتورینگ و نظارت بر شبکه‌ و عیب یابی سرورها استفاده می‌شود. در این نرم افزار امکان انجام چندین عملیات به صورت همزمان، ارائه گزارش‌ها به شکل متمرکز، پیکر‌بندی و مدیریت فایر‌وال و IP وجود دارد. نرم افزار OpManager از قابلیت یکپارچه سازی با طیف وسیعی از ابزارها مثل ServiceNow و JIRA نیز برخوردار می‌باشد.

ابزارهای رایگان مانیتورینگ شبکه

با بهترین و پرکاربردترین نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه آشنا شدیم. نرم افزارهای معرفی شده در طولانی مدت رایگان نبوده و برای استفاده کامل از آن‌ها لازم است تا نسخه پولی نرم افزار را تهیه کنید. اگر قصد دارید در ابتدا بدون هزینه بالا وارد حوزه مانیتورینگ شوید، می‌توانید از ابزارهای رایگان مانیتورینگ شبکه کمک بگیرید. این ابزارها نیز قابلیت‌های متنوعی داشته و می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند. موارد زیر چند نمونه از ابزارهای رایگان مانیتورینگ شبکه می‌باشند:

  • Nagios

  • Zabbix

  • Observium

  • Cacti

جمع بندی

بخش مهمی از زیرساخت IT هر شرکت و یا سازمان، نظارت بر شبکه و مانیتورینگ آن است. استفاده از ابزارهای مناسب مانیتورینگ شبکه می‌تواند بسیاری از مشکلات احتمالی را پیش بینی و در برطرف کردن خطاها نقش مؤثری داشته باشد. طیف نرم‌افزارها و ابزارهای مانیتورینگ شبکه بسیار متنوع است. در این مطلب از وبلاگ پویان آی تی به بررسی چند مورد از ابزارهای مانیتورینگ شبکه مثل PRTG، Sematext، Obkio، Datadog و OpManager پرداختیم. علاوه بر آن به جهت شروع مانیتورینگ بدون هزینه، چند نمونه از ابزارهای رایگان مانیتورینگ شبکه از جمله Nagios ،Zabbix، Observium و Cacti را معرفی کردیم.

با توجه به نیاز شما هر یک از ابزارها و نرم افزارهای معرفی شده می‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند. امیدواریم این مقاله به سؤالات شما در زمینه ابزارهای مانیتورینگ شبکه پاسخ لازم را داده باشد. در صورت وجود هرگونه ابهام و یا سؤال، آن را در بخش نظرات مطرح کنید؛ تیم پویان آی تی در سریع ترین زمان پاسخگوی شما خواهد بود. همچنین برای خواندن مطالب بیشتر و مرتبط می‌توانید وارد وبلاگ پویان آی تی شوید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه