بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو

سئو | بهینه سازی سایت

فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید موفقیت در یک وب سایت تا حد زیادی به کیفیت محتوای تولیدی توسط تولیدکنندگان آن بستگی دارد. هر چه محتوای تولیدی برای بازدیدکنندگان کیفیت بهتری داشته باشد نه تنها برای کاربران بلکه برای موتورهای جست و جو نیز جذاب تر می‌شود و سئو آن نیز بهبود می‌یابد. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی نکاتی مهم در سئو برای طراحی وب سایت‌ها بپردازیم و درباره ی بهینه سازی سایت صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید. 

چند نکته مهم برای ایجاد محتوای با کیفیت

  • انتخاب بهترین کلمات کلیدی

صفحات شما باید دارای کلمات کلیدی ای باشد که با محصول و یا خدماتی که ارائه می‌دهید همخوانی داشته باشد و بر اساس آن موتورهای جست و جو، وب سایت شما را در صفحات مرتبط با آن رتبه بندی می‌کنند؛ بنابراین توجه داشته باشید قبل از شروع به نوشتن محتوا تحقیقی جامع درباره ی آن کلمات کلیدی انجام دهید. برای انجام این کار شما می‌توانید از ابزار مختلفی همچون Google Keyword Planner، Google Trends، SEMRUSH و غیره کمک بگیرید. 

  •  تراکم بهینه کلمه کلیدی

از به کار بردن کلمات کلیدی به مقدار زیاد جلوگیری کنید. توجه کنید که استفاده ی بیش از حد از کلمات کلیدی امتیاز مثبتی برای شما به حساب نمی‌آید و موتورهای جست و جو به سرعت متوجه ی هدف شما، که رسیدن به رتبه ی بالا است خواهند شد. بنابراین از کلمات کلیدی در حد استاندارد و بهینه استفاده نمایید.

  •  پاراگراف‌های کوتاه

بدانید که پارگراف‌های بلند جذابیت آن چنانی برای کاربران ندارد و حتی اگر اطلاعات مفیدی را در آن باره داشته باشید ممکن است فرد صفحه ی شما را نخواند. بنابراین، اندازه ی پارگراف‌ها را درحد ایده عالی حفظ نمایید و در حدود چهار تا پنج خط بنویسید.

  • شماره گذاری‌ها

بخش گسترده ای از خوانندگان، دامنه توجه کوتاهی دارند و کل صفحه را نمی‌خوانند. آنان به دنبال بخش‌های مهم می‌گردند تا بتوانند اطلاعات مفید را در یک بازه زمانی کوتاه به دست آورند. بنابراین، بخش‌های مهم و اساسی را با شماره گذاری و یا روش‌های دیگر واضح تر سازید تا صفحه ی شما زیبا تر و جذاب تر شود.

  • پیوند مربوطه

محتوای شما باید به صفحات مربوطه لینک داده شود، در صورتی که این لینک دهی به شکل مناسبی انجام نشود خوانندگان آزار می‌بینند و به دنبال آن ارزش و اعتبار صفحه ی شما از بین می‌رود. 

  •  مرور و تصحیح مطالب 

حتی اگر شما مهارت بالایی در خواندن و نوشتن داشته باشید، باز هم ممکن است که همگام نوشتن اشتباه کنید. بنابراین، قبل از انتشار محتوا بایستی آن را حداقل دوبار بخوانید تا بتوانید اشتباهات آن را تصحیح نمایید. 

  • محتوای یونیک 

در ادامه ی این راه شما باید بدانید که ترکیب کلمه کلیدی مرتبط کافی نیست و محتوای شما بایستی یونیک باشد و از سایت دیگری کپی نکرده باشید. در صورتی که محتوای شما منحصر به فرد نباشد، وب سایتتان به وسیله ی موتورهای جست و جو جریمه می‌شود.  

  • تعداد کلمات مناسب و کافی

توجه کنید که وب شما باید حاوی تعداد کافی ای از کلمات باشد و نباید آن را با عکس‌ها، نمادها و فضای منفی پر کنید. در سئو آن صفحاتی که تصاویر زیاد و محتوای کمی دارند بهینه به حساب نمی‌آیند و خیلی کم پیش می‌آید که در صفحه ی اول موتور های جست و جو ظاهر شوند.

بهینه سازی

بهینه سازی محتوا

این فرآیند باعث می‌شود تا صفحات وب برای کاربران جذابیت بیشتری پیدا کنند؛ این امر علاوه بر استفاده از بهترین کلمات کلیدی بر بخش‌های مختلف سایت همانند کیفیت محتوا، لینک های شکسته، تگ های عنوان، متا تگ‌ها و غیره تمرکز می‌کند. زمانی که محتوای شما بهینه شود موتورهای جست و جو می‌توانند به راحتی آن را پیدا و ایندکس کنند و در صفحات اولیه نتایج را نشان دهند. در راستای بهینه سازی محتوا شما بایستی بر روی موارد زیر تمرکز نمایید.

  • برچسب عنوان

به عنوان صفحه اشاره دارد که در سر کد HTML یک صفحه گنجانده شده است. در بالای صفحه در صفحات نتیجه یا زمانی که صفحه خود را در رسانه های اجتماعی تبلیغ می‌کنید ظاهر می‌شود. تگ های عنوان که مختصر، دقیق و مرتبط هستند برای بهینه سازی محتوا بهترین در نظر گرفته می‌شوند.

  • توضیحات متا

به اطلاعاتی که زیر برچسب عنوان نمایش داده می‌شود می‌گویند. توضیحات متا خلاصه ای کوتاه از اطلاعات موجود در صفحه است. و کاربران قبل از کلیک بر روی صفحه پیش نمایشی از آن را مشاهده می‌کنند. این بخش بایستی شامل کلمات کلیدی مرتبط باشد، چراکه موتور جستجو آن را به عنوان متن توصیفی برجسته می کند، آن هم زمانی که کاربر یک جست و جو را با استفاده از آن کلمه کلیدی انجام می‌دهد.

سعی کنید طول توضیحات متا خود را در حدود 150 کاراکتر از جمله فاصله برای نتایج بهتر حفظ کنید. توضیحات متا را شما می‌نویسید و در صورت عدم وجود آن، گوگل توضیحات متا را از محتوای صفحه شما ایجاد می‌کند.

  • کلمات کلیدی متا

اجباری بر پر کردن آن وجود ندارد. در صورت استفاده از آن رقبا می‌توانند به سرنخی درباره ی کلمات کلیدی شما دست یابند. در صورت نیاز جستجوی داخلی سایت شما به آن‌ها، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • محتوای تازه

یونیک و جدید بودن محتوا برای کاربران و موتورهای جست و جو بسیار جذاب است. به همین دلیل شما بایستی سایت خود را به روز رسانی کنید و محتوای خود را بهینه سازید. علاوه بر آن، می‌توانید صفحات، مقالات جدید اضافه کنید یا محتوای موجود خود را به روز کنید تا تغییرات و به روز رسانی‌ها را منعکس کند.

بهینه سازی

طراحی و چیدمان یک وب سایت

برای طرحی و چیدمان سایت بایستی یک سری نکات را رعایت نمایید؛ چراکه ممکن است طراحی وب سایت شما جداب باشد ولی از نظر سئو نتواند رتبه‌های بالاتری را کسب نماید و موتورهای جست و جو قادر نخواهند بود که بتوانند محتوا  و بازدیدکنندگان را به درستی تفسیر کنند. بعضی از این نکات و دستورالعمل‌ها به شرح زیر است:

  • قرار دادن کلمه ی کلیدی

باید کلمات کلیدی و عبارات مد نظر را در جاهای مناسب قرار دهید. برای مثال می‌توان به متن اصلی سرفصل ها، هدرها، توضیحات متا، لینک ها و غیره را اضافه نمود. شما از کلمه ی کلیدی باید در جای جای مقاله استفاده نمایید ولی میزان اهمیت آن در صفحه ی اول بیش تر می‌باشد. 

  • ناوبری

ناوبری باید مورد پسند کاربران باشد تا بتوانند به اطلاعات در بازه زمانی کوتاه تری دست یابند. یعنی عبور از یک مرحله به مرحله ی دیگر بایستی ساده و سریع تر صورت پذیرد.

برخی از نکات برای بهینه سازی سایت به شرح زیر است:

  • پیمایش اصلی باید در بالای صفحه یا نزدیک آن باشد.
  • گزینه های ناوبری را در پاورقی صفحه وب اضافه کنید.
  • نکاتی را در هر صفحه اضافه کنید تا کاربران از مسیر ناوبری خود آگاه شوند.
  • یک کادر جستجو در نزدیکی بالای صفحه خود اضافه کنید تا کاربران بتوانند با کلمات کلیدی جستجو کنند.
  • گزینه های ناوبری محدود را در یک صفحه و مراحل محدودی در پیمایش ارائه دهید.
  • الگوی وب سایت را در هر دسته بندی تغییر ندهید چرا که ناوبری را برای کاربران سخت می‌کند.
  •  آدرس ها و نام فایل ها

URL باید به نحو مناسبی بهینه شده باشند تا موتورهای جست و جو بتوانند آن را شناسایی نمایند. روش‌های مختلفی برای بهینه سازی URLها وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وجود کلمه کلیدی در URL؛ تا بتواند آنچه را که در صفحه است به وضوح تشخیص دهد.
  2. به حداقل رساندن طول آن تا کاربران بتوانند به راحتی آن را کپی و جایگذاری کنند. 
  3. عدم استفاده از URL های حاوی حروف یا اعداد تصادفی
  4. در راستای بهینه سازی نام فایل ها شما باید کلمه ی کلیدی مرتبط را در نام فایل هایی که آپلود می‌کنید، اضافه نمایید. برای مثالhtml ، documents  و دیگر موارد. علاوه بر آن، برای جداسازی کلمات در URL، باید به جای زیرخط، فاصله یا علامت بعلاوه از خط فاصله (-) استفاده کنید.
  •  تصاویر

از جنبه‌های مهم در سئو، تصاویر آن وب سایت می‌باشد که برای بارگذاری سریع‌تر و مشاهده‌ی موتورهای جست و جو بهینه می‌شود. از جمله راه‌های بهینه سازی تصاویر می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  • اندازه تصاویر باید کوچک باشد( 30 × 100 کیلوبایت ) و وضوح تصویر آن باید ( 72 dpi ) برای تصاویر وب سایت انتخاب شود.
  • باید تصویر با محتوا یک همخوانی نسبی‌ای داشته باشد. 
  • استفاده از تگ‌های alt مناسب برای تصاویر، چراکه موتور جستجو فقط می‌توانند کلمات را ببیند نه تصاویر. بنابراین، از عبارتی استفاده کنید که حاوی کلمه کلیدی است یا تصویر را توصیف می‌کند.
بهینه سازی
  •  سادگی

کاربران به دنبال یافتن اطلاعاتی خاص از وب سایت شما هستند و به شما سر می‌زنند؛ بنابراین تلاش کنید از عناصر غیر ضروری که کار را برای کاربران سخت تر می‌کند دوری کنید و مسیر خود را بر اساس افزایش سادگی پیش ببرید. برای مثال در این مسیر شما می‌توانید کار های زیر را انجام دهید:

  • در استفاده از رنگ ها شما بایستی از حداکثر 5 رنگ استفاده کنید و نه بیشتر .
  • از حروفی خوانا استفاده کنید و حداکثر از سه تایپ فیس مختلف و حداکثر از سه اندازه مختلف برای هر فونت استفاده نمایید.
  • تنها در صورتی از گرافیک استفاده کنید که به کاربران در انجام یک عمل خاص کمک کند.
  • اضافه نمودن افزونه های پیشنهادی تا به کاربران کمک کند صفحاتی با اطلاعات خاص پیدا کنند.
  • عدم استفاده از اسکرول افقی و پاپ آپ چرا که سبب آزار کاربران خواهد شد.

و در آخر 

در این مقاله به توضیح درباره ی سئو پرداختیم و دانستیم سئو مجموعه فرایندهایی است که روند بازدید از سایت را افزایش می‌دهد و یادگرفیتم که انتخاب کلمه ی کلید مناسب مسئله ای مهم برای وب سایت به شمار می‌رود و می‌تواند وب سایت شما را به صفحات بالاتری منتقل کند و در انتخاب کلمه ی کلیدی دقت لازم را به کار بردیم.  در این مقاله نیز راه های تولید محتوای با کیفیت تر را برایتان شرح دادیم و گفتیم طراحی وب سایت باید چگونه باشد تا در سئو نمره مناسب تری را کسب کنیم.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید و فراموش نکنید که در راه پیشرفت در مسیر سئو بایستی صبور باشید، محتوای خود را به روز رسانی و محتواهای جدید تولید نمایید و در آخر در مسیر درست قدم بردارید تا بتوانید سایت خود را بالا نگه دارید و به گوگل نشان دهید هنوز فعال هستید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات مرتبط به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

تولید محتوا سئو سرچ کنسول وب سایت