جایگاه صفر گوگل

جایگاه صفر گوگل چیست؟

فهرست مطالب

برای آنکه بهتر متوجه معنای واقعی جایگاه صفر گوگل شویم باید ابتدا مفهوم سئو سایت را درک کنیم. تمامی تلاش‌هایی که برای دست یابی به رتبه‌های برتر در نتیجه ای که در موتورهای جست و جوی گوگل انجام می‌شود را سئو می‌گویند.

هرچقدر رتبه‌‌ای که توسط یک سایت در کلمات کلیدی به دست می‌آید. بالاتر باشد در نتیجه ترافیک و میزان تعداد کلیک آن نیز بالاتر می‌رود. و این به معنای افزایش بازدید کاربران از آن سایت است‌. به همین دلیل همواره رقابت سختی میان سایت‌ها برای دستیابی به رتبه اول نتایج جست و جوی کلمات کلیدی در جریان است.

اما در این میان یک جایگاه طلایی دیگر برای دست پیدا کردن نیز وجود دارد که به آن جایگاه صفر می‌گویند. اما جایگاه صفر به چه معنا است؟ جایگاه یا موقعیت صفر همان طور که از نامش پیداست اطلاعاتی است که گوگل بالاتر از جایگاه اول و در ابتدای صفحه سرچ به کاربران نمایش می‌دهد.

قسمت برجسته‌ای از یک محتوا که به صورت واضح، دقیق پاسخ جستجوی کاربران را می‌دهد، در این قسمت قرار می‌گیرد. جایگاه صفر گوگل به شکل ویژه‌ای نمایان می‌شود. در واقع گوگل همواره در تلاش است تا به کاربران خود تجربه بهینه و بهتری را ارائه کند. جایگاه صفر جدیدترین ایده گوگل برای تحقق این هدف است.

گوگل خود را متعهد می‌داند که امکاناتی را فراهم کند که وقتی کاربران در موتور جستجوی گوگل درخواست خود را وارد می‌کنند، به راحتی و  مستقیم در ابتدای صفحه نتایج جستجو بهترین پاسخ به سوال خود را بیابند. برای دست یابی به این پاسخ مجبور به صرف وقت بیشتر و ورود به سایت‌های گوناگون نشوند. موقعیت صفر گوگل در واقع این امکان را فراهم می‌کند.

position zero

در بالای لیست نتایج در صفحات گوگل قسمتی وجود دارد که به آن جایگاه صفر می‌گویند. تقریبا تمام وب‌سایت‌ها بهترین تلاش خود را برای دست یابی به آن جایگاه می‌کنند. قرار گرفتن در جایگاه صفر آرزوی هر وب سایتی است. در این جایگاه، محتوایی که اطلاعات موردنیاز کاربران را به صورت مستقیم در اختیار آنها قرار می‌دهد نمایان می‌شود. که این محتوا از نظر کیفیت بهتر از سایر رقبای خود می‌باشد.

کاربران می‌توانند بدون کلیک کردن بر روی لینک سایت، پاسخ درخواست خود را دریافت کنند. گوگل با استفاده از ایده جایگاه صفر در واقع با یک تیر دو نشان می‌زند. اول اینکه با این کار بهترین و ارزشمندترین پاسخ را در سریعترین زمان ممکن و به راحت‌ترین شکل در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. و دوم اینکه گوگل با استفاده از جایگاه صفر محتوای سایت‌ها را ارزش گذاری می‌کند و حالت رقابتی برای ارائه با کیفیت‌ترین محتوا به وجود می‌آورد. این طور که پیداست مهم‌ترین عامل در ارائه خدمات برای گوگل کیفیت محتوا است.

گوگل اطلاعاتی که از باکیفیت‌ترین محتوای موجود در سایت‌های مختلف انتخاب می‌شود را در بالاترین جایگاه در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد. جایگاه صفر، قسمت خاصی است که در آن سایتی نمایش داده می‌شود که بهینه سازی بیشتر و کیفیت بالاتری در محتوای تولیدی خود دارد. اطلاعات در جایگاه صفر به شکل‌های متفاوتی در، قالب هایی مثل یک  پاراگراف با ۴۰ تا ۶۰ کلمه، جدول، لیست و….نمایان می‌شوند.

نهایتا با در نظر گرفتن همه ی این موارد می‌توان به این نتیجه رسید که این جایگاه متعلق به همان محتوایی است که پاسخگوی نیاز یک کاربر برای جستجوی یک کلمه کلیدی است و توضیحات کامل در رابطه با پاسخ مورد نیاز کاربران کاملا بهینه سازی شده و تا مقدار بالایی کاربر را بدون اینکه وارد هیچ سایتی شود ارضا می‌کند.

یک وب سایت با محتوای بهینه سازی شده، با وب سایت های دیگر از نظر گوگل تفاوت دارد. زیرا اینگونه وب سایت‌ها با محتوای با کیفیت نظر خواننده را به خود جلب می‌کنند و گوگل از این طریق متوجه می‌شود که آیا صفحه مورد نظر از استانداردهای گوگل در ارائه خدمات برخوردار است یا نه.

تاریخچه جایگاه صفر گوگل

کارکرد موتورهای جستجو در ابتدا به صورت تصمیم‌گیری توسط انسان‌ها بود و بسیار ابتدایی مدیریت می‌شد. و به دلیل کم‌بودن تعداد کاربران فضای مجازی، اینکه کدام محتوا در صفحه نتایج بالاتر از بقیه قرار بگیرد توسط انسان‌ها انتخاب می‌شد. با افزایش روز افزون کاربران و درخواست‌های بی‌شمار آن‌ها دیگر این سیستم پاسخگوی نیاز همگان نبود و نتایج جالبی ارائه نمی‌داد. بنابراین موتورهای جستجو باید یک سیستمی را طراحی می‌کردند که به صورت خودکار و بدون دخالت عوامل انسانی بتواند تمام نتایج را بررسی و دسته‌بندی بکند و درهنگام نیاز با توجه به خواسته کاربران فهرستی از بهترین پیشنهادها را ارائه دهد.

مرحله اول

در این هنگام گوگل پیشگام شد و یک سیستم جست و جو به نام نمودار دانش را ارائه کرد. این سیستم می‌توانست بهترین نتایج را به صورت یک فهرست نمایش دهد.

مرحله دوم

بعد از مدتی نمودار دانش نیز دیگر پاسخگوی نیاز کاربران نبود و محدودیت‌هایی داشت و توانایی ارائه تمام دانش بشر را نداشت. به همین علت گوگل بار دیگر تصمیم گرفت تا از یک راه حل جدید استفاده کند. آن‌ها یک سیستم الگوریتمی به نام featured snippet را راه اندازی کردند. این سیستم که هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. باعث ایجاد ربات‌های نمایه ساز گوگل شد‌. که از بهترین دستاوردهای گوگل در این زمینه است. که می‌تواند در کوتاهترین زمان میلیاردها صفحه را اسکن کند و فهرستی از بهترین و مرتبط ترین نتایج را از بین آنها ارائه دهد.

با ایجاد اسنایپت بود که مفهوم سئو نیز به صورت تخصصی تر به وجود آمد. زیرا ربات‌های گوگل توانایی تشخیص مطالب مرتبط را داشتند و برای دستیابی به رتبه بالاتر در لیست نتایج، سایت‌ها باید محتوایی مناسب با استانداردهای گوگل ارائه می‌دادند. مواردی مانند کلمات کلیدی،محتوای متا دسکریپشن، تعداد کلمات، استفاده از تگ ها و همچنین هدینگهای مناسب تاثیر بسیاری روی رتبه سایت‌ها داشت.

اما پیشرفته‌تر شدن موتورهای جست وجو و همچنین تلاش گوگل برای ارائه خدمات بهتر به کاربران باعث شد تا تمام اشکالات ریز سیستم اسنایپت با گذشت زمان برطرف شود. دیگر مانند گذشته نمی‌توان با تکرار کلمات کلیدی در متن و فقط با افزایش تعداد کلمات محتوا و یا با داشتن یک متا دسکریپشن خوب به نتایج بالا دست پیدا کرد. امروزه ربات‌های گوگل قادر به تشخیص ارزش معنایی محتوا نیز هستند.

مرحله سوم

در واقع چیزی که برای گوگل مهم است ارزش محتوایی است که ارائه می‌شود. این موضوع باعث ایجاد جایگاهی به نام جایگاه صفر در صفحه نتایج گوگل شد. امروزه وقتی شما یک مطلبی را در گوگل سرچ می‌کنید، ربات‌های گوگل کار اسکن صفحات را شروع می‌کنند. وجود کلمات کلیدی در عنوان‌ها و متن متا دسکریپشن و موارد این چنینی به آن‌ها در پیدا کردن یک فهرست از سایت‌ها کمک می‌کند.

ربات‌های گوگل توانایی دست یابی به ارزش معنایی محتوا را دارند و می‌توانند رابطه بین کلمات را در متن تشخیص دهند. همین باعث می‌شود که یک محتوا که در آن فقط کلمات کلیدی به دفعات زیاد تکرار می‌شود و بار معنایی خاصی ندارد به رتبه‌های بالا دست پیدا نکند.

بنابراین آن‌ها در کمترین زمان بر اساس معیارهای که برایشان تعریف می‌شود سایت‌ها را بر مبنای ارزش واقعی محتوایی که دارند در فهرست رتبه بندی می‌کند. سپس یک قسمت از بهترین محتوایی که ارائه می‌شود را گلچین می‌کنند. قسمتی که توانایی ارائه با کیفیت‌ترین پاسخ را به درخواست کاربر دارد. به همراه لینک سایت به صورت قسمتی مجزا در بالاترین مکان فهرست نتایج قرار می‌دهد،حتی بالاتر از جایگاه اول،که به آن جایگاه صفر می‌گویند.

سپس صفحه نتایج را به کاربر نشان می‌دهند. بنابراین با استفاده از این الگوریتم امروزه ما می‌توانیم هنگام سرچ اینترنتی بدون وارد شدن به هیچ وب سایتی و بدون اتلاف وقت بهترین پاسخ را به درخواست خود دریافت کنیم.

اهمیت قرار گیری در جایگاه صفر

در این بخش به معرفی اهمیت و مزایایی که این جایگاه در اختیار کاربران قرار می‌دهد می‌پردازیم :

  • جلب توجه کاربران 

مهم‌ترین تفاوت‌ جایگاه‌های دیگر با موقعیت صفر این است که شما با قرار گیری در این مکان فرصت و شانس بیشتری برای جلب توجه کاربران دارید. این به دلیل نحوه نمایشی است که جایگاه صفر دارد. زیرا با تمام جایگاه‌های دیگر متفاوت است. این جایگاه جلب نظر می‌کند و در واقع گوگل به جای شما کاربر را متقاعد می‌کند که به سایت شما توجه کند.

  • محدودیت‌های اندک

نتایج در فهرست گوگل معمولا همه به یک شکل هستند. در ابتدا لینک سایت، سپس عنوان مطلب و بعد از آن متن متا دسکریپشن نمایان می‌شود و سپس جایگاه بعدی و به همین صورت ادامه دارد تا انتها. گوگل در مورد هر یک از این موارد محدودیت‌هایی قرار می‌دهد. مثلا عنوان یا تایتل شما نمی‌تواند بیشتر از ۶۰ کاراکتر باشد. همینطور متن متا نیز محدودیت خود را دارد.

اما در مورد محتوایی که در جایگاه صفر قرار می‌گیرد. محدودیت‌های بسیار کمتری وجود دارد و شما امکان بیشتری برای جلب نظر کاربر دارید. همچنین محتوا در جایگاه صفر با فونت بزرگتر و به صورت بولد شده نمایش داده می‌شود. در واقع به قدری چشمگیر است که جای خودنمایی به دیگر سایت‌ها را نمی‌دهد. در ضمن این محتوا همان پاسخی است که کاربر نیاز دارد.

  • ترافیک بالا

با توجه به دلایل فوق، قرار گیری در جایگاه صفر باعث افزایش تعداد کلیک و بازید از سایت می‌شود و در نتیجه ترافیک بالاتر و همچنین درآمد بیشتری برای سایت دارد. همچنین قرار گیری در این جایگاه اعتبار سایت شما را بالا می‌برد و احتمال اینکه سایت شما برای بار دیگر نیز جزو نتایج نمایش داده شده در رتبه‌های بالا قرار بگیرد وجود دارد. در واقع یکی از مواردی که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها به آن توجه می‌کند سابقه سایت‌ها در گذشته است. و اگر شما در جایگاه صفر گوگل باشید امتیاز مثبتی برایتان دارد.

البته بعضی از مالک‌های سایت‌ها به جایگاه صفر اعتراض دارند و بر این باور هستند که اگر محتوای یک صفحه از سایت آن‌ها به صورت مستقیم در صفحه نتایج جست‌جوی گوگل نمایان شود ترافیک سایت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در واقع کاربر پاسخ خود را پیدا می‌کند و نیازی به کلیک و ورود به سایت آن‌ها ندارد و تعداد بازدید سایت کمتر می‌شود. اما در کمال تعجب طبق تحقیقات آماری ای که روی این موضوع انجام شد، قرار گیری در جایگاه صفر نه تنها باعث کاهش بازدید و ترافیک سایت‌ها نمی‌شود، بلکه به صورت چشمگیری باعث افزایش کلیک و بازدید از آن‌ها می‌شود.

  • قرار گیری در رتبه‌های بالا

اهمیت دیگری که قرار گیری در جایگاه صفر دارد این است که برای شما امکان قرار گیری در رتبه‌های بالا در جست‌جوی صوتی نیز فراهم می‌شود. امروزه کاربران زیادی به دلیل راحتی آن نسبت به سرچ تایپی از جست‌جوی صوتی استفاده می‌کنند. نتایج گوگل برای جست و جوهای صوتی بیشتر به قسمت های ویژه مرتبط می‌شوند. که موثرترین آن‌ها قرار گیری در جایگاه صفر است. بهینه سازی محتوا بهترین تاثیر را در قرار گیری در جایگاه صفر و همچنین دست یابی یه رتبه‌های بالا در نتایج جست و جوهای صوتی دارد.

انواع محتوا در جایگاه صفر

محتوای نمایش داده شده در جایگاه صفر همیشه به صورت محتوای متنی نیست. با توجه به درخواست کاربر و نوع نیاز او به پاسخ درخواستی محتوای متفاوتی در جایگاه صفر نمایان می‌شود. این محتوا اشکال مختلفی دارد. برخی از انواع این محتوا عبارت اند از :

  • پاراگراف

بیشترین محتوای نمایش داده شده در موقیت صفر به صورت متنی می‌باشد. و یک پاراگراف حاوی ۴۰ تا ۶۰ کلمه در پاسخ به خواسته کاربر نمایان می‌شود.

  • جدول

در پاسخ به درخواست‌هایی مانند تبدیل معیارها و مانند آن محتوا به صورت جدول در جایگاه صفر به نمایان می‌شود.

  • لیست

در صورتی که درخواست کاربر شامل چندین نمونه یا چند مرحله یا مواردی اینگونه باشد پاسخ آن به صورت لیست نمایش داده می‌شود.

  • نمودارها

زمانی که کاربر درخواست مشاهده تغییرات یک متغیر را در معیار خاصی مانند یک بازه زمانی را داشته باشد، پاسخ او به صورت یک نمودار در جایگاه صفر پدیدار می‌شود.

  • سوال

یکی از موارد رایج محتوا که در جایگاه صفر مشاهده می‌شود آن‌هایی است که در پاسخ به درخواست‌هایی منتشر می‌شوند و با کلمات پرسشی آغاز می‌شوند. 

  • ترین‌ها

یکی از بهترین محتواها که در جایگاه صفر گوگل قرار می‌گیرند محتوایی است که از پاسخ به درخواست‌ها و سوالاتی راجع به ترین‌های یک موضوع است. مانند بهترین،بیشترین،خاص‌ترین،گرانترین و…… است.

  • ویدئوها

در مواردی محتوای جایگاه صفر از ویدئوها می‌باشد. که در بیشتر مواقع این ویدئو ها از یوتیوب انتخاب می‌شوند.

  • تصاویر

بسیاری از درخواست‌های کاربران از گوگل محتوای تصویری می‌باشد. به غیر از ویدئوها تصاویر نیز شانس زیادی برای نمایش دارند. از معمول‌ترین این موارد جست‌وجوهای مربوط به اشخاص معروف و سلبریتی‌ها می‌باشد.

  • تعاریف

این نوع محتوا در بیشتر مواقع برای سرچ‌های یک کلمه‌ای نمایان می‌شوند و یک محتوای مفید برای تعریف آن کلمه هستند. کلماتی مانند سیاره، اقیانوس، اوتومبیل و …. در این مواقع بیشتر محتوایی که از سایت ویکی پدیا ارائه می‌شود نمایش داده می‌شود.

  • مقایسه‌ها

بسیاری از کاربران درخواست‌های مقایسه‌ای دارند. مقایسه دو یا چند ویژگی از موارد مختلفی مانند دو محصول. محتواهای مقایسه‌ای از مواردی هستند که شانس بالایی در قرار گیری در جایگاه صفر گوگل دارند.

  • شاخص‌ها

ارائه ی شاخص‌ها از مسائل مهم در این زمینه به حساب می‌آبد. محتوای نمایش داده شده در جایگاه صفر گوگل معمولا کوتاه و مفید است و بروزترین اطلاعات را ارائه می‌دهد.

نتیجه گیری

جایگاه صفر گوگل مکانی است که در بالاترین قسمت صفحه نتایج گوگل به نمایش در می‌آید و از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر، تمام سایت‌ها بهترین تلاش خود را برای دست یابی به این جایگاه می‌کنند. قرارگیری در جایگاه صفر گوگل باعث افزایش تعداد کلیک، بازدید و ترافیک سایت می‌شود. همچنین افزایش درآمد سایت را نیز به همراه دارد. محتوایی که در جایگاه صفر گوگل قرار می‌گیرد باید دارای بالاترین کیفیت و بار معنایی باشد. گوگل برای ارائه بهترین خدمات به کاربران خود از این شیوه استفاده می‌کند. همچنین با استفاده از جایگاه صفر گوگل سایت‌ها رتبه بندی می‌شوند و رقابتی برای ایجاد بهترین محتوا ایجاد می‌شود. 

جایگاه صفر بهترین محتوا را برای پاسخ به درخواست کاربر ارائه می‌دهد. و کاربران می‌توانند بدون اتلاف وقت و ورود به سایت‌ها جواب خود را دریافت کنند. محتوای نمایش داده شده در جایگاه صفر انواع مختلفی دارد مانند: پاراگراف متنی، لیستها، تصاویر، ویدئوها، نمودارها، شاخص‌ها و ……. همچنین جایگاه صفر اکنون برای زبان فارسی نیز فعال است و سایت‌های فارسی زبان نیز می‌توانند با ارائه محتوای با کیفیت برای دست یابی به این جایگاه و استفاده از مزایای آن رقابت کنند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

گوگل سئو