تفاوت اسنپ شات و بکاپ

تفاوت میان اسنپ شات و بکاپ در سرور

فهرست مطالب

در زندگی امروزی حفاظت از داده‌ها مسئله‌ای مهم به شمار می‌آید. متداول ترین روش برای حفظ و نگهداری آن‌ها پشتیبان گیری می‌باشد. شما می‌توانید برای ذخیره سازی اطلاعات خود از آن‌ها بکاپ و اسنپ شات تهیه نمایید. این دو روش اگرچه هدفی مشترک را دنبال می‌کنند اما تفاوت‌هایی نیز دارند. در این مقاله به توضیح درباره ی این دو روش و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

اسنپ شات چیست؟

اسنپ شات (Snapshot) فناوریی است که به افراد اجازه می‌دهد تا بتوانند عکس‌های تهیه شده از شیءها یا اسناد را دیجیتال کنند. این فناوری برای تجزیه و تحلیل و همینطور شناسایی ویژگی‌های ارائه شده از مواردی چون الگوریتم‌های پیچیده و هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کند.

کاربران و شرکت‌ها می‌توانند اسناد خود را در فضای ابری ایمن و یا دستگاه‌های محلی ذخیره نمایند و اطلاعات ضروری مانند تاریخ‌ها، مبالغ و نام‌ها را استخراج و برای آمار، تحقیق و تجزیه و تحلیل از آن‌ها استفاده نمایند. این فناوری قابلیت‌ها و مزایای گوناگونی دارد که روز به روز در حال پیشرفت و تکامل می‌باشد.

مزایای اسنپ شات

استفاده از Snapshot مزایای متعددی دارد که در اینجا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

مزایا توضیحات
بازیابی اطلاعات شما می‌توانید با استفاده از Snapshot یک نسخه تکراری از داده‌های خود ایجاد کنید که به عنوان یک راهنما مورد استفاده قرار گیرد و برای رویه‌های پشتیبان گیری و بازیابی آتی در نظر گرفته شود.
بهبود کارایی با ایجاد یک کپی از داده‌های پشتیبان، Snapshot مقدار داده‌هایی را که باید پشتیبان گیری شوند کاهش می‌دهد.
افزایش دقت اسنپ شات یک نمای مداوم از داده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد که توسط به‌روزرسانی‌ها یا تغییرات مکرر دست نخورده هستند. در صورت بروز مشکل، می‌توانید از آن‌ها برای کمک به بازیابی داده‌ها در یک نقطه زمانی خاص استفاده کنید.

بکاپ گیری چیست؟

عبارت است از تهیه ی یک کپی کامل از تمامی اطلاعات یک سرور که روی سرور دیگری ذخیره و از آن برای بازیابی اطلاعات استفاده می‌شود. در بکاپ گیری دیتاها و همینطور تنظیمات سرور دخیره می‌شوند. سرورهایی که در این راستا استفاده می‌شوند بایستی بتوانند از داده‌ها،فایل‌ها و دیگر موارد پشتیبانی نمایند.

مزایای بکاپ گیری

بکاپ گیری مزایای متعددی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است :

مزایا توضیحات
حفاظت در برابر خطاها ممکن است سهواً بخشی از اطلاعات حذف شود و عملکرد سایت را دچار مشکل سازد. شما با بکاپ گیری می‌توانید این مشکلات را بر طرف سازید.
ویروس‌ها شناسایی ویروس‌ها و رفع مشکلات آن حتی اگر انجام شود نیز می‌تواند سایت شما را آسیب پذیر نماید. با تهیه ی بکاپ از اطلاعات شما می‌توانید وب سایت خود را پاک و مشکل را رفع کنید.
صرفه جویی در زمان تهیه ی نسخه ی پشتیبان از اطلاعات کار را برای افراد آسان تر و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می‌کند.

تفاوت‌های اصلی بین snapshot و بکاپ گیری سرور

میان اسنپ شات و بکاپ گیری سرور تفاوت‌هایی وجود دارد. در اینجا به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • کارکرد

اسنپ شات قادر است به صورت لحظه به لحظه داده‌ها را محافظت نماید ولی نمی‌تواند در مقابل خرابی‌های سخت افزاری، بلایای طبیعی و حملات سایبری از آن‌ها مراقبت نماید. ولی در بکاپ گیری شما می‌توانید از داده‌هایتان در برابر انواع خطراتی که برای داده‌ها رخ می‌دهد محافظت نمایید.

  • محدوده

از اسنپ شات برای محافظت از داده‌های تنها در یک دیسک استفاده می‌شود. به عبارتی اسنپ شات از داده‌های در دیگر دیسک‌ها و سرورها محافظت نمی‌کند. در مقابل در بکاپ گیری از تمامی داده‌های روی سرور محافظت می‌کند.

  • ذخیره سازی

اسنپ شات از داده‌‌‌ها در برابر خرابی سخت افزار یا سناریوهای فاجعه‌ای که کل سرور را تحت تأثیر قرار می‌دهد محافظت نمی‌کند. در مقابل بکاپ گیری از داده‌ها در برابر خرابی سخت افزار و سناریوهای فاجعه‌ای که کل سرور را تحت تأثیر قرار می‌دهد محافظت می‌کند.

  • بازیابی

از اسنپ شات برای بازیابی سریع فایل‌ها استفاده می‌شود و برای بازیابی کل سرور یا بازیابی حجم زیادی از داده‌ها مناسب نیست. در مقابل بکاپ گیری برای بازیابی کامل سرور طراحی شده است.

نتیجه

به طور خلاصه، عکس‌های فوری و پشتیبان‌گیری از سرور دو روش مختلف برای محافظت از داده‌های سرور هستند. اسنپ شات‌ها برای بازیابی سریع فایل‌ها یا پوشه‌ها مفید هستند. پشتیبان گیری از سرور، حفاظت جامعی را در سطح سرور ارائه می‌دهد و برای محافظت در برابر انواع از دست دادن داده‌ها مناسب است. هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب بین آن‌ها بستگی به نیازهای خاص سازمان دارد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

اسنپ شات رایانش ابری Cloud هوش مصنوعی