تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS

حتما تا الآن با صفحات وبی که با HTTP یا HTTPS آغاز شده اند، برخورد کردید . آیا فرق HTTPS و HTTP را می‌دانید؟ در این مقاله شما با تفاوت HTTPS و HTTP آشنا می‌شوید و درک می‌کنید که کدام یک از آنها برای وب سایت شما مناسب تر هستند.

HTTP چیست؟

HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol ، یک پروتکل است. بیشتر اطلاعاتی که از طریق اینترنت ارسال می شوند، از جمله محتوای وب سایت و تماس های API، از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند.

دو نوع از پیام های HTTP وجود دارد: درخواست ها و پاسخ ها. زمانی که کاربر وارد یک وب سایت می شود، اطلاعات وب سایت از طریق http به کامپیوتر کاربر ارسال می شود و زمانی که از سمت کاربر اطلاعاتی به وب سایت برمی‌گردد، مانند اطلاعات ورود، کامپیوتر نیز با استفاده از http اطلاعات را به وب سایت بر می‌گرداند.

درخواست ها و پاسخ ها در HTTP چیست؟

وقتی که درخواست های HTTP توسط مرورگر کاربر هنگام تعامل کاربر با وب ایجاد می شود. به عنوان مثال، اگر کاربر روی یک لینک کلیک کند، مرورگر یک سری درخواست “HTTP GET” را برای محتوایی که در آن صفحه ظاهر می شود ارسال می کند، وقتی آنها روی لینک کلیک می کنند، مرورگر یک سری درخواست HTTP را ایجاد و ارسال می کند تا اطلاعات لازم برای ارائه صفحه را به دست آورد. این درخواست های HTTP همگی به یک سرور مبدا یا یک سرور کش پروکسی می روند و آن سرور یک پاسخ HTTP ایجاد می کند. پاسخ‌های HTTP جواب‌هایی به درخواست‌های HTTP هستند.

HTTPS چیست؟

HTTPS مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure، به معنی پروتکل امن سایت های اینترنتی است. در HTTPS هر دو طرف یعنی کاربر و وب سایت دارای کد محرمانه هستند و اطلاعات آنها بصورت رمزنگاری شده‌ است و فرد دیگری نمی‌تواند بین کاربر و وب سایت ، هنگام تبادل اطلاعات قرار بگیرد و به آنها دسترسی پیدا کند.

تفاوت HTTP و HTTPS

فرق بین HTTP و HTTPS در امنیت این پروتکل است. در واقع ایراد HTTP عدم رمزگذاری اطلاعات است. این بدان معنی است که اگر فردی در میانه راه تبادل اطلاعات، بین کاربر و وب سایت قرار گیرد (مانند سرویس دهنده اینترنت) قادر است اطلاعات رد و بدل شده را مشاهده کند. ولی این اتفاق در HTTPS به دلیل امنیت آن نمی افتد.

برای درک اهمیت این موضوع فرض کنید شما در حال خرید از یک فروشگاه آنلاین هستید و درگاه بانکی وب سایت از پروتکل HTTPS پشتیبانی نمی‌‌کند! در این حالت تمام اطلاعات شما بدون رمز نگاری در فضای اینترنت رد و بدل می شود.

مزیت های HTTPS

در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و مرورگرها رویکردشان را در خصوص https بطور کامل تغییر داده اند، مانند موزیلا ، کروم ، شرکت اپل و بسیاری از شرکت های دیگر . 

  • طبق گفته ی گوگل وب سایت های مبتنی بر https رتبه بهتری در نتایج گوگل میگیرند و https می‌تواند باعث بهبود رتبه در نتایج موتورهای جستجو شود.
  • تجربه ی کاربری بهتر : بیشتر مرورگرها از نشانگرهایی برای نمایش امنیت وب سایت‌‌‌‌ها استفاده می‌‌‌کنند و کاربران می‌‌‌‌‌‌توانند از این موضوع آگاه شوند. طبق گفته وب سایت globalsign حدود ۸۴% کاربران در صورت اطلاع از امنیت پایین وب سایت، از خرید کردن در آن سایت انصراف می‌دهند ، پس امروزه HTTPS یکی از عوامل حیاتی برای به جا ماندن وب سایت‌ها در اینترنت و اعتبار داشتن آن پیش کاربران است.
  • به دلیل رمزنگاری شدن اطلاعات کاربر در HTTPS و همچنین وجود گواهی SSL برای وب سایت هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند ،دیگر هکرها به راحتی نمی‌توانند وارد اطلاعات خصوصی کاربران شوند و آن اطلاعات را دریافت کنند.
  • دریافت نماد اعتبار دو ستاره از eNAMAD :

    اینماد نشانه ای است که به منظور احراز هویت و صلاحیت کسب و کارهای اینترنتی به آن ها داده می‌‌‌شود و تعداد ستاره‌های بالاتر نشان دهنده سطح کیفی و امنیت بالاتر وب سایت است.

    در صورتی که سایت شما دارای گواهینامه امنیتی SSL باشد نماد اعتماد دوستاره و در غیر این صورت نماد یک ستاره به شما تعلق می‌گیرد.

نماد اینماد

چگونه بفهمیم سایتی که وارد شده ایم HTTP است یا HTTPS ؟

همانطور که گفته شد بسیاری از مرورگرها دیگر صفحه های HTTP را باز نمی‌کنند و اخطاری میاورند مبنی بر “your connection is not private”، این اخطار به شما می‌گوید که این صفحه از HTTP استفاده می‌کند و امن نیست. همچنین در بعضی از مرورگرها برای نشان دادن اینکه صفحه HTTPS است در کنار قسمت آدرس در بالا ، نشانگر قفل را می‌گذارند بعضی دیگر از https قبل از URL استفاده می‌کنند.

با خرید هاست از پویان آی تی به شما SSL رایگان ارائه داده می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

پروتکل HTTP HTTPS